Bukefalos 28 år!

Shettistråden del II

Hur mycket motionerar ni era shettisar?
Hos mig blir det oftast 3-4 dagar i veckan nu när medryttaren är på semester och det kommer nog så fortsätta framöver då jag ji tappar medryttaren.
Rent mentalt vill jag nog mer, men får inte det att gå ihop.
Varierar jättemycket tyvärr.
0-3 dagar/ vecka är nog det vanligaste. Jag har tre hästar och om min stora häst ska vara hyfsat ridbar behöver han gå regelbundet så måste prioritera det (eller sluta rida honom).
Vill också mer, önskar egentligen någon käck medryttare som ville rida kanske två dagar men inte hittat någon. Ena av mina är inte ridbar heller så skulle behöva ha en vuxen som ville köra istället.
 
Varierar jättemycket tyvärr.
0-3 dagar/ vecka är nog det vanligaste. Jag har tre hästar och om min stora häst ska vara hyfsat ridbar behöver han gå regelbundet så måste prioritera det (eller sluta rida honom).
Vill också mer, önskar egentligen någon käck medryttare som ville rida kanske två dagar men inte hittat någon. Ena av mina är inte ridbar heller så skulle behöva ha en vuxen som ville köra istället.
Det är lite samma här även om kag bara har 2 hästar numera. Jag behöver hålla min "stora" riden också. Men också att jag jobbar 12h pass när jag jobbar. Färre jobbdagar men svårt att orka rida på de dagarna 😅.
Så det blir båda hästarna på de lediga dagarna.

Ja, medryttare verkar stört omöjligt även här nu, jag som ändå lyckats sammanlagt 2st under ett par-tre års tid nu.
Men nu tucks det vara tvärstopp att hitta någon ny. Kollar man annonser verkar det trögt fenerellt i hela området här.
 
Körde par idag… 😁

IMG_0915.jpeg
 
Jag hör Mummas muttrande ända frpn hagen nu.
Hon har visst fått låna någon mobil och kollat på bukefalos.

Men hallå, Matte är SÅ elak!
Hon tog flera bilder på mig, men så lägger hon ut den FULASTE.
Jag ser ju inte ALLS ut som den prinsessa jag är.

Så, denna är speciellt för princessan Mumma.
20230718_180733~3.jpg
 
Hur mycket motionerar ni era shettisar?
Hos mig blir det oftast 3-4 dagar i veckan nu när medryttaren är på semester och det kommer nog så fortsätta framöver då jag ji tappar medryttaren.
Rent mentalt vill jag nog mer, men får inte det att gå ihop.
Vi har medryttare två dagar i veckan, och försöker aktivera själv 1-2 dagar utöver det. Har varit dåligt med det senaste veckorna dock…
 
Hur mycket motionerar ni era shettisar?
Hos mig blir det oftast 3-4 dagar i veckan nu när medryttaren är på semester och det kommer nog så fortsätta framöver då jag ji tappar medryttaren.
Rent mentalt vill jag nog mer, men får inte det att gå ihop.
Innan fången så promenader 3 dagar i veckan, förhoppningsvis. Skulle nog behöva köras dom dagarna istället egentligen men tiden finns inte.

Nu under konvalecensen är det promenad ca 5 dagar i veckan, 10-20 min i nuläget. Ska börja tömköra igen nån dag tänkte jag.
 
Nu har hovslagaren varit här och lugnat min panik gällande lilla svartas hovar. Trasiga kanter är inte hela världen. Hovarna är förstörda av gammal fång och kommer aldrig bli helt bra igen. Det är bara att leva med.
 
Nu har hovslagaren varit här och lugnat min panik gällande lilla svartas hovar. Trasiga kanter är inte hela världen. Hovarna är förstörda av gammal fång och kommer aldrig bli helt bra igen. Det är bara att leva med.
Skönt med lugnande besked.
Vet ju inte alls hur hovarna ser ut, men frågar ändå.
Skulle det hjälpa att hålla kanterna lite rundade med rasp lite löpande själv så de inte flikar sig så lätt?
 
Skönt med lugnande besked.
Vet ju inte alls hur hovarna ser ut, men frågar ändå.
Skulle det hjälpa att hålla kanterna lite rundade med rasp lite löpande själv så de inte flikar sig så lätt?
Jag raspar/verkar själv emellanåt, men kvaliten är så kass att det kan se bra ut en kväll och nästa morgon saknas en bit av hovväggen :cry: i början hos mig var han skodd men vi är båda överens att det är bättre barfota (+boots).
 
Jag raspar/verkar själv emellanåt, men kvaliten är så kass att det kan se bra ut en kväll och nästa morgon saknas en bit av hovväggen :cry: i början hos mig var han skodd men vi är båda överens att det är bättre barfota (+boots).
Vad jobbigt. Lider med dig. Det är inte kul att gå ut och undra hur det kommer se ut idag.

Min fjording har haft struliga hovar i ett par omgångar. Dock inga fånghovar.

På honom har det istället varit tvärt om, bäst skott. Utan fungerar inte alls.
Tackar min lyckliga stjärna för tappskokursen och det jag lärt mig genom åren som för att jag oftast kan lägga om skon innan det blir tappsko av det 😀

Ligger ju en del förbyggande arbete hos mig för att parera vissa väderförutsättningar också. Värst är det när det är lera i delar av hagen, den torkar verkligen ut hans hovar när den torkar på hoven under dagen.

Hovar är verkligen en hel vetenskap, och min hovis får detaljerade frågor numera. Även om Mumma
Tur att hon förstår att det är ett rent intresse och inte att jag ifrågasätter hennes kunskaper eller något 😅
 
Vad jobbigt. Lider med dig. Det är inte kul att gå ut och undra hur det kommer se ut idag.

Min fjording har haft struliga hovar i ett par omgångar. Dock inga fånghovar.

På honom har det istället varit tvärt om, bäst skott. Utan fungerar inte alls.
Tackar min lyckliga stjärna för tappskokursen och det jag lärt mig genom åren som för att jag oftast kan lägga om skon innan det blir tappsko av det 😀

Ligger ju en del förbyggande arbete hos mig för att parera vissa väderförutsättningar också. Värst är det när det är lera i delar av hagen, den torkar verkligen ut hans hovar när den torkar på hoven under dagen.

Hovar är verkligen en hel vetenskap, och min hovis får detaljerade frågor numera. Även om Mumma
Tur att hon förstår att det är ett rent intresse och inte att jag ifrågasätter hennes kunskaper eller något 😅
Ja det är en vetenskap! Vi har också massa diskussioner, jag har haft henne i många år och hon hade hand om de små innan också och kan deras historik. Jätteintressant och jättesvårt och ibland ändå enkelt 😂

Det var hovis förslag att plocka av skorna och att jag skulle lära mig hålla efter själv. Tur nog är prinsessan helt problemfri 😅 (stora har också haft tråkiga fötter, men de har vi fått ordning på när jag fick ordning på hela hästen).
 
Ja det är en vetenskap! Vi har också massa diskussioner, jag har haft henne i många år och hon hade hand om de små innan också och kan deras historik. Jätteintressant och jättesvårt och ibland ändå enkelt 😂

Det var hovis förslag att plocka av skorna och att jag skulle lära mig hålla efter själv. Tur nog är prinsessan helt problemfri 😅 (stora har också haft tråkiga fötter, men de har vi fått ordning på när jag fick ordning på hela hästen).
Håller helt med. Svårt, lätt och intressant, allt på en gång.
Jag håller ju också efter själv, men på lite annat sätt än barfota.

Slå på en tappad shettissko med snösula är nog det pilligaste jag fixat hovmässigt. Det gör jag helst inte om faktiskt. Allt är liksom så smått att hålla i 😅.
 
Håller helt med. Svårt, lätt och intressant, allt på en gång.
Jag håller ju också efter själv, men på lite annat sätt än barfota.

Slå på en tappad shettissko med snösula är nog det pilligaste jag fixat hovmässigt. Det gör jag helst inte om faktiskt. Allt är liksom så smått att hålla i 😅.
Bara för jag skrev detta igår fick jag dänga på en tappsko idag innan det bar av till jobbet igen. Dock utan sula.
Så duktig Mumma då det var bak. Hon var väldigt rädd om sina bakben i början hos mig. Tack vare pedagogisk hovis så stod hon väldigt bra idag trots att matte var rostig med att träffa sömmen rätt så det tog tid🙈.
 
Senast ändrad:
Spelat "fotboll" och löshoppat Mumma några språng i corallen idag. Hon älskar verkligen nollen. Men så förknippar hon den med belöning också..

Imorgon får vi besök. Ser fram emot lite sällskap i stallet. Varit väldigt ensamt i några veckor nu 😅. Förvisso skönt ensam, men inte jämt.
 
Tömkörde Jack idag. Han är en sån fantastiskt liten arbetsmyra 🤩
Kunde bara plocka upp där vi avslutade i vintras, vi har haft bra medryttare som skött all motion förutom de promenader jag gjort med honom.
Skulle däremot vilja ha ett par lättare, och kortare tömmar än de jag har.

IMG_6518.jpeg

Nästa vecka flyttar vi vår ridbana och den nya kommer inte bli lika djup som denna, hoppas det kan bli lättare för honom i den nya.
 
När jag var färdig fick sonen feeling och ville vara med. Först ville han sitta på tillsammans med lillasyster. Men sen skulle han sitta själv på. Och sen slutade det med att han skrittade runt en halvtimme och sjöng Mora Träsks ”hemma på vår gård” om och om igen samtidigt som han balanserade med armarna.
Så stolt! Han har inte vågat rida utan en som håller i honom och en som håller i hästen innan 🥺♥️

Jack var en (trött) gentleman och bar runt på honom så försiktigt så, på väg till hagen försökte han inte ens äta 😅



IMG_6564.jpeg
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 893
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 011
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 662
Senast: alazzi
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
55 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp