Lite mera gnäll men skönt att få ventilera lite.
Tur barnen är hos mig den vecka skolan börjar. Pappan hade ingen aning vilka datum de börjar skolan trots att det bara är en snabb googling bort. Olika datum då dottern börjar gymnasiet och de har skolstart två dagar före grundskolan, tydligen svårt att ta reda på.
Eftersom vi bor ca 1,5 mil i från där bussen in till stan och gymnasiet går så är det rätt viktigt att dottern kan köra Epa in till busstationen. Pappan som är duktig på fordon och skruva osv har sagt att han ska bygga om hans gamla volvo till Epa i sommar. Men än har han inte börjat och skolan börjar om 1,5 vecka… Han är i grannstaden hos hans nya varje ledig dag/vecka.
Så hur dottern ska ta sig till och från bussen vet jag inte.
Jag har svårt att orka skjutsa henne och pappan jobbar. Men han får lösa det på något sätt. Har hon tur kanske hon kan lifta med sonens skolskjuts.
Vi söker lägenhet åt henne och hennes kompis i stan men tills de får en måste hon ju åka buss.
Det har varit lite struligt kring dotterns gymnasieantagning då hon saknade två poäng på sista matteprovet för att få godkänt betyg i matte. Nu fick hon F och är därmed inte behörig att söka till gymnasiet.
Pappan har ingen koll kring detta och fast än jag försöker förklara så förstår han ändå inte problemet. Hon har väldigt bra betyg i övrigt så det gör det hela lite mer komplicerat då hon egentligen inte hör hemma på individuella programmet.
Jag har i veckan fått jaga rektorer, SYV, lärare mfl som äntligen är tillbaka efter semestern ang detta och försökt ordna med hur vi ska hitta en bra lösning för henne. Vilket gör att jag nu är väldigt slut då sånt tar mycket energi av mig.
Jag är även den som ordnar med ansökan om skolskjuts, busskort, söka lägenhet i stan till dottern och hennes kompis, kolla upp inackorderingstillägg osv osv.
Som grädde på moset tappade pappan bort sonens nyinköpta regnjacka som jag köpt åt honom för några veckor sedan. Han har ingen aning om vart den är men jag var tydlig med att han får köpa en ny så nu har han tack och lov en regnjacka igen, välbehövligt!
Det är så mycket såna där småsaker som jag hela tiden behöver ha koll på trots att de bor halva tiden hos pappan.
Men som jag skrivit tidigare så försöker jag fasa ut det och lägga över ansvar på honom. Men såna viktiga saker vågar jag inte lämna över för då blir det bara kaos och det är jag som då måste reda upp kaoset.
Jag får tex fortfarande påminnelsefakturor som är hans då jag finns kvar i något register.
Varje månad behöver han betala 100kr extra på tex bredbandet pga att han inte betalar fakturan i tid.
Fakturan för sonens fotbollsträning står
På honom och skulle ha varit betald i Maj. Den betalade han nu efter många påminnelser.
Men! Han har äntligen städat ur ena förrådsladan samt under skärmtaket utanför. Så nu kan jag använda utrymmet till att förvara grejer och inte bara ha en soptipp där.
Väldigt bra att tex få in cyklarna under tak…

Vedboden som fortfarande är en soptipp lovade han städa ur senare i höst när getingarna är borta. De har byggt fullt med bon under allt skrot så det går inte att vara där inne och röra nu.
Fatta hur mycket utrymme jag kommer få när alla hans saker är borta. Helt otroligt! Och så skönt att kunna få in veden under tak.
Den har behövt stå ute under alla år då fd sambo haft för mycket skrot i vedboden.
Har fått några bokningar på vinterförvaring av husvagn/husbil nu. Så det blir lite extra pengar in på kontot. Täcker hästarnas hökostnader i alla fall vilket är skönt.