Semestervanor - återhämtar du dig bäst hemma eller borta? (utbruten från Vad gör vi? Del CLIV)

För mig är det helt klart hemma. Är ju då jag får tid till mina intressen som får stryka på foten när jag inte orkar på jobbveckor.
 
Att resa är asjobbigt på alla sätt och vis för mig så det förtar allt potentiellt nöje i att komma bort från vardagen. :( Det enda stället jag riktigt kan slappna av på är hemma i min egen bubbla.
 
Jag skulle nog säga att jag är en sådan som gärna reser men det ska vara mycket korta resor, max en weekendresa till någon europeisk storstad där fokus egentligen bara ligger på museum, hotellhäng och god mat i sakta mak. Jag pallar inte med längre resor och inte heller någon stress utan jag tycker det är helt okej att ha tittat på kanske en utställning under hela resans gång eller bara åkt en stadsrundtur. Sen hatar jag solresor, helt meningslösa i mitt tycke. Jag gillar inte att ligga i solen och jag blir bara rastlös.

Hemma vet jag inte om jag tycker jag återhämtar mig helt, snarare är det heldagar i skogen som ger mig mer ro.
 
Jag bor ensam i lägenhet i en liten stad och minst en natt/vecka hos mina föräldrar på landsbygden i samma kommun. Jag har inte behov av så mycket mer miljöombyte. Tycker det är jobbigt att resa, och om jag reser så gör jag det gärna till välbekanta platser.
 
En annan faktor som också spelar in är hur stort de individuella behovet av yttre struktur och aktivitet är. Här finns det kraftiga variationer från person till person. Själv har jag ADD och därmed en kass startmotor. Jag mår rakt av dåligt när jag saknar yttre ramar att hänga upp mina dagar på. Denna långhelg är ett bra exempel där jag inte planerat tillräckligt och därmed har en helg där jag får jobba som fasen för att inte sjunka ner i apatisk rastlöshet och ångest.
Jag har åxå ADD. Just det här inrutade gör verkligen att jag mår bättre. Samtidigt som jag har svårt att orka med det så gör det ändå gott. Jag kan vara hur trött som helst och längta efter ledighet, men när ledigheten väl är där så stressas jag av att jag inte har nån ordning på vad och när jag ska göra saker. Om jag ens ska göra nått. Blir lite stressad och får lite panik. Ångest och rastlöshet blir ett faktum.
 
Jag vilar helst upp mig hemma. Jag åker gärna på utflykt över dagen men vill sova hemma. Hemma för mig är lugn, avkoppling och rutiner. Att vara bortrest är inte avkoppling för mig.
 
Jag älskar omväxling och avskyr rutiner. Jag tycker om att komma till nya ställen och uppleva saker, är nyfiken och tycker om att ta reda på saker. Men jag vill inte lägga upplevelse på upplevelse utan behöver varva med att ta det lugnt hemma. Jag behöver det också för att verkligen kunna uppskatta upplevelser.
Mitt ideal om jag har fem veckors semester är att varva hemma-resa-hemma-resa-hemma. Men jag behöver inte vara borta en hel veck utan får ut mycket av resor på några dagar. Senast var jag i Köpenhamn för en vecka sen.
 
Jag tänker att det är väldigt lätt att döma andras görande utifrån vad man själv mår bra av. <snip>

Exact sa.

Sjalv har jag rest valdigt mycket under mitt liv, jag har aldrig i vuxen alder varit sa "stationar" som de senaste aren. Jag gillar att resa och rensar hjarnan bast med att traffa nya manniskor och fa nya intryck. Jag kan "bara vara" och slappa ocksa, men efter nagra dagar blir jag rastlos och otalig och behover ha nagot att koncentrera mig pa for att ma bra och kunna koppla av ordentligt.
 
Jag vilar upp mig/kopplar av mycket mer om jag får miljöombyte. Hemma känns det som att jag går runt i samma cirklar hela tiden, det finns alltid något jag borde ta tag i. Jag har svårt att slänga mig på soffan med en serie nån längre stund t ex, för jag känner att jag istället borde hålla på med storstädning/trädgårdsfix/förrådsröjning/hantverkande... ja listan blir oändlig. Den ideala avkopplingen vore om jag kunde få åka till en liten stuga mellan hav och skog, med böcker och filmer. Och så typ en liten hustomte som tassade runt och pysslade om mig genom att fixa all markservice.
 
Jag älskar vildcamping, men då vill jag ändå ha en dag före att packa och göra iordning, och kanske två dagar efter för att komma ikapp igen och det händer liksom inte. Jag har aldrig mer än en dag ledigt i stöten nuförtiden, OM jag inte har någonting inplanerat som besök till exempel... och det börjar verkligen kännas. 😅 Det är inte återhämtning för mig, oftast kommer jag tillbaka till jobbet mer sliten än jag gick.
Annars tycker jag om att resa, men det går inte riktigt. Då skulle alla plantorna, hela trädgården och förmodligen en drös akvariefiskar stryka med. Jag skulle vilja ha några dagar för att sova bara, tack så mycket... och rensa ogräs och gå på promenad. Det vore vilsamt. :sleep:
 
Jag vilar upp mig/kopplar av mycket mer om jag får miljöombyte. Hemma känns det som att jag går runt i samma cirklar hela tiden, det finns alltid något jag borde ta tag i. Jag har svårt att slänga mig på soffan med en serie nån längre stund t ex, för jag känner att jag istället borde hålla på med storstädning/trädgårdsfix/förrådsröjning/hantverkande... ja listan blir oändlig. Den ideala avkopplingen vore om jag kunde få åka till en liten stuga mellan hav och skog, med böcker och filmer. Och så typ en liten hustomte som tassade runt och pysslade om mig genom att fixa all markservice.

Jag har forsokt "koppla av" med serier, filmer, bocker, etc ... men efter en liten stund blir jag bara sa rastlos och uttrakad. Jag kopplar av mer med att "skapa i koket" (hitta pa mina egna varianter av mat ratter alltsa) eller ... att vara ute och resa och se nya saker och traffa nya manniskor. :p
 
Vanlig helg eller kortledigt är jag gärna hemma! Trivs hemma o göra ingenting!

Men risken är att jag ändå gör samma saker som när jag inte är ledig.. Dvs det känns mer som vanlig vardag.

Så har jag långledigt vill jag åka bort!
Speciellt på sommaren behöver jag riktig värme (fryslort), miljöombyte och bara slippa alla måsten.
Helst jag sambo o barnet. På en varm plats.... Umgås, äta gott, upptäcka ngt nytt. Då är Jag Relaxed!
 
Jag älskar vildcamping, men då vill jag ändå ha en dag före att packa och göra iordning, och kanske två dagar efter för att komma ikapp igen och det händer liksom inte. Jag har aldrig mer än en dag ledigt i stöten nuförtiden, OM jag inte har någonting inplanerat som besök till exempel... och det börjar verkligen kännas. 😅 Det är inte återhämtning för mig, oftast kommer jag tillbaka till jobbet mer sliten än jag gick.
Annars tycker jag om att resa, men det går inte riktigt. Då skulle alla plantorna, hela trädgården och förmodligen en drös akvariefiskar stryka med. Jag skulle vilja ha några dagar för att sova bara, tack så mycket... och rensa ogräs och gå på promenad. Det vore vilsamt. :sleep:
...tillägg - djuren måste givetvis med på eventuell minisemester, utan dem blir det inte vila, bara saknad. Begränsat till pälsdjuren då. :)
 
Jag återhämtar mig nog bäst borta. Hemma ser jag alltid saker som måste göras.
Vid sommarstugan återhämtar jag mig nog allra bäst, trots laga mat/disk där med. Men i övrigt så mycket enklare än hemma. Och det är där mitt hjärta finns.
 
Jag vet många som använder arbetsveckorna för återhämtning, efter att de rest omkring och roat sig hela helgerna. Skulle jag aldrig orka, jag måste vara hemma för att vila ut och återhämta mig. Dagsturer för att hälsa på folk eller titta på grejer räcker gott, jag har inget driv att resa mer än så längre.
 
Jag håller mig hittills inom Europa. Tycker det är så tråkigt och jobbigt att flyga långt. Men bara det att se något som jag inte ser i min vardag. Vara någonstans jag inte brukar vara. Stockholm några dagar hade absolut kunnat fylla det behovet. Eller Göteborg. Eller Köpenhamn. Mitt problem med Stockholm är att det är så jobbigt att resa dit då jag inte mår bra alls på X2000. Funderar på att prova Snälltåget nästa gång för att se om jag mår bättre. Öresundståget till Göteborg är inga problem alls. Nåt märkligt är det med X2000.

Men om jag är ledig i 3 veckor i sträck så vill jag helst inte vara bortrest i mer än en vecka. Och jag vill definitivt ha ledig tid hemma efter resan innan jag börjar jobba igen.
En del kan bli åksjuka av korglutningen på X2000, finns andra företag som kör sträckan Stockholm - Göteborg med tåg som ej har korglutning. Men ska ner till Malmö eller längre, hade siktat på Snälltåget (lite är pga nörden i mig med är lokdraget tåg..) då har suverän bistro eller krog som det heter nog på det tåget, helt klart värt sätta sig ner och äta middag där :d


Jag själv återhämtar mig bäst hemma. Så åker bort vill jag gärna ha en dag hemma för återhämta mig lite extra då blir en del intryck om jag är bortrest. Men hade inte tagit semester bara för va hemma.
 
Om jag haft obegränsat med tid och pengar hade jag rest i princip konstant. Jag älskar att resa, att se nya platser, äta ny mat och rent allmänt göra något annat än jobb-stall-hemma.

För mig är det resor som gör att jag orkar med allt annat :)

Att ha semester utan planer känns för min del ganska onödigt. Sen kan planerna förstås innebära annat än resa men jag vill inte bara vara.

Nu när Corona börjar släppa sitt grepp om världen och jag kan planera resor igen så mår jag mycket bättre.

Mvh,
Ladycovergirl på semester i Bukarest :D (Tredje resan på ett halvår och min femte semestervecka på samma tid.)
Exakt så är det för mig med. Är på min fjärde resa på ett halvår och äntligen utanför norden. Är ingen hemmamänniska alls, ser ingen tjusning med att gå hemma och skrota. Det är noll avslappning för mig utan något man tvingas till vid sjukdom.

Även på själva resan tycker jag om att resa. Är på Rhodos just nu, är här en vecka och byter hotell 4 ggr och har hyrt bil för dagliga utflykter.
 
Jag tillhör dem som får återhämtning av att hitta på saker när jag är ledig. Till min mans förtvivlan så kan jag vakna på morgonen och spontant boka in en utflykt nånstans under dagen. Jag blir lugn och samtidigt motiverad av att ha delvis inplanerade aktiviteter och en öppen kalender där jag får lov att vara impulsiv.

Vi tillhör dock dem som inte har fritidsaktiviteter på vardagar (förutom min träning som sker hemma i mån av tid), utan försöker ha kvällarna som nedvarvning för alla i familjen.
 
Jag måste inte åka bort men mår bäst av att ha någon form av aktivitet att göra. Aktiviteten kan vara något enkelt som kravlöst umgänge med en eller några vänner.

Har varit på ridläger på annan ort i helgen och det var definitivt mer avkoppling än stress, speciellt under ridpassen.

Själva resandet i sig kan jag tycka är jobbigt dock.
 
Jag kan inte ens svara på om jag återhämtar mig bättre hemma eller borta. Det kan vara helt olika.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 788
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 344
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp