Schäfrar förändrade?

J

jappisen

Jag och två bekanta som också är hundägare, hade idag en diskussion uppe angående schäfrar. Jag har alltid tyckt om schäfrar och har funderat på att ev skaffa en i framtiden ( bara fundering). Saken är den att jag tycker schäfrar överlag har blivit aggressivare mot andra hundar. Ca 3/4 av alla schäfrar jag träffat gör utfall och har bitit någon hund. Nästan alla jag träffar på mina rundor flyger gärna på alla hundar de stöter på :crazy: Då menar jag inget glatt hälsande. De två jag pratade med hade stött på ännu fler än mig och det var så frågan och funderingarna kom upp.

Är det något ni andra upplevt? Ni som har stor schäfer erfarenhet, har ni märkt skillnad på schäfer aveln sista tiden?

Är det bara tillfällighet att man stött på dessa schäfrar? Kan bara tillägga att många av ägarna till dessa schäfrar verkar bra. Från början trodde jag det oftast berodde på ägarna då jag tror väldigt få hundar föds agressiva ( villket jag tror än idag), utan att det är en brist i uppfostran. Men efter att ha stött på så många så blir jag lite osäker.
Jag känner några underbara schäfrar som inte har denna tendensen utan är snälla. Men jag tycker det blir fler och fler av den dåliga varianten man stöter på. Tråkigt tycker jag då jag alltid gillat rasen.

Vad tycker ni om aggressiva hundar? Kan det vara medfött eller är det överlag ägarens fel?
 
Sv: Schäfrar förändrade?

Kunde inte låta bli att skriva, hoppas nu inte du menar mina tokiga schäfrar ;)

Det har dykt upp en långhårig schäfer i vårt område som jag tycker verkar väldigt ostabil. Hunden gör utfall och dom som har den (går med den) verkar inte ha så bra koll. Men förutom den hunden just nu så har jag inte stött på så värst många hundar som gör utfall.

Saken är ju den att Jason (min äldsta schäfer) var ganska jobbig innan. Han kunde göra utfall emot andra hundar och det fick jag arbeta bort. Ibland kan han emot vissa hundar göra utfall men inte oprovocerat. Förr när han gjorde utfall gjorde han inte det för att han var aggresiv utan pg.a att han ville fram och hälsa och leka. Så är det verkligen så att alla dessa schäfrar är aggresiva när dom gör utfall?

Som Freddy min yngsta när jag är ute med honom skiter han fullständigt i andra hundar, det tror jag har med uppfostringen att göra. Jag gav mig fan på att inte få samma problem igen med min nästa schäfer och ändrade på mitt sätt och det fungerade. Så i mitt fall är det en uppfostringsgrej men säkert inte i allas.
 
Sv: Schäfrar förändrade?

Faktiskt helt seriöst så tänkte jag bla annat på dina tvåhundar när jag skrev att jag känner några underbara schäfrar. Jag tycker du lyckats bra med dina och de är ju för goa. Du tror väl inte jag vågat träffa er annars haha;)

Ja tyvärr vet jag att de är arga de flesta av dem jag träffat. Vi har för tillfället en här i området som springer runt lös och den har redan bitit tre hundar. den ena så illa att den högg den över nacken, skakade om den och kastade iväg den. Sen har vi två till som är väldigt aggressiva och skulle bita utan tvekan. Oftast ser man skullnad på utfall och "lekutfall". Tycker jag iallafall i många falll. Kroppsspråket blir ofta annorlunda. Kan inte förklara. Endast en av alla schäfrar i vårt område för tillfället kan jag säga säkert att den inta skulle bita. de andra är lömska och ostabila, tyvärr.
 
Sv: Schäfrar förändrade?

Jag behöver gå lite mer med dina stablia hundar så att min som är rädd för rasen märker att inte alla schäfrar vill hugga honom.
 
Sv: Schäfrar förändrade?

Nu när jag tänker efter så var det en kvinna på vår gård idag som frågade om jag hade hört om en pudel som blivit biten av en schäfer? Hon undrade om någon utav mina hade bitit.
 
Sv: Schäfrar förändrade?

Det är nog den hunden. Det är en pudel som blev biten och detta går runt i hela området då ägaren till pudeln är en tant som pratar med allt och alla. Sen var det ganska otäckt det som hände och däför snacket gått tror jag. Haha konstigt att det är ända bort till dig
 
Sv: Schäfrar förändrade?

Själv har jag inte märkt något, men har sedan jag skaffade min egen schäferkorsning (snart 5år sen) märkt att det är otroligt många andra hundägare och hundar som är rädda för schäfrar. Jätte dåligt rykte har de, iallafall där jag bor. Man får kommentarer, frågor, hundar som inte vill gå fram och hälsa eller inte får gå fram och hälsa m.m.

När jag påpekar att han är en korsning med sibirian husky går det ibland helt plötsligt bra att hundarna får hälsa på varandra?! DETTA tycker jag är riktigt konstigt... sen när mötet har gått bra kan de säga saker i stil med "Ja, de kanske känner att det inte är en riktig schäfer." JA eller HUR... *facepalm*

Alla schäfrar jag har träffat har dock varit riktigt fina och sunda hundar. Sen har jag väl inte träffat så vansinnigt många.
 
Sv: Schäfrar förändrade?

Jag växte upp på en schäfer-kennel (ca 30 år sedan). Tycker det är en enorm skillnad på dagens schäfer mot vad de var då. Både utseendemässigt och mentalt.

Idag är schäfern så "het" och "på" att den väldigt ofta går ur hand på en vanlig, normalt kompetent, hundägare. Dessutom är rasen drabbad av flera besvärliga rasåkommor.

I mitt tycke har schäfern aldrig (så länge jag kan minnas alltså) varit något socialt underverk med andra hundar. De är ursprungligen avlade för att vara enormt lyhörd emot sin människa och lagom skeptiska mot alla andra.
Men en balanserad och harmonisk schäfer lyder sin ägare när den kallas in.

Det många verkar glömma bort, när de skaffar schäfer, är att de är nästintill arbetsnarkomaner. En sund schäfer som inte får arbeta rejält, med både huvud och kropp, varje dag blir lätt stingslig och stressad.
 
Sv: Schäfrar förändrade?

Jag tror att nyckelordet för dom här "galna" schäfrarna som biter andra hundar och gör utfall i största mån är understimulans och otydliga ramar.
Varenda schäfer jag har stött på med utfallsproblem har-om dom inte själva blivit attackerade eller liknande alltid gjort utfall för att dom inte får tillräckligt med mental stimulans, och i och med det går dom ur hand på sina förare.

Att schäfrar skulle vara dåliga med andra hundar kan jag verkligen inte hålla med om, det var något helt nytt för mig. Tvärtom har de flesta schäfrarna jag har träffat varit väldigt bra med andra hundar. Dom har ett mycket tydligt språk och är väldigt lättlästa. Jag skulle säga att schäfrar överlag verkar allmänt bra med andra hundar.

Nu har inte jag varit engagerad i rasen tillräckligt länge för att veta hur dom har förändrats, så jag lämnar det med intrycket jag fått av hur jag tycker att dom är idag.
 
Sv: Schäfrar förändrade?

Det konstiga tycker jag är att många av dessa schäfrar har bra ägar eoch stimuleras mycket och motioneras. Jag träffar många nere på klubben men har tyvärr ändå sett flera dåliga exemplar. Kanske bara är i denna "stad" då då jag träffat MÅNGA och känner ganska många. Hade varit en annan sak om jag räknat utifrån 3 stycken men jag har fått funderingarna eftersom det är så många jag stött på och många av de jag "känner".
 
Sv: Schäfrar förändrade?

ok, det låter ju positivt att det finns bra erfarenheter av rasen också :laugh:
 
Sv: Schäfrar förändrade?

Och jag tror det enbart handlar om vem det är som håller i kopplet.

Även om matte/husse aktiverar och stimulerar så kanske det är fel för hunden? Fel sorts stimulans. Eller så är det bara så att relation mellan människa-hund är usel.
 
Sv: Schäfrar förändrade?

Bara slog mig nu när jag läste tråden att de flesta jag känner som har hundar som blivit hundrädda/aggressiva pga att de blivit bitna/attakerade av andra hundar så har de blivit det av just shäfrar. Det är ju iofs sånt man bara hört, inget jag sett själv. Förutom brorsans Dobbis, hon har vid två tillfällen blivit påsprungen av shäfrar i grupp, lustigt nog inte samma ägare till de två shäfergrupperna, och hon är idag otroligt reserverad mot andra stora hundar.

Jag tror dock att det har med ägare/förare att göra. Där jag bott innan har shäfer vart en statushund, alltså bara något häftigt att dra runt med på stan och väldigt lite koll på hundarna.
 
Sv: Schäfrar förändrade?

Det där med påflugna stämmer här med. De flesta jag hört har varit av schäfer eller amstaffblandis. Sen bor jag ju i stan så det kan avgöra.

Min hund har tyvärr också blivt påflugen av några schäfrar vilket lett till att han för tillfället är jätterädd för schäfrar. Han skulle INTE gå fram till en och blir rädd även på avstånd. Tyvärr blev det för mycket för honom efter att det hänt flera gånger med just denna rasen. Droppen var när han blve påflugen sist bakifrån och aldrig hann se vad som hände från när han har schäfern över sig och ligger nertryckt i asfalten. Jag håller för fullt på att träna bort det och brukar gå med de jag känner som har schäfer för att han ska lära sig att inte alla schäfrar flyger på honom.
 
Sv: Schäfrar förändrade?

*kl*
Schäfer är också den mest populära rasen i Sverige, vilket gör att den givetvis också rymmer några procent mindre lämpliga ekipage.
 
Sv: Schäfrar förändrade?

*kl*
Schäfer är också den mest populära rasen i Sverige, vilket gör att den givetvis också rymmer några procent mindre lämpliga ekipage.

Tänkte precis det samma!

Det är inte konstigt att hundar blir "mest" påflugna av just schäfer pga rasens storlek. Var och varannan människa har ju en i varje hem.

Inte ofta man hör om tex. Beauceron som flyger på andra hundar, just för att det bara finns runt 400 i Sverige.
 
Sv: Schäfrar förändrade?

Mycket vanlig kommentar från folk som hör/ser att vi har dvärgpudel är "bits han?". Eller som en (hundvan) kompis sa till mig: "Äntligen får jag träffa en dvärgpudel som inte bits!". ;) Och visst finns det skärpa i de där söta små ulltussarna, och brister man i uppfostran kan det bli problem.

Samma sak med schäfrar. Och rottweiler. Och amstaffar. Det blir förståss mycket större skador om en stor hund biter, men det handlar om hundar med dådkraft och skärpa som kräver rätt fostran. Alldeles för många har fel människa i kopplet.

Sen är det inte helt ovanligt med hundar som går som änglar på appellplan och är fullständigt odrägliga utanför. Ägarna igen...:devil:
 
Sv: Schäfrar förändrade?

Jag kan iof tycka att just dådkraft sällan är "boven i dramat" på att en hund bits. Största anledningen borde vara skärpa/rädsla , då tar dom gärna till tänderna. Nu menar jag alltså hundar som inte kommit från långt håll och attackerat andra hundar, där tror jag bara att tillsynen brister och ägarna är allmänt nervösa kring sina djur.
 
Sv: Schäfrar förändrade?

Jag kan iof tycka att just dådkraft sällan är "boven i dramat" på att en hund bits. Största anledningen borde vara skärpa/rädsla , då tar dom gärna till tänderna. Nu menar jag alltså hundar som inte kommit från långt håll och attackerat andra hundar, där tror jag bara att tillsynen brister och ägarna är allmänt nervösa kring sina djur.

Nej, du har rätt, jag uttryckte mig lite dumt.:o
 

Liknande trådar

Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
916
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 036
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 004
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 842
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp