Selen och andra mineraler (utbrytning från Skadade hästar och konvalescenter II)

Bukefalos 30 år!

Det har getts stötdos högdos selentillskott i sådär minst 50 år. Så det hade nog kommit fram för länge sedan om det inte fungerade.
Enligt AI när jag googlade så säger den faktiskt att dagsdos är att föredra före stötdosering. Nu är ju AI vad det är men källa feeling föredrar också att ge varje dag🙈. I synnerhet vid en sån här stor brist.

Enligt AI när jag googlade så säger den faktiskt att dagsdos är att föredra före stötdosering. Nu är ju AI vad det är men källa feeling föredrar också att ge varje dag🙈. I synnerhet vid en sån här stor brist.

Absolut jag med! Men jag läste @Hippocampus inlägg som att det påstods att hästen kunde få/fått brist pga mer sällan än dagligen. Fråga nummer ett är ju då såklart om de givorna varit tillräckliga.

I ditt fall menade jag alltså extrados av vet och planerad daglig giva utifrån den och ev fler extra givor längre fram. Eller om man efter den initiala vill ligga på en hög dagsgiva en viss tid.

Man vill ju veta orsaken till en brist så att man vet hur man inte hamnar där igen liksom.

Absolut jag med! Men jag läste @Hippocampus inlägg som att det påstods att hästen kunde få/fått brist pga mer sällan än dagligen. Fråga nummer ett är ju då såklart om de givorna varit tillräckliga.

I ditt fall menade jag alltså extrados av vet och planerad daglig giva utifrån den och ev fler extra givor längre fram. Eller om man efter den initiala vill ligga på en hög dagsgiva en viss tid.

Man vill ju veta orsaken till en brist så att man vet hur man inte hamnar där igen liksom.
När hästen i vårt stall fick korsförlamning så gav vet dropp med selen och sen fick ägaren fortsätta ge selentillskott själv.

Absolut. Men det är skillnad på inte fungerar och optimalt. Det som påstods var att det inte fungerade utan kunde orsaka brist med stötdos

Vem sa det och med vilken motivering? Vad åt hon för sort och vilka mängder över hur lång tid innan brist påvisades då? Och hänvisade bristen till att du gav mer sällan alltså?

Jag trodde ju som sagt standardbehandling var just större dos initialt. Selevitan är ju högdoserat för att ges just sällan normalt sett? Både selen o e-vitamin (och fler saker, typ fettlösliga saker) lagras ju in i kroppen på ett annat sätt än de näringsämnen som hästen behöver få i sig dagligen (typ vattenlösliga saker).

Visa bifogad fil 182089
Ja nu var det ganska länge sen men just att kroppen (precis som människor) mår bättre av regelbundet intag än att dosera på det viset. De stora doser som kroppen måste hantera blir en påfrestning. Där jag var med hästen sades det då att det är inte ovanligt med brist när det ges mer sällan. Hon hade ju fått tilldelat selen sen hon föddes.
Symtomen var att hon kändes energilös och stel i bakkärran. Blodprovet visade brist.
Då (efteråt) var rekommendationen selen-jäst varje dag. Dos efter NRC2007 (det kanske uppdaterats nu).

Ja så tolkade jag det. För kroppen orkar inte ta upp allt i stötvis.

Man ger inte granngårdens mineraler och tror att det räcker, då hamnar man inte där igen. Det är väl inte svårare än så egentligen om man läser innehållsförteckningen. Jag ger mineraler från swedfed då jag tycker dom har bäst balans.

Eller såklart man kan ge granngården, det har jag oxå gjort men då har jag haft selevitan och gett. Eller e-vitamin selen flytande från granngården. Den är hyfsad billig.

Man ger inte granngårdens mineraler och tror att det räcker, då hamnar man inte där igen. Det är väl inte svårare än så egentligen om man läser innehållsförteckningen. Jag ger mineraler från swedfed då jag tycker dom har bäst balans.

Eller såklart man kan ge granngården, det har jag oxå gjort men då har jag haft selevitan och gett. Eller e-vitamin selen flytande från granngården. Den är hyfsad billig.

Är den dagliga doseringen inte korrekt? Har inte kollat. Alltid tänkt att den (på svenska mineralfoder) ska täcka åtminstone selengrundbehovet eftersom det är standardförfarande i Sverige att inte analysera och anta noll selen. Men jag har ju alltid räknat utifrån grovfoder vad jag vill tillsätta och sedan kollat vilka produkter som matchar det.

Jag ger ju från ForagePlus sedan många år men mängd anpassad efter mikromineralerna eftersom det passar mitt hösilage men behöver ju då ge extra selen året runt och extra e-vitamin vintertid.

Är den dagliga doseringen inte korrekt? Har inte kollat. Alltid tänkt att den (på svenska mineralfoder) ska täcka åtminstone selengrundbehovet eftersom det är standardförfarande i Sverige att inte analysera och anta noll selen. Men jag har ju alltid räknat utifrån grovfoder vad jag vill tillsätta och sedan kollat vilka produkter som matchar det.

Jag ger ju från ForagePlus sedan många år men mängd anpassad efter mikromineralerna eftersom det passar mitt hösilage men behöver ju då ge extra selen året runt och extra e-vitamin vintertid.

Jag är verkligen ingen stjärna på detta men jag lärde mig det för ett tag sedan att det selen som är i mineralfodret är oorganiskt och tar ju knappt upp hälften. Granngårdens plus med extra högt mineralinnehåll har bara 2mg selenjäst per kg och 18mg oorganiskt då per kg och om hästen bara tar upp säg 30% av 18mg per kg så blir det ju inte så mkt. Granngårdens vanliga bas har 20mg oorganisk och ingen selenjäst. Swedfed har tex 20mg selenjäst per kg.

Då kanske jag inte köpte så tokigt ändå i dag. Skulle köpa selen i dag (ger mitt dräktiga sto plus en häst som är väldigt spänd i kroppen) men fanns bara Granngårdens egna. Läste på nu och den ska innehålla organiskt selen så kanske blev ganska bra ändå.

plusvarianten innehåller 2mg organiskt per kg bara och 18mg oorganiskt. Övriga sorter har bara oorganiskt om jag fattat det rätt.

plusvarianten innehåller 2mg organiskt per kg bara och 18mg oorganiskt. Övriga sorter har bara oorganiskt om jag fattat det rätt.
Men då tänker du på mineralerna? Jag använder dom också, bas, men köpte deras selen och e-vitamin tillskott igår

Någon som vet vilka mineraler och vitaminer man kan testa via blodprov?
Allt GÅR nog att testa men tänkte som standardprover?

Hade varit himla kul ta blodprov, jag har som många svårt få balansen järn/koppar/zink/mangan rätt i foderstaten och funderar på om man kan se hur det ligger till på blodprov?

Hade varit himla kul ta blodprov, jag har som många svårt få balansen järn/koppar/zink/mangan rätt i foderstaten och funderar på om man kan se hur det ligger till på blodprov?
Intressant fråga!

Jag får balanserna rätt men hästarna vägrar äta den blandningen :meh:
Så får gå över till någon standardblandning antar jag..

Problemet är att blodserum bara är en "ögonblicksbild" så det säger inte alltid jättemycket om status i kroppen i övrigt över tid. Det kan vara relevant att ta prov om man har anledning att misstänka brist, men inte rutinmässigt på kliniskt friska hästar skulle jag säga.

Nej det går inte med hjälp av blodprov se om hästen har brist på mineraler eftersom mineraler lagras i organen.
Vid för lågt intag hämtas mineraler från kroppens lagringsställen och slussas ut i blodet. Det kan då uppstå brist av mineraler i organ och vävnader. Hormoner är signnalsubstanser som sköter kommunikationen, dvs. talar om för kroppen när mineraler ska lagras eller hämtas från lagringsställen.

En häst kan ha ett normalt blodvärde för en mineral men ha en allvarlig brist av mineralet i kroppen eller ha ett mineralintag som är på tok för stort.

Man måste göra leverbiopsi om man vill fastställa koncentrationen av mineraler i kroppen."

Källa bla härifrån:
https://madbarn.com/blood-vitamin-m...eNJ-iU05i9bKSegKAc5fEe1OHPNHPHuGbx60_hYaC9d_8

Nej det går inte med hjälp av blodprov se om hästen har brist på mineraler eftersom mineraler lagras i organen.
Vid för lågt intag hämtas mineraler från kroppens lagringsställen och slussas ut i blodet. Det kan då uppstå brist av mineraler i organ och vävnader. Hormoner är signnalsubstanser som sköter kommunikationen, dvs. talar om för kroppen när mineraler ska lagras eller hämtas från lagringsställen.

En häst kan ha ett normalt blodvärde för en mineral men ha en allvarlig brist av mineralet i kroppen eller ha ett mineralintag som är på tok för stort.

Man måste göra leverbiopsi om man vill fastställa koncentrationen av mineraler i kroppen."

Källa bla härifrån:
https://madbarn.com/blood-vitamin-m...eNJ-iU05i9bKSegKAc5fEe1OHPNHPHuGbx60_hYaC9d_8
Tack, du förklarade lite tydligare än jag. Kroppen har ju en fantastisk förmåga att kompensera, så normala serumnivåer säger verkligen ingenting om intaget. Likadant kan nivåerna ligga lågt vid ett provtagningstillfälle utan att något behöver vara fel.

Väldigt få faktiskt. Tänk på att hästar (precis som människor) är däggdjur där kroppen fungerar enligt komplicerade feedback system och konstant strävar efter balans. Tex kan du inte mäta kalcium i blod- för kroppen kommer alltid sträva efter homoestas och även vid brist så kommer den ta inlagrat kalcium från ben utan att det märks i blodet.

Liknande trådar

• Skadade hästar och konvalescenter

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka