Se över bilförsäkring

Hemtjänsten är ju ingen taxiservice men ska värna om det friska och kan deras medverkan göra att kunden kan utföra saker och ting med deras hjälp så kan även bilkörning ingå. Kan kunden handla med hjälp t ex. så kan det bedömas att det är lämpligare att hemtjänstpersonalen hämtar kunden i hemmet, kör till affären, hjälper kunden att handla, kör hem och hjälper kunden att plocka in matvarorna än att hemtjänstpersonal hjälper kunden in i taxin (och innan dess kanske kunden behöver hjälp med att göra sig iordning), åker till affären, hjälper kunden att handla, kunden väntar på färdtjänsten och hemtjänsten kommer hem för att bära in varorna och plocka in dem. Väntan på färdtjänst kan vara lång och kan för endel innebära att de inte kan vara med och handla alls. Väntan på färdtjänst gör det också väldigt svårt för hemtjänsten att planera in vilken tid de ska vara hos kunden igen. De kan ju inte lämna kunden ute en halvtimme-timme om kunden inte kan ta sig in själv. Kan kunden handla själv om hen blir körd till affären får man inte sådan hjälp. Då är det färdtjänst som gäller. Detsamma gäller läkarbesök, kan kunden klara sig själv när hen väl är vid sjukhuset/vårdcentralen så får man anlita färdtjänst/ta sig på annat sätt.

Här är det enbart färdtjänst som gäller oavsett. Även med personlig assistent. Kan du inte skicka något eller länka till något som stödjer det du har? Vi släktingar får jobba ihjäl oss.
 
Här är det enbart färdtjänst som gäller oavsett. Även med personlig assistent. Kan du inte skicka något eller länka till något som stödjer det du har? Vi släktingar får jobba ihjäl oss.
Jag skulle tro det är jättesvårt med en kommun som inte vill. Svårt att slå hål på argumentet att behovet kan tillgodoses på annat sätt när det finns en lag som ger rättigheten till transporter om man inte klarar att ta sig själv.
Däremot låter det helskumt med en personlig assistent som inte gör det. De ska ju göra allt som man behöver hjälp med om man väl har passerat gränsen för att få assistansen. Vad är argumentet för det?
 
Här är det enbart färdtjänst som gäller oavsett. Även med personlig assistent. Kan du inte skicka något eller länka till något som stödjer det du har? Vi släktingar får jobba ihjäl oss.
Jag har inget sådant. Inte mer än att hemtjänsten ska ta tillvara det friska och det kan du googla dig fram till. En personlig assistent får ju åka med som ledsagare i taxin med färdtjänst om det bedöms kunna fungera.

Det ni kan göra är att överklaga beslutet till länsrätten. Finns inget beslut på att kunden inte får åka med hemtjänstpersonalen i egen bil för att ta tillvara det friska så ber ni att ni får det så att det finns något att överklaga.

Jag är väldigt väldigt medveten om att anhöriga får ta en större del. Det är inget jag behöver bli påmind om. För min del handlar det om att jag får åka med hemtjänsten en gång varannan vecka för att kunna uträtta vissa ärenden. Övrigt får min sambo ta hand om.
 
En Volvo från 09, värd ca 70, helförsäkrad i Volvia.
En Mercedes från 11, värd ca 80-90, helförsäkrad hos IF.

Vi har bra pris på Volvia, delvis eftersom den varit försäkrad där sedan den rullade från fabriken och aldrig varit ett försäkringsärende. Vi betalar nästan det dubbla för Mercedesen trots intensivt researcharbete och försök till förhandling och samling av försäkringar. Det suger, men kan å andra sidan aldrig tänka mig att ha något annat än helförsäkring.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad gäller? Jag skulle alltså ha jobbat i dag, 21-07. har setat och kört närmare 7 mil och hade bara ca 2 mil kvar. Stannar innan en...
2
Svar
27
· Visningar
3 806
Senast: anna_panna
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 013
Senast: Alexandra_W
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp