Shettis med eksem

B

**BORTTAGEN**

Vill ta föl på min shettis då hon är go och glad och väldigt fin i kroppen englit mig. Men hon har någon form av eksem och kliar av sig man och svans på sommaren så därför är jag lite skeptisk. Kan det vara ärftligt? Vill ju inte sprida eksemet genom att det nedärvs till någon avkomma.
Vad tycker ni? Ska jag chansa och se? Är det kanske inte ärftligt? Vad jag vet så hade hennes mamma inte eksem och inte heller hennes pappa.
Pappan är en hingst från Irland, kan det vara orsak till hennes eksem?

/Hippo
 
Ja det kan det vara,pappa kommer från irland,men kan vara så att hon inte tål knotten?Prata med en hästuppfödare då!en shettis uppfödare.eller varför inte flera? ring och kolla! :idea: måste finnas flera som har haft samma problem som du har nu eller hur :idea:
 
Ja, det är fler raser;)än bara islänningarna som kan utveckla eksem. För ett par år sedan hade vi en fjording i vårt stall som hade "sommareksem", precis som vissa islänningar brukar ha. Och ja, man BÖR INTE avla på eksemhästar, men det är i slutändan upp till var och en att ta detta beslut.

:bump:Helen :bump:
 
vad jag har fått höra så får man inte avla på en hingst som har exem. på primeringar kollas detta upp innan hingsten godkänns. jag kan inte säja om detta är korrekt men det är vad jag har hört.. :bump:
 
Eksem - man- och svansskorv med kroniskt förlopp - står på defektlistorna hos svenska hästavelsföreningen och jordbruksverket. Eksemhästar ska inte användas i avel. Alltså är eksemet ärftligt.

Om du tar föl på ett eksemsto kommer ingen att hänga dig. Men det är helt fel mot det blivande fölet att göra så, eftersom det riskerar en kronisk sjukdom som kan innebära svårt lidande.

mandalaki
 
Instämmer! :)

Men tyvärr är det många som avlar på dem ändå. :crazy:
Jag har själv nekat sto betäckning med mina hingstar pga att jag inte tycker man ska avla på dessa ston. Önskar att FLER hingstägare gjorde det, så att det inte bara är att åka till nästa hingst och då ändå få sitt föl.
 
Tack för era svar!

Har bestämt mig för att inte låta betäcka henne. Vill inte sprida sjukdomen vidare liksom.

Har en fråga till om någon har lust att häjlpa mig?
Jag har ju tänkt ha denna lilla gullegris resten av hennes liv, men något kan ju hända så att jag inte kan ha kvar henne, kan man då sterilisera henne eller något för att förhindra att någon annan betäcker henne? Hoppas ni förstår vad jag menar!

/Hippo
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 992
Senast: pastejja
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
6 920
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 713
Senast: Molekyl
·
Avel Hej på er, undrar om nån därute har info som kan hjälpa mig i mitt dilemma... Läget är som följer: Jag har ett tvåårigt hoppstammat sto...
Svar
6
· Visningar
1 973
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp