Shettistråden del II

Jag tryckte in mina tjockisar i släpet igår. Ut med inredningen, in med en skiva på snedden framför dörren i fronten, lasta dem framifrån och ställ dem diagonalt bredvid varandra. Gick skitbra! Men så är de ju också bra kompisar...
Färden gick till den närliggande kliniken och syftet var dräktighetsundersökning. 2 av 3 dräktiga! :love:
1690394919362.png
 
Min lilla tvååring fick en kvällsrunda idag, andra gången någonsin som hon har draglinor/kedjor som släpar. Hon skötte det jättebra! Ingen tvekan och med bra framåtbjudning hela den korta rundan.

(eller ja, liten och liten - hon är ju mycket mindre än min ridhäst, men jag skulle gissa att det är 90% risk att hon är för stor på 3-årspremieringen nästa år)

IMG_20230727_202056_252.jpg
 
Provet visar att mini har EMS :(.
Veterinär ska kolla upp foderbelastning, så ska vi se om hon är lämplig kandidat för medicin sen.
Pigg (och uttråkad och därmed sur) i alla fall. 30 min promenad utan värme eller ökad puls, samt att hon får strippbeta lite några dagar i veckan.

Önskar så jag hade egen gård nu så vi kunde bygga paddock paradise. Vill liksom inte lägga massa pengar på nån annans hage, men står lite rådvill då det bara finns gräshagar i stallet. Och vill inte flytta dom då vi står billigt samt ca 800 meter hemifrån.
 
@cambodia Min fjording fäller också nu. Det kan påverka energin på honom, varje år. Där hjälper det att toppa med lite protein ovanpå bete. Det är ett himla avvägande vad man ska peta i sina lättfödda saker och inte.

Sedan så kan det vara om de går på bete också. Mina går ju ute året runt, men nu är de i beteshage och har därmed ingen ligghall.
Mumma passar alltid på att sova när de kommer in i box. Sover väl mer avslappnat inne gissar jag. Men hon är ju pigg minst 19 gånger av 20 oavsett 😅.
Om jag hade möjlighet hade jag testat om det blir någon akillnad om de får vara inne och vila en dag.
 
@cambodia Min fjording fäller också nu. Det kan påverka energin på honom, varje år. Där hjälper det att toppa med lite protein ovanpå bete. Det är ett himla avvägande vad man ska peta i sina lättfödda saker och inte.

Sedan så kan det vara om de går på bete också. Mina går ju ute året runt, men nu är de i beteshage och har därmed ingen ligghall.
Mumma passar alltid på att sova när de kommer in i box. Sover väl mer avslappnat inne gissar jag. Men hon är ju pigg minst 19 gånger av 20 oavsett 😅.
Om jag hade möjlighet hade jag testat om det blir någon akillnad om de får vara inne och vila en dag.
Det är ju inte mina hästar så kan inte testa så mycket tyvärr. Speciellt den ena hade en himla fart när den trodde den skulle få gå ut i hagen igen och på vägen hem… 🙄
 
Det är ju inte mina hästar så kan inte testa så mycket tyvärr. Speciellt den ena hade en himla fart när den trodde den skulle få gå ut i hagen igen och på vägen hem… 🙄
Ah, just ja. Men kansle skl t att höra att föera är trötta, även om det inte märks på Mumma just vid motion.
 
Okej behöver avreagera mig.
Jag har medryttare till min vita prinsessa. Från dag 1 var jag tydlig med att bara hon var aktuell. Sen ville de låna lilla svarta också.
Jag förklarade att han skickar av barn, men att det ev kan funka om det är det lilla barnet som rider honom, att det bara är frågan om att åka häst och att han ska ledas av en van person. Inte ridning.
Mamman vill testa.

Min grabb red förra helgen och hästen var snäll (läs väldigt trött, börjat fälla). Säger ok de kan få testa.
Mamman upptäcker att en av hans boots är trasig så jag tar av och fixar. När jag sätter tillbaka igen ser jag att hoven är dåligt kratsad. Är ju extra viktigt när man har barfotaboots och en häst med dåliga hovar (vilket jag berättat innan). De försöker tränsa hästen. Säger att han är enklare att leda i grimma (än bettlöst träns) så avstyrde det iaf. Sedan ser jag i ögonvrån när jag fixar annat att det är pappan (inte så van) som leder och det stora barnet som rider honom.

Varför lyssnar man inte?! :arghh:
Jag fattar att det låter bakvänt med att låta lilla barnet rida men jag känner hästen utan och innan och vet vad som funkar. Med små barn som inte ställer krav är han schysst. Större barn; not so much.
 
Okej behöver avreagera mig.
Jag har medryttare till min vita prinsessa. Från dag 1 var jag tydlig med att bara hon var aktuell. Sen ville de låna lilla svarta också.
Jag förklarade att han skickar av barn, men att det ev kan funka om det är det lilla barnet som rider honom, att det bara är frågan om att åka häst och att han ska ledas av en van person. Inte ridning.
Mamman vill testa.

Min grabb red förra helgen och hästen var snäll (läs väldigt trött, börjat fälla). Säger ok de kan få testa.
Mamman upptäcker att en av hans boots är trasig så jag tar av och fixar. När jag sätter tillbaka igen ser jag att hoven är dåligt kratsad. Är ju extra viktigt när man har barfotaboots och en häst med dåliga hovar (vilket jag berättat innan). De försöker tränsa hästen. Säger att han är enklare att leda i grimma (än bettlöst träns) så avstyrde det iaf. Sedan ser jag i ögonvrån när jag fixar annat att det är pappan (inte så van) som leder och det stora barnet som rider honom.

Varför lyssnar man inte?! :arghh:
Jag fattar att det låter bakvänt med att låta lilla barnet rida men jag känner hästen utan och innan och vet vad som funkar. Med små barn som inte ställer krav är han schysst. Större barn; not so much.
Förstår dig.
Men en fråga bara, hände det något dåligt när de red då? Låter ju som hästen skickar av barn om den blir obekväm? Gick du och sa att det inte var så ni kom överens?

Att vara hästvan verkar vara en väldigt relativ term. De kanske tycker man är det om man tex lett häst på ridskola eller så?
Eller så resonerade de så att pappan var "starkare" om något skulle hända 🙈

Säg nej nästa gång och se det som en läxa i att låna ut hästen igen.

Nonchalant att inte lyssna, men de förstod väl inte varför det var bäst så eller något 🙈
 
Förstår dig.
Men en fråga bara, hände det något dåligt när de red då? Låter ju som hästen skickar av barn om den blir obekväm? Gick du och sa att det inte var så ni kom överens?

Att vara hästvan verkar vara en väldigt relativ term. De kanske tycker man är det om man tex lett häst på ridskola eller så?
Eller så resonerade de så att pappan var "starkare" om något skulle hända 🙈

Säg nej nästa gång och se det som en läxa i att låna ut hästen igen.

Nonchalant att inte lyssna, men de förstod väl inte varför det var bäst så eller något 🙈
Idag hade det gått bra sa mamman, skrev förra inlägget innan de ridit klart 🙄 hann inte ut då utan såg bara i förbifarten när de liksom var på väg.

Ja, exakt så tolkar jag det också - ställer någon krav, är för tung (gissning) eller liknande så skickar han av dem utan att passera gå och oavsett om man håller i honom eller inte. Har funderat på om han har ont men visar inget annat och är klockren att köra pigg och glad.

Ja jag ska nog vara tydligare under vilka förutsättningar det går att låna honom.. min grabb rider (eller åker då) utan problem så helt omöjlig är hästen inte :)
 
Idag hade det gått bra sa mamman, skrev förra inlägget innan de ridit klart 🙄 hann inte ut då utan såg bara i förbifarten när de liksom var på väg.

Ja, exakt så tolkar jag det också - ställer någon krav, är för tung (gissning) eller liknande så skickar han av dem utan att passera gå och oavsett om man håller i honom eller inte. Har funderat på om han har ont men visar inget annat och är klockren att köra pigg och glad.

Ja jag ska nog vara tydligare under vilka förutsättningar det går att låna honom.. min grabb rider (eller åker då) utan problem så helt omöjlig är hästen inte :)
Ja. Men om större dottern inte atäller krav kansle det fungerar ändå med henne då? Om det är så att de leder?
Ja, jag försöker vara nog med att förklara bakgrunden till att jag vill ha det på ett visst sätt. Men jag har haft tur med bra barn. Men jag behöver ju lite erfarna till fröken turbo..
 
Idag hade det gått bra sa mamman, skrev förra inlägget innan de ridit klart 🙄 hann inte ut då utan såg bara i förbifarten när de liksom var på väg.

Ja, exakt så tolkar jag det också - ställer någon krav, är för tung (gissning) eller liknande så skickar han av dem utan att passera gå och oavsett om man håller i honom eller inte. Har funderat på om han har ont men visar inget annat och är klockren att köra pigg och glad.

Ja jag ska nog vara tydligare under vilka förutsättningar det går att låna honom.. min grabb rider (eller åker då) utan problem så helt omöjlig är hästen inte :)
Lägger till, vad rider de i för sadel? Bomsadel eller bomlös?
Kan det vara obehag/rädsla om lite tyngre ryttare blir obalanserad? Men att detcinte märks lina myclet om en lätt blir det?
Mumma gillar inte helt barbacka. Blir läskigt om de kommer i obalans. Pad (utan stigbyglar såklart) funkar bättre.
 
Ja. Men om större dottern inte atäller krav kansle det fungerar ändå med henne då? Om det är så att de leder?
Ja, jag försöker vara nog med att förklara bakgrunden till att jag vill ha det på ett visst sätt. Men jag har haft tur med bra barn. Men jag behöver ju lite erfarna till fröken turbo..
Jo det kanske det kan, svårt när jag inte vet hundra om det är krav/tyngd eller bägge som är problemet.
Får klura lite och sen vara tydligare helt enkelt.

Är så bortskämd med vita prinsessan att jag inte behövt vara så noga på det sättet, alla kan rida och greja med henne, bara de får på utrustningen på rätt sätt liksom :)
 
Lägger till, vad rider de i för sadel? Bomsadel eller bomlös?
Kan det vara obehag/rädsla om lite tyngre ryttare blir obalanserad? Men att detcinte märks lina myclet om en lätt blir det?
Mumma gillar inte helt barbacka. Blir läskigt om de kommer i obalans. Pad (utan stigbyglar såklart) funkar bättre.
Inte märkt någon större skillnad. Min grabb rider i bomlös fårskinnssadel eller barbacka, inga stigbyglar. Reagerar inte stort om han hamnar fel, inte blivit rädd om han druttat av. Aldrig varit dum men pigg och ibland lite busig.

Sist han skickade av en tjej så fick hann hon knappt göra något, typ tog i tyglarna och försökte skänkla fram i trav (normalt, varken hårt eller jättelätt) men han bara small till. Försökte en gång till, när jag höll i honom i grimskaft, samma sak - gick inte att stoppa. Jag har sett honom bocka, tvärstanna, kasta sig, göra capriole.... :crazy:
Rätt otäckt faktiskt så jag är nog lite bränd.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 829
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 058
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 851
Senast: alazzi
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
55 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp