B

**BORTTAGEN**

Vad bör man tänka på innan man skaffar en Schäfer?

Någon som har Schäfer och som kan berätta hur eran vecka brukar se ut?

Om ni tränar spår, lydnad m.m
 
Det du ska tänka på är om du vill ha en schäfer för dess vackra utseende ( :angel: partisk, jag...näää) eller för dess mentalitet och arbetsvilja.

En schäfer är en krävande hund som vill jobba både fysiskt och psykiskt och det gärna varje dag. Sen är det inget som säger att man måste köra stenhårda pass. Men mycket motion och lite/mycket hjärngympa varje dag. Hur mkt är naturligtvis individuellt.

Sen brukar man säga att gillar man schäfrar så gillar man hår. :smirk: De fäller ganska mycket, fördelen är att pälsen är lätt att samla ihop, de brukar bilda en "tuss" som är lätt att bara plocka upp. Jämfört med en rottis eller liknande ras så ligger det hår överallt, men som kanske inte syns lika väl. Men kort hår fastnar överallt!

En schäfer är oftast mycket arbetsvillig och gör nästan allt för att vara sin förare till lags. De kan även användas till bruks, lydnad, agility och utställning.

Vill man ha en lite mjukare schäfer kan man välja hund från en "utställnings" uppfödare och vill man ha lite mer schäfer kan man ta en uppfödare som har bruksschäfrar. Det ska väl egentligen inte finnas någon direkt skillnad, men det blir mer och mer en uppdelning i rasen.




En vanlig vecka för min schäfertik, 2½ år är:

Varje dag följer hon med mig till jobbet, jobbar med hästar och hundar. Där följer hon med mig på skogspromenad mellan 10-12 och 13-14.30
Vid 17.00 blir det att hon följer med mig på rid/körtur med hästarna om jag inte redan hunnit med dem under dagen.

Sen tränar vi lydnad eller spår ca 3-4 dagar i veckan. På kvällarna jag inte tränar kör vi godissök eller något. Eller så vilar vi på soffan! :D

Hon behöver aktivering, men jag kräver att hon ska kunna ligga och göra inget viktigt alls om jag skulle vara sjuk någon dag eller fler. Lika viktigt som det är med träning är det med passivitet.

Väljer Du en schäfer så får du en vän för livet...precis som du får om du väljer en annan ras.

För mig är schäfer det självklara valet, men vad du än väljer för ras så var väldigt noga med valet av uppfödare. Åk runt och titta på olika kennlar! Hör dig för bland schäferfolk och titta på deras hundar och hör vad de har att säga om "sin" kennel.

Lycka till!!
 
min schäfer är mycket otypisk. jag har fått höra av en uppfödare att hon ser ut som schäfrar gjorde på 50-talet.

hon är som de flesta schäfrar mkt förarvek. men där slutar nog alla likheter (fast hon har den vanliga schäferfärgen) :crazy: hon tycker inte alls om att jobba, hon är inte särskilt smart, hon är knappast tuff och hon har en enorm jaktlust. det bästa hon vet är att ligga bredvid matte i sängen och bara gosa. helst ska sambon och den andra hunden vara nån annanstans! :smirk:

de schäfrar jag har haft mest kontakt med har varit stora, hårda hanar. speciellt en av dom blev jag helt :love: i! stor och fin väldigt snäll!
 
Ja, de är oftast världens gosigaste hundar! Min älskar också att krypa upp i knät :crazy: och bli pussad på. :love: :love:

Hon är väldigt kärvänlig av sig och kan lika gärna krypa upp i en främmandes knä och mysa.
 
Just därför kan man inte säga att tex en hund från utställningslinjer är "mesigare"..Eller att en från rena brukslinjer är "tuffare" för det är VÄLDIGT olika. :smirk:
 
Men tyvärr är det så att det är skillnad på dom!! Mest till utseendet. Den mentala biten är individuellt, det är sant!!

Jag har en knähund till schäfer. Han tror han väger 3 kg, men egentligen väger han 30kg. Lite mycket att ha i knät!!
Våran schäfer hanne är inte som andra. Tycker INTE om lydnads träning!! No way!!! Inte en chans att det gå få honom gå fot på en träningsplan.
MEN höger/vänster kan han. Nästan fot (när det är nödvändigt, när vi tex möter andra hundar), kommer vid första inkallning. Vardagslydnad är han en stjärna på!!!
Springer tett tett bakom vagnen när jag kör, helst om han kunde skulle han springa under vagnen.
Min lilla :love: följer med överallt!!! Förmodligen därför vi har en så mentalt stabil hund.

Så vad man ska tänka på innan man skaffar schäfer.... ja du. Som med alla andra hundar: har man tid???
Du kan aldrig veta vad det är för något du tar hem!!!
Men med största sannolikhet kommer du att få en vän för livet, som gör allt du ber om............. nästan i alla fall!!!! :D ;)
 
Skulle inte tipsa om att köpa en schäfer av utställnings avel. Denna avel håller på att förstöra Schäfern.
 
Det är inte en sådan stor del av aveln som
"förstör" rasen för att de har utställningslinjer i blodet
på sina hundar, det finns vissa puckon
som avlar på endast utseende, och på hundar som har
noll av schäferns egenskaper.
Men de flesta använder sig av hundar som även fungerar
bra i brukset. :smirk:
Så man ska inte hårddra.
 
Jaså! Har själv en "utställnigs" schäfer som jag använder till bruks, lydnad och utställning (lite då och då)

Du kan inte döma ut en hund för att de är från utställnings kennel. Visst finns det undantag även där, men de är få bland de seriösa. Och oseriösa uppfödare finns det bland alla raser.

"Min" uppfödare´s "utställningshundar" är utbildade både inom skydd, lydnad och är dessutom duktiga. De ligger knappast hemma hela dagen för att få klorna polerade.

Just nu har uppfödaren fortfarande min tiks mormor hemma. Hunden är 13 år och kärnfrisk, trots ett liv med mycket träning. Hon cyklas fortfarande 4 km ca 3-4 dagar i veckan.
 
Men hörrni, ni måste ändå hålla med om att det är en skillnad mellan en bruksavlad och en utställningsavlad schäfer.
På min klubb har vi båda delarna och utställningsschäfrarna är inga dåliga hundar, men bruksschäfrarna är snäppet bättre i allt. Det gäller för alla schäfrar jag träffat på.
 
Med all respekt för din kuunighet om hundar. :)
Du har inte rasen schäfer själv.

Så jag anser nog att de SOM HAR rasen, träffar massor,
pratar med schäferfolk, tränar med dem osv
har en bättre uppfattning om rasen schäfer?

Svar på din fråga:nej inte direkt, de hårt avlade utställninghundarna som knappt kan gå, har dålig mentalitet
bakåt, visst,de har inte mycket att göra i brukset, självklart.
Men de som har utställningsblod, men med bra mentalitet
och de fysiska förutsättningar OCH en bruksintresserad FÖRARE,
så de KAN överhuvud taget få chansen att visa att de kan,
de tror jag är minst lika bra som de med RENT (fö, finns det FÅ linjer som inte har utställningsblod inblandat)
bruksblod i ådrorna..

Man kan även titta på det såhär: de som tävlar på
elitnivå i brukset de har antagligen köpt en hund som
har MERITERADE föräldrar från en brukskennel, detta innebär
alltså även att de förare som innehar dessa hundar är DUKTIGA på att utbilda, ta fram en bra hund, för det hänger delvis även på föraren huruvida hunden kommer någon vart el ej.(lite luddigt men förstår ni min tankegång?)

Ett exempel: vi har ett par bekanta som har en ren SÅGBOCK,
en grå sak, den är INTE alls lämpad att jobba med, den är
så stressad så att den inte kan jobba.
Den andra hunden de har är från en utställningskennel,
visst pappan har meriter inom brukset, avelskorad osv,
den hunden går nu som Tjänstehund/väktare , och den är underbar att jobba med.

Så, jag tycker att man ska tänka steget länge.. :smirk:

Om jag ser till mig själv personligen, så
vill jag ha en hund som har både &.
Nästa hund vi skaffar kommer även den förmodligen att
ha utställningsblod, men vi kommer självklart att se till att
föräldrarna är meriterade i bruks, har bra mentalitet
osv, sedan att de har utställningsblod har jag ingenting
i mot.
 
Visst är det så att schäferfolket har bättre koll på schäfer än vad jag har. Dock var jag nyfiken på om utställningslinjerna skiljde sig från brukslinjerna och frågade därför schäferfolket på klubben. Svaret jag fick skrev jag i inlägget ovan.

Men visst finns det kanonhundar inom utställningsaveln också.
 
Inte alls.
Klubben har ett flertal riktigt bra utställningsschäfrar och som exempel kan jag ta två av mina träningskompisar. Båda två har två schäfrar var, en av utställningslinjer och en av brukslinjer. Kompis A:s utställningschäfer är nu gammal, men var i sin ungdom riktigt skoj och alert att arbeta med. Dock märker kompis A en subtil skillnad mellan sina två schäfrar och bruksschäfern har mer att komma med. Skillnadne mellan hennes schäfrar är dock liten.
Kompis B är aktiv med båda sina hundar. B:s utställningsschäfer är en riktig arbetsmaskin som ställer upp på det mesta och verkligen vill jobba. B:s bruksschäfer är ungefär likadan, men där finns det mer att hämta. Han har mer ork, fattar snabbare och har en del naturligt som B:s utställningschäfer inte har.
Jag ser egentligen inte skillnaden mellan hundarna, men förarna påstår att det är så.
 
Vad du bör tänka på?
Du bör ta god tid på dig och inte falla för första bästa valp eller den kennel som ligger närmast.
Går du in på Svensk Bruksschäfers hemsida kan du hitta brukskennlar.
Se upp med klådor och känslig hud samt HD.
Sen kan man ju numera ta hjälp av SKK:s hunddata för att kolla upp föräldrarna och släktingar.
Var inte rädd för att ta en omplaceringshund om du noga kollar upp varför den placeras om.
Så börja leta och tro inte på allt vad som sägs utan bilda dig en egen uppfattning!
 
jaaa... ska bara säga att du ska akta dig för schäfrar som är 100% avlade på utseendet. i usa finns det schäfrar som går på hela mellanfoten (!) och har extremt krökt rygg, detta finns ännu inte i sverige, men det är nog bara en tidsfråga. ryggarna är t ex mycket mer krökta nu än var 20 år sedan (säger en uppfödare jag träffat).

som med allt är lagom bäst!
 
Jag har en 9-årig Schäferhane. Han är väldigt smart, snappar upp saker o ting väldigt snabbt. Han märker direkt när något är på gång ex. att vi ska få främmat eller om vi ska resa bort m.m är alltså väldigt bra på att läsa av oss. Han är otroligt snäll, skulle aldrig skada någon, tycker att barn är ok men tröttnar om de klänger för mycket men blir inte arg, han går bara iväg. Ju mindre barn desto mer överseende har han.
Han har alltid varit reserverad mot främlingar, skäller för att visa att han är stor men ger sig snabbt. Kan lätt bli stressad när det blir för mycket folk runtomkring honom. Han har alltid haft svårt för andra hanhundar men varit bra mot tikar. Fäller som bara den och året runt så det är en stor nackdel.
För övrigt fungerar han som en i familjen, vi har aldrig tränat något speciellt med honom bara den vanliga grundlydnaden. Han är väldigt lugn, leker sällan, älskar att vara ute om så bara för att vara med när vi rensar i rabatterna m.m. Han gillar också att få vara med i soffan o mysa men bara små stunder, han trivs bäst på sin bädd.

När han var valp hade han magkatarr och de första åren hade han problem med magen och problem att hålla hullet. Vi kastrerade honom rätt sent men det är det bästa vi gjort ändå för han började äta som en normal hund och har inte haft några problem sedan dess. Vi kastrerade honom i huvudsak för att han bokstavligt talat svalt sig varje gång tiken löpte samt att han mådde så dåligt före, under och efter löpningen.
 
Jag tycker du skall ta dig tid att besöka flera kennlar och bilda dig en god uppfattning om vilken typ av hundar de har.
Kolla föräldrar, syskon vad gäller hd och ad status.
Kolla MH resultat, korningar och lydnadsmeriter.

Själv har jag en ren bruksschäfer, en tik hon är tyvärr påtok för stor( 63-64 cm. över manken och väger drygt 39 kg. ) hon är grå, och kommer aldrig att få den eftertraktade 2:an exteriört. MEN hon har ett psyke som är helt fantastiskt !! Hon är kanon att jobba med.På MH testen blev samtliga inblandade mäkta imponerade av henne :D

Tränar lydnad med henne varje dag, tyvärr blev lydnads"karriären" försenad och avbruten då hon råkat ut för en svår olycka och är konvalecent fortfarande...

Nästa gång jag införskaffar schäfer skall jag försöka se till att jag åtminstone kan räkna med en 2:a exteriört, men för den skull tänker jag inte leta bland rena utställningsschäfrar, jag tycker de som inte är fullt så hårt vinklade verkar sundare.

Men, jag ångrar inte en sekund att jag köpte en ren bruksschäfer, för som sagt den mentaliteten hon har är något alldeles extra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Är äntligen i livet där jag kan skaffa valp igen (schäfer). Har kontakt med en uppfödare som planerar att para deras tik med en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 686
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Vi blir med valp om ca 6 veckor ❤️ Innan sommaren köpte jag böcker och började läsa och förbereda mig. Jag tycker dock att det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 042
Senast: Luff
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 143
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Det lutar mer och mer åt att skaffa hund, och är därför ute efter bra litteratur! Vad för titlar har fått en "aha"-reaktion från er? Vad...
Svar
3
· Visningar
391
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp