Schäferägare!

W

Wobbler

Försök att övertyga mig om varför just Schäfer är den bästa hundrasen ;)

Jag vill ha en Schäfer :D

Men det kommer inte in någon Schäfer i vårat hem :cry:

I vårat hem regerar Schnauzrar (Riesen och Dvärg) :mad:

Om jag skulle haft en Schäfer skulle det knappast bli en sällskapshund då jag vet att de behöver jobba :smirk:

Jag skulle träna både spår, sök, agility, lydnad m.m :angel:
 
För att de är skärpta och lättlärda, följsamma att arbeta med, trevliga som sällskap och vackra att se på.

Räcker det!? :D
 
Jobba och jobba ...
Inte behöver dom jobba så mycket, att det skall avskräcka dig. Däremot behöver dom mycken intellektuell stimulans. Jobba med hjärnan, alltså. Mer än dom flesta raser skulle jag tro.
Samt givetvis viss motion.

Man säger till en schäfer: Vill du motionera? Vill du jobba? ....
OK fältet är fritt(!), skogen är därborta, sjön en liten bit längre bort och överallt finns pinnar och kottar osv att jobba med! Sätt igång!!!

Har ännu inte haft eller sett en schäfer som nappat på dom förslagen. :p


Den bästa hundrasen? JA! ;)
I mitt tycke helt enkelt rasen med den bästa kombinationen av önskvärda egenskaper.

LIA
 
Den bästa rasen vet jag inte om de är.., men för mig
är den det.
Jag är väldigt intresserad av skydd/BHP och då anser jag
att rasen reagerar (malle också).
Jag gillar rasen skarpt då den passar till de flesta
grenarna, men det finns det ju andra raser som gör också..
Smaken är ju som baken..men jag personligen vill inte ha någon annan rs än just schäfern, men det är jag det! :)
julia_v
 
Ni kan väl kombinera raserna ;) Vi har en riesen och en schäfer... :) Båda våra hundar fungerar som sällskapshundar, vi har tränat dem litegrann men har inte haft tid till att lägga så mkt spår och sånt... tyvärr. För annars så är schäfern väldigt smart och tröttnar dessutom aldrig!

Sen är ju det betydligt enklare med shäfer då man inte behöver klippa/trimma... De e fina ändå :cool:
 
Jag har en Schäfer som är en helt underbar hund.
Negativt: Han kan vara flamsig, fäller mycket, kan vara reserverad mot folk som kommer o hälsar på men det brukar gå över snabbt bara han har fått hejat.
Positivt: Han är väldigt trofast, social, glad, lydig och gosig. Han älskar att få vara med men kan också vara för sig själv utan problem, han är väldigt röststyrd så man kan prata med honom och han förstår mycket vad man menar. Man får göra allt med honom, krama, gosa, bära o greja utan han säger emot, han är verkligen supersnäll.

Vill man ha en kamrat "modell större" som är väldigt tillgiven och lojal så är Schäfern en utmärkt hund.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 221
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp