Seriösa funderingar kring att öppna ett hunddagis.

I

Isabella

Hejsan!
Jag är 22 år och jobbar på McDonalds sedan snart 4 år och känner att det är dags för mig att utvecklas och göra något jag verkligen brinner för. Något jag verkligen brinner för är djur.
Jag har själv två katter och en hund. Så mina tankar går till att starta ett hunddagis här hemma hos mig då jag har otroliga möjligheter till det!
22 år låter kanske ungt för många av er, men jag känner att det spelar ingen roll för så länge jag värnar om djuren och sköter allt som man ska spelar det väl ingen roll? Jag får ofta höra hur duktig jag är med djur (och barn), så varför inte satsa. Jag kommer inte göra detta helt ensam utan har ett par vänner som är lika intresserade som mig. Min sambo kommer sköta byggandet utav dagiset då han är snickare. Har ni några tips kring själva startandet? Vad bör jag tänka på, litet som stort?

Mvh Isabella
 
Sv: Seriösa funderingar kring att öppna ett hunddagis.

Här är två länkar från Jordbruksverket som är väldigt bra gällande att starta hunddagis:

Frågor och svar

Tillstånd

Sen måste man ex ha en hunddagisutbildning som är godkänd (innehåller de delar som krävs) av jordbruksverket, ha kunskaper inom företagsekonomi och kunskap i hur man gör och vad som krävs för att starta eget etc.
 
Sv: Seriösa funderingar kring att öppna ett hunddagis.

Visst är åldern inte avgörande, men jag hade blivit skeptisk om du inte hade några meriter, diplom eller en utbildning att visa upp. Men det handlar ju också om vad du erbjuder. Det vanliga med hund i bur sedan ut i hundgården några minuter, nej. Riktig rastning och mer hemkänsla, då hade jag nappat!
 
Sv: Seriösa funderingar kring att öppna ett hunddagis.

Börja med att göra en enkel ekonomisk kalkyl. Antal hundar x dagpris vs personalkostnad.
Då får du ju se om du kan leva på det. Mkt förenklat så kan du ju räkna på att du behöver intäkter på minst 20000.-/ mån för att kunna ha bröd för dagen.
Vad man kan ta ut i pris varierar ju över landet och om man har konkurrenter.
 
Sv: Seriösa funderingar kring att öppna ett hunddagis.

Jag skulle aldrig lämna min hund till ngn som inte själv är en riktig hundmänniska.
Dvs tränar på högre nivå eller har iaf en ALI utbildning.
Det är en sak att ta hand om sin egen hund, en helt annat att ta hand om andras hundar och detta märker man när man tex håller kurser.
Jag själv håller på att utbilda mig till ALI men har gått med som assistent på kurser och ska hålla kurs i höst och ja, det är en utmaning att ta en främmande hund i koppel och träna och aktivera. Till och med att bara gå med.
Att vara hundvakt åt en bekants hund eller dagmatte åt en hund är också en annan sak än att ha 10 talet eller fler hundar att ta hand om.
Gå utbildningar och se om det är ngt för dig.
 
Sv: Seriösa funderingar kring att öppna ett hunddagis.

Jag har en kompis som har startat hunddagis (bland annat, även kurser), och det fungerar bra för henne.
Däremot har hon 1) gjort ett gediget grundarbete med allt från ekonomi till marknadsföring till bilköp och 2) utbildning (bland annat genom immi.nu) och kan referera till andra kurser hon har gått, tävlingsresultat, artiklar och andra etablerade tränare hon har kontakt med. Det är viktigt med referenser.
 
Sv: Seriösa funderingar kring att öppna ett hunddagis.

Hejsan!
Min sambo kommer sköta byggandet utav dagiset då han är snickare. Har ni några tips kring själva startandet? Vad bör jag tänka på, litet som stort?

Mvh Isabella

Får du inrätta ett hunddagis där du bor? Det är bygglovspliktigt och eftersom det räknas som att störningar kan uppstå finns det också reglerat vilka avstånd det ska vara till grannar etc. Inom tättbebyggt område vill jag minnas att det är 200 m till nästa granne som gäller. Så - som andra sagt - börja med att utbilda dig, bl a behövs sjukvårdsutbildning. Passa också på att besöka olika dagis för att se hur andra gjort
 
Sv: Seriösa funderingar kring att öppna ett hunddagis.

Visst är åldern inte avgörande, men jag hade blivit skeptisk om du inte hade några meriter, diplom eller en utbildning att visa upp. Men det handlar ju också om vad du erbjuder. Det vanliga med hund i bur sedan ut i hundgården några minuter, nej. Riktig rastning och mer hemkänsla, då hade jag nappat!

Du menar boxar antar jag, eftersom burförvaring är olagligt, om man inte befinner sig på en veterinärstation/mottagning/klinik.

Till TS, en bra utbildning hittar du här:
http://www.hunddagisföreståndarutbildning.se/default.asp
 
Sv: Seriösa funderingar kring att öppna ett hunddagis.

*kl*

Jag tänkte försöka mig på att kapa tråden lite om det går bra ts....

Jag har funderingar på att i framtiden (när vi har egen gård) bygga en 2-3 hundboxar med tillhörande hägn som ska stå till förfogande för kvinnojouren (om de nu skulle vara intresserade) alternativt någon annan välgörenhet. Jag har ingen utbildning och det skulle skötas helt utan vinstsyfte. Förhoppningsvis så skulle de som har hundarna stå för maten.

Skulle detta behöva några tillstånd? Jag kommer kunna ha en "mentor" som har pensionat idag och som kan ge mig tips och råd gällande byggandet av boxar:)

Sen ännu mer trådkap, behöver man ha utbildning för att ha hundpensionat? Inte för att jag vill ha ett, bara en nyfikenhetsfråga;)
 
Sv: Seriösa funderingar kring att öppna ett hunddagis.

Se mitt förra inlägg...

Här är två länkar från Jordbruksverket som är väldigt bra gällande att starta hunddagis:

Frågor och svar

Tillstånd

Sen måste man ex ha en hunddagisutbildning som är godkänd (innehåller de delar som krävs) av jordbruksverket, ha kunskaper inom företagsekonomi och kunskap i hur man gör och vad som krävs för att starta eget etc.
 
Sv: Seriösa funderingar kring att öppna ett hunddagis.

Och eftersom jag inte kommer ha fler än 4 hundar så krävs inget tillstånd, räknas mina egna in i dessa 4? Sedan så eftersom jag inte tar betalt så behövs det inte heller tillstånd även om jag skulle ha fler än fyra hundar? Kändes lite som en gråzon detta;)
Dock så tänkte jag låta lokalen inspekteras i vilket fall, om det ska göras så ska det göras rätt.

Hade inte heller tänkt att det skulle jämt finnas hundar i boxarna, men eftersom jag inte vet hur efterfrågan är ännu så kan det vara bra att ha lite på fötterna:)
 
Sv: Seriösa funderingar kring att öppna ett hunddagis.

Min vän (och hundpassare) är 24 år och har hunddagis. Hon är utbildad instruktör och har gått en hunddagis utbildning. PMa om du vill ha adress till hennes blogg :). HOn har dagis på sina föräldrars undervåning och det är riktig hemkänsla med få hundar (10) och lågprommis. Kommer aldrig sätta henne på något annat dagis än detta!
 
Sv: Seriösa funderingar kring att öppna ett hunddagis.

Du ändrar verksamhet för ditt boende så då kan det krävas bygglov. Sedan kan det finnas krav på avstånd till närmaste granne. Du bör kontakta din kommuns miljö- och hälsoskyddsförvaltning eller motsvarande för att få svar om vad som gäller i just ditt fall.

Du måste söka tillstånd för pensionaltet oavsett om du har verksamheten i ditt hem eller på annan plats. Lokalerna ska godkännas av länsstyrelsen.

I vissa fall krävs det tillstånd för att ha hundar och katter. Du måste till exempel söka tillstånd för att ha hunddagis, hund- eller kattpensionat eller omplaceringshem för djuren. Du måste även ha tillstånd för att få ha många egna djur. - och troligen räknas dina egna djur in.

Definitionsmässigt är det så att den som håller ett djur har hand om egna eller andras djur och ansvarar för dessa utan att ta betalt.

Tillståndet krävs även om du förvarar eller utfodrar fyra eller fler hundar, till exempel hunddagis eller pensionat. Att du inte tar betalt är inte det avgörande - det kan vara så att man betraktar det som en så omfattande verksamhet att du - även om den inte skulle betraktas som yrkesmässig - är tillståndspliktig.

Sen - om du nu inte skulle ta betalt - vad ska du leva på, luft och kärlek?
 
Sv: Seriösa funderingar kring att öppna ett hunddagis.

Jag fattar inte hur folk som har hunddagis kan leva på det. För att ta ut en normal lön på 20.000 kr måste du kanske dra in 60.000-80.000 kr i månaden med tanke på skatter, omkostnader etc. Betalar varje hundägare 2000 kr för sin dagisplats måste du då ha 30-40 dagishundar, och det klarar ju ingen människa ensam att sköta... Vad lever folk med hunddagis på??
 
Sv: Seriösa funderingar kring att öppna ett hunddagis.

Fast 20 000 är långt ifrån en normal lön för många!
Skulle jag få så mkt skulle jag va överlycklig..
 
Sv: Seriösa funderingar kring att öppna ett hunddagis.

Ska man ha råd med familj, häst, bil och hus så... ;) När jag startade eget sa min rådgivare att man alltid ska räkna på en skälig lön för att kunna leva ett normalt liv. Har man en affärsidé där man måste slita ihjäl sig för knappt någon lön alls är det bättre att hitta på någon annan affärsidé. Det finns roliga och givande jobb också där man inte behöver leva på existensminimum. Men låt oss säga att man nöjer sig med bara 10.000 kr i lön då. Det blir ju ändå 15-20 dagishundar, klarar man av så många ensam?
 
Sv: Seriösa funderingar kring att öppna ett hunddagis.

Nu tror jag du har blandat ihop oss lite. Detta är inget jag kommer leva på utan jag kommer ha jobb, detta blir mer en "hobbyverksamhet". Med max antal hundar båda från jour+ egna kommer det finnas 6 hundar på gården. Men om det krävs tillstånd så söker jag självklart det! Bygglov för att fixa i ladan känns lite överdrift, men det har nog svärfar bra koll på.
 
Sv: Seriösa funderingar kring att öppna ett hunddagis.

jag skulle tro att många kombinerar sitt dagis med klipp/trim o/e försäljning av diverse djurrelaterade produkter, kanske även är rehabiliteringskunnig eller håller kurser osv. jag tvivlar också på att det ska gå att försörja sig enbart på hunddagiset
 
Som utbildad hundförare och tävlat i lydnad klass 1 så tror jag jag har mer vana vid hundar än någon som gått praktik på ett hunddagis.
Jag skall öppna dagis och uppfödning och ansöka om tillstånd hos länsstyrelsen.
Någon utbildning krävs alltså inte rent juridiskt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 136
Senast: Cilva
·
Övr. Hund Nu när det är mindre än ett år till min planerade hund känns det mer verkligt och fler frågor dyker upp. Jag har hela tiden tänkt mig en...
Svar
17
· Visningar
2 473
Tjatter Äntligen är det dags igen! I stora skaror beger sig människor till Gärdet för att ta del av en tradition som väckts till liv...
68 69 70
Svar
1 395
· Visningar
55 364
Senast: cirkus
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
14 386
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp