Bukefalos 28 år!

Sherlock is back!

Sv: Sherlock is back!

Det första avsnittet bygger rätt mycket på den första SH-berättelsen, A study in scarlet. Hur Sherlock och John träffas, den mördade kvinnan som hittas med Rache skrivet på väggen, hur mördaren lyckas ta sig runt utan att nån lagt märke till honom - allt det är hämtat från a study in scarlet. De andra två är mer fristående, även om intrigen i The blind banker är väldigt sherlockholmesig, med hemliga sällskap från det förgångna som dyker upp i människors liv och ställer till det. Jfr "The dancing men", t ex, som har samma grej med nånting som ser som klotter, men som SH inser är ett chiffer, med meddelande om hot. Detaljen med boken är också från en originalnovell, jag har glömt vilken, där siffror visar sig hänvisa till ord i en bok. Det finns massor av såna detaljer, introduktionen av Mycroft, där han först verkar vara en skurk, bygger på att man som tittare förståss förväntar sig att se Moriarty dyka upp som ärkefiende, så det är ju lite överraskande när det visar sig vara Mycroft. När Sherlock roar sig med att skjuta en smiley i väggen till Mrs Hudsons förfäran, så är det en referens till en detalj i en av originalberättelserna, där Watson beskriver hur de har VR (Victoria Regina, originalsherlock är något mer patriotisk) skrivet i kulhål på väggen, efter att Sherlock någon eftermiddag roat sig med att skjuta prick inomhus.

Den stora skillnaden, som jag ser det, och vad som är så smart med just den här adaptionen av Sherlock, är att man hittat en lösning med problemet med Watson. I originalhistorierna så är ju han berättaren, och därför behöver han inte göra så mycket mer än det, han hänger på och berättar vad Holmes gör, i princip. Problemet blir när man ska visa det på film, då behövs ju ingen berättare, och då blir Watson lite lätt meningslös, han fyller liksom ingen större funktion. Det smarta med Sherlock är att man gjort SH lite mer dysfunktionell, han är socialt klumpig, han gör sig till ovän med folk, han är lite ensam, så seriens Sherlock behöver Watson för att hantera sina relationer med omvärlden, Watson hjälper honom att ta lite mer hänsyn till andra människors känslor, och vänskapen till Watson är den nära relation han har. Watson å andra sidan behöver Sherlock för spänningens skull, det etableras redan i första avsnittet, och ställs på sin spets i sista avsnittet i den tredje säsongen, att Watson behöver Sherlock lika mycket som Sherlock behöver Watson. Det är en annan anledning till varför serien är bra - den är otroligt genomtänkt, och personernas agerande är nästan alltid logiskt utifrån dem själva. Relationerna spelar också väldigt mycket större roll i Sherlock än i originalet, där mysteriet alltid står i centrum.

Däremot är det ju inte alltid realistiskt, långt ifrån, med hemliga kinesiska akrobatsällskap, criminal masterminds, osv osv. Men det är inte meningen heller, originalet är ju knappast socialrealistiskt, utan det är lite matinéfilm över det hela mellan varven, vilket dock förstärks i Sherlock, särskilt i de avsnitt Gatiss har skrivit, där det gärna dyker upp lite skräckfilmsrekvisita (typ en Golem), ibland blir det rent av X-files av det hela, med ryska fängelser och regeringskonspirationer. Sånt finns ju inte alls i originalet.
 
Sv: Sherlock is back!

Nej röstmässigt hördes det inte att det var han, hade jag inte förväntat mig heller utan det jag kände igen var tempot och sättet att tala på. Vet inte hur jag ska förklara :D
 
Sv: Sherlock is back!

Nej röstmässigt hördes det inte att det var han, hade jag inte förväntat mig heller utan det jag kände igen var tempot och sättet att tala på. Vet inte hur jag ska förklara :D

Förstår vad du menar, och jag märkte det med bitvis. Men eftersom jag förväntat mig mer än det var så blev det något av en besvikelse.

KL
A Scandal in Belgravia visades nyss på TV och jag passade på att se om den. Måste säga att scenen i Buckingham Palace är en av mina absoluta favoriter. :D
 
Sv: Sherlock is back!

Såg den också på tv igår och älskar den scenen! Så kul att Mycroft nästan tappar humöret pga sin irriterande lillebror, syskonkärlek finns även i de mest annorlunda familjerna :P
 
Sv: Sherlock is back!

Nu har jag också sett sista avsnittet. Klart bättre än nr 2 men inte i klass med de bästa avsnitten (0101 är fortfarande vid femte omtittningen bland det bästa jag sett i hela mitt liv!)

Ska bli skönt att slippa vänta två år till nu. Och jag kan tänka mig att gifta mig med Mycroft.
 
Sv: Sherlock is back!

När kommer nästa avsnitt/säsong?
 
Sv: Sherlock is back!

SVT sänder s 3 ikväll. Series 4 kommer sändar på BBC lagom till julen 2014, om man ska tro ryktena!
 
Sv: Sherlock is back!

Hur galen är man om man bänkat sig för 3:1 på SVT1, fast man redan sätt hela säsongen på datorn redan? O_o :angel: :p
 
Sv: Sherlock is back!

SVT sänder s 3 ikväll. Series 4 kommer sändar på BBC lagom till julen 2014, om man ska tro ryktena!
Nu ska vi se om jag är med. Säsong tre är den senaste va? Och den innehåller tre avsnitt? Så nu ska jag alltså vänta till julen 2014 för att då kommer eventuellt nästa säsong och avsnitt?

Buhu vad långt bort :(
 
Sv: Sherlock is back!

Men ja! Jag såg alla tre avsnitten idag, efter varandra, och jag vill se meeeeer nuuuuuuuuu :(
 
Sv: Sherlock is back!

kl

Alla andra har förstås redan sett alla avsnitt men jag såg det första ikväll, friskade upp minnet genom att se svts reprisering av förra säsongerna, och nu undrar jag varför det är endast tre avsnitt i varje säsong?! Jag har ju bara sett ett än så länge av den nya men tre kommer inte att räcka det är jag säker på.

Skönt att det kommer en fjärde säsong i alla fall, alltid en tröst.
 
Sv: Sherlock is back!

En femte också!

Tre avsnitt är kort, men å andra sidan håller avsnitten förhållandevis hög kvalité, så underhållningsvärdet är stort;)
 
Sv: Sherlock is back!

Haha, välkommen till BBC.
Dh gör bra grejer, men fort går de inte. Ock så tycker de om att retas med publiken, som att sända en halv serie av Doctor Who, sedan hålla alla på sträckbänken i typ 8 månader till en Julspecial, för att sen sända andra halvan av säsongen nån gång i februari/mars nästa år.

Jag tycker det känns lyxigt att säsong fyra kommer redan till julen - säsong tre fick vi ju vänta nästan 2.5 år på!
 
Sv: Sherlock is back!

En femte också!

Tre avsnitt är kort, men å andra sidan håller avsnitten förhållandevis hög kvalité, så underhållningsvärdet är stort;)
Åååååh :eek:

:banana:

Och du har förstås rätt, kvalitet före kvantitet.
 
Sv: Sherlock is back!

Haha, välkommen till BBC.
Dh gör bra grejer, men fort går de inte. Ock så tycker de om att retas med publiken, som att sända en halv serie av Doctor Who, sedan hålla alla på sträckbänken i typ 8 månader till en Julspecial, för att sen sända andra halvan av säsongen nån gång i februari/mars nästa år.

Jag tycker det känns lyxigt att säsong fyra kommer redan till julen - säsong tre fick vi ju vänta nästan 2.5 år på!
Ja vi borde väl egentligen vara tacksamma för att de visar lite barmhärtighet den här gången! :D
 
Sv: Sherlock is back!

kl.

Nu har jag sett om alla avsnitt igen.. Men de blir ju aldrig sämre heller, svårt att låta bli! Tycker nog fortfarande att säsong ett är den bästa, men jag är väldigt förtjust i "The Hounds of Baskerville"-avsnittet också, vet inte riktigt vad det är med det!

Apropå att vi måste vänta en jäkla massa på nästa säsong (igen), det är ju inte bara för att BBC är långsamma, båda huvudkaraktärerna spelar in annat vid sidan om, just nu Hobbit. Sånt där tar tid! :arghh:

På tal om något annat, satt och kollade igenom klipp med intervjuer med Benedict för någon dag sen. Herregud vad jag gillar honom! Speciellt när han var med i The Graham Norton Show med Chris Pine och bara är sådär galet charmig, åh. :love:
 
Sv: Sherlock is back!

Apropå att vi måste vänta en jäkla massa på nästa säsong (igen), det är ju inte bara för att BBC är långsamma, båda huvudkaraktärerna spelar in annat vid sidan om, just nu Hobbit. Sånt där tar tid! :arghh:

Fast de inspelningarna var nog klara 2012 ;)
 
Sv: Sherlock is back!

Jag måste tyvärr säga att Moffat, fast han skriver väldigt bra manus, inte gör sig något vidare i intervjustolen. Han framstår alltför oftast som självgod och arrogant - absolut att de har något bra med Sherlock, och att det är så pass bra att folk har tålamod att vänta några år mellan omgångarna (det hjälper ju, precis som de säger, att båda huvudrollsinnehavarna jobbar med massor med annat under tiden, så den som har hunnit glömma bort Benedict Cumberbatch och Martin Freeman under tiden måste ju vara blind och döv. Plus då tonvis med fanfiction och annat som håller intresset vid liv för många medan man väntar). Men sättet han pratar om det på får det ju att låta som att det är det absolut enda rätta att ha flera år mellan säsongerna, för att de är så mycket bättre än alla andra.

Jag förstår ju fördelarna med att kunna behålla folk i en serie även när den gör dem till stjärnor, men samtidigt kan jag tycka att det finns fördelar med serier som Mad Men också, där man har tid att utveckla relationer och människor lite mer. Sherlock handlar ju av nödvändighet mest om relationen mellan Sherlock och John, och i viss mån Mycroft, mycket mer hinns inte med eftersom de ska ha fall att lösa också. Så en show som Sherlock tror jag inte skulle bli bra med tretton avsnitt om året, den skulle bli tjatig ganska fort, lite som Elementary, kanske. Men det finns ju absolut andra sorters berättelser, där det längre formatet ger mer tid att berätta färdigt en historia, och berätta mer komplexa historier om flera människor.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
215
Senast: 95johsv
·
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 880
Senast: tara
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 395
Senast: MiniLi
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp