Serievåldtäktsmän- hur kan det få gå till såhär..

Bukefalos 30 år!

Det finns absolut behandlingsprogram för sexualbrottslingar på kriminalvårdsanstalter! Det är ju där den absoluta majoriteten av dem hamnar när de döms, så det är där programmen behövs. :)
Hade ingen aning om det! Positivt kanske! Eller negativt. Det tål att fundera på vad jag tänker på om det, om man skulle behöva ett speciellt ställe för bara sexualbrottslingar?
Funkar det, överlag, såsom det är i dag?

Jodå, man får absolut behandling på svenska fängelser!
En väninna till mig som är insatt via jobbet, säger att om hennes son (som är autistisk och lite oberäknelig) skulle begå ett svårt brott, vill hon hellre att han får fängelse än hamnar på rättspsyk. Att rättspsyk inte är en bra plats att vara på.

Lyssnade på en podd som pratade om att det hade varit bra att minska stigmat kring pedofil. Just för att människor ska våga söka sjukvård, för att förebygga brott.
Alla pedofiler är ju inte brottslingar så jag tycker att man ska försöka skilja sina känslor från fakta och tänka på att det för allas skull vore bättre att de får hjälp och stöd än att de inte får det.

Med det sagt, god gud vad jag önskar onda saker över sexualbrottslingar om jag får släppa tankarna fria, egentligen.

Det minskar återfallsrisken för de dömda sexualbrottslingar som väljer att genomföra programmen i jämförelse med de som avstår, iaf.
Det är synd att det är frivilligt. Det borde vara tvång. Människor tvångsinläggs inom psykiatrin när de inte har sjukdomsinsikt, det borde fungera på något liknande sätt med detta.

Alla pedofiler är ju inte brottslingar så jag tycker att man ska försöka skilja sina känslor från fakta och tänka på att det för allas skull vore bättre att de får hjälp och stöd än att de inte får det.

Med det sagt, god gud vad jag önskar onda saker över sexualbrottslingar om jag får släppa tankarna fria, egentligen.
Exakt

Enligt dagens lagstiftning krävs att man begått brottet under påverkan av en allvarlig psykisk störning. Det innebär i princip att man måste ha haft förändrad verklighetsuppfattning som inte berott på att man druckit alkohol eller tagit droger.

Om man utvidgar det till att döma personer som beter sig "sjukt" kan det dels vara svårt att avgöra i vilken grad en psykiatrisk diagnos påverkat huruvida personen begått brottet. Dels finns det många diagnoser som man inte kan säga att man blir permanent frisk från. För antisocialt personlighetssyndrom är prognosen dålig, men det är svårt att avgöra vem som är ofarlig och vem som inte är det.

Och utöver detta är ingen psykisk vård meningsfull om inte personen som får den är villig att delta, oavsett om behandlingen sker på fängelse eller rättspsyk.
Hur det ser ut idag vet jag, är ju därför han blev utsläppt trots hög risk för återfall när han släpptes.

Du har en otrevlig ton mot just mig, i denna och andra trådar, därav min fråga.
Jag erkänner att jag blev irriterad över att du citerade mig och sedan skrev samma som jag skrev utan att skriva något mer än så, så visst, om du uppfattar det jag skrev som vasst, ber jag om ursäkt.
I övrigt har jag aldrig ens tänkt på att jag varit otrevlig mot dig, jag vet inte ens vilka trådar vi skrivit i samtidigt det senaste, eller liknande, men minns att jag många gånger tvärtom har haft samma åsikter som dig i mycket.

I vilket fall ber jag om ursäkt, då och nu!

Problemet är att den här typen av behandling inte fungerar om personen inte deltar aktivt och själv vill förändras.
Då borde han inte släppas ut. Då borde han inte betraktas som frisk. Vi kan inte med ena handen säga att pedofili/sexövergrepp (jag har tappat ord vad det kallas) är en sjukdom på sätt och vis, de kan ju inte behärska sig en del av dem, och med andra handen säga att det är frivilligt att delta i behandling och om de inte vill så släpps de ut. Det är ju som att säga att de är friska, och det är de ju inte. Nu tänker jag ju inte på 18 åringen som har samtyckessex med sin 14 åriga flickvän utan alltså mer på grova sexbrottslingar som är risker för samhället.

En väninna till mig som är insatt via jobbet, säger att om hennes son (som är autistisk och lite oberäknelig) skulle begå ett svårt brott, vill hon hellre att han får fängelse än hamnar på rättspsyk. Att rättspsyk inte är en bra plats att vara på.
Samtidigt har ju kriminalvården inte kunskap om diagnoser och hur de ska bemötas.
Rättpsyk är inte en dans på rosor, men det är många (tex en del som faller under LSS) som inte borde sitta i fängelse heller.

Många som tex har autism och är utåtagerande skulle nog kunna fara väldigt illa inne i fängelse tex, med tanke på hur polisen hanterar dessa och jag tror inte kriminalvården generellt har mycket mer kunskap.

Då borde han inte släppas ut. Då borde han inte betraktas som frisk. Vi kan inte med ena handen säga att pedofili/sexövergrepp (jag har tappat ord vad det kallas) är en sjukdom på sätt och vis, de kan ju inte behärska sig en del av dem, och med andra handen säga att det är frivilligt att delta i behandling och om de inte vill så släpps de ut. Det är ju som att säga att de är friska, och det är de ju inte. Nu tänker jag ju inte på 18 åringen som har samtyckessex med sin 14 åriga flickvän utan alltså mer på grova sexbrottslingar som är risker för samhället.

När det gäller rättspsykiatrisk vård skrivs en person inte ut innan denna är frisk. Från kriminalvårdsanstalter släpps personer när de avtjänat sitt straff(eller i de allra flesta fall villkorligt när de suttit två tredjedelar av tiden). Man gör ingen bedömning av om personen är frisk eller inte, det är ju inte ens säkert att det ställts någon diagnos att bli frisk från.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar