Shettistråden del II

Bukefalos 30 år!

Min ponnyaktivitet ligger på miniminivå för tillfället. Skilde mig förra året och bor i lägenhet med ponnyerna inkvarterade hos en vän en bit bort. Jag har tre ponnyer kvar, Cassis 26 år och hennes två yngsta avkommor Rimini 9 år (utlånad till ridskola) och Sisca 2 år. Jag hoppas orka släpa mig iväg med Sisca till nån utställning i sommar, det är ungefär på den nivån min ambition ligger just nu.

Jag gjorde treårstest med min standard och skulle gjort det med min mini också, men han fick feber veckan innan testet.
Men det var väldigt roligt att göra, så är du sugen tycker jag absolut du ska prova!
Man behöver ha provat löshoppning och lösgalopp åtminstone några gånger och så träna på att visa. Det är typ allt. Sen måste de ju förstås ha lite ork till att genomföra löshoppningen, för det blir ju ganska många varv i eventuellt tungt underlag.
För dessa små blir ju sträckan att springa väldigt lång jämfört med de större ponnierna.
Tack för tipsen! Mitt största problem vad gäller träningen är dock att det är ganska mycket hormoner som rör sig i kroppen på honom just nu och jag misstänker att han skulle vara rätt stökig om vi åkte iväg i dagsläget 🙈

Pålsboda har närmaste treårstestet @Novienna , och träningstillfällen hela våren:)
Vi åker till ridskolan nästa vecka är tanken, det har också två löshoppningar i vår.
Tack! Får se vad vi kan komma iväg på, nu har jag praktik i Stockholm i 6 veckor men om vädret tillåter efter det hoppas jag kunna komma igång med honom, tanken är också att han ska åka iväg och fortsätta inkörningen till våren 😊

Bjuder på en till bild, kan inte se mig mätt på honom så ni får stå ut 😅🤭

Screenshot_20260201_171256_Photos~2.webp

Vad har ni för planer och mål med era små stjärnor i år? Är det någon som funderar på treårstest?[/ATTACH]

IMG_2857.webp

Målet för 2026 är väll för ponnybarnet att hon och busponnyn ska bli säkrare i galoppen.

Annars är målet att köra in henne på fyrhjulsvagn och fler redskap (körd med rockard, släpskaklar och plog hittils) som harv och släpsax för att kunna använda henne mer på gården.

Skulle vilja testa träna mer sportinriktad körning om vi hinner köpa transport så vi kan ta oss till tränare.
Samt att vi ska fixa skolorna i tömkörning i helst trav hjälpligt (har nyligen börjat med sidförande och öppna i skritt)

Och kanske minska något hål till på sadelgjorden runt magen 🤪

Visa bifogad fil 180737

Målet för 2026 är väll för ponnybarnet att hon och busponnyn ska bli säkrare i galoppen.

Annars är målet att köra in henne på fyrhjulsvagn och fler redskap (körd med rockard, släpskaklar och plog hittils) som harv och släpsax för att kunna använda henne mer på gården.

Skulle vilja testa träna mer sportinriktad körning om vi hinner köpa transport så vi kan ta oss till tränare.
Samt att vi ska fixa skolorna i tömkörning i helst trav hjälpligt (har nyligen börjat med sidförande och öppna i skritt)

Vad kul! Du får gärna uppdatera hur det går, har du en fyrhjulsvagn till henne redan och i så fall vilket märke/modell? Just nu kör vi med rockard men i framtiden hoppas jag att Björne kan dra en fyrhjulsvagn (när jag har råd med en 😅)

Visa bifogad fil 180737

Jag upplevde att våran var mer bekväm i 4-hjulsvagen. Hon har gått trav å sen i skogen med allt vad det innebär. I den vagnen började hon direkt skåla sig i svängarna och bli följsam. Vi körde för marina Femling nån gång. 😀

Jag upplevde att våran var mer bekväm i 4-hjulsvagen. Hon har gått trav å sen i skogen med allt vad det innebär. I den vagnen började hon direkt skåla sig i svängarna och bli följsam. Vi körde för marina Femling nån gång. 😀
Intressant att höra, har fått prova köra en fyrhjulsvagn en gång och det var ju betydligt bekvämare även för kusken, tänker att det väl bara är vikten som skulle kunna bli ett problem för shetland på enbet men antar att det finns anpassade vagnar 😊

Oxer sport edition hade jag, så samma fast större.
Dock är det 10 år sedan så saker kan ju ha ändrats!

Svårt att svara på nöjdhet egentligen för det beror på ens egna preferenser.

Jag personligen gillade inte att det är så många ihopskruvade delar. Jag förstod inte från början hur mycket man skulle sätta ihop den och jag är den nojiga sorten som hellre vill att det är svetsat ihop. Speciellt nojig var jag över skaklarna som var avtagbara, jag gillade inte att det inte var genomgående bult på dem.
Ju fler lösa delar desto mer som kan gå isär känner jag.
Den kom i en stor låda i små delar, tänk ikea.
Dessutom var den lite skramlig och inte bästa passformen i vissa delar.

Sen fick man ju annars mycket för pengarna, många finesser. Bromsar, förvaringslåda, kuskbock osv.
Om jag skulle behållt den så hade jag iaf definitivt velat göra vissa ändringar och justeringar.

Och återigen, det är 10 år sedan så det kan ju ha ändrats.

IMG_5718.webp

När har du tänkt köpa vagn? Det är den du länkar till som jag har så du kan få komma förbi och känna på den (om jag kan få fram den under snön 😅) men jag är mest i Stockholm just nu så det beror på hur bråttom du har 🙃
Inte så bråttom, i vår typ?
Vore jättesnällt! :)

Carvalettirockarden är väl snäppet bättre än Globusrockarden, om jag fattat rätt. Globusen är klenare i materialet. Men vill man ha nåt riktigt hållbart är t.ex Drive Out eller Tidaholm bättre. (de har dessutom godkänt tävlingsmått, om man siktar åt det hållet)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka