Bukefalos 28 år!

Sharialagar

Du är medveten om att många muslimer även är emot att kvinnor bär burka? Det är ofta extremt religiösa familjer som bär burka idag i exempelvis sverige.

Min kommentar gällde den svepande generaliseringen att ett modernt samhälle är att jämställa med ett västerländskt samhälle. Det är förmätet.

Jag tycker personligen inte om burka för att jag vill se den jag har att göra med. Jag köper rakt av att den inte är tillåten inom vissa yrken, av olika skäl.

Jag knallar inte omkring och är rädd för någon pga dess klädsel. Jag tror inte på ett generellt förbud som i tex Frankrike eftersom det skulle bidra till isolering.

Sedan är det inte något jätteproblem i Sverige (eller i något annat europeiskt land). Ytterst få kvinnor här har burka.
 
Min kommentar gällde den svepande generaliseringen att ett modernt samhälle är att jämställa med ett västerländskt samhälle. Det är förmätet.

Jag tycker personligen inte om burka för att jag vill se den jag har att göra med. Jag köper rakt av att den inte är tillåten inom vissa yrken, av olika skäl.

Jag knallar inte omkring och är rädd för någon pga dess klädsel. Jag tror inte på ett generellt förbud som i tex Frankrike eftersom det skulle bidra till isolering.

Sedan är det inte något jätteproblem i Sverige (eller i något annat europeiskt land). Ytterst få kvinnor här har burka.
Ytterst få? Nja jag skulle säga tillräckligt många, du har uppenbarligen aldrig varit i Stockholm segregerade förorter.

Det är inte ett problem att förbjuda, utan det är en väg att förbjuda förtryck.

Jag har flera gånger förklarat vad jag menar med att jag 'r rädd/ orolig över att burka bärs, så fattar inte varför du tar upp det gång på gång?
 
Jag upprepar min uppmaning att du läser på litegrann om religion och historia. Det är inte så enkelt att det går att komma med oneliners som förklarar allt.
Vad exakt är det du vill att jag ska läsa på? Religion är ett väldigt brett och djupt ämne med MÅNGA olika synvinklar och åsikter och teorier, så du får specificera.

IS är för mig kort sagt en grupp människor som bär på stort hat mot västvärlden, kristna och övrigt folk som har förstört för deras länder och religion, ofta folk som inte har mycket att förlora och antingen har tvingats in i organisationen eller lockats in med andra medel. Sen finns det en massa andra saker man kan tillägga men det skulle ta oerhört lång tid att skriva här.

IS hör väl till Wahhabiterna efter vad jag lärt mig, och jag kan inte godta den förklaring någon tidigare skrev att Wahhabiter inte skulle vara extremt religiösa. För själva tron bygger på en väldigt fundamental tro och Abd al Wahhabs stenade även en kvinna till döds eftersom han ansåg att hon horade sig.
 
Vart ser du att jag skrivit att ISLAM är en sekt? Det finns sekter inom islam lika väl som inom kristendomen! Folk som går i burka står för ideal som inte passar in i det moderna samhället, det finns en anledning till att vissa länder tagit avstånd från heltäckande klädsel och maskering. Sen förstår jag inte vad det är som är vidrigt med att gå i bikini på en varm strand??!!

Du skrev ett inlägg så att syftningen om "sekter" blev hela religioner.

Och vaddå "burka .... inte passar in i det moderna samhället"

Burka är inte en klädsel vi är vana att se i det (moderna) västerländska samhället, nej.
Men det finns andra samhällen där man ser det som en naturlig del. Det är inte jättekonstigt att människor som av olika skäl måste lämna sin hembygd, sitt land, sin kultur, väljer att behålla något som känns tryggt och hemvant, exempelvis kläder och traditioner.
Även om detta inte passar in i din bild av hur det ska vara.

Min åsikt:
Jag tycker inte att kvinnor ska ha andra regler än män när det gäller val av yrke, livsstil, partner.
Jag ser det som självklart att kvinnor har rätt att leva själv, arbeta, vistas ute på gator och torg och stränder på samma villkor som män.

Men jag kan också se att en del kvinnor från andra kulturer kan tycka att vi svenskar är rätt korkade som väljer att förvärvsarbeta i stället för att sköta hem och barn. Det verkar ju rätt korkat, faktiskt, att slita ut sig genom att förvärvsarbeta och också hitta tid att sköta hem och barn - oavsett om det är mannen eller kvinnan som ska hinna med båda delarna. Om man har alternativet att vara hemma och ändå ha en materiell standard som man är nöjd med (och denna nivån skiljer, förstås).

Jag håller också med @Cambrie om att det inte lockar att gå omkring klädd i bikini, varken på en strand eller något annat sätt. Jag känner mig inte bekväm med att vara så avklädd även om jag inte går i burka.
 
Ytterst få? Nja jag skulle säga tillräckligt många, du har uppenbarligen aldrig varit i Stockholm segregerade förorter.

Det är inte ett problem att förbjuda, utan det är en väg att förbjuda förtryck.

Jag har flera gånger förklarat vad jag menar med att jag 'r rädd/ orolig över att burka bärs, så fattar inte varför du tar upp det gång på gång?

Det är flera som ifrågasatt din uppenbara rädsla och oro inför de som bär ett specifikt plagg, inte bara jag.

Dessutom, vet du skillnaden på burka och niqab? Det är fler som bär niqab än burka, ja, men det vanligaste är att man har hijab. Här kan du hitta statistik:

http://www.migrationsinfo.se/demografi/religionstillhorighet/islam/heltackande-sloja/

Och jo, det är ett problem med ett generellt förbud eftersom det skulle göra att en grupp blir mer eller mindre isolerade från samhället.
 
Senast ändrad:
Vad exakt är det du vill att jag ska läsa på? Religion är ett väldigt brett och djupt ämne med MÅNGA olika synvinklar och åsikter och teorier, så du får specificera.

IS är för mig kort sagt en grupp människor som bär på stort hat mot västvärlden, kristna och övrigt folk som har förstört för deras länder och religion, ofta folk som inte har mycket att förlora och antingen har tvingats in i organisationen eller lockats in med andra medel. Sen finns det en massa andra saker man kan tillägga men det skulle ta oerhört lång tid att skriva här.

IS hör väl till Wahhabiterna efter vad jag lärt mig.

Du kommer med tvärsäkra påståenden som i vissa fall är helt fel och du har medgett att du inte har stor kunskap om religion och historia. Då bör man läsa på och inte svälja och vidarebefordra propaganda som SD och andra suspekta subjektiva källor sprider.

Det finns MASSOR med vetenskapliga böcker om religion och historia.
 
IS är för mig kort sagt en grupp människor som bär på stort hat mot västvärlden, kristna och övrigt folk som har förstört för deras länder och religion, ofta folk som inte har mycket att förlora och antingen har tvingats in i organisationen eller lockats in med andra medel. Sen finns det en massa andra saker man kan tillägga men det skulle ta oerhört lång tid att skriva här.

.

Jag håller med dig om att IS är ett gäng människor med ett stort hat och som är våldsamma och inte OK någonstans.

Men vad i hela friden har IS att göra med att det finns kvinnor i Tyskland (eller Sverige) som bär burka?
 
Det är flera som ifrågasatt din uppenbara rädsla och oro för de som bär ett specifikt plagg, inte bara jag.

Dessutom, vet du skillnaden på burka och niqab? Det är fler som bär niqab än burka, ja, men det vanligaste är att man har hijab. Här kan du hitta statistik:

http://www.migrationsinfo.se/demografi/religionstillhorighet/islam/heltackande-sloja/

Och jo, det är ett problem med ett generellt förbud eftersom det skulle göra att en grupp blir mer eller mindre isolerade från samhället.
Det är inte bara ett "plagg" det är en symbol med en stark ideologi och tanke bakom som jag aldrig kan acceptera, och för att få bort sånt så behövs ett förbud! För allas del. Jag tvivlar på att någon blir mer utsatt om den slutar bära burka eller niqab, man behöver inte ens täcka sitt hår eller ansikte enligt islam. Kollar du tillbaka i tiden så bar inte muslimerna slöja, sminkade sig osv.


Du och jag har helt enkelt olika åsikter.

Och det är väl klart att jag vet skillnaden! Så dåligt påläst är jag inte. Religion har väl alla läst.
 
Det är troligen inte lätt för de muslimer som kommer hit och lever kvar i sina gamla traditioner med ex. Sharia då de faktiskt behöver leva efter Sveriges Rikes lagar.
Jag har bott i Saudi-Arabien och sett Sharia på nära håll och det är ju som att leva på medeltiden med offentliga halshuggningar m.m..
Läs och begrunda hur vissa delar trots allt finns i Sverige:
http://www.svt.se/opinion/sahar-praktiserar-svenska-domstolar-shari-a
 
Jag håller med dig om att IS är ett gäng människor med ett stort hat och som är våldsamma och inte OK någonstans.

Men vad i hela friden har IS att göra med att det finns kvinnor i Tyskland (eller Sverige) som bär burka?
Jisses, jag svarade på en annan sak eftersom flera börjat diskutera IS. Dessutom hänger IS ihop med wahhabism. Wahhabister anser att kvinnor ska gå i heltäckande klädsel. Det är väldigt farligt att vifta bort folk som uppenbarligen tror att man måste gömma sig under en burka för att anses som en bra kvinna. En vanlig muslim skulle aldrig känna något behov av att gömma sig i ett demokratiskt land. Och om hon gör det så är det ett tecken på att någonting är riktigt skevt.
 
Du kommer med tvärsäkra påståenden som i vissa fall är helt fel och du har medgett att du inte har stor kunskap om religion och historia. Då bör man läsa på och inte svälja och vidarebefordra propaganda som SD och andra suspekta subjektiva källor sprider.

Det finns MASSOR med vetenskapliga böcker om religion och historia.
Jag tror inte att du har speciellt mycket mer kunskap än vad jag har, att jag inte är speciellt kunnig betyder inte att jag aldrig läst religion.

Historia är jag bra på, vart får du ifrån att jag inte kan historia? För att jag inte håller med dig?
Vad exakt vill du ha sagt?
 
Det är troligen inte lätt för de muslimer som kommer hit och lever kvar i sina gamla traditioner med ex. Sharia då de faktiskt behöver leva efter Sveriges Rikes lagar.
Jag har bott i Saudi-Arabien och sett Sharia på nära håll och det är ju som att leva på medeltiden med offentliga halshuggningar m.m..
Läs och begrunda hur vissa delar trots allt finns i Sverige:
http://www.svt.se/opinion/sahar-praktiserar-svenska-domstolar-shari-a
Tack för länken, läste lite snabbt men ska läsa igenom noggrannare när jag har mer tid.
Det är snarare folk som lever i det blå som påstår att sharia inte är ett problem i Sverige.
Realiteten är en annan.
 
Det är inte bara ett "plagg" det är en symbol med en stark ideologi och tanke bakom som jag aldrig kan acceptera, och för att få bort sånt så behövs ett förbud! För allas del. Jag tvivlar på att någon blir mer utsatt om den slutar bära burka eller niqab, man behöver inte ens täcka sitt hår eller ansikte enligt islam. Kollar du tillbaka i tiden så bar inte muslimerna slöja, sminkade sig osv.


Du och jag har helt enkelt olika åsikter.

Och det är väl klart att jag vet skillnaden! Så dåligt påläst är jag inte. Religion har väl alla läst.


Detta är problematiskt.

Du har tolkat vad plagget symboliskt står för, med stark ideologi.

Kanske det.

Det vanliga är ju faktiskt inte att muslimska kvinnor är så täckta utan det vanligaste är ju sjal (som heter något annat som jag inte har koll på).

Det som är problematiskt är att du menar att bara för att DU inte kan acceptera en viss ideologi (jag tycker inte om våld och förtryck men jag är inte så kategorisk att jag påstår att alla som klär sig på ett visst sätt är utsatta för våld och förtryck även om det utifrån min västerländska uppfostran är lätt att tolka som förtryck) så ska det förbjudas och utrotas.

Ja, i mina ögon är det begränsande att inte få välja själv.
Å andra sidan är jag också bunden av traditioner i hur jag beter mig och hur jag tycker att människor bör bete sig.
Det är andra tankar här jämfört med i Kina eller Indien (snacka kvinnovåld!) eller Mellanöstern.
Men att så starkt döma ut en annan tankegång utan att själv ha levt i sådana förhållanden, tycker jag är orimligt.
Jag vågar inte vara så dömande, precis som flera andra som skrivit i den här tråden.
Eftersom jag nämligen inser att man kan tycka olika om vad som är frihet och vad som är normalt.
 
Det är snarare folk som lever i det blå som påstår att sharia inte är ett problem i Sverige.
Realiteten är en annan.

Du och jag har nog funnits i väldigt olika kontexter i Sverige (jag har aldrig bott i något annat land; i Sverige har jag bott mitt i ingenstans på en bondgård, i Karlstad, i Umeå och Luleå).

Jag kan helt ärligt hävda att jag inte sett inslag av Sharia - om man inte räknar in det så kallat hedersrelaterade våldet som jag, precis som så många andra, bara läst lite om i tidningsrubrikerna.

Du skriver att Sharia är ett problem i Sverige.
Kan du ge exempel för att illustrera vad du menar? :)
 
Jag tror inte att du har speciellt mycket mer kunskap än vad jag har, att jag inte är speciellt kunnig betyder inte att jag aldrig läst religion.

Det här gör att jag är tämligen säker på att jag kan mer om islam än vad du kan:

Okej, men frågan består. Vilken gren inom islam fäljer Sharialagarna?
Och en fråga till, följer alla som bär burka sharia, eller varför gör man det annars när islam inte kräver att kvinnan täcker sitt hår alls?Jag vill veta mer om wahhabism och övriga grenar inom islam.

Historia är jag bra på, vart får du ifrån att jag inte kan historia? För att jag inte håller med dig? Vad exakt vill du ha sagt?

Det går inte att separera historia och religion om man ska kunna tillämpa och dra slutsatser från sin kunskap.
 
Jag tycker att det är problematiskt när folk påstår att det INTE är ett problem. För kvinnor som bär burka har ofta inget val eftersom maken anser att det ska bäras. Det är en mycket liten del som gärna går runt i burka utan att ha någon stark ideologi bakom som grundar val av täckning.
Att folk då som inte vet att det tex finns VÄLDIGT extrema grenar inom Islam som tvingar dess kvinnor att täcka sig är skrämmande, speciellt när dessa människor sedan protesterar och heller inte inser att det faktiskt är ett stort problem.
Detta är problematiskt.

Du har tolkat vad plagget symboliskt står för, med stark ideologi.

Kanske det.

Det vanliga är ju faktiskt inte att muslimska kvinnor är så täckta utan det vanligaste är ju sjal (som heter något annat som jag inte har koll på).

Det som är problematiskt är att du menar att bara för att DU inte kan acceptera en viss ideologi (jag tycker inte om våld och förtryck men jag är inte så kategorisk att jag påstår att alla som klär sig på ett visst sätt är utsatta för våld och förtryck även om det utifrån min västerländska uppfostran är lätt att tolka som förtryck) så ska det förbjudas och utrotas.

Ja, i mina ögon är det begränsande att inte få välja själv.
Å andra sidan är jag också bunden av traditioner i hur jag beter mig och hur jag tycker att människor bör bete sig.
Det är andra tankar här jämfört med i Kina eller Indien (snacka kvinnovåld!) eller Mellanöstern.
Men att så starkt döma ut en annan tankegång utan att själv ha levt i sådana förhållanden, tycker jag är orimligt.
Jag vågar inte vara så dömande, precis som flera andra som skrivit i den här tråden.
Eftersom jag nämligen inser att man kan tycka olika om vad som är frihet och vad som är normalt.
 
Du och jag har nog funnits i väldigt olika kontexter i Sverige (jag har aldrig bott i något annat land; i Sverige har jag bott mitt i ingenstans på en bondgård, i Karlstad, i Umeå och Luleå).

Jag kan helt ärligt hävda att jag inte sett inslag av Sharia - om man inte räknar in det så kallat hedersrelaterade våldet som jag, precis som så många andra, bara läst lite om i tidningsrubrikerna.

Du skriver att Sharia är ett problem i Sverige.
Kan du ge exempel för att illustrera vad du menar? :)
Läs länken som någon postade lite längre upp. Där ser du att det visst är ett problem i vissa fall.
I andra fall så syns det inte, då vi inte lever under lagarna själva, men andra gör det i hemlighet-
 
Jag tycker att det är problematiskt när folk påstår att det INTE är ett problem. För kvinnor som bär burka har ofta inget val eftersom maken anser att det ska bäras. Det är en mycket liten del som gärna går runt i burka utan att ha någon stark ideologi bakom som grundar val av täckning.
Att folk då som inte vet att det tex finns VÄLDIGT extrema grenar inom Islam som tvingar dess kvinnor att täcka sig är skrämmande, speciellt när dessa människor sedan protesterar och heller inte inser att det faktiskt är ett stort problem.

Var har du för källor som säger att ditt påstående stämmer?

Avpixlat räknas inte som en objektiv källa :grin:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
696
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 513
Senast: Mabuse
·
Samhälle Hur gör man, rent praktiskt, för att konvertera till en annan religion? Går in på pastorsexpeditionen och talar om vilken religion man...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 435
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 878
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp