Shettistråden del II

Bukefalos 30 år!

Hur mycket kan egentligen en shettis peta i sig i en skogshage per dygn? Tänkte att hon skulle börja gå ner i vikt när hon inte längre fick gå på frodigt bete hos oss men på 4v märker jag ingen skillnad än iaf 😒

Deras stora tjockisanpassade skogshage ser ut såhär (dvs mest ris och bara lite gräs) och så får hon dela 5kg hö med russet (som får mer separat inne). Tydligen petar hon i sig tillräckligt 🙄
Visa bifogad fil 172208

Min shettis får 3kg hö vintertid... Och det är enormt mycket mat på bilden.

Hur mycket kan egentligen en shettis peta i sig i en skogshage per dygn? Tänkte att hon skulle börja gå ner i vikt när hon inte längre fick gå på frodigt bete hos oss men på 4v märker jag ingen skillnad än iaf 😒

Deras stora tjockisanpassade skogshage ser ut såhär (dvs mest ris och bara lite gräs) och så får hon dela 5kg hö med russet (som får mer separat inne). Tydligen petar hon i sig tillräckligt 🙄
Visa bifogad fil 172208
Jag hade inte gett något extra till en lättfödd häst på det betet. Det finns så det räcker och blir över där, om än klart bättre än vallbete.

Jag har nog underskattat shettisars födosökningsförmåga ser jag och tyckt lite synd om de som blivit berövade ’riktigt bete’ som de varit vana vid från tidigare ägare 🙈

Räknat på vårt hö och hon ska sen i vinter ha 3,5kg per dag och lite proteintillskott, enligt tabell då.

Jag har nog underskattat shettisars födosökningsförmåga ser jag och tyckt lite synd om de som blivit berövade ’riktigt bete’ som de varit vana vid från tidigare ägare 🙈

Räknat på vårt hö och hon ska sen i vinter ha 3,5kg per dag och lite proteintillskott, enligt tabell då.

Har du storhästar också? Jag hade isf låtit dom beta ner skogsbetet några dagar, sen släppt ponnisarna där igen. Och inget extra hö innan dom tappat i vikt rejält / förrän grästillväxten slutar.

Dom äter även löv från träden, blåbärsris, sly, alla möjliga olika örter, osv. En del älskar att skala bark från sly och det är näringsrikt.

Men om du ser att dom börjar barka barrträd så är det dags att ge hö, då är allt annat slut.

Visa bifogad fil 172208
Skippa höet...
Finns mer mat än du tror och 5kg på två små är mycket. Är russet för smal eller varför så mycket hö? Eftersom du skriver att den dessutom får mer inne.
Är hagen stor så har du också återväxt på det som finns som de äter hela tiden.

Så länge de inte är för smala hade jag skippat hö helt. Ser ut att finnas tillräckligt att tugga på.

Det är en unghäst som behöver lite mer.

Ska dra ner på höet ute 👍

Skippa höet...
Finns mer mat än du tror och 5kg på två små är mycket. Är russet för smal eller varför så mycket hö? Eftersom du skriver att den dessutom får mer inne.
Är hagen stor så har du också återväxt på det som finns som de äter hela tiden.

Så länge de inte är för smala hade jag skippat hö helt. Ser ut att finnas tillräckligt att tugga på.

Vad livet känns tungt ibland, har ju känt länge att jag inte orkar eller har möjlighet att ha två ponnyer och har landat lite i att det nog är Björne som passar mina ändamål bäst. Men det betyder ju att jag behöver hitta ett nytt hem åt min underbara, fantastiska, once-in-a-lifetime Vega och fy sjutton vad det gör ont 🥺

IMG_20250812_210841.webp

Vad livet känns tungt ibland, har ju känt länge att jag inte orkar eller har möjlighet att ha två ponnyer och har landat lite i att det nog är Björne som passar mina ändamål bäst. Men det betyder ju att jag behöver hitta ett nytt hem åt min underbara, fantastiska, once-in-a-lifetime Vega och fy sjutton vad det gör ont 🥺

Visa bifogad fil 172540
Fina lilla Vega ❤️.
Så trist, men jag förstår valet att ha kvar Björne.
Tråkigt att du inte kan ha två ponnyer just nu. Tufft att välja mellan två så trevliga individer också 🥺.

Jag fick halvt panik och slutade vara så fast i mina idéer om klippmaskin och köpte en begagnad Heiniger Progress (dvs med sladd) och fick till 2.5 st olika skär varav en uppsättning var grövre (31-15). Lämnade dem på slipning och hann få tillbaka dem häromdagen så idag (när hettan kommit hit igen med 28 grader) klippte jag hals och bog på den lilla damen. Hon hade supertunn och fin sommarpäls men har ju odlat vinterpäls i typ en månad nu, gör era shettisar det också? Framförallt på halsen var den kompakt 😅 Hon är ju en liten dröm att hantera, det svåraste var att hon tyckte det var så skönt att hon ville klia sig på maskinen men hon flyttade inte en hov så sladd var ju det minsta problemet verkligen.

Hon är verkligen det bästa som hänt mig och min stora 😍🥰

1000023066.webp

Jag fick halvt panik och slutade vara så fast i mina idéer om klippmaskin och köpte en begagnad Heiniger Progress (dvs med sladd) och fick till 2.5 st olika skär varav en uppsättning var grövre (31-15). Lämnade dem på slipning och hann få tillbaka dem häromdagen så idag (när hettan kommit hit igen med 28 grader) klippte jag hals och bog på den lilla damen. Hon hade supertunn och fin sommarpäls men har ju odlat vinterpäls i typ en månad nu, gör era shettisar det också? Framförallt på halsen var den kompakt 😅 Hon är ju en liten dröm att hantera, det svåraste var att hon tyckte det var så skönt att hon ville klia sig på maskinen men hon flyttade inte en hov så sladd var ju det minsta problemet verkligen.

Visa bifogad fil 172591
Min fyraåring började också sätta vinterpäls för ett tag sedan, men treåringen har fortfarande sommarpäls

Visa bifogad fil 172591
Åh, har missat att du skaffat shettis! Vad kul!

Klippte min kuse förra veckan, så här tidigt brukar jag inte behöva klippa. Brukar ha klipp-premiär i början av september, men nu hade han mer päls än vad han brukar ha vid den tiden 🤯

Åh, har missat att du skaffat shettis! Vad kul!

Klippte min kuse förra veckan, så här tidigt brukar jag inte behöva klippa. Brukar ha klipp-premiär i början av september, men nu hade han mer päls än vad han brukar ha vid den tiden 🤯

Intressant! Jag känner ju henne inte så bra ännu och hon har dels haft löss och dels tror jag kliat sig en del pga lite problem i kroppen. Så svårt att veta hur pälsen egentligen beter sig över året. Får se nästa sommar då hur pälssättning funkar då.

Jag vet ärligt talat inte om hon ens har shettis i sig utan jag smet in i denna tråden med någon liten ponny fråga tror jag 🙈 Min tidigare stallkompis fick ta bort sin häst för 2 år sedan och sedan följde ett år av att försöka lista ut vad för sällskap som kunde funka för min stora med hans historik och känslighet. Hittade ingen inackordering som funkade så när den sista under kaosiga omständigheter flyttade en dag i april för 1 år sedan körde en snäll kompis hit denna lilla underbara då 5-åring 😍 Hon är en import från baltikum med ersättningspass och jag lånar henne bara från hennes andra ägare i Svergie men hoppas barnen i familjen aldirg vill ha tillbaka henne 🤞 Helt fantastisk personlighet 🥰 Häromdagen såg jag henne äntligen ligga och sova rygg mot rygg med min stora i kameran. Hon är som en liten magnet på honom som han försöker hålla på avstånd men tror hon är en riktigt bra liten terapiponny både till honom och till mig som är likadan 😅 Bästa lilla Lulu 😍

Både shettisen och russet fäller och börjar se lite fluffigare ut. Börjar tänka på att klippa shettisen på bog och hals då hon blir så svettig vid motion men vill gärna vänta tills flygfäna försvinner mer 😒

Visa bifogad fil 172591

Jag skulle ju inte ha shettis igen..
Men nu ska jag låna en trots allt.
@Noviennas lilla Vega komma och göra ett gästspel här igen, tills den häst jag reserverat kan komma. Hon har nämligen föl vid sidan som först ska vänjas av.
Jag kommer att behöva avliva min ena (gamla) fjording pga skadan som inte vill läka och vill göra det innan kylan kommer pä riktigt.

Skissar lite på en ungefärlig foderstat, men undrar om någon av er har lite koll på vad man ska räkna för idealvikt.
Hon är 95 cm och lite nättare i typen än Mumma, som dessutom var ca 10cm högre.

Så vad räknar ni på för era shettisar i den höjden? Och vad hade ni gissat på Vega?

Bifogade filer

• IMG_20250909_100020.webp
    IMG_20250909_100020.webp
    196 KB · Visningar: 63
Jag skulle ju inte ha shettis igen..
Men nu ska jag låna en trots allt.
@Noviennas lilla Vega komma och göra ett gästspel här igen, tills den häst jag reserverat kan komma. Hon har nämligen föl vid sidan som först ska vänjas av.
Jag kommer att behöva avliva min ena (gamla) fjording pga skadan som inte vill läka och vill göra det innan kylan kommer pä riktigt.

Skissar lite på en ungefärlig foderstat, men undrar om någon av er har lite koll på vad man ska räkna för idealvikt.
Hon är 95 cm och lite nättare i typen än Mumma, som dessutom var ca 10cm högre.

Så vad räknar ni på för era shettisar i den höjden? Och vad hade ni gissat på Vega?
gissningsvis 175-200 kg nånstans

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka