Semestervanor - återhämtar du dig bäst hemma eller borta? (utbruten från Vad gör vi? Del CLIV)

Jag gillar inte att behöva lägga helgerna på resa eller ha dem uppbokade med måsten. Då behöver jag kunna få vara ifred och återhämta mig inför nästa arbetsvecka, bara göra det jag känner för när andan faller på.

Egentligen har jag inget behov alls av att resa bort under längre ledigheter heller men tycker det är roligt med utflykter på ett par dagar eller så, då gärna ut i skogen med tältet för lite paus från verkligheten. Alternativt gå på spelning i någon stad inte orimligt långt hemifrån.

Långa resor, typ en vecka i Alperna, tycker jag mest är ångestframkallande även om jag alltid har roligt när jag väl kommer iväg :p Däremot tar det enormt lång tid innan jag känner mig återhämtad från en sådan resa och behöver helst någon vecka efteråt till att bara få vila.
 
Långa resor, typ en vecka i Alperna, tycker jag mest är ångestframkallande även om jag alltid har roligt när jag väl kommer iväg :p Däremot tar det enormt lång tid innan jag känner mig återhämtad från en sådan resa och behöver helst någon vecka efteråt till att bara få vila.
Ja, kommer man hem söndag kväll och skall upp och jobba som vanligt måndag morgon blir det ingen rolig vecka
 
Jag föredrar nog att vara hemma, ger bra avkoppling att göra ingenting. Men samtidigt, att åka i väg, men att INTE vara den som styr och sköter och drar i saker är i sig en avkoppling. Att slippa tänka på alla måsten. Att släppa allt hemma. Å andra sidan skulle jag inte boka in 3000 saker att göra på en "iväg-resa", det räcker med lite grann och däremellan bara vara. Ta det som det kommer, utan att känna panik att behöva fylla tiden. Det är nog det som är det jobbiga- alla måsten, tider att passa. Så semester där det finns måsten och tider att passa blir nog jobbigt.
 
Mer semester att åka iväg än vara kvar hemma. Är jag hemma så jobbar jag. Skulle aldrig kunna gå flera dagar hemma och inte göra nånting. Om jag inte ligger och är dödssjuk vill säga. Behöver inte åka långt men såpass att folk vet att jag inte kan rycka ut pronto och fixa vad det nu än må vara.
 
Mer semester att åka iväg än vara kvar hemma. Är jag hemma så jobbar jag. Skulle aldrig kunna gå flera dagar hemma och inte göra nånting. Om jag inte ligger och är dödssjuk vill säga. Behöver inte åka långt men såpass att folk vet att jag inte kan rycka ut pronto och fixa vad det nu än må vara.

Har du inget annat att fylla din fritid med än jobb? Jag har hur mycket som helst jag skulle vilja göra men som jag inte hinner p.g.a. tidsbrist. Det är ju jätteskönt att göra alla de sakerna på semestern!
 
Har du inget annat att fylla din fritid med än jobb? Jag har hur mycket som helst jag skulle vilja göra men som jag inte hinner p.g.a. tidsbrist. Det är ju jätteskönt att göra alla de sakerna på semestern!
Mycket tid går till jobb verkligen. Hästar som ska tränas, lektioner och skoningar. Krävs planering för att få ihop allt om jag åker bort. Nån eller några dagar brukar gå fint med lite pyssel men längre resor är knepigare. Ska på en längre resa i sommar känner mig nästan lite nervös inför det men ska bli helt underbart.
 
Det låter jobbigt. Jag som har en tydlig gräns mellan jobb och fritid älskar att vara ledig hemma.
Jag kryper ju längst väggarna om det finns för lite att göra. Är nog lite konstig 😅
Men visst ibland kan det kännas som för mycket speciellt när jag samtidigt gått en utbildning och mycket fokus på den också.
Men jag har nog alltid varit sån. Full rulle och lite svårt att sitta still även om jag är en miljon bättre på det nu än då jag var liten. Älskar att upptäcka nytt och göra saker.
Skulle inte kunna spendera en hel dag på en soffa och läsa någon bok eller se en film utan att göra något mer fysiskt också.
Det värsta med mitt jobb tycker jag är inte jobbet i sig utan känslan att alltid behöva vara tillgänglig. De flesta människor kan ta att man inte svarar på ett sms en fredag kväll men samtidigt gnager det där sms:et sen oavsett så brukar ändå svara.
Så det är något jag behöver jobba på. Som du säger försöka göra en tydligare linje -ett streck- att detta är jobb och detta är min lediga tid och då måste jag få vara ifred. Skulle det vara extremt akut svarar jag såklart direkt men oftast är det ju inget sådant
 
Jag kryper ju längst väggarna om det finns för lite att göra. Är nog lite konstig 😅
Men visst ibland kan det kännas som för mycket speciellt när jag samtidigt gått en utbildning och mycket fokus på den också.
Men jag har nog alltid varit sån. Full rulle och lite svårt att sitta still även om jag är en miljon bättre på det nu än då jag var liten. Älskar att upptäcka nytt och göra saker.
Skulle inte kunna spendera en hel dag på en soffa och läsa någon bok eller se en film utan att göra något mer fysiskt också.
Det värsta med mitt jobb tycker jag är inte jobbet i sig utan känslan att alltid behöva vara tillgänglig. De flesta människor kan ta att man inte svarar på ett sms en fredag kväll men samtidigt gnager det där sms:et sen oavsett så brukar ändå svara.
Så det är något jag behöver jobba på. Som du säger försöka göra en tydligare linje -ett streck- att detta är jobb och detta är min lediga tid och då måste jag få vara ifred. Skulle det vara extremt akut svarar jag såklart direkt men oftast är det ju inget sådant

Fast det är ju inte spendera en dag på soffan jag gör när har semester hemma. Jag är i stallet, åker på utflykter (natur, kultur och andra upplevelser), målar, är på stranden och badar och solar, har tid att umgås extra med mina vänner, familj och släkt.

Jag har en jobbmobil och en privat mobil. Jobbmobilen stängs av samma sekund jag slutar jobba för dagen. Den är avstängd hela semestern. Jag kollar inga mail under semestern heller. Möjligtvis kan jag kolla mailen kvällen innan jag ska börja jobba för att ställa mig in mentalt på vad som kommer ske och vad jag behöver ta tag i.
 
Jag föredrar att inte resa någonstans. Visst finns det ställen jag vill till och vänner jag vill hälsa på som bor långt bort, men själva resan tycker jag ofta är hemsk. En sak om jag kan åka bil då är det lugnare, men att planera, packa, passa tider för tåg eller buss... Ångest! Flyga gör jag inte. Det är för läskigt. Det krävs alltså att resmålet är garanterat extrembra för att det ska vara värt att utsätta sig för all stress och ångest det innebär att ta sig dit. Tvekar jag på det? Då blir det ingen resa.

Samtidigt vill jag absolut göra saker när jag är ledig. Det brukar då bli klättring, vandring, kajakpaddling, hundträning och träffa de vänner som går att träffa. Det är i naturen jag samlar mest energi och där jag mår bäst. Som tur är behövs inte alltid en semester för det. Jag kan absolut packa ryggsäcken och ge mig av en fredag efter jobb och komma hem en söndag mitt på dagen (för att hinna vila lite och förbereda inför nästa arbetsvecka. Nästa år när valpis förhoppningsvis är van vid vandring också så hoppas jag på att komma iväg på helgvandringar de flesta helgerna under året.
 
Jag ÄLSKAR att resa - allt från tåget till Kastrup, flygplatserna, hotell kvällen innan (jag vågar aldrig vänta med avresa till samma dag, ifall tågen är försenade...), flygresan, själva resan, osv osv. Men - när jag kommer hem är jag underbart utmattad och vill bara vara hemma och återhämta mig. Jag vet knappt vilket jag njuter mest av - jag älskar båda delarna! Helt galet!
 
Jag kryper ju längst väggarna om det finns för lite att göra. Är nog lite konstig 😅
Men visst ibland kan det kännas som för mycket speciellt när jag samtidigt gått en utbildning och mycket fokus på den också.
Men jag har nog alltid varit sån. Full rulle och lite svårt att sitta still även om jag är en miljon bättre på det nu än då jag var liten. Älskar att upptäcka nytt och göra saker.
Skulle inte kunna spendera en hel dag på en soffa och läsa någon bok eller se en film utan att göra något mer fysiskt också.
Det värsta med mitt jobb tycker jag är inte jobbet i sig utan känslan att alltid behöva vara tillgänglig. De flesta människor kan ta att man inte svarar på ett sms en fredag kväll men samtidigt gnager det där sms:et sen oavsett så brukar ändå svara.
Så det är något jag behöver jobba på. Som du säger försöka göra en tydligare linje -ett streck- att detta är jobb och detta är min lediga tid och då måste jag få vara ifred. Skulle det vara extremt akut svarar jag såklart direkt men oftast är det ju inget sådant
Jag sitter inte hemma på soffan bara för att jag är hemma. Tvärtom så tycker jag inte särkilt mycket om att varesig läsa eller titta på film. Jag pysslar i trädgården, renoverar, tränar, är på stranden, umgås med min familj, badar i poolen, åker ut med båten eller på utflykt. Allt sånt som jag inte riktigt hinner med i den utsträckning jag vill när jag jobbar.
 
Fast det är ju inte spendera en dag på soffan jag gör när har semester hemma. Jag är i stallet, åker på utflykter (natur, kultur och andra upplevelser), målar, är på stranden och badar och solar, har tid att umgås extra med mina vänner, familj och släkt.

Jag har en jobbmobil och en privat mobil. Jobbmobilen stängs av samma sekund jag slutar jobba för dagen. Den är avstängd hela semestern. Jag kollar inga mail under semestern heller. Möjligtvis kan jag kolla mailen kvällen innan jag ska börja jobba för att ställa mig in mentalt på vad som kommer ske och vad jag behöver ta tag i.
Små utflykter försöker jag göra lite då och då året runt. Träffa vänner och släkt mm. Grejar i trädgården mm
 
Jag sitter inte hemma på soffan bara för att jag är hemma. Tvärtom så tycker jag inte särkilt mycket om att varesig läsa eller titta på film. Jag pysslar i trädgården, renoverar, tränar, är på stranden, umgås med min familj, badar i poolen, åker ut med båten eller på utflykt. Allt sånt som jag inte riktigt hinner med i den utsträckning jag vill när jag jobbar.
Samma här! Speciellt Corona åren då man varit mer tvingad att vara hemma. Semester. Riktig sådan för mig när jag blir 100 % kan koppla bort ALLT görs bäst på bortaplan
 
Fast det är ju inte spendera en dag på soffan jag gör när har semester hemma. Jag är i stallet, åker på utflykter (natur, kultur och andra upplevelser), målar, är på stranden och badar och solar, har tid att umgås extra med mina vänner, familj och släkt.

Jag har en jobbmobil och en privat mobil. Jobbmobilen stängs av samma sekund jag slutar jobba för dagen. Den är avstängd hela semestern. Jag kollar inga mail under semestern heller. Möjligtvis kan jag kolla mailen kvällen innan jag ska börja jobba för att ställa mig in mentalt på vad som kommer ske och vad jag behöver ta tag i.
Det är ju inte alltid som det är så schysst mot sina kollegor att stänga av sin jobbtelefon, om de inte har tillgång till ditt privata nummer också. Vid akutsituationer kan man behöva få tag på kollegor som kan rycka in och det går ju inte om alla gör som du.

Jag är tillgänglig dygnet runt i och med min funktion. Om jag av någon anledning inte är tillgänglig så måste jag ge det ansvaret till en av mina två kollegor med samma funktion.
 
Det är ju inte alltid som det är så schysst mot sina kollegor att stänga av sin jobbtelefon, om de inte har tillgång till ditt privata nummer också. Vid akutsituationer kan man behöva få tag på kollegor som kan rycka in och det går ju inte om alla gör som du.

Jag är tillgänglig dygnet runt i och med min funktion. Om jag av någon anledning inte är tillgänglig så måste jag ge det ansvaret till en av mina två kollegor med samma funktion.

Det står inget i mitt kontrakt att jag måste vara tillgänglig på ledig tid. Chefen säger att vi ska stänga av våra jobbtelefoner och inte kolla mailen under semestern. Att vi ska vara lediga på riktigt. Mitt är inte sånt att jag kan behöva rycka in. Jag vet vad som kommer hända under min semester och förbereder för det så alla har det de behöver för att göra sina jobb.
 
Det är ju inte alltid som det är så schysst mot sina kollegor att stänga av sin jobbtelefon, om de inte har tillgång till ditt privata nummer också. Vid akutsituationer kan man behöva få tag på kollegor som kan rycka in och det går ju inte om alla gör som du.

Jag är tillgänglig dygnet runt i och med min funktion. Om jag av någon anledning inte är tillgänglig så måste jag ge det ansvaret till en av mina två kollegor med samma funktion.
Men det är ju verkligen inte alla som har det så. Jag är bara tillgänglig "off hours" när det är avtalat att jag ska vara det, vilket innebär större idrifttagningar i samband med affärssystembyten (vilket brukar vara i slutet av ett projekt som pågått i 1-2 år eller ännu mer). Då kan jag vara tillgänglig allt från några timmar en kväll till i princip dygnet runt under ett par veckor. I övrigt är jag ledig när jag är ledig, liksom.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 788
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 344
Senast: Luff
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • lära sig tömköra

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp