Bukefalos 28 år!

Sharialagar

Jag tycker att det är problematiskt när folk påstår att det INTE är ett problem. För kvinnor som bär burka har ofta inget val eftersom maken anser att det ska bäras. Det är en mycket liten del som gärna går runt i burka utan att ha någon stark ideologi bakom som grundar val av täckning.
Att folk då som inte vet att det tex finns VÄLDIGT extrema grenar inom Islam som tvingar dess kvinnor att täcka sig är skrämmande, speciellt när dessa människor sedan protesterar och heller inte inser att det faktiskt är ett stort problem.

Jo, jag vet att det finns väldigt extrema grenar inom Islam.
Det finns det inom fler religioner (och det är väl det som är poängen med invändningarna).

Men att DU ska bestämma vad som är norm, är problematiskt.
Precis som jag faktiskt är rätt glad över att det inte är JAG som bestämmer det.

I vilket geografiska eller kulturella område/region menar du att du ska sätta reglerna?

Jo, utifrån västerländskt perspektiv blir det svårhanterat med människor som följer andra sociala och religiösa normer än de huvudsakligen rådande där jag bor.

JAG kan tycka att det är tecken på förtryck, att "tvingas" vara hemma och sköta hem och barn och inte "få" yrkesarbeta.
JAG kan tycka att det är förtryck med arrangerade äktenskap - men det är ju något som tillämpats även här för inte så hemskt länge sedan, och nu ser vi ju TV-serier som går ut på just arrangerade äktenskap och det har vi tydligen inga problem med eftersom båda parter är med på att ingå arrangerat äktenskap. Varför tycker vi då att det är ett problem med arrangerade äktenskap om parterna har en annan kulturell bakgrund??????
 
Jag tycker att det är problematiskt när folk påstår att det INTE är ett problem. För kvinnor som bär burka har ofta inget val eftersom maken anser att det ska bäras. Det är en mycket liten del som gärna går runt i burka utan att ha någon stark ideologi bakom som grundar val av täckning.
Att folk då som inte vet att det tex finns VÄLDIGT extrema grenar inom Islam som tvingar dess kvinnor att täcka sig är skrämmande, speciellt när dessa människor sedan protesterar och heller inte inser att det faktiskt är ett stort problem.

Ett svar till på ditt inlägg.

Jo, jag tycker att förtryck är problematiskt.

Och jag anser att förtryck ska bekämpas.

Men maktpositioner inom en familj är svårhanterade.

Jag tror inte att ett förbud mot burka skulle lösa något alls. Det förtryck som kvinnan utsätts för, skulle säkert förbli oförändrat - med skillnaden att vi inte skulle se att det finns eftersom den burkaklädda kvinnan inte får gå ut utan burka och därför skulle vi andra inte se henne.

Förresten: jag har träffat enstaka kvinnor i burka.
De kvinnorna säger att de själva vill bära burkan (konstigt i min föreställningsvärld men jag kan absolut känna mig obekväm med att känna mig bli värderad med blickar utifrån hur min kropp ser ut och därför är jag som regel klädd så att mina "former" snarast döljs). Sedan om det är tecken på "hjärntvätt" eller något annat, må vara osagt.
 
Jag anser att all religion är problematisk men inte att islam är värre än någon annan.

Här menar jag att du har fel. Vad som faktiskt står i olika religioners heliga texter har ofta en direkt inverkan på hur de utövas. Ett exempel är skillnaden i synen på abort inom Kristendom och Islam, där den förstnämndas heliga texter lätt går att tolka som att själen skapas vid befruktningen medan den sistnämndas lätt går att tolka som att själen inplanteras i fostret 120 dagar efter befruktning. Om vi ser t.ex på hur abortmotståndet hos den kristna högern i USA motiveras så verkar det sannolikt att motståndet inte hade varit lika kraftigt om Islam hade varit den dominerande religionen i USA. Vilket jag ser som en fördel med Islam gentemot Kristendomen. I andra frågor är det tvärtom.

Så jag menar att det är skillnad på religion och religion, vissa är värre än andra. I fallet Kristendom vs. Islam är det kanske svårt att avgöra vilken som är värst, men båda kan genom selektiv tolkning leda till ganska trovärdiga uppmaningar till förtryck och våld. Det går inte göra med t.ex Jainism vars centrala budskap är icke-våld. Om Syrien och Iraks befolkning hade hängivna jainister så hade det varit en omöjlig uppgift att - som vissa kallar det - pervertera religionens heliga texter för att uppmana till våld.
 
Jag skrev lite slarvigt, men jag menade att här har jag inte samma sociala nätverk som i Sverige och har även svårare att ta till mig information från media osv då jag inte kan tyska utan får förlita mig på det folk berättar och tycker tänker i mitt umgänge vilket inte är optimalt. ;)

Hade jag varit i sverige så hade jag frågat min vän och har en mer objektiv och ett mycket större socialt umgänge än vad jag har i Tyskland.

Lär dig tyska ;) Skulle tro du är väldigt mycket tryggare här faktiskt (utan att ha varken källa eller statistik tillgängligt)

Tyskland har betydligt strängare hållning till allt gällande sånt du tar upp än Sverige och jag känner mig mycket tryggare här även om det såklart även här finns saker att jobba på (händelserna i Köln, Berlin och Hamburg tex). Desutom har Tyskland fortfarande ett vettig försvar om något skulle hända, betydligt mer poliser att sätta in än Sverige och en mycket tuffare och inflytelsefull och runt om i världen respekterad ledare än Sverige.
 
Här menar jag att du har fel. Vad som faktiskt står i olika religioners heliga texter har ofta en direkt inverkan på hur de utövas. Ett exempel är skillnaden i synen på abort inom Kristendom och Islam, där den förstnämndas heliga texter lätt går att tolka som att själen skapas vid befruktningen medan den sistnämndas lätt går att tolka som att själen inplanteras i fostret 120 dagar efter befruktning. Om vi ser t.ex på hur abortmotståndet hos den kristna högern i USA motiveras så verkar det sannolikt att motståndet inte hade varit lika kraftigt om Islam hade varit den dominerande religionen i USA. Vilket jag ser som en fördel med Islam gentemot Kristendomen. I andra frågor är det tvärtom.

Så jag menar att det är skillnad på religion och religion, vissa är värre än andra. I fallet Kristendom vs. Islam är det kanske svårt att avgöra vilken som är värst, men båda kan genom selektiv tolkning leda till ganska trovärdiga uppmaningar till förtryck och våld. Det går inte göra med t.ex Jainism vars centrala budskap är icke-våld. Om Syrien och Iraks befolkning hade hängivna jainister så hade det varit en omöjlig uppgift att - som vissa kallar det - pervertera religionens heliga texter för att uppmana till våld.

Jag var väl lite otydlig i mitt ursprungliga inlägg men min skepticism mot religion är att jag har problem med tanke på någon högre allvetande makt, oavsett religion.
 
Det här med Burka är högst intressant då jag frågade min saudiske chef varför man väljer att skyla kvinnan på detta sättet. Jo, om man har något vackert och fint skall man skydda det från andras blickar, dvs. andra män blev svaret.
Jag som västerlänning tycker helt tvärtom, varför inte visa upp det vackraste man har ?
Nu valde jag såklart att inte argumentera då hade jag snabbt blivit deporterad ur landet, men jag tyckte alltid det var intressant hur de resonerar.

Det mesta handlar om att förtrycka kvinnan i denna variant av Islam.
 
Det här med Burka är högst intressant då jag frågade min saudiske chef varför man väljer att skyla kvinnan på detta sättet. Jo, om man har något vackert och fint skall man skydda det från andras blickar, dvs. andra män blev svaret.
Jag som västerlänning tycker helt tvärtom, varför inte visa upp det vackraste man har ?
Nu valde jag såklart att inte argumentera då hade jag snabbt blivit deporterad ur landet, men jag tyckte alltid det var intressant hur de resonerar.

Det mesta handlar om att förtrycka kvinnan i denna variant av Islam.
Det största problemet här tycker jag ligger i frasen "man har".

Det andra problemet känner jag är att kvinnor är så övertygade om sin totalsexualitet och fokus som sexobjekt att de känner att de vill dölja -"privatisera" sitt sexliv (täcka över det), eller exponera -"visa upp" det. Medan män kan traska på i alltifrån jeans till vit klänning till badbyxor, till naken? utan att någon förknippar dem med sex (så länge alla delar är i neutralt läge).

Om lika gällde för alla skulle väl kvinnor varken behöva slå ned sin blick och dra sin sjal över barmen eller sminka sig, om de inte föredrog för att de själva tyckte det var neutralt fint eller bekvämt (utan att vara sexigt).
 
Det här med Burka är högst intressant då jag frågade min saudiske chef varför man väljer att skyla kvinnan på detta sättet. Jo, om man har något vackert och fint skall man skydda det från andras blickar, dvs. andra män blev svaret.
Jag som västerlänning tycker helt tvärtom, varför inte visa upp det vackraste man har ?
Nu valde jag såklart att inte argumentera då hade jag snabbt blivit deporterad ur landet, men jag tyckte alltid det var intressant hur de resonerar.

Det mesta handlar om att förtrycka kvinnan i denna variant av Islam.
Varför har man behov av att visa upp sin partner som västerlänning?
 
Läs länken som någon postade lite längre upp. Där ser du att det visst är ett problem i vissa fall.
I andra fall så syns det inte, då vi inte lever under lagarna själva, men andra gör det i hemlighet-
På vilket sätt menar du att debattartikeln visar att just sharia utgör ett särskilt problem i Sverige?

Citat ur artiklen: "Att svensk domstol idag tvingas avgöra tvister med koppling till rättshandlingar som ingåtts i andra länder är inte enbart en realitet utan även ett område som i framtiden kommer att aktualiseras i större utsträckning för verksamma och för rättsväsendet, så länge det inte strider mot ordre public. Detta oavsett om det rör sig om rättshandlingar som ingått enligt fransk, amerikansk eller sharialag."
 
Det största problemet här tycker jag ligger i frasen "man har".

Det andra problemet känner jag är att kvinnor är så övertygade om sin totalsexualitet och fokus som sexobjekt att de känner att de vill dölja -"privatisera" sitt sexliv (täcka över det), eller exponera -"visa upp" det. Medan män kan traska på i alltifrån jeans till vit klänning till badbyxor, till naken? utan att någon förknippar dem med sex (så länge alla delar är i neutralt läge).

Om lika gällde för alla skulle väl kvinnor varken behöva slå ned sin blick och dra sin sjal över barmen eller sminka sig, om de inte föredrog för att de själva tyckte det var neutralt fint eller bekvämt (utan att vara sexigt).
Nu förstår jag inte vad du menar ?
Skulle jag med "man har" tycka att jag äger min kvinna eller vaddå ?
 
Jo, om man har något vackert och fint skall man skydda det från andras blickar, dvs. andra män blev svaret.
Jag som västerlänning tycker helt tvärtom, varför inte visa upp det vackraste man har ?

Jag menade mera att hellre visa upp sin partner än skyla den, men det ante mig att det skulle tolkas fel.....
Nej, det handlar inte om att tolka fel. Det handlar om att hur du uttrycker dig avslöjar din syn på saker och ting. Både du och saudiern gör ju ett stort tankefel: ni har inte en kvinna. En kvinna är inte er att besluta över hur hon ska klä sig - varken om ska skylas eller visas upp med lite kläder på sig. Hon är en egen person och hon ska få skyla sig eller visa sig så mycket hon vill.
 
Nej, det handlar inte om att tolka fel. Det handlar om att hur du uttrycker dig avslöjar din syn på saker och ting. Både du och saudiern gör ju ett stort tankefel: ni har inte en kvinna. En kvinna är inte er att besluta över hur hon ska klä sig - varken om ska skylas eller visas upp med lite kläder på sig. Hon är en egen person och hon ska få skyla sig eller visa sig så mycket hon vill.
Jaha, där blev jag jämställd med en saudiers tankesätt, suck, jag trodde nog vi kommit lite längre i Sverige.
Jag har väl inte sagt att jag bestämmer hur 'min kvinna' skall klä sig, hon får väl gå naken om hon vill ?
I rest my case........ingen ide att fortsätta denna debatten eftersom jag är man och allt jag tycker är fel....
/Adios
 
Lär dig tyska ;) Skulle tro du är väldigt mycket tryggare här faktiskt (utan att ha varken källa eller statistik tillgängligt)

Tyskland har betydligt strängare hållning till allt gällande sånt du tar upp än Sverige och jag känner mig mycket tryggare här även om det såklart även här finns saker att jobba på (händelserna i Köln, Berlin och Hamburg tex). Desutom har Tyskland fortfarande ett vettig försvar om något skulle hända, betydligt mer poliser att sätta in än Sverige och en mycket tuffare och inflytelsefull och runt om i världen respekterad ledare än Sverige.
Haha, lättare sagt än gjort :D Men jag försöker lära mig tyska :D Min tyska är bättre än den var innan jag flyttade hit, men jag förstår fortfarande inte detaljer i ett samtal tex.

Jo, det är klart, jag känner mig inte rädd här, problemet med sharialagar berör enbart folk som lever efter lagarna själva och väljer att gå till en shariadomstol, tror jag.
 
Jaha, där blev jag jämställd med en saudiers tankesätt, suck, jag trodde nog vi kommit lite längre i Sverige.
Jag har väl inte sagt att jag bestämmer hur 'min kvinna' skall klä sig, hon får väl gå naken om hon vill ?
I rest my case........ingen ide att fortsätta denna debatten eftersom jag är man och allt jag tycker är fel....
/Adios
Jag håller med dig, jag förstår inte varför man har sånt behov av att berättiga burka och shariadomstolar i länder där andra domstolar ska döma eller fria. Suck...
 
@trottoarbonden Ja, i Sverige är vi långt före Saudiarabien vad det gäller kvinnors rättigheter. Det betyder inte att såväl svenska män som kvinnor fortfarande är påverkade av samma patriarkaliska strukturer som existerar överallt, vilket vi kan se exempelvis i din förra post. Ditt problem med en saudiers vilja att täcka sin fru verkade inte ha så mycket med det faktum att hon tas ifrån sin egen rätt att välja sina kläder, utan mer med det faktum att du hade valt att klä henne annorlunda.

Och du, det finns flera jättevettiga män här inne så försök inte med den där slitna gamla ursäkten. Du bemöts av motargument för att folk inte håller med, inte för att du har en penis.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
703
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 598
Senast: Mabuse
·
Samhälle Hur gör man, rent praktiskt, för att konvertera till en annan religion? Går in på pastorsexpeditionen och talar om vilken religion man...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 463
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 912
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp