Serievåldtäktsmän- hur kan det få gå till såhär..

Bukefalos 30 år!

Sedan ska man inte bagatellisera om vad kvinnor i hemtjänst utsatts för, sexuella trakasserier som ibland går rejält över gränsen. Män som kräver att bli duschade och rengjorda precis där. Jag tycker nog att när man jobbar inom hemtjänsten också ska ha rätt till att enbart få kvinnliga kunder. Tyvärr är ju anställningarna så osäker, timmis, visstidsanställning, vid behov) and kvinnor inte vågar att kunna välja bort män. Hon är ju en mycket utsatt situation.

För att inte tala om våld, hot och kränkningar som är en vardag. Personligen föredrar jag att arbeta med personer som lider av kognitiv sjukdom (demens diagnos) för då kan jag iallafall tänka att de inte rår för det på grund av sin sjukdom.

För övrigt skulle det aldrig att gå att avsäga sig att hjälpa en obehaglig man, det finns i regel inte tillräckligt med män i omsorgespersonalen så att det skulle gå att lösa.

Och nu händer det igen.

En man som dömts för både kidnappningsförsök av en 10-åring samt innehav av barnporr fick spendera mindre än 2,5 år i fängelse. I hans dator hittades även brutala våldsfilmer med kvinnor som offer.

Nu är han häktad för styckmord på en ung kvinna.

Fyfan vad jag är less på mäns våld och allt daltande med brottslingar.

Han har dessutom tagit, som sitt nya namn, Vilma Andersson; en annan kvinna som mördades för inte längesedan. Hur flata är de egentligen, de som hanterar sånt här?!?? Hans mindset är ju så glasklart!

Jag förstår att detta kommer provocera men jag står för det:
Inga män inom äldreomsorg och förskola.

Jag vet inte om det provocerar, tycker snarare att det är en väldigt förståelig tanke som lätt kommer upp när man läser eller pratar om sånt här. Jag har själv tänkt så många gånger! Men man behöver inte dra det särskilt många varv med sig själv för att själv trassla in sig i hur det skulle gå till, vilka andra negativa effekter det skulle få osv...

Kan inte förstå att man inte kan välja kön på hemtjänstpersonal.

Precis som att man oftast inte kan välja kön på den som sitter i kassan på Ica, den som besiktar bilen, läkaren som undersöker en per rectum eller polisen man får prata med efter en våldtäkt. Hur än olika de situationerna kan vara och hur än goda skälen är i vissa fall så blir det oerhört svårt både rent praktiskt och när man börjar hårddra genomförandet.

Får alla välja kön, dvs män kan välja att bara ha kvinnlig personal? Har personalen några rättigheter i detta? Hur gör man med brukare och personal som är gay, queer eller trans? Vad gör att gränsen ska gå vid kön? Där jag jobbar (inte hemtjänst, men offentlig vård) är det betydligt vanligare att man vill ha någon som är "inte yngre än medelålders", "etnisk svensk", "inte bär huvudbonad" m.m., ska det också vara valbart?

Om alla får välja, eller även om det bara gäller hemtjänst och kön, hur får man ihop bemanning och scheman rent praktiskt? Jag förstår som sagt verkligen önskemålet men inte hur det skulle fungera i praktiken.

Jag som just nu har hemtjänst efter en olycka där jag inte kan gå har bett om att få slippa bli duschad av män och det har kunnat uppfyllas.

Intressant! Och så klart toppen för dig. ❤️ Alltså jag skrev om den meningen flera gånger men tycker den låter sarkastisk oavsett, det är verkligen inte menat så!

Däremot undrar jag hur mycket det spelar in att du är ung (vet inte din ålder men tänker i hemtjänstmått), utbildad och förmodar jag vältalig och insatt. Det blir ju lätt en del av problematiken eller vad man ska säga i såna här ärenden, åt andra hållet alltså, en 95-åring med demens eller en 50-årig multitraumatiserad analfabet hade eventuellt inte fått sitt önskemål uppfyllt på samma sätt... (Naturligtvis inget du kan eller ska ta hänsyn till i din situation utan bara en kommentar.)

Jag ett kort inslag på instagram tror jag det var. I Japan behövde de fler starka personer inom äldrevården så det startades ett projekt där män som tränar på gym (t.ex. body builders och liknande som satsar mycket på det) fick jobb på äldreboende och i det ingick tid att träna på gymmet mer än de vanligtvis hade hunnit med ett annat jobb. Projektet var en succé och en äldre dam sa i inslaget att hon kände sig så trygg när en av de männen lyfte henne för hon var inte längre rädd för att bli tappad.

Mtp hur tungt jobbet inom äldreomsorgen kan vara så borde det vara fler män! Sen finns det ju ofta äldre män som behöver omsorg och som är otrevliga och gör sexuella anspelningar och tafsar på kvinnorna (pga demens?) som jobbar med dem. Det hade ju varit toppen om de männen hade fått manlig omsorgspersonal istället.

Vilken intressant take på det hela! Tänker lite motsatsen till när det kritiseras att kvinnor får lägre fyskrav till polisen, att de inte skulle reda ut våldsamma situationer osv. När det visar sig att "mindre macho" och mindre muskler oftast har en positiv effekt på många situationer som annars skulle urarta och därmed blir ett väldigt viktigt inslag i arbetet.

Och nu händer det igen.

En man som dömts för både kidnappningsförsök av en 10-åring samt innehav av barnporr fick spendera mindre än 2,5 år i fängelse. I hans dator hittades även brutala våldsfilmer med kvinnor som offer.

Nu är han häktad för styckmord på en ung kvinna.

Fyfan vad jag är less på mäns våld och allt daltande med brottslingar.
Detta fall är verkligen helt sjukt! Jag är defintivt inte för strängare straff på något vis, det vet vi ju utom tvivel att det inte fungerar. Däremot när det gäller ett fåtal typer av brott (eller ett fåtal typ av personer) som vi vet har hög (och farlig!) återfallsrisk så önskar jag att det skulle finnas en möjlighet att döma till vad man nu vill kalla det - förvar, skydd, övervakning - nånting där personen är endera inlåst eller konstant övervakad för att skydda allmänheten. Sen inser jag att den typen av lagstiftning är en slippery slope i sig...

Jag vet inte om det provocerar, tycker snarare att det är en väldigt förståelig tanke som lätt kommer upp när man läser eller pratar om sånt här. Jag har själv tänkt så många gånger! Men man behöver inte dra det särskilt många varv med sig själv för att själv trassla in sig i hur det skulle gå till, vilka andra negativa effekter det skulle få osv...

Precis som att man oftast inte kan välja kön på den som sitter i kassan på Ica, den som besiktar bilen, läkaren som undersöker en per rectum eller polisen man får prata med efter en våldtäkt. Hur än olika de situationerna kan vara och hur än goda skälen är i vissa fall så blir det oerhört svårt både rent praktiskt och när man börjar hårddra genomförandet.

Får alla välja kön, dvs män kan välja att bara ha kvinnlig personal? Har personalen några rättigheter i detta? Hur gör man med brukare och personal som är gay, queer eller trans? Vad gör att gränsen ska gå vid kön? Där jag jobbar (inte hemtjänst, men offentlig vård) är det betydligt vanligare att man vill ha någon som är "inte yngre än medelålders", "etnisk svensk", "inte bär huvudbonad" m.m., ska det också vara valbart?

Om alla får välja, eller även om det bara gäller hemtjänst och kön, hur får man ihop bemanning och scheman rent praktiskt? Jag förstår som sagt verkligen önskemålet men inte hur det skulle fungera i praktiken.

Intressant! Och så klart toppen för dig. ❤️ Alltså jag skrev om den meningen flera gånger men tycker den låter sarkastisk oavsett, det är verkligen inte menat så!

Däremot undrar jag hur mycket det spelar in att du är ung (vet inte din ålder men tänker i hemtjänstmått), utbildad och förmodar jag vältalig och insatt. Det blir ju lätt en del av problematiken eller vad man ska säga i såna här ärenden, åt andra hållet alltså, en 95-åring med demens eller en 50-årig multitraumatiserad analfabet hade eventuellt inte fått sitt önskemål uppfyllt på samma sätt... (Naturligtvis inget du kan eller ska ta hänsyn till i din situation utan bara en kommentar.)

Vilken intressant take på det hela! Tänker lite motsatsen till när det kritiseras att kvinnor får lägre fyskrav till polisen, att de inte skulle reda ut våldsamma situationer osv. När det visar sig att "mindre macho" och mindre muskler oftast har en positiv effekt på många situationer som annars skulle urarta och därmed blir ett väldigt viktigt inslag i arbetet.
Helt sjukt att du inte ens kan välja att ha samma kön som du har när du går till gynekolog.

Detta fall är verkligen helt sjukt! Jag är defintivt inte för strängare straff på något vis, det vet vi ju utom tvivel att det inte fungerar. Däremot när det gäller ett fåtal typer av brott (eller ett fåtal typ av personer) som vi vet har hög (och farlig!) återfallsrisk så önskar jag att det skulle finnas en möjlighet att döma till vad man nu vill kalla det - förvar, skydd, övervakning - nånting där personen är endera inlåst eller konstant övervakad för att skydda allmänheten. Sen inser jag att den typen av lagstiftning är en slippery slope i sig...

Det har vi väl i princip redan, i form av rättspsykiatrisk vård med utskrivningsprövning, men det bygger förstås på att personen är psykiskt sjuk (vilket det onekligen låter som den här personen är).

Helt sjukt att du inte ens kan välja att ha samma kön som du har när du går till gynekolog.
Fast det kan man väl på många ställen? Vet flera som ber om kvinnlig gynekolog och får det, men kan ju innebära längre väntetid. Jag har ibland fått frågan om det är okej med en man utan att jag ens sagt nåt (bryr mig inte om kön på gyn dock).

Edit skriver som en kratta

Senast ändrad:
Det har vi väl i princip redan, i form av rättspsykiatrisk vård med utskrivningsprövning, men det bygger förstås på att personen är psykiskt sjuk (vilket det onekligen låter som den här personen är).
Brukar det inte stå i media om folk som blivit utsläppta trots att dennes läkare påtalat stor risk för nya brott? 🤔 Och att det då skrivs om det när de nya brotten begåtts.

Jo men det verkar vara rätt ovanligt att dömas till i Sverige? Och de flesta som utför den här typen av brott är ju "friska", dvs man kan inte sätta en psykiatrisk diagnos vilket inte heller gjorts i det här fallet. Att då ha en separat möjlighet att döma till inlåsning för att skydda andra människor tänker jag hade varit hjälpsamt (tror Norge har något sådant som tillämpas på Breivik?)

Men det kan man väl?
Fast det kan man väl på många ställen? Vet flera som ber om kvinnlig gynekolog och får det, men kan ju innebära längre väntetid. Jag har ibland fått frågan om det är okej med en man utan att jag ens sagt nåt (bryr mig inte om kön på gyn dock).

Edit skriver som en kratta
Nej eller beror på var bor.

Klipp från en gammal artikel men gäller på många ställen än

"Kvinnor i Blekinge får inte längre välja om de ska behandlas av en kvinnlig eller manlig gynekolog. Ett skäl är att manliga läkare inte ska känna sig diskriminerde."

https://www.blt.se/nyheter/kvinnor-far-inte-saga-nej-till-en-manlig-gynekolog/

Brukar det inte stå i media om folk som blivit utsläppta trots att dennes läkare påtalat stor risk för nya brott? 🤔 Och att det då skrivs om det när de nya brotten begåtts.
När det gäller personer som inte bedöms lida av en psykisk störning vid brottet så är det väl så. Jag kan inte alls juridik men förstått det som att då finns det inget sätt att döma eller hålla kvar personen utöver gängse straff. T.ex. Nytorgsmannen eller vad han kallas och mannen i det aktuella fallet, som båda begått vidriga brott tidigare och bedömts ha hög återfallsrisk, men är fria att gå ut och fortsätta efter avtjänat straff.

Det var en artikel om det i Expressen idag som förordade att fler sadistiska sexualbrott borde dömas till tvångsvård med särskild utskrivningsprövning eftersom de då kan hållas inlåsta tills de bedöms inte längre vara en fara för allmänheten. Inte som det är idag med ett tidsbegränsat fängelsestraff. Att lägga ribban lägre just vad gäller tvångsvård med särskild utskrivningsprövning tycker jag är en ganska rimlig ändring.

Kriminalvården varnade ju ett flertal gånger om att risken för återfall var mycket hög, ändå frigavs mannen efter fullgjort fängelsestraff. Hade han istället dömts till tvångsvård hade han antagligen fortfarande suttit inne.

Det var din enda tanke kring det jag skrev?
Bara för att jag inte får välja vid andra utsatta situationer innebär inte att jag tycker det är rätt att inte få välja.

Till och med polis och tull har som utgångspunkten är att en kvinna bör visiteras av en kvinna och en man av en man. Det finns dock inget som hindrar att en polis utför en visitation även av en person av motsatt kön.
Men när någon kommer hem till dig och ska duscha dig så går det inte trots mer utsatt situation.

Att börja dra upp huvudbonad och annat vet jag inte vad det har med saken att göra.

I så fall är det förvaltningsrätten som bedömt att personen kan släppas ut, men de borde väl rimligtvis lyssna på ansvarig läkare. Det förekommer säkert felbedömningar. Och personer som bedöms friska och släpps ut men som då slutar medicinera och får återfall.

Jo men det verkar vara rätt ovanligt att dömas till i Sverige? Och de flesta som utför den här typen av brott är ju "friska", dvs man kan inte sätta en psykiatrisk diagnos vilket inte heller gjorts i det här fallet. Att då ha en separat möjlighet att döma till inlåsning för att skydda andra människor tänker jag hade varit hjälpsamt (tror Norge har något sådant som tillämpas på Breivik?)
Jag tror det är väldigt svårt att få till på ett rättssäkert sätt. Vi har ju den straffskalan vi har, då kan man inte döma ut längre/oändliga straff till vissa personer för att de anses farligare än andra. Kan en så uppenbart farlig människa verkligen vara frisk? Det kanske snarare är vad som ska klassas som psykiskt sjuk som behöver ändras? Men där är vi ute på hal is igen. (Frågorna är inte riktade till dig, bara funderar högt).

Bara för att jag inte får välja vid andra utsatta situationer innebär inte att jag tycker det är rätt att inte få välja.

Till och med polis och tull har som utgångspunkten är att en kvinna bör visiteras av en kvinna och en man av en man. Det finns dock inget som hindrar att en polis utför en visitation även av en person av motsatt kön.
Men när någon kommer hem till dig och ska duscha dig så går det inte trots mer utsatt situation.

Att börja dra upp huvudbonad och annat vet jag inte vad det har med saken att göra.

Det är inte ovanligt att äldre brukare kräver en etniskt svensk utan trasa på huvudet. Bör den person få välja detta? Vissa privata vårdföretag beviljar ju dessa önskningar, trots att det inte är tillåtet.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Träning och hälsa del 15
  • Att bryta mig loss

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar