Jag vet inte om det provocerar, tycker snarare att det är en väldigt förståelig tanke som lätt kommer upp när man läser eller pratar om sånt här. Jag har själv tänkt så många gånger! Men man behöver inte dra det särskilt många varv med sig själv för att själv trassla in sig i hur det skulle gå till, vilka andra negativa effekter det skulle få osv...
Precis som att man oftast inte kan välja kön på den som sitter i kassan på Ica, den som besiktar bilen, läkaren som undersöker en per rectum eller polisen man får prata med efter en våldtäkt. Hur än olika de situationerna kan vara och hur än goda skälen är i vissa fall så blir det oerhört svårt både rent praktiskt och när man börjar hårddra genomförandet.
Får alla välja kön, dvs män kan välja att bara ha kvinnlig personal? Har personalen några rättigheter i detta? Hur gör man med brukare och personal som är gay, queer eller trans? Vad gör att gränsen ska gå vid kön? Där jag jobbar (inte hemtjänst, men offentlig vård) är det betydligt vanligare att man vill ha någon som är "inte yngre än medelålders", "etnisk svensk", "inte bär huvudbonad" m.m., ska det också vara valbart?
Om alla får välja, eller även om det bara gäller hemtjänst och kön, hur får man ihop bemanning och scheman rent praktiskt? Jag förstår som sagt verkligen önskemålet men inte hur det skulle fungera i praktiken.
Intressant! Och så klart toppen för dig.

Alltså jag skrev om den meningen flera gånger men tycker den låter sarkastisk oavsett, det är verkligen inte menat så!
Däremot undrar jag hur mycket det spelar in att du är ung (vet inte din ålder men tänker i hemtjänstmått), utbildad och förmodar jag vältalig och insatt. Det blir ju lätt en del av problematiken eller vad man ska säga i såna här ärenden, åt andra hållet alltså, en 95-åring med demens eller en 50-årig multitraumatiserad analfabet hade eventuellt inte fått sitt önskemål uppfyllt på samma sätt... (Naturligtvis inget du kan eller ska ta hänsyn till i din situation utan bara en kommentar.)
Vilken intressant take på det hela! Tänker lite motsatsen till när det kritiseras att kvinnor får lägre fyskrav till polisen, att de inte skulle reda ut våldsamma situationer osv. När det visar sig att "mindre macho" och mindre muskler oftast har en positiv effekt på många situationer som annars skulle urarta och därmed blir ett väldigt viktigt inslag i arbetet.