Semestervanor - återhämtar du dig bäst hemma eller borta? (utbruten från Vad gör vi? Del CLIV)

Jag har ett stort intresse i mina hästar, som bor hemma på min gård. När jag är ledig så vill jag kunna ägna mer tid åt dem - träna, rida långturer eller bara "hänga" i hage och stall. Jag vill också få möjlighet att ägna mig mer åt hunden, ta med honom på kortare utflykter t.ex. till stranden och annat vi inte riktigt hinner i vardagslivet. Ha folk på besök, ta ett glas vin, grilla tillsammans... Så jag vill inte resa bort, jag vill äntligen få njuta av allt jag har hemma när jag är ledig. Det skulle kännas superkonstigt när jag nu lagt ner en massa arbete och pengar för att skapa mig en tillvaro jag älskar att åka bort från den så fort jag blir ledig...

Jag är inte heller speciellt förtjust i resande, gillar inte trängsel, folk, bök och stök som jag alltid tycker att det är på tågstationer och flygplatser. Det finns enstaka resmål jag vill återse, men de är verkligen enstaka. I övrigt har jag rest färdigt.
 
Jag har ett stort intresse i mina hästar, som bor hemma på min gård. När jag är ledig så vill jag kunna ägna mer tid åt dem - träna, rida långturer eller bara "hänga" i hage och stall. Jag vill också få möjlighet att ägna mig mer åt hunden, ta med honom på kortare utflykter t.ex. till stranden och annat vi inte riktigt hinner i vardagslivet. Ha folk på besök, ta ett glas vin, grilla tillsammans... Så jag vill inte resa bort, jag vill äntligen få njuta av allt jag har hemma när jag är ledig. Det skulle kännas superkonstigt när jag nu lagt ner en massa arbete och pengar för att skapa mig en tillvaro jag älskar att åka bort från den så fort jag blir ledig...

Jag är inte heller speciellt förtjust i resande, gillar inte trängsel, folk, bök och stök som jag alltid tycker att det är på tågstationer och flygplatser. Det finns enstaka resmål jag vill återse, men de är verkligen enstaka. I övrigt har jag rest färdigt.
Otroligt bra skrivet! Håller helt med.

Säger man dock det till de resgalna kollegorna på jobbet för man ganska många konstiga blickar..
 
Jag kan bli rastlös och må dåligt om jag sitter hemma hela tiden. För mig är det inte återkoppling att ligga på soffan/läsa en bok/tvätta/vara hemma. Det kryper i kroppen på mig om jag inte har gjort NÅGONTING mer än det. En ordentlig promenad på ett par timmar kan dock vara tillräckligt.
 
Vi bor ju så som många åker bort till, dvs mycket ostört på landet med fantastisk natur och väldigt rikt djurliv nära sjö(-ar). Det finns också gott om ställen etc att åka på dagsutflykt till.
Hade jag inte bott så här, utan i lägenhet i stan, hade jag nog känt än mer behov av att åka bort.
Jag är uppvuxen med att familjen seglade varje helg och sommar som liten. Sen åkte vi väl bort på annat med. Men hemma i huset/förorten var vi liksom inte under semester.

Jag mår väldigt, väldigt bra av värme. Och älskar att vara vid havet. Ultimata semestern för utschasad egenföretagare som sällan tar ledigt är att åka till sol och värme, äta en massa fantastisk mat och dricka gott och ligga i halv koma i en solstol vid havet några dagar. Sedan vill jag gärna hämta nya intryck och få energi av annan kultur, mat, människor, vackra vyer, natur, konst etc. Det tankar mig mer än om jag pysslar runt här hemma.
Nu har vi inte varit utomlands sedan Covid kom. Och jag saknar det ENORMT! Bara lukten av varmare klimat och hav etc! :love:
 
Lägger till att även om jag vilar upp mig bäst av att vara hemma så tycker jag det är jätte roligt att resa och önskar jag hade möjlighet att göra det oftare:)
 
Otroligt bra skrivet! Håller helt med.

Säger man dock det till de resgalna kollegorna på jobbet för man ganska många konstiga blickar..
Jag tror att vi som tycker så kanske ska vara lite tydligare med det, så att det blir lite mer normaliserat att alla inte vill resa så fort de får en ledig stund? Jag har liksom aktivt skapat mig det liv jag har och vill ha, inte en chans att jag skulle vilja åka ifrån det "bara för att"!
 
Jag tror att vi som tycker så kanske ska vara lite tydligare med det, så att det blir lite mer normaliserat att alla inte vill resa så fort de får en ledig stund? Jag har liksom aktivt skapat mig det liv jag har och vill ha, inte en chans att jag skulle vilja åka ifrån det "bara för att"!
Haha, även vi som gillar att resa bort har ju ofta aktivt skapat det liv vi vill ha? Låter på dig som att det finns en motsättning. Jag älskar vår lägenhet mitt i stan, men vill absolut se något annat på långhelger och sommaren. Jag tycker därför lägenhet är perfekt, kan lämna 8 veckor i sommar utan att oroa mig eller behöva fixa nån som roddar i trädgården. Också en stor anledning för mig att inte ha djur som gör mig låst. Men älskar vårt liv i stan också.
 
Haha, även vi som gillar att resa bort har ju ofta aktivt skapat det liv vi vill ha? Låter på dig som att det finns en motsättning. Jag älskar vår lägenhet mitt i stan, men vill absolut se något annat på långhelger och sommaren. Jag tycker därför lägenhet är perfekt, kan lämna 8 veckor i sommar utan att oroa mig eller behöva fixa nån som roddar i trädgården. Också en stor anledning för mig att inte ha djur som gör mig låst. Men älskar vårt liv i stan också.
Jo visst, och det är inget fel att vilja resa bort. Men de där argumenten du har för att inte ha djur, de får jag väldigt ofta kastade i ansiktet när jag berättar om mitt liv med djur, som jag alltså aktivt valt. Det är liksom standard att någon kläcker ur sig ”men man bliiiir ju så bunden om man har djur” och så får jag den där jättekonstiga blicken när jag svarar ”men jag vill ju inte resa, det är mycket viktigare för mig att kunna ha djur”.
 
Jo visst, och det är inget fel att vilja resa bort. Men de där argumenten du har för att inte ha djur, de får jag väldigt ofta kastade i ansiktet när jag berättar om mitt liv med djur, som jag alltså aktivt valt. Det är liksom standard att någon kläcker ur sig ”men man bliiiir ju så bunden om man har djur” och så får jag den där jättekonstiga blicken när jag svarar ”men jag vill ju inte resa, det är mycket viktigare för mig att kunna ha djur”.
Ok! Jag tycker att djurägare generellt är rätt bra på att hävda att (valfritt) djur är meningen med livet och att de inte förstår att man kan välja att leva utan/det är en dålig barndom att växa upp utan djur/osv. i typ all oändlighet så tänker att det går båda hållen. Det rör mig dock inte i ryggen, känns otroligt icke-laddat att välja att ha djur/inte djur för mig. Känns inte som ett samhällsproblem att djurägare blir ifrågasatta för sitt djurägande :)
 
Det borde vara normalläge
Semester är väl till för återhämtning
Tycker inte alls semester/ledighet är till för återhämtning, mitt liv går inte ut på att vara ledig och vila för att orka jobba. Istället vill jag fylla min fritid med roliga saker som skapar roliga minnen, härliga upplevelser, skojiga saker att prata om i familjen och att skratta åt med vännerna. Givetvis är det gött att en slapp söndag bara drälla hemma, men jag kan inte alls se vitsen med att spendera dyrbar tid med att vila för att orka jobba. När ska jag liksom leva då? :D

Jag hatar resandemomentet vid långresor (flygresan är sååå stökig, liksom långa tågresor), men älskar Att resa. Förväntan, tillsammanstiden utan andra måsten än att bara välja vad man vill göra för dagen, se nya saker, äta nya saker, träffa nya människor, uppleva knasigheter och långa nätter med massor av skratt i goda vänners lag, magiska festivalspelningar eller fnittriga meetinghelger med stallkompisarna. Eller all vacker natur som resor gör att jag får uppleva.

Ofta helt slut när jag kommer hem och det kan ta veckor att orka packa upp, men det är det värt.

Älskar när minnen från resor dyker upp på tex Facebook och jag kastas tillbaka till underbara upplevelser.

Semester för mig är ”frihet” snarare än ”vila” (även om jag alltid jobbar lite på semestern ändå, så är jag ju i princip helt fri att göra det från vilken plats jag vill).
 
Jag har inga problem att koppla av hemma när jag är ledig några dagar på rad, men under en semesterperiod så vill jag gärna åka bort, blir lite för rastlös hemma och påbörjar massa projekt när ”jag har så mycket tid över” som sen bara tar en massa tid och ork, dvs inte särskilt utvilad i slutänden.

Det ultimata hade varit två veckor hemma, en vecka borta, och sista veckan hemma.

Men då bor jag i eget hus med lite tomt, dvs det finns alltid något som BÖR göras.
 
Jag har svårt på helger att koppla av hemma. I lördags hade jag serverat frukost, tvättat fönster, hängt tvätt innan Kl 9..
Häromkvällen gick jag in först Kl 20 för att jag höll på att rensa ogräs mellan plattorna.

Jag har så svårt att bara koppla av. Ser allt som behöver göras.
Jag får bäst återhämtning i husvagnen på camping, när jag inte ser alla måsten!
 
Jag drev egen firma förut, och då kunde jag aldrig slappna av. Så fort jag fick en ledig stund kändes det som jag borde sticka bort och jobba. Kvällar, helger, det fanns alltid något att göra och det kändes dumt att sitta hemma och slappa. Efter ett tag, dock innan jag han bli utbränd, insåg jag att jag inte skall driva egen firma, jag har fel sorts personlighet. Det samma verkar gälla många här i tråden, som måste åka iväg för att kunna slappna av. Att komma bort från möjligheten att göra en massa grejer.
 
Jag drev egen firma förut, och då kunde jag aldrig slappna av. Så fort jag fick en ledig stund kändes det som jag borde sticka bort och jobba. Kvällar, helger, det fanns alltid något att göra och det kändes dumt att sitta hemma och slappa. Efter ett tag, dock innan jag han bli utbränd, insåg jag att jag inte skall driva egen firma, jag har fel sorts personlighet. Det samma verkar gälla många här i tråden, som måste åka iväg för att kunna slappna av. Att komma bort från möjligheten att göra en massa grejer.
Hade jag haft egen firma hade jag jobbat alltid. Jag är väldigt medveten om det. Jag skulle vilja ha eget, skulle vilja ta det steget, men å andra sidan, jag skulle behöva lära mig begränsa mig i när man jobbar och hur mycket man jobbar och det vet jag inte om jag skulle klara. Bättre att ha ett jobb och vara ledig och ha semester osv....
 
Ok! Jag tycker att djurägare generellt är rätt bra på att hävda att (valfritt) djur är meningen med livet och att de inte förstår att man kan välja att leva utan/det är en dålig barndom att växa upp utan djur/osv. i typ all oändlighet så tänker att det går båda hållen. Det rör mig dock inte i ryggen, känns otroligt icke-laddat att välja att ha djur/inte djur för mig. Känns inte som ett samhällsproblem att djurägare blir ifrågasatta för sitt djurägande :)
Nej, vi pratar väl knappast samhällsproblem alls den här tråden? ;)

Min ståndpunkt är att det vore trevligt om det sågs som lika normalt att resa varje ledig stund som att aldrig lämna hemkommunen när man är ledig. Idag tycker jag det är en väldigt stark norm att alla ska (vilja) resa när de är lediga och att det är lite märkligt om man inte vill/gör det.

Det är ju helt uppenbart att alla inte vill ha djur, och jag skulle aldrig tro att alla blir lika lyckliga av att ha häst som jag blir.
 
Nej, vi pratar väl knappast samhällsproblem alls den här tråden? ;)

Min ståndpunkt är att det vore trevligt om det sågs som lika normalt att resa varje ledig stund som att aldrig lämna hemkommunen när man är ledig. Idag tycker jag det är en väldigt stark norm att alla ska (vilja) resa när de är lediga och att det är lite märkligt om man inte vill/gör det.

Det är ju helt uppenbart att alla inte vill ha djur, och jag skulle aldrig tro att alla blir lika lyckliga av att ha häst som jag blir.
Du fick det att låta som att det var ett stort problem att djurägare behövde utstå frågor om sina val.

Och ok, jag ser inte alls samma sak som du. Tycker de allra flesta är hemma mest hela tiden :) tänker att den stora majoriteten inte har möjlighet (och troligtvis inte heller önskan..) att resa bort särskilt ofta.
 
Du fick det att låta som att det var ett stort problem att djurägare behövde utstå frågor om sina val.
Du tolkade det så.
Och ok, jag ser inte alls samma sak som du. Tycker de allra flesta är hemma mest hela tiden :) tänker att den stora majoriteten inte har möjlighet (och troligtvis inte heller önskan..) att resa bort särskilt ofta.
Det beror nog på i vilka sammanhang man umgås. Bland mina hästvänner är det ju mindre antal, förstås, som reser titt som tätt, men bland t.ex. arbetskamrater så verkar det vara en stor och viktig sak att kunna resa så ofta som möjligt, särskilt nu efter pandemin. Jag har ett relativt högavlönat yrke, så de som vill (och inte har hästar) borde kunna resa i relativt stor utsträckning (och gör så också).
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 788
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 344
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp