Shettisens matsedel

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare evansaro
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 046
E

evansaro

Jag har kollat och läst flera trådar och risken finns att jag blir tjatig men ändå.
Först det här med fång: Finns det någonting man kan ge i förbyggande syfte? Hur är det med proteinets inverkan? Jag har lärt mej att man ska passa sig för proteinrika foder, ändå läser jag flera som ger sina shettisar lusern??:confused:
Varför ger man shettisar (om dom inte arbetar hårt förstås) så mkt mat? Jag har läst att en del ger dom 4-5kg hö/hösilage, betfor, foderjäst, lusern och allt möjligt.:confused:
Jag har själv en Shettis, hon är 16 år, hon går tillsammans med mina vbl (3st). Barnen rider,skrittar, ibland och hon körs väldigt lungt ibland. I hagen får dom tillsammans ca 15 kg hö uppdelat på hela dagen. Till natten får vbl:en 4kg hö var och Shettisen 1kg hö och en näve blött betfor(för magens skull). (Vbl:en får kraftfoder också.)
Detta borde bli att hon äter ca 2-3 kg hö om dagen max, hon är jättefin, lagom hull, pigg och glad. Blank i pälsen.:)

Sv: Shettisens matsedel

Proteinet behöver man inte vara rädd för. Man har, såvitt jag förstått, helt släppt teorin att protein är boven i dramat, däremot ska man passa sig för stärkelse och andra sockerrika fodermedel.
(läs gärna tråden om fång/fruktaner... där finns många svar från kunniga människor!)

Man ger shettisar mycket mat för att även DE har ett behov av tillräckligt mycket, bra mat. de har också ett tuggbehov som ska tillfredsställas och ett underhållsbehov av proteiner som ska täckas - vilket är jättevanligt att så inte sker!
Jag är snarare förvånad över att så många anser att bara för att det råkar vara en shetlandsponny så ska den svältas och att alla utfodringsregler sätts åt sidan av samma skäl...
En normalstor shetlandsponny bör få minst 4-5 kg hö/dag, om den inte har bete ute också.

Håller med ameo här!
Har en shettis, som jag fodrar med lusern, hö och betfor samt BAKJÄST.
Till TS:
Han skulle bli mager, helt utan några muskler o fett, om jag drar ner på så mycket mat.
Han får inget hö just nu när han går i den lilla beteshagen utan gröna gräset. Gammaldags gräs finns i den hagen, som han ibland tar sig en tugga.
Men han får lite olika mängder lusernhack om dagen med betfor, bakjäst (det är en "levande" jäst, innehåller saccharomyces cerevisiae) o mineralerna.

Vintertid får min shetlandsponny enligt analysen o sin vikt 5kg hö per dag. Han var överviktig tidigare, men har gått ner endel i vikt o är i jättefint hull.
Han går i lösdrift tillsammans med min travarmärr o då hade dom fri tillgång på hyfsat grovfoder.

Shetlandsponnyer är som stora hästar, men i miniformat o dom behöver lika mycket behov som de större.
Vi lever i nuet med ännu bättre forskningsstudier! :)

Senast ändrad av en moderator:

Dessutom så är det så, att för att få till en BRA foderstat till en shettis så måste man ha ett hö med högt protieninnehåll, för man har så små mängder foder att bolla med att det nästan är en omöjlighet att kompensera upp lågt proteininnehåll från grovfodret med kraftfoder, utan att man hamnar på total-överskott....

Det har varit svårt o få tag på ett så bra grovfoder med HÖGT proteininnehåll. Jag litar på min bonde, han gör bra hö men det har varit ett dåligt år förra året, o det var OK grovofoder som vi fått.
Enligt analysen skulle min shettis klara sig bra på bara höet o mineralerna.
Men jag fodrade honom med lusernpelletsen, oxå. Det räknas väl som grovfoder, eller hur?

Nu i år hoppas jag på ett BÄTTRE grovfoder!

Lusern är grovfoder ja, om än pelletsen inte riktigt tillgodoser tuggbehovet på samma sätt som hö gör...

Fast min främsta tanke med påminnelsen om att det ska vara högt proteininnehåll var att försöka informera bort villfarelsen om att man ska ge shettisarna sent skördat hö med lågt proteininnehåll, som många tror att DÅ kan de ge mer av det... :crazy:
JA, det kan man kanske, men man får energiöverskott och proteinunderskott så det skriker om det och en ponny med gigantisk mage och inget över rygg och rumpa. Sen försöker man svälta bort den stora magen också, för att man tror att den stackars undernärda ponnyn är fet... :smirk:

Det stämmer riktigt i det som du skrev! Sent skördat hö är inte det shettisarna behöver, utan det ska visst vara tidigt skördat. Tidigt skördat hö = högre proteininnehåll. Jag lär mig något nytt varje dag.

Jag ger honom inte pelletsen längre, utan hack o det ger visst längre tuggtid. Har stått ute o "studerat" honom lite o såg att han åt det längre, sedan tog han en paus o så fortsatte han äta :D

Pelletsen åt han upp på väldigt kort tid, därför bytte jag till hackat strå för det verkar bättre. Fölmärren äter det också, o hon tycker att det är bättre än uppblötta lusernpelletsen. Kladdig mat ska det inte vara, tycker hon. ;)

Jag märkte det på min shettis när vi fodrade honom hö med lågt proteininnehåll. Bukfyllan fick han av det. Fodrade därför med lusern.

Ska kolla med bonden nu snart, o kolla om han har tidigt skördat hö....

våra shettisar går på fri tillgång på hösilage ihop med halvbloden på lösdrift. dom får lite lusern skrammel (den gamla får ganska mkt. men hon behöver det pga. åldern) när dom stora får sitt 2 ggr/dan.

när dom stått på stall så har dom fått samma hö som halvbloden, och minst 5 kg/dag. dom har alltid hållt sig i lagom hull, även enligt min vet.

Håller med ameo här!
Har en shettis, som jag fodrar med lusern, hö och betfor samt BAKJÄST.

Vi lever i nuet med ännu bättre forskningsstudier! :)

ta din bakjäst och häll i ett glas med fingervarmt vatten.. vad händer? vill du att det ska pågå i magen på din häst?
det finns en anledning till att man ger avdödad jäst som fodermedel..

Varför skulle inte bakjästen vara bra för hästen?
Har du läst på andra trådar där HH har skrivit om bakjästen?
Är det just det ämnet som finns i de alla jästkulturer som saccharomyces cassovicisie (kan ej stavningen)?

Det jag har sett finns hos vimital harmoni, som jag funderar på att börja ge dem. Men min häst har fått bakjästen i snart 1 vecka. Inget har hänt honom något.
Skulle hans mage jäsa, menade du eller hur menade du med att jag skulle ta bakjästen o hälla i ett glas med varmt vatten?

Betforn blandar jag med bakjästen. Tycker att det funkar OK vad jag kan se. Jag lägger i bakjästen som jag smular sönder först innan.

ta din bakjäst och häll i ett glas med fingervarmt vatten.. vad händer? vill du att det ska pågå i magen på din häst?
det finns en anledning till att man ger avdödad jäst som fodermedel..

Citerar HH ur tråden "Bakjäst":
"om man vill förbättra/stabilisera floran i hästens grovtarm är Saccharomyces cerevisio= bakjäst den enda mikrob som det finns dokumentation på att det hjälper.

Foderjäst=Bryggerijäst består av en annan Saccharomyces variant. Man kan dock hålla för troligt att foder/bryggerijästen har samma effekt. HH"

Mina shettisar får ca 5 kg hö vintertid mer om det är silage jag fodrar med. Dessutom får dom lite lusern o betfor som krubbskrammel o att blanda mineraler i om det behövs.

Min shettis är inte svältfödd. Hon får beröm för att hon är lagom i hullet och inte fet som de flesta shettisar.
Pratade med min veterinär så sent som i veckan och hon menar att man inte förkastat idén med att proteinet har en stark påverkan om de får fång eller inte. Flera håller med henne. Där emot finns det andra saker som också påverkar, självklart men att proteinet inte spelar någon roll tror inte jag på...
Det kraftiga gräset innhåller jätte mycket protein och man skall vara väldigt försiktig men "nytt" gräs och shettisar.

Fast om du läser den långa tråden om fång/fruktan så inser du att det kan finnas andra saker i gräset som gör att fång utlöses. Och att proteinet inte påverkar tarmfloran på samma sätt som kolhydrater gör och därför inte är nån trolig orsak.

Att andra anser att en ponny inte är fet som de flesta shettisar innebär inte nödvändigtvis att de är i gott hull. Det finns faktiskt ganska gott om undernärda shettisar också, som många rycker är jättefina... Jag har sett ett digivande shetlandssto med en takås längs ryggen och tydligt kännbara revben = underhull och rejäl proteinbrist, som veterinären några dagar tidigare hade berömt för att den inte var fet... Stoet levde bara på sina reserver och hade ingen energi alls, var jättetrött! Men ägaren vägrade inse att hon behövde massor med mer mat än förvuxet gammalt överblommat gräs...

En häst ska inte leva på svältgränsen bara för att den råkar vara en shetlandsponny....

Och den ska framförallt inte behöva leva med BRIST på proteiner för att den råkar vara en shetlandsponny!

Ja märkligt det där med att shettisar inte ska ha mat?

Mina går ju på lösdrift och har fri tillgång till hö. Till hösten nu så blir det ensilage då jag har problem med förvaringen.
Till det så får de krafft groov, betfor och vintertid fodermorötter i mängder.

Det värsta jag sett var nog en ung shettis, under 3 år som fick en näve hinkskrammel och en tuss hö morgon och kväll:cry:

Ja märkligt det där med att shettisar inte ska ha mat?

Mina går ju på lösdrift och har fri tillgång till hö. Till hösten nu så blir det ensilage då jag har problem med förvaringen.
Till det så får de krafft groov, betfor och vintertid fodermorötter i mängder.

Det värsta jag sett var nog en ung shettis, under 3 år som fick en näve hinkskrammel och en tuss hö morgon och kväll:cry:

Hemskt att låta en ungshettis leva på EN näve hinkskrammel o en TUSS hö morgon o kväll.... :(
Jag tror att fler o fler börjar förstå att shettisar har lika stora behov som stora hästar när det gäller proteinet.
Innan jag fick min shettis levde han på endast hö o gick i lösdrift (det gör han fortfarande!) med en shettis-hingst (klapphingst) o inga mineraler, inga vitaminer. Men det kanske var bra hö, vad vet jag? Frågade aldrig grannen till min styvfar om detta.
Men han blev ju bra skött iallafall.

Lite OT här kanske. Men jag funderade lite igår kväll angående lättfödda ponnyer o hästar. Både shettisar o stora kallblod.
Ska man vara rädd om dom från att släppa ut dom på ett för proteinrikt bete, eller låta dem gå på ett halvdant bete? Jag vet att skogsbetet är det "bästa" för dem, men vad tror ni själva?

Jag har försökt få tag på ett bra skogsbete till mina hästar, men det verkar inte finnas någon som villigt arrenderar ut det till mig. Här uppe vill ju dom bevara skogen utan att man ska röra den :smirk:

Mina shettisar går på bete på åkermark, det fungerar bra.
Jag vet inte varför man skulle behandla en lättfödd häst annorlunda, vad gäller proteinet....
(min fånghäst är ett halvblod...)

Ditt halvblod är nog en av dem undantag iaf!

Jag har mina hästar i en skogshage vintertid, men på sommaren har dom en sån där gammal skogsmark, som några hade tagit bort en massa träd verkar det som. Så nu är det typ en åkermark.
Några enstaka träd finns kvar därute.
Där har jag min shettis i egen hage o fölmärren med ungen i en annan hage.

Vad gällande lättfödda hästar, jag började då fundera på det för att min granne har en nordis bruksvalack, som har stor mage (proteinbrist??). Hon, som äger denna, sa att hästen skall inte ha något proteinfoder för då blir han smällfet.....Kul o se hur han ser ut till hösten.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst... 2
Svar
20
· Visningar
2 426
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon... 2
Svar
23
· Visningar
2 141
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder... 2
Svar
24
· Visningar
1 919
Senast: Fille
·
Foder & Strö Hej. Jag skulle behöva lite foder tips. Så som det ser ut idag så äter min häst granngårdens egna original pellets och han får ca 1kg...
Svar
5
· Visningar
1 264
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna