Du får tävla shettis i körning tills du är 110 om du vill, men inte i trav.
 
Hur mycket den kan dra beror på vad du har för vagn och hjul, vad du kör på för underlag, om det är plan mark eller backar, och hur vältränad och dragvillig ponnyn är.

En shettis, oavsett om den är mini eller inte, klarar normalt sett att dra de flesta vuxna människor i terräng som inte är allt för kuperad och där underlaget inte är för tungt. Många shettisar klarar bra mycket mer än så.
 
Hej!

Shettisar är ju starka och det sägs att de klarar att dra sin egen vikt. Men om man har en bra sele och en lätt vagn kan man ju lasta mycket utan att det blir tungt. Om man har en enaxlad kärra kanske man inte ska köra tungt då hästen får bära lite av vikten. Men två vuxna (70-80 kg) människor klarar ju en shettis att dra, både i en kärra och i en lätt vagn! Man ser på hästen när det går mycket tungt och då får man ju välja annat färdsätt eller byta vagn.
Att en vagn eller dylikt väger 200 kg betyder inte att den väger lika mycket att dra! Att dra kanske den väger 20 kg, det kan man räkna ut, men jag kommer inte på hur man gjorde, men iallafall.

M. v. h. Lisa
 

Liknande trådar

Utrustning Vet någon hur hööks fairfield sele är i storlek ska ha den till en shettis men undrar lite om shetland blir tillräckligt stor och hur...
Svar
7
· Visningar
546
Senast: LadySara
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 051
Senast: BornAgain
·
Hästhantering Min shettis som gått med en stor häst i flera år har plötsligt börja vända bakdelen mot den andra och sparka rakt på den. Hon har aldrig...
Svar
2
· Visningar
623
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Hur stor bör en åretrunthage vara minst för en stor häst och 2 shettisar?Jord/gräsunderlag ej sand.
2
Svar
21
· Visningar
1 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp