Bukefalos 28 år!

Sharialagar

Nu förstår jag inte vad du menar ?
Skulle jag med "man har" tycka att jag äger min kvinna eller vaddå ?
Nej inte du! Ta det inte personligt. Mannen i Saudiarabien sa -det finaste "man har" och "man har" implicerar äganderätt. Det finns en liknande tendens även i väst om att en kvinna kan visas upp av en man som "har" henne. Extremvarianten är väl reklambild från 80-talet med rik man som kör en båt full av unga bikiniflickor som han "har".

Kommentaren var inte till dig utan till vårt samhälle. Jag tycker inte muslimska kvinnor som säger att västerländska kvinnor är mer förtryckta av vårt skönhetsideal än de är av sin sjal har rätt. Men jag kan verkligen förstå att vårt skönhetsideal och "man har" i jämförelse med deras döljaideal och "man har" inte direkt uppmuntrar till att kasta sjalen all världens väg.

http://islam.se/kvinnosyn/slojan jag blir alltid så imponerad över hur, jämförelsevis med vad man tänker, islams lärde verkar ta hänsyn till kvinnor och män i text och tal men inte i handling :) (jmf debaclet med moskén i Uppsala och diskussionerna om våld i hemmet med diverse religiösa ledare runt om i Stockholm). Det verkar så enkelt, om kvinnan inte har slöja ska mannen vända bort blicken (Inte som en saudisk sedlighetspolis förfölja henne på gatan eller låta henne brinna inne i en skola).
 
Det största problemet här tycker jag ligger i frasen "man har".

Det andra problemet känner jag är att kvinnor är så övertygade om sin totalsexualitet och fokus som sexobjekt att de känner att de vill dölja -"privatisera" sitt sexliv (täcka över det), eller exponera -"visa upp" det. Medan män kan traska på i alltifrån jeans till vit klänning till badbyxor, till naken? utan att någon förknippar dem med sex (så länge alla delar är i neutralt läge).

Om lika gällde för alla skulle väl kvinnor varken behöva slå ned sin blick och dra sin sjal över barmen eller sminka sig, om de inte föredrog för att de själva tyckte det var neutralt fint eller bekvämt (utan att vara sexigt).
Fast jag tror inte att män kan gå runt hur som helst. Skulle en man kunna gå i rånarluva in på en affär tex? Nej, för det associeras med någonting annat än att man vill klä sig hur man vill.
Samma sak gäller burka, fast då i att kvinnan inte har samma valmöjligheter som jag och du.
 
Oj vad mycket ni skriver, jag hinner inte med att läsa och svara!
Återkommer senare när jag ridit klart och sitter vid en dator.
 
@trottoarbonden Ja, i Sverige är vi långt före Saudiarabien vad det gäller kvinnors rättigheter. Det betyder inte att såväl svenska män som kvinnor fortfarande är påverkade av samma patriarkaliska strukturer som existerar överallt, vilket vi kan se exempelvis i din förra post. Ditt problem med en saudiers vilja att täcka sin fru verkade inte ha så mycket med det faktum att hon tas ifrån sin egen rätt att välja sina kläder, utan mer med det faktum att du hade valt att klä henne annorlunda.

Och du, det finns flera jättevettiga män här inne så försök inte med den där slitna gamla ursäkten. Du bemöts av motargument för att folk inte håller med, inte för att du har en penis.
Absolut inte, jag bryr mig verkligen inte om vad min fru har på sig, det skall gudarna veta.
Jag motsätter mig allt som dessa Sharia-lagar medför med allt förtryck på kvinnan och deras medeltidstankar....sorry jag som skulle dra mig ur detta :-)
 
Fast jag tror inte att män kan gå runt hur som helst. Skulle en man kunna gå i rånarluva in på en affär tex? Nej, för det associeras med någonting annat än att man vill klä sig hur man vill.
Samma sak gäller burka, fast då i att kvinnan inte har samma valmöjligheter som jag och du.
Men hon talar ju om sexualisering av kvinnokroppen? Menar du att en man med rånarluva skulle sexualiseras?
 
Fast jag tror inte att män kan gå runt hur som helst. Skulle en man kunna gå i rånarluva in på en affär tex? Nej, för det associeras med någonting annat än att man vill klä sig hur man vill.
Samma sak gäller burka, fast då i att kvinnan inte har samma valmöjligheter som jag och du.
Om en man har rånarluva är det för att han är en farlig rånare och är han naken är det för att hans nakenhet skulle riskera skrämma barn ;)
(Inte för att kvinnorna inte skulle kunna bärga sig. I alla fall i västerlandet)

Det är liksom svårt för en man att klä sig så sexigt att han förtjänar att folk ropar kärleksdikter efter honom i vår traditionella syn på mannen. (Inte någons privata syn alltså ;)

Jag pratar kropp och sex. Inte kropp och kläder.
 
Jag håller med dig, jag förstår inte varför man har sånt behov av att berättiga burka och shariadomstolar i länder där andra domstolar ska döma eller fria. Suck...

Vem har försökt berättiga burka?
Jag har haft invändningar mot din bestämda åsikt om att burka ska förbjudas; det betyder inte att jag förespråkar burka utan att jag invänder mot ditt resonemang.

Vem har försökt berättiga shariadomstolar? Ingen här i tråden, åtminstone!
 
Jag är medveten om det, men mitt exempel bevisar att man inte alls kan gå hur man vill även som man när ett plagg har någon stark laddning bakom.
En rånarluva innebär att personen oavsett kön antagligen kommer begå ett brott.
Tex burka är ett klädesplagg och inget som innebär att personen kommer begå brott
 
Vem har försökt berättiga burka?
Jag har haft invändningar mot din bestämda åsikt om att burka ska förbjudas; det betyder inte att jag förespråkar burka utan att jag invänder mot ditt resonemang.

Vem har försökt berättiga shariadomstolar? Ingen här i tråden, åtminstone!
Ja, jag är jättenyfiken.
 
För att förtydliga normalt brukar inte heller män känna sig som sexobjekt eller sexiga tror jag. Men jag vet ju inte för jag är inte en.
 
Jag håller med dig, jag förstår inte varför man har sånt behov av att berättiga burka och shariadomstolar i länder där andra domstolar ska döma eller fria. Suck...

Var har jag eller någon sagt att det är ok med shariadomstolar eller burka?!

I Sverige gäller Svea Rikes lag, punkt slut.

Jag har absolut enorma problem med burka och niqab men jag ser också stora problem med ett ev generellt förbud. Det skulle med största sannolikhet inte göra integrationen lättare eller snabbare.
 
Tack för länken, läste lite snabbt men ska läsa igenom noggrannare när jag har mer tid.
Det är snarare folk som lever i det blå som påstår att sharia inte är ett problem i Sverige.
Realiteten är en annan.
Folk lever inte alls i det blå här. Nu undrar jag vad du ville med din tråd? Ville du fråga vilka länder som lever efter sharia (du har fått svaret - i Sverige har vi INTE sharia) eller ville du spy galla över folk som har en annan kultur än dig? Jag lever med en muslim till och med salafist som du anser vara extrema, jag jobbar DAGLIGEN med muslimer - jag jobbar med integration och jag sitter med i flera styrelser på betalda uppdrag som dagligen jobbar med dessa frågor - jag har läst mänskliga rättigheter - religion - mellanösternstudier - och du skiter fullständigt i vad jag, och de andra där merparten enligt dig själv troligen har betydligt mer erafrenhet än dig, både i livet, genom resande och genom universitetsstudier, skriver.

Så nu undrar jag - vad ville du med tråden, EGENTLIGEN?
 
Folk lever inte alls i det blå här. Nu undrar jag vad du ville med din tråd? Ville du fråga vilka länder som lever efter sharia (du har fått svaret - i Sverige har vi INTE sharia) eller ville du spy galla över folk som har en annan kultur än dig? Jag lever med en muslim till och med salafist som du anser vara extrema, jag jobbar DAGLIGEN med muslimer - jag jobbar med integration och jag sitter med i flera styrelser på betalda uppdrag som dagligen jobbar med dessa frågor - jag har läst mänskliga rättigheter - religion - mellanösternstudier - och du skiter fullständigt i vad jag, och de andra där merparten enligt dig själv troligen har betydligt mer erafrenhet än dig, både i livet, genom resande och genom universitetsstudier, skriver.

Så nu undrar jag - vad ville du med tråden, EGENTLIGEN?

:bow: :bow: :bow:
 
Det här med att vi inte har sharialagar i Sverige... Nej det kanske vi inte har. Men när Uppdrag granskning filmade med dold kamera i en ganska många olika moskéer så var det ju i en majoritet av dem där de religiösa auktoriteterna lärde ut att muslimska kvinnor är skyldiga att ha sex med sin man mot sin vilja, att slagna kvinnor inte ska gå till polisen, att män har rätt att gifte sig med flera kvinnor o.s.v. Jag vet inte om det är tekniskt rätt att kalla det sharia, men de uppmuntrar åtminstone till att följa tolkningar av Islamisk rätt (d.v.s sharia?) över svenska lagar.
 
Det här med att vi inte har sharialagar i Sverige... Nej det kanske vi inte har. Men när Uppdrag granskning filmade med dold kamera i en ganska många olika moskéer så var det ju i en majoritet av dem där de religiösa auktoriteterna lärde ut att muslimska kvinnor är skyldiga att ha sex med sin man mot sin vilja, att slagna kvinnor inte ska gå till polisen, att män har rätt att gifte sig med flera kvinnor o.s.v. Jag vet inte om det är tekniskt rätt att kalla det sharia, men de uppmuntrar åtminstone till att följa tolkningar av Islamisk rätt (d.v.s sharia?) över svenska lagar.

Fast det är ju inte samma sak som att vi skulle ha domstolar som dömer enligt sharia? Det är naturligtvis inte bra att religösa ledare står för sådana saker, desto viktigare då att kvinnorna får information om svenska samhället och deras rättigheter här. Det är ju dock en annan fråga.
 
Nej det har jag väl inte antytt?
,

Som sagt, att folk följer sina egna seder och bruk när de flyttar är väl inte särskilt märkligt. Det gör svenskarna på Malta och Solkusten också (Man behöver förövrigt inte dra in islam om det är vad man tror - även på Malta är det till exempel tillåtet att aga sin fru och sina barn - de är katoliker, inte muslimer).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
703
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 598
Senast: Mabuse
·
Samhälle Hur gör man, rent praktiskt, för att konvertera till en annan religion? Går in på pastorsexpeditionen och talar om vilken religion man...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 464
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 912
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp