Bukefalos 28 år!

Sharialagar

@Cambrie Förlåt men nu blir jag skeptisk. Den undersökningen som Uppdrag Granskning gjorde visade ju på STORA problem inom moskéerna i Sverige och nog bör de tas på lite större allvar än att jämföra med svenskar på solkusten? Nej, det är inte märkligt att man tar med sig sina seder och bruk men det är givetvis OTROLIGT problematiskt att religiösa ledare, med makt och inflytande, uppmuntrar sina kvinnliga medlemmar att stanna i våldsamma relationer.

Du kan knappast jämföra en svensk som vill ha Bregott när hen bor i Spanien med en imam med inflytande och makt som uppmuntrar kvinnor att stanna med män som slår dem. Kom igen nu.
 
Som sagt, att folk följer sina egna seder och bruk när de flyttar är väl inte särskilt märkligt. Det gör svenskarna på Malta och Solkusten också (Man behöver förövrigt inte dra in islam om det är vad man tror - även på Malta är det till exempel tillåtet att aga sin fru och sina barn - de är katoliker, inte muslimer).

Om det är märkligt eller inte är ointressant, det är inte acceptabelt. Du jämför på fullt allvar med svenskar som "inte följer" Maltas seder/lagar genom att inte slå sina fruar?
 
Om det är märkligt eller inte är ointressant, det är inte acceptabelt. Du jämför på fullt allvar med svenskar som "inte följer" Maltas seder/lagar genom att inte slå sina fruar?
Ja för INGEN svensk man slår ju någonsin fru. Hur fan fick du det till det?
 
Vad jag kan jä
@Cambrie Förlåt men nu blir jag skeptisk. Den undersökningen som Uppdrag Granskning gjorde visade ju på STORA problem inom moskéerna i Sverige och nog bör de tas på lite större allvar än att jämföra med svenskar på solkusten? Nej, det är inte märkligt att man tar med sig sina seder och bruk men det är givetvis OTROLIGT problematiskt att religiösa ledare, med makt och inflytande, uppmuntrar sina kvinnliga medlemmar att stanna i våldsamma relationer.

Du kan knappast jämföra en svensk som vill ha Bregott när hen bor i Spanien med en imam med inflytande och makt som uppmuntrar kvinnor att stanna med män som slår dem. Kom igen nu.
Det gör jag inte heller och ber om ursäkt om det missuppfattades så (jag vidhåller dock att det är relativt vanligt att svenska män slår sina fruar också). Det jag menar är överlag, eftersom även burka och skit varit inne i tråden (jag trodde också vi pratade om sharia, om man tror att sharia handlar om avrättningar tror man fel, jag har full förståelse för att till exempel det brittiska underhuset har valt att rösta igenom en lag som ger nyanlända i vissa fall rätt att bli dömda enligt den lag de haft i hemlandet under vissa förutsättningar).
 
Ja för INGEN svensk man slår ju någonsin fru. Hur fan fick du det till det?

Det antydde jag inte ens. Men ser att jag kan ha tolkat det du skrev lite väl hårt. Tycker ändå jämförelsen med svenskar på solkusten inte håller. Vilka lagar uppmanas svenskar att strunta i på Malta t.ex?
 
Och som sagt - det är helt ok att slå sin familj på Malta också. Skiljsmässor var otillåtet till för 15 år sedan till exempel, man behöver inte gå så långt som att tro att det är något genuint för islam med förlegad kvinnosyn, eller hur? Jag har bott på Malta, och jo, snacka om att svenskarna tar lagen i egna händer rätt mycket (och är relativt illa omtyckta för det).
 
jag vidhåller dock att det är relativt vanligt att svenska män slår sina fruar också
Jag har inte sagt ett ord om att det inte finns svenska män som slår sina partners.

Och som sagt - det är helt ok att slå sin familj på Malta också. Skiljsmässor var otillåtet till för 15 år sedan till exempel, man behöver inte gå så långt som att tro att det är något genuint för islam med förlegad kvinnosyn, eller hur? Jag har bott på Malta, och jo, snacka om att svenskarna tar lagen i egna händer rätt mycket (och är relativt illa omtyckta för det).
Det här är en argumentation jag aldrig någonsin kommer att förstå. Helt seriöst. Genomgående i tråden har jag uppfattat dig som seriös och påläst men det här är för mig fullkomligt obegripligt. Varför är det så jäkla svårt att bara säga "Ja, vad de imamerna gör är fruktansvärt och ett stort problem"?? Varför måste du börja på en gång om svenskar som slåss och hur folk beter sig på Malta? :confused: Det är ju inte seriöst för fem öre. Är det okej att imamer i Sverige uppmuntrar kvinnor att stanna med sina män som slår dem för att det finns svenska män som slår sina fruar? Är det okej att imamer i Sverige uppmuntrar kvinnor att inte anmäla misshandeln deras män utsatt dem för för att det finns svenskar på Malta som tar lagen i egna händer? :confused: Var i hela friden finner du relevansen i det du argumenterar för?

Vad spelar det för roll om svenskar på Malta är impopulära? Vari ligger relevansen? Ska vi förutsätta att svenskarna är dumma och gör fel för att de är illa omtyckta? I såna fall: ska vi förutsätta att grupper som är illa omtyckta i Sverige också förtjänar det? Jag fattar verkligen inte.
 
Okej, vi diskuterar alltså inte längre sharia? För mig veterligen är att uppmuntra kvinnor att stanna i dåligaförhållanden, oavsett om det är en katolsk präst, en imam eller Gud himself, inget som har med sharia att göra. Sedan ber jag återigen (lär väl få göra det tio gånger till, det är ju trots allt Buke, om ursäkt om jag missuppfattade Blues inlägg fel - jag trodde hen diskuterade sharia. Det gjorde jag utifrån trådstarten, och ville då påvisa att dessa problem finns ÖVERALLT och därmed inte har särskilt mycket med religion att göra. Sedan var det inte exakt att slå sin fru jag själv syftade på och uppfattades det så ber jag om ursäkt.

SJÄLVKLART är det problematiskt att vem som helst säger till vem som helst att man ska stanna i ett sådant förhållande och inte anmäla misshandel.
 
jag har full förståelse för att till exempel det brittiska underhuset har valt att rösta igenom en lag som ger nyanlända i vissa fall rätt att bli dömda enligt den lag de haft i hemlandet under vissa förutsättningar).

Det jag citerat håller jag inte med om. Befinner man sig i ett land är det det landets grundlag som gäller. Vi kan inte ha lagar som gäller en del men inte andra. Där viker jag mig inte en tum.

Jag håller inte med om alla lagar i andra länder (helsike, inte i Sverige heller) men likväl, är jag i det landet följer jag dem (och svenska lagar i Sverige givetvis).
 
Men @Cambrie oavsett om termen sharia var korrekt eller ej så beskrev en användare en undersökning där det klart bevisats att det finns muslimska ledare som direkt uppmuntrar sina följare att inte följa svensk lag. Oavsett vad det nu kan kallas. Ditt svar var en stor fet axelryckning genom att peka lite luddigt på svenskar på Solkusten och katoliker på Malta. För mig är det märkligt. Supermärkligt. Inte ens ett "ja, det är fruktansvärt! Men det kallas knappast sharia" eller ett "Ja, det där har vi diskuterat mycket och det är verkligen upprörande men..". Utan bara ett jaha, vad är så märkligt med det?

Om man bryr sig om kvinnor som blir utsatta för våld torde man väl reagera starkare än så på det hela. Kan jag tycka. Oavsett om det faller strikt under sharia/trådämnet eller ej.
 
Det jag citerat håller jag inte med om. Befinner man sig i ett land är det det landets grundlag som gäller. Vi kan inte ha lagar som gäller en del men inte andra. Där viker jag mig inte en tum.

Jag håller inte med om alla lagar i andra länder (helsike, inte i Sverige heller) men likväl, är jag i det landet följer jag dem (och svenska lagar i Sverige givetvis).
Fast det handlar om vissa speciella omständigheter som gör lagen verkningslös i praktiken. Till exempel viss arvsrätt om familjemedlemmar omkommit under flykten och engelsk lag inte går att tillämpa.
 
Fast det handlar om vissa speciella omständigheter som gör lagen verkningslös i praktiken. Till exempel viss arvsrätt om familjemedlemmar omkommit under flykten och engelsk lag inte går att tillämpa.

Problemet är att öppnar man för det kan det komma ytterligare tillämpningar senare. Jag säger verkligen inte att jag har något bra förslag på lösning men olika lagar för olika folk i samma land är inte speciellt rättssäkert. Vem ska tex överse den domstolen på ett rättssäkert sätt?
 
Fast det handlar om vissa speciella omständigheter som gör lagen verkningslös i praktiken. Till exempel viss arvsrätt om familjemedlemmar omkommit under flykten och engelsk lag inte går att tillämpa.
Kan du ge något exempel kanske? Jag känner att jag inte riktigt förstår.
 
Men @Cambrie oavsett om termen sharia var korrekt eller ej så beskrev en användare en undersökning där det klart bevisats att det finns muslimska ledare som direkt uppmuntrar sina följare att inte följa svensk lag. Oavsett vad det nu kan kallas. Ditt svar var en stor fet axelryckning genom att peka lite luddigt på svenskar på Solkusten och katoliker på Malta. För mig är det märkligt. Supermärkligt. Inte ens ett "ja, det är fruktansvärt! Men det kallas knappast sharia" eller ett "Ja, det där har vi diskuterat mycket och det är verkligen upprörande men..". Utan bara ett jaha, vad är så märkligt med det?

Om man bryr sig om kvinnor som blir utsatta för våld torde man väl reagera starkare än så på det hela. Kan jag tycka. Oavsett om det faller strikt under sharia/trådämnet eller ej.
Som sagt, återigen, vad vill du höra? En ursäkt till dig personligen för att jag uppenbarligen läste in andra saker i inlägget och tolkade det på ett annat sätt än dig? Jag diskuterade fortfarande sharia. Att en del män har en dålig kvinnosyn, oavsett religion, är inget som jag tycker är märkligt, nej. Den ser jag även här hemma varje dag. Släpp det nu eftersom vi uppenbart missförstått varandra. Jag trodde vi diskuterade sharia, inte feminism och kvinnomisshandel som jag inte, oavsett vem som uppmuntrar till vad och hur, för det är definitivt inte en grej som islam som religion bör få hundhuvudet för, står bakom överhuvudtaget.

Kan du ge något exempel kanske? Jag känner att jag inte riktigt förstår.
 
Jag är rädd för alla extremister däremot, oavsett religion.

salafist som du anser vara extrema

Det här undrar jag lite över. Det står ganska klart att du inte ser salafister som extrema. När jag läser om
"Salafist movement" på engelska wikipedia (som verkar välskriven och andra källor jag googlat verkar ge samma bild) så beskrivs det som en ultra-konservativ och fundamentalistisk tolkning av Islam vars anhängare vill införa sharialagar m.m. För mig låter det som salafister är de som förespråkar dödsstraff för de som lämnar Islam, förbud mot homosexuella handlingar, sharialagar över demokratiskt stiftade lagar o.s.v. Stämmer det eller är jag fel ute?
 
En ursäkt till dig personligen för att jag uppenbarligen läste in andra saker i inlägget och tolkade det på ett annat sätt än dig?
Nej, verkligen inte. Men du får förstå att dina inlägg framstod som lite märkliga. Prat om svenskar som är impopulära på Malta, katoliker på Malta som slår sina barn och fruar, svenska män som slår sina fruar och så svenskar på Solkusten som gör något (vad det nu är), bara för att någon nämner det problematiska som kom fram vid Uppdrag Gransknings undersökning.

Slutligen: Nej, det här är inte en tråd om "feminism". Men att frågan om kvinnors rättigheter poppar upp i en tråd om sharialagar kan väl knappast chocka någon.

Vi behöver inte diskutera mer dock, om vi är överens om att imamer, som uppmuntrar misshandlade kvinnor att stanna med sina män, gör fel även om det finns andra människor i världen som också gör fel.

Angående de specifika lagarna för nyanlända i UK så försökte jag googla men hittade ingenting. Har du nån bra länk där man kan läsa mer?
 
Kan du ge något exempel kanske? Jag känner att jag inte riktigt förstår.
Du får väl läsa koranen helt enkelt och arvsrätten samt engelsk rätt (där man har en helt annan arvrätt som jag förstått det vilket gör att det i praktiken är väldigt svårt att använda den engelska arvsrätten på en nyanländ som inte har uppehållstillstånd. Jag har ingen länk, det diskuterades på ett seminarium och jag har inte satt mig in mer än det, jag bor inte i England trots allt ;-) Däremot tror jag säkert du kan hitta länkar om hur det fungerar, om inte annat har säkert England en lagbok du kan läsa.
 
@Cambrie Haha så jag ska läsa Koranen och sen en engelsk lagbok och sen själv klura ut exakt vad som är skillnaden och hur man i England valt att anpassa vissa lagar för nyanlända? Nja du, det låter som ett rätt omöjligt projekt.

Jag har googlat och får inte fram nånting alls, vilket känns märkligt för det torde ju vara något som diskuterats en hel del.
 
Det här undrar jag lite över. Det står ganska klart att du inte ser salafister som extrema. När jag läser om
"Salafist movement" på engelska wikipedia (som verkar välskriven och andra källor jag googlat verkar ge samma bild) så beskrivs det som en ultra-konservativ och fundamentalistisk tolkning av Islam vars anhängare vill införa sharialagar m.m. För mig låter det som salafister är de som förespråkar dödsstraff för de som lämnar Islam, förbud mot homosexuella handlingar, sharialagar över demokratiskt stiftade lagar o.s.v. Stämmer det eller är jag fel ute?
De flesta salafister tolkar hårt vilket jag också skrivit, de flesta salafister finns i Saudiarabien vilket väl inte behöver gå in på att de inte alls är något föregångsland, det tror jag inte ens vi behöver diskutera. Däremot anser jag att en stor del av deras lagar och regler beror på en diktatur och ett kungadöme som vägrar släppa makten. Jag känner en hel del salafister, sharialagar är en sak, men de är ganska överrens om att det är svårt att finna stöd för avrättningar till exempel om man ser koranen som helhet.. En stor grupp salfister finns i Nordafrika också, de är långt ifrån lika tolkande som Saudiarabien. Däremot är inte salafist detsamma som IS. Min man är som sagt det, han skulle mer än gärna åka till sin hemstad nu för att slåss - mot IS. Man behöver inte tro att alla salafister tycker det är okej med dödsstraff, däremot så ja, många muslimer överlag har svårt för homosexualitet, där har jag inte märkt någon skillnad dock på vilken inriktning av islam personen har, vi får jobba jättemycket med det på jobbet, just synen på homosexualitet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
673
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 427
Senast: Mabuse
·
Samhälle Hur gör man, rent praktiskt, för att konvertera till en annan religion? Går in på pastorsexpeditionen och talar om vilken religion man...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 415
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 818
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp