Semestervanor - återhämtar du dig bäst hemma eller borta? (utbruten från Vad gör vi? Del CLIV)

Jag stannar helst hemma eller är på landet. Sen gör jag ungefär samma saker oavsett ställe, läser böcker, fixar i trädgården eller bygger saker. Enda fördelen med att vara på landet är att det är långt ifrån jobbet så ingen kan få för sig att jag måste åka dit och hjälpa till med något när jag är ledig 😬 utlandssemester är kul någon gång vart 5-10e år men sådant måste jag snarare vila upp mig för att orka med för speciellt återhämtande är det ju absolut inte utan snarare motsatsen.
 
Det jag tänker, för egen del alltså, är att för mig är skönt att inte vara hemma, med allt man "måste" göra hemma. Det är enklare att koppla av, när man inte är tvungen att laga mat, ta hand om disk, tvätta, städa och allt sådant.
Visst kan man ordna sådant hemma också, men det är svårare att koppla bort det helt ändå.

Ja, jag gillar att laga mat, men det tar ändå energi att planera och utföra.

Men sedan att det alltid måste hittas på något varje helg, det kan jag inte förstå.
 
Det jag känner numera - och ändå är rätt tacksam över - är att jag inte har någon speciell längtan efter längre resor. Jag tycker mest det blir jobbigt när jag tänker på det. Dock åker jag gärna kortare turer. När jag var yngre var jag inte speciellt intresserad av sådant som museer, men det är jag nu. Så en tur till t.ex. Stockholm för att drälla runt på något intressent museum skulle jag absolut kunna uppskatta. Eller varför inte en "arkivresa" till stadsarkivet..... :) Det blir nog något sådant i sommar under mitt sommarlov. Men resten kommer att spenderas under min korkek, dvs på mitt lilla torp.... :D

Jag håller mig hittills inom Europa. Tycker det är så tråkigt och jobbigt att flyga långt. Men bara det att se något som jag inte ser i min vardag. Vara någonstans jag inte brukar vara. Stockholm några dagar hade absolut kunnat fylla det behovet. Eller Göteborg. Eller Köpenhamn. Mitt problem med Stockholm är att det är så jobbigt att resa dit då jag inte mår bra alls på X2000. Funderar på att prova Snälltåget nästa gång för att se om jag mår bättre. Öresundståget till Göteborg är inga problem alls. Nåt märkligt är det med X2000.

Men om jag är ledig i 3 veckor i sträck så vill jag helst inte vara bortrest i mer än en vecka. Och jag vill definitivt ha ledig tid hemma efter resan innan jag börjar jobba igen.
 
Om jag haft obegränsat med tid och pengar hade jag rest i princip konstant. Jag älskar att resa, att se nya platser, äta ny mat och rent allmänt göra något annat än jobb-stall-hemma.

För mig är det resor som gör att jag orkar med allt annat :)

Att ha semester utan planer känns för min del ganska onödigt. Sen kan planerna förstås innebära annat än resa men jag vill inte bara vara.

Nu när Corona börjar släppa sitt grepp om världen och jag kan planera resor igen så mår jag mycket bättre.

Mvh,
Ladycovergirl på semester i Bukarest :D (Tredje resan på ett halvår och min femte semestervecka på samma tid.)
 
Det jag känner numera - och ändå är rätt tacksam över - är att jag inte har någon speciell längtan efter längre resor. Jag tycker mest det blir jobbigt när jag tänker på det. Dock åker jag gärna kortare turer. När jag var yngre var jag inte speciellt intresserad av sådant som museer, men det är jag nu. Så en tur till t.ex. Stockholm för att drälla runt på något intressent museum skulle jag absolut kunna uppskatta. Eller varför inte en "arkivresa" till stadsarkivet..... :) Det blir nog något sådant i sommar under mitt sommarlov. Men resten kommer att spenderas under min korkek, dvs på mitt lilla torp.... :D
Jag håller med dig. Vilar upp mig bäst hemma. Men sen har jag ju köpt mig ett hus med trädgård för att jag tycker det är roligt att pyssla med hus och trädgård. Vill inte heller resa bort för mycket på sommaren så jag missar alla vackra blommor, skördandet osv.

Åker däremot gärna bort korta stunder och gör något specifikt. Har barn så just nu blir det mycket barnrelaterade aktiviteter. Att åka på utlandsresa tar jättemycket av min energi så då behöver jag ha ledig tid efteråt att vila upp mig på.
 
Jag är typen som bäst vilar upp mig hemma. Eller, vilar och vilar. Det brukar ju mest bli ännu mer stall och sysslor som man inte riktigt hinner med i vardagen på dylika långhelger som den här.

Sommarsemestern tillbringar jag helst på en ö i en solstol med en bra bok och familjen. Liksom ta det lugnt och göra saker man mår bra av utan att stressa? Men jag håller med om att det i vissa kretsar (typ på jobbet) nästan är fult att inte ha tusen planer för semestern och att det ska innefatta minst en vistelse utomlands?

Folk får göra precis som de vill och jag förstår verkligen att det som känns rätt för mig inte alls är rätt för någon annan. Men jag skulle må sämre och ha massa ångest av att behöva åka iväg, sova borta, inte kunna styra matval och så vidare så sen skulle jag i princip behöva semester från semestern. Man känner antagligen likadant om man är ensam om att vilja resa i en grupp med personer som bara vill vara hemma, men är så trött på anklagande kommentarer eller typ ”men ska du verkligen inte åka nånstans, alls?!” Ofta följt av en försiktig fråga om jag inte har råd.
 
Jag kan ibland tänka att det är märkligt hur folk alltid måste "stimma iväg" någonstans så fort de har några lediga dagar. Eller, nej, egentligen är det nog så att jag tycker att det är konstigt att folk inte kan förstå att man INTE har något behov av att åka iväg. Det allra bästa med ledighet, tycker jag, är att kunna ta livet i min egen takt. Njuta av en bok. Kunna fördjupa mig en stund i släktforskningen. Sköta sysslor (tvätt, städ, osv) och ärenden i en behaglig takt. Och så vidare.
Kan göra endera beroende på :)
 
Jag håller mig hittills inom Europa. Tycker det är så tråkigt och jobbigt att flyga långt. Men bara det att se något som jag inte ser i min vardag. Vara någonstans jag inte brukar vara. Stockholm några dagar hade absolut kunnat fylla det behovet. Eller Göteborg. Eller Köpenhamn. Mitt problem med Stockholm är att det är så jobbigt att resa dit då jag inte mår bra alls på X2000. Funderar på att prova Snälltåget nästa gång för att se om jag mår bättre. Öresundståget till Göteborg är inga problem alls. Nåt märkligt är det med X2000.

Men om jag är ledig i 3 veckor i sträck så vill jag helst inte vara bortrest i mer än en vecka. Och jag vill definitivt ha ledig tid hemma efter resan innan jag börjar jobba igen.
Snälltåget är jättemysigt, väljer alltid det om jag kan när jag ska åt Skåne till.
 
Jag åker gärna bort eller hittar på saker när jag har semester eftersom det är då tiden finns till att göra det där lilla extra som jag tycker är roligt.
Uppladdning och avkoppling gör jag i vardagen. Jag har valt att inte knö min vardag full med saker så jag finner och hinner med avkoppling mellan arbetspass.
Jag ser hellre att vardagen präglas av harmoni eftersom den pågår hela tiden. På så vis har jag inget behov av vila mig på min semester utan kan istället göra roliga saker och "flänga runt"
 
Jag är en person som stannar hemma. Jag tycker absolut att det är rimligt att alla gör det de mår bäst av, men ofta slås jag av tanken att det nog är många som hetsar med att åka iväg och att alltid GÖRA saker (även om de stannar hemma) bara för att det förväntas. Precis som med allt annat så har ju sociala medier stor påverkan tänker jag. Och det verkar för många vara viktigt att leva upp till alla andra som publicerar sitt fantastiska liv och högblanka kök och fantastiska semestrar och briljanta små fluffiga barn. Det verkar jobbigt! Jag älskar att harva runt här hemma i smutsiga kläder och gräva i trädgården och eventuellt städa lite om lusten råkar falla på (händer oerhört sällan). Men mitt kök hamnar förvisso oerhört sällan på Instagram :D

För övrigt är jag lärare och vi har ju oerhört mycket ledigt :angel: Och frågan om vad man ska GÖRA ställs naturligtvis alltid inför loven. Jag försöker, som vanligt, störa omgivningen genom att svara att jag ska göra så lite som möjligt.
 
Nu reser inte jag men har haft möjlighet att åka iväg ett par dagar nån gång. Men jag vet inte om jag känner speciellt utvilad efter. Hunden kan ju följa med men hästen måste jag ju ordna med för att kunna åka. Ska jag resa bort längre så kräver det mer och det är inte säkert att jag kan ta med hunden. Saknar alltid djuren när jag är borta och svårt att koppla av har jag oavsett om jag är hemma eller borta. Men jag sover i alla fall lite bättre hemma. Jag är en komplicerad person och fungerar oftast inte som andra
 
Jag tänker att det är olika hur vi reagerar miljöombyten. För en del så är ändringen i miljö i sig en stressfaktor som tar mer energi än vad den nya miljön ger. För andra så är miljöförändringen ett verktyg för att ställa om kropp och själ till ett annat tempo. De flesta har nog lite av båda.

För egen del så har jag ett tydligt behov av komma bort från min vardagliga stadsmiljö med jämna mellanrum. Jag trivs i mitt hem och hade jag bott mer lantligt så hade kanske behovet sett annorlunda ut. Som det är så är jag en frekvent hyresgäst av stugor och torp runtom i landet.

En annan faktor som också spelar in är hur stort de individuella behovet av yttre struktur och aktivitet är. Här finns det kraftiga variationer från person till person. Själv har jag ADD och därmed en kass startmotor. Jag mår rakt av dåligt när jag saknar yttre ramar att hänga upp mina dagar på. Denna långhelg är ett bra exempel där jag inte planerat tillräckligt och därmed har en helg där jag får jobba som fasen för att inte sjunka ner i apatisk rastlöshet och ångest.
 
Senast ändrad:
Jag vilar hemma men roar mig gärna borta.
Men jag har nog rest klart tror jag.
Efter ett liv med tjänsteresor och numera dubbelt boende så har jag inget behov av att resa.
Återhämtningen får jag bäst av så litet intryck utifrån som möjligt.
Det rockar så bra till vadags så att det både räcker och blir över.
Men nu så bor jag ju på en plats dit andra åker på semester.
Allt finns hemma.
Strand, bad, utsikt, ett annat hus om vi vill det o.s.v.
Det vore nog annat om jag bodde i lägenhet i Stan.
 
Åker mycket med husbil, och ibland när det blivit för mycket planerar vi in ett par helger hemma. Men sen kommer vandringslusten igen och så packar vi ihop oss och åker.
Lite håller jag med dem som säger att hemma blir inte riktigt avkoppling, det är alltid nåt som ska göras. Men nån gång måste man ju 🤷‍♀️ Bor på gård med hästar, katter och hundar. Fast hundarna tar vi med oss 🚐🐶
 
Jag kan ibland tänka att det är märkligt hur folk alltid måste "stimma iväg" någonstans så fort de har några lediga dagar. Eller, nej, egentligen är det nog så att jag tycker att det är konstigt att folk inte kan förstå att man INTE har något behov av att åka iväg. Det allra bästa med ledighet, tycker jag, är att kunna ta livet i min egen takt. Njuta av en bok. Kunna fördjupa mig en stund i släktforskningen. Sköta sysslor (tvätt, städ, osv) och ärenden i en behaglig takt. Och så vidare.
Jag behöver i regel återhämta mig från själva resandet (även om det bara är några timmar på tåg exempelvis), och därmed börjar jag på ett stort minus om jag åkt någonstans och ska någon aktivitet göras så behöver jag dessvärre återhämta mig från denna också, och sedan tillkommer resan hem. Så att komma iväg och göra något/vara i en annan miljö kräver extra återhämtning.
 
Jag upplever dessutom lite att tjatet om att resa/hitta på tusen saker när man är ledig är värre nu efter två års pandemi än vad det var innan? Det är liksom förbjudet att inte kasta sig ut i Europa (Sverige är inte okej ens) nu bara för att vi ”får” resa igen?

Jag reste inte innan pandemin, led inte av det under pandemin och kommer inte vilja det nu heller. Men en del blir liksom provocerade av att jag inte reser? Oftast samma personer som blir provocerade av mina övriga livsval också….
 
Jag vilar bäst när jag kan göra vad jag vill, när jag vill och inte behöva laga mat men ändå äta gott. Har upptäckt att exakt det kan en göra hemma. Var mest att skruva på det tänket.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 788
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 344
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp