Bukefalos 28 år!

Shettistråden del II

Önskar jag hade en ridbana att träna i. Nånstans utan gräs, så vi kunde bygga upp lite skojiga hinder att gå på/genom osv.
 
Önskar jag hade en ridbana att träna i. Nånstans utan gräs, så vi kunde bygga upp lite skojiga hinder att gå på/genom osv.
Kan du inte göra det på gräs eller det är en för stor distraktion med mat rakt under näsan hela tiden?
Att ha ridbana hemma är verkligen guld värt, så tacksam för det.
 
Önskar jag hade en ridbana att träna i. Nånstans utan gräs, så vi kunde bygga upp lite skojiga hinder att gå på/genom osv.

Jag har också bara en gräspaddock att tillgå. Använde den typ aldrig just eftersom det inte går att jobba med honom där då gräset bara lockade hela tiden.
Köpte en grästygel och nu går det jättebra. Tog ett par/tre gånger sen hade han lärt sig att med grästygeln på går det inte att äta.
Ett litet tips att prova. Dock måste man ju ha en longergjord eller liknande på för att kunna ha grästygeln.
 
Igår hälsade jag på @Cattis_E och hennes fina hästar igen, fick köra Mumma och det var så härligt! Länge sedan jag red nu men tycker körning är MINST lika roligt om inte bättre och längtar så tills Vega är en lika duktig körponny som Mumma 🥰

20230722_104645~2.jpg
 
Idag kom medryttaren när jag och grabben var ute så då skulle han prompt rida också. Tur man har två hästar ibland :p
Lilla svarta skötte sig utmärkt, inte alls så pigg som han var i våras (antagligen pga bete och värmen). Tror jag vågar låta medryttaren låna honom också (hon har två barn).
 
Igår hälsade jag på @Cattis_E och hennes fina hästar igen, fick köra Mumma och det var så härligt! Länge sedan jag red nu men tycker körning är MINST lika roligt om inte bättre och längtar så tills Vega är en lika duktig körponny som Mumma 🥰

Visa bifogad fil 124189
Kul att du kom.
Du fick ju se Mumma i sltt esse också. Länge sen hon var så laddad.
Härligt ändå att hon kan ha den energin med allergin.
Travgenerna kom fram tror jag bestämt.

Jag och Mumma fastnade på bild med.
received_154064701037370~2.jpeg
 
Vi har kört en sväng idag också, hade en hästtjej på besök. Jag gick sista kilometern hem för han kändes trött och där blir det lite mer backar.
 
Vederbörande tyckte att det var en himla dålig idé att gå på långpromenad idag, fick dra henne runt nästan hela vägen men hon verkade inte ha ont och travade fint när vi sprang litegrann så hon var väl inte på humör bara 🤷‍♀️ Det blev en runda på en timme i alla fall!

IMG_1023.jpeg
 
Vederbörande tyckte att det var en himla dålig idé att gå på långpromenad idag, fick dra henne runt nästan hela vägen men hon verkade inte ha ont och travade fint när vi sprang litegrann så hon var väl inte på humör bara 🤷‍♀️ Det blev en runda på en timme i alla fall!

Visa bifogad fil 124213
Ha, sådär kan Mumma maska i skritt både som handhäst och på promenad ibland så man får säga till. Så travar man.. Får man vara redo att bromsa.
Så om det inte är så jämt hade jag inte brytt mig ett dugg. Möjligen suckat lite 😅.
 
Vederbörande tyckte att det var en himla dålig idé att gå på långpromenad idag, fick dra henne runt nästan hela vägen men hon verkade inte ha ont och travade fint när vi sprang litegrann så hon var väl inte på humör bara 🤷‍♀️ Det blev en runda på en timme i alla fall!

Visa bifogad fil 124213
De vet vad de vill😁

Min shetlandsponny drar benen efter sej så man tror att han är sjuk när man leder honom med sina ryttare på ryggen. Eller promenerar med honom.
Men framför vagn! Då blir blir det andra bullar!

Styr vi ut på gärdet med vagnen skulle han kunna trava och galoppera runt där i en evighet 😅 Skritta är överskattat!
 
Imorgon är det dags för OGT-test på mini. Försökte oss på att få fram en vikt på henne enligt formel. Första fungerade inte alls, enligt den skulle hon väga 3 kg :D.
Enligt andra så fick vi 119 kg som snitt. Kan nog stämma då husse gett för mycket mat när han varit vakt så hon gått upp i vikt tyvärr.
Hon är 82cm hög.
 
IMG_5970.jpeg


När man kan se in i framtiden?
För massor av år sen, typ 15-20, beställde vi en sele till åsnan. Men den blev för liten så vi beställde en ny i storleken större.
Av någon anledning blev den lilla liggande och simsalabim så har Enzo nu en sele att börja sin inkörning med 😁👍
Storlek minishettis men behöver ändå göra fler hål i den :rofl:
 
Promenad med häst två idag, ungefär lika taggad som föregående men på hemvägen gick det lite fortare.

Jag kanske är allmänt deppig men det är lite trist med hästar som inte vill gå ut… den ena vill inte ens bli fångad i hagen.
Jag är van att de kommer när man hämtar dem och är glada för en promenad 😔

IMG_1066.jpeg
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 896
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 011
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 662
Senast: alazzi
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
55 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp