Shettistråden del II

Inte märkt någon större skillnad. Min grabb rider i bomlös fårskinnssadel eller barbacka, inga stigbyglar. Reagerar inte stort om han hamnar fel, inte blivit rädd om han druttat av. Aldrig varit dum men pigg och ibland lite busig.

Sist han skickade av en tjej så fick hann hon knappt göra något, typ tog i tyglarna och försökte skänkla fram i trav (normalt, varken hårt eller jättelätt) men han bara small till. Försökte en gång till, när jag höll i honom i grimskaft, samma sak - gick inte att stoppa. Jag har sett honom bocka, tvärstanna, kasta sig, göra capriole.... :crazy:
Rätt otäckt faktiskt så jag är nog lite bränd.
Knepigt.
Det jag tänkte med sadel var just om din grabb var lätt (och balanserad?)
Och om det var just när lite tyngre blir obalanserade.
Lär ju inte vara att den som öeder är osäker då heller, om du provat leda. Annars är min enda idé om det ändå är smärta, just när "trycket" kommer uppifrån ryggen. Men det behöver ju inte alls vara det.

@ameo som sett och haft många (antar jag) shettisar kanske har någon idé om hon sett på liknande problem någonstans?
 
Knepigt.
Det jag tänkte med sadel var just om din grabb var lätt (och balanserad?)
Och om det var just när lite tyngre blir obalanserade.
Lär ju inte vara att den som öeder är osäker då heller, om du provat leda. Annars är min enda idé om det ändå är smärta, just när "trycket" kommer uppifrån ryggen. Men det behöver ju inte alls vara det.

@ameo som sett och haft många (antar jag) shettisar kanske har någon idé om hon sett på liknande problem någonstans?
Lätt absolut men inte alltid hundra balanserad, han har i huvudsak lärt sig rida på den ponnyn 😅
Han har en fin balans nu däremot :)

Min teori är att han inte tycker det är så roligt helt enkelt. Gick på ridskola som yngre och kanske lärde sig en del knep då. Vet inte hur vanligt ex KS är på shettis men skulle ju också kunna ge den typen av symptom? Annars vet jag inte vad jag skulle börja gissa på eller utreda..
 
Lätt absolut men inte alltid hundra balanserad, han har i huvudsak lärt sig rida på den ponnyn 😅
Han har en fin balans nu däremot :)

Min teori är att han inte tycker det är så roligt helt enkelt. Gick på ridskola som yngre och kanske lärde sig en del knep då. Vet inte hur vanligt ex KS är på shettis men skulle ju också kunna ge den typen av symptom? Annars vet jag inte vad jag skulle börja gissa på eller utreda..
Kanske lite väl ambitiöst att utreda också om man inte har någon tydlig misstanke och hästen funkar i övrigt.

Kanske bara trött på obalanserade/tyngre ryttare som försöker ställa krav bara....
 
Inte märkt någon större skillnad. Min grabb rider i bomlös fårskinnssadel eller barbacka, inga stigbyglar. Reagerar inte stort om han hamnar fel, inte blivit rädd om han druttat av. Aldrig varit dum men pigg och ibland lite busig.

Sist han skickade av en tjej så fick hann hon knappt göra något, typ tog i tyglarna och försökte skänkla fram i trav (normalt, varken hårt eller jättelätt) men han bara small till. Försökte en gång till, när jag höll i honom i grimskaft, samma sak - gick inte att stoppa. Jag har sett honom bocka, tvärstanna, kasta sig, göra capriole.... :crazy:
Rätt otäckt faktiskt så jag är nog lite bränd.
det finns en och annan shetlandsponny som verkar ha som sport att leka kast med liten ryttare, utan att man egentligen kan hitta någon orsak till det. Jag har haft två, båda valacker. Den första såg man på att han tyckte det var en kul lek. Han var utlånad till en kompis lillasyster som blev avslängd typ 10 ggr om dagen och de älskade varandra de där två. Den andra var snäll när små barn red men vissa dagar såg man den svarta blicken och då gick den varken att rida eller köra, han kastade av ryttare eller sparkade i vagnen.
Jag skulle nog säga att du ska fortsätta följa magkänslan. Det är förmodligen så att den känner redan på benslutet att det är en ryttare som vill mer än bara åka häst och då säger den ifrån. Den vill inte vara med om det. Låt de barn den gillar rida men sätt stopp för de andra, så det inte händer några olyckor.
 
Ni med körvana...
Mumma tittar gärna omväxlande åt höger och vänster (vill ha koll) när vi är ute ensamma.
Upplever henne inte som rädd eller något, men tycker om att ha koll.
Ett visst ofokus på att "dra rätt" och blir det väl kanske. Men hon verkar inte tycka det är jobbigt oavsett. Egentligen är det väl en småsak. Men vad hade ni gjort?
Låtit vara?

Flätat manen så det är lättare att se bakåt utan att titta så pass åt sidan? Ifall det är mig hon vill se?

Skygglappar känns spontant inte som rätt lösning, att minska var hon kan se, men har å andra sidan inte provat.
 
När vi skulle ta blodprov häromdagen på mini blev det total kaos då hon fick panik. Vi fick helt enkelt ge upp för att inte stressa ihjäl henne. Hon har inte varit stickrädd förut, så vet inte riktigt vad som hänt. Idag påbörjade jag träningen med positiv förstärkning och på hennes villkor och övade att få stasa kärlet lite.
Hon fattade väldigt fort och det blev ett bra pass som vi sen avslutade med 35 min promenad i regn.
Hon fyller för övrigt 10 år idag. Jag som skulle ha en valack på typ 15 år - nu har jag ägt henne i två år. Vad hände där egentligen? :D
 
Var i stallet idag och blev mest deppig. Var på ridbanan (som består av gräs) och försökte på lite agility, kul för barnet tänkte jag men de bara drog och skulle äta gräs. Han orkade inte hålla. Knappt jag heller…
Vi gick runt lite där ändå pga vågade oss inte ut i skogen för det stod en stor älg bredvid vägen (själv hade jag kanske gjort det men inte med barnet). Jag gick med båda…

På vägen tillbaka till stallet bet den ena mig i armen helt plötsligt men det kanske var ett misstag. På vägen till hagen började jag bara gråta och saknade min gamla Mille som inte finns mer 💔

Tillägg:
Funderar nästan på om jag ska sluta med de här två… det blir bara fel hela tiden 😔
 
Men oj, hur gick det för alla inblandade?
Hästen är lite skärrad men ok.
Försöker känna efter hur jag mår. Blev omkullknuffad, hästen vände så fick lasset över mig och en liten stock i huvudet. Hon kom upp på bilvägen en sväng och fick panik igen, kom ikapp henne först hemma då hon trasslat in sig i linorna.
Hamnade på mage och ska försöka ta det lite lugnt och känna så bebis verkar pigg också..
 
Hästen är lite skärrad men ok.
Försöker känna efter hur jag mår. Blev omkullknuffad, hästen vände så fick lasset över mig och en liten stock i huvudet. Hon kom upp på bilvägen en sväng och fick panik igen, kom ikapp henne först hemma då hon trasslat in sig i linorna.
Hamnade på mage och ska försöka ta det lite lugnt och känna så bebis verkar pigg också..
Men fy, vad otäckt! Ja, känn efter ordentligt och ta det lugnt 🤗
 
Då har vi testat att skena med timmerkälke och bli överkörd av ett lass. Kan inte rekommenderas och stor risk att min lokale snart är till salu.
Usch vad obehagligt.
Går nog att lära dra igen, om man tar god tid på sig. Mycket jobb däremot.
 
Tränat blodprovstagning med positiv förstärkning och det har gått suveränt. Har alltså inte stuckit henne, men stasat och använt spruta (utan kanyl) mot halsen.
Fjärde passet idag och hon bjuder fram halsen själv, står helt stilla en stund och vet att belöning kommer.

Massage och promenad stod på dagens schema med.
 
IMG_6358.jpeg


Tog bil och transport in till byn idag och hade lite trafik/miljöträning.
Har kört ut till stora vägen några gånger, där det är mkt trafik och hastigheten ligger på 80 (mao körs det i typ 100). Där reagerar han bara på lastbilar numera, men när vi kom in i byn där bilarna körde mycket långsammare var de också läskiga i början :D
 
Tänkte jag ger det en chans till sen måste jag bestämma om jag verkligen vill fortsätta…

Fick ta med barnet idag fast jag inte hade tänkt det. Han red först den ena på banan vilket gick jättebra och hon skärpte verkligen till sig 🥰 Vi lekte lite med koner, en bro osv. Travade också några steg.

Sen red han den andra på vägen lite och också det gick mycket bättre! Hon krånglade inte en enda gång som hon brukar göra med mig.

Kändes som de båda gillade att ha en uppgift ❤️

Så ja, idag kändes det bättre!

Red är förvisso en överdrift, åkte stämmer bättre 😅
 
Tänkte jag ger det en chans till sen måste jag bestämma om jag verkligen vill fortsätta…

Fick ta med barnet idag fast jag inte hade tänkt det. Han red först den ena på banan vilket gick jättebra och hon skärpte verkligen till sig 🥰 Vi lekte lite med koner, en bro osv. Travade också några steg.

Sen red han den andra på vägen lite och också det gick mycket bättre! Hon krånglade inte en enda gång som hon brukar göra med mig.

Kändes som de båda gillade att ha en uppgift ❤️

Så ja, idag kändes det bättre!

Red är förvisso en överdrift, åkte stämmer bättre 😅
Min ena avskyr också promenader men är gärna ridhäst :)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 829
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 058
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 851
Senast: alazzi
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
55 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp