Satt i halsen! Vad kan jag göra?

Sasse

Trådstartare
Satte i halsen för en liten stund sedan och undrar vad man kan göra åt det? Jag har hostat och harklat mig halvt fördärvad, försökt svälja ner vad-det-nu-är-som-fastnat med mer mat, druckit vatten osv. Det har blivit bättre, men det sitter fortfarande kvar och stör. Kommer det slinka ner av sig själv allt eftersom eller vad kan man göra för att hjälpa till?

Det känns mest när jag sväljer numera, jag kan andas fritt och sådär.
 
Sv: Satt i halsen! Vad kan jag göra?

Vichyvatten, eller vilket bubbelvatten som helst såklart.

Vi får ofta in patienter med främmande kropp i matstrupen och då kör vi bubbelvatten och stesolid funkar inte det måste man såklart sövas för att plocka bort det manuellt!

Ät inget förens du känner att det släppt, risken är att det samlas på hög:)
 
Sv: Satt i halsen! Vad kan jag göra?

Jag tror inte det är något stort som fastnat, åt broccoli tidigare och jag skulle tro att det kan vara en sådan stjälk. Men testar bubbelvatten, tack!
 
Sv: Satt i halsen! Vad kan jag göra?

Satte en bit av ett popcorn i halsen för ett tag sen som satt i tre dagar... Det försvann av sig självt men jag testade Allt... Knäckebröd ska annars vara ett bra alternativ.
 
Sv: Satt i halsen! Vad kan jag göra?

Jag testade knäckebröd tidigare, men det har inte hjälpt tillräckligt för att bli av med det som fastnat. Har annars inte blivit någon förändring sedan jag skrev sist. Jag får väl se hur det löser sig, någon gång försvinner det väl.
 
Sv: Satt i halsen! Vad kan jag göra?

Prova att dricka något varmt, det kanske hjälper till att lösa upp?
 
Sv: Satt i halsen! Vad kan jag göra?

Det verkar rätt bekymmersamt att bli av med detta. Att dricka en massa har inte hjälpt hittills. Jag tycker nästan att det blir mer irriterat i halsen av att dricka dessutom.. Men annars är det som det varit sedan jag startade tråden, stundtals känns det som att det har försvunnit, för att sekunden efter kännas irriterat igen.

Kiwifrukt: Får testa knäckebröd igen och se om det hjälper denna gången. :)
 
Sv: Satt i halsen! Vad kan jag göra?

Säger som jag brukar.
Ring 1177 och rådfråga.

Jag fick medicin "på tvären" en gång...och fick åka in (en söndag) akut till ÖNH för undersökning och röntgen.
Tabletten (ganska stark sådan) var försvunnen men känslan satt i ungefär 3-4 dagar, dessutom tog jag den medicinen dagligen så då blev det ju ännu mer påtagligt.
 
Jag lyfter fram denna gamla tråd. Åt en grillad avlång paprikabit igår kväll som kändes som att den fastnade i halsen direkt. Jag hoppades att den skulle försvinna så fortsatte äta massa mat under kvällen. På natten blev det värre och har inte sovit. Har testat allt: kräkas, någon slår på ryggen, dricka vatten och coca cola, äta smör, hårt bröd...

Jag var hos läkaren idag som kollade med laringiskåp och såg bara rodnad. Han gav kortison och sa att om det är pga sår/inflammation bör tabletten ta bort obehaget/smärtan. Om inte ska jag åka till sjukhus för endoskopi imorgon. Tyvärr har tabletterna inte hjälpt och det är sjukt jobbigt att ha något fast i halsen. Får panik nästan men försöker hålla ut till imorgon.

Har någon här varit med om liknande? Vad fastnade/inte fastnade? Hur kom det ut igen?
 
Jag lyfter fram denna gamla tråd. Åt en grillad avlång paprikabit igår kväll som kändes som att den fastnade i halsen direkt. Jag hoppades att den skulle försvinna så fortsatte äta massa mat under kvällen. På natten blev det värre och har inte sovit. Har testat allt: kräkas, någon slår på ryggen, dricka vatten och coca cola, äta smör, hårt bröd...

Jag var hos läkaren idag som kollade med laringiskåp och såg bara rodnad. Han gav kortison och sa att om det är pga sår/inflammation bör tabletten ta bort obehaget/smärtan. Om inte ska jag åka till sjukhus för endoskopi imorgon. Tyvärr har tabletterna inte hjälpt och det är sjukt jobbigt att ha något fast i halsen. Får panik nästan men försöker hålla ut till imorgon.

Har någon här varit med om liknande? Vad fastnade/inte fastnade? Hur kom det ut igen?
Hur gick det för dig? Blev det endoskopi?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 787
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 091
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 637
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 853
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp