Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Shettistråden!

Ja du ska anmäla till klass 13, samma klass som mitt skäcksto ska gå i. Hon är 7 år o har heller inget föl vid sidan iår
 
Sv: Shettistråden!

Okej, tack så mycket! :)
Driver du ett stuteri (med tanken på att du har minst två ston och en hingst) eller är du bara en shettisälskare? :laugh:
 
Sv: Shettistråden!

Har 7 shettisar o bedriver Stuteri Lillefot.
Hingsten jag har är bara 2 år gammal. Har 3 avelsston, ett 1års sto o 2 valacker.
 
Sv: Shettistråden!

Knapplånar lite!



På torsdag kommer Sohöjdens Filimon hem, på kvällen den dagen börjar mitt hästliv igen :bump:
Hans pappa heter Gunhults Pedro, och mamma heter Busebo Dingla. Född 2004, och söt som socker!
 
Sv: Shettistråden!

Och jag är lycklig ägare till en av arabias uppfödningar :love:
KiKi.jpg


Hon är 2 år och heter Narnia, men kallas hemma för KiKi eftersom barnen tyckte att Narnia var för svårt att säga.

Hon skall i framtiden bli kör- och ridponny. Hon är en lättsam och trevlig ponny. Vi promenerar med henne nu och hoppas kunna köra in henne nästa vår/sommar. Hon är så fin ihop med vår Grand Danois när vi går promenader ihop. De är nästan lika stora. Men KiKi hävdar att hunden varit snyggare om hon haft kuperad svans... :devil:
 
Sv: Shettistråden!

Igår kväll hämtade jag en liten kille som snabbt gjorde sig hemma i stallet. Han ropade en del på vägen hem, det är en rätt udda känsla att sitta i bilen på motorvägen och höra en häst gnägga högt och ljudligt :D


Idag ska jag ocj kidsen ut och borsta livet lite, sen blir det nog en liten promenad med honom.

Bilder kommer :)
 
Sv: Shettistråden!

Haha, ja det kan jag tro. Inte riktigt det ljud man är van vid ;) Bilder vill vi absolut se!

*mian1*

Vilken fin en! Uppdatera gärna om den kommande inkörningen och dela med dig av tips med inkörningen:)
 
Sv: Shettistråden!

Ihopsläpp idag då, det gick toppenbra! Den stora var rädd som attan för min lillkille först och for iväg i hagen som om vi tänkte släppa in ett hästätande monster eller så, men efter en promenad längs med staketet var han lite lugnare. Väl inne i hagen drog den lille fisen iväg i en galopp som kunde knäcka vilken galoppör som helst - JÄKLARS vad snabb han är!!!! Ska bli kul att köra honom den dagen det är dags!

5 minuter senare såg det ut så här:

Här kommer de efter sista rundan i galopp
53974_1282310609.jpg


Äta lite tillsammans
54753_1282310634.jpg


Kompisar blev de
41515_1282310689.jpg



När jag åkte därifrån åt de på samma grässtrån, med mularna precis intill varandra! Gullegrisarna!


Nus ka jag ta tag i operation "komma i form", både vad gäller pållen och mig. Vi har lite överflödigt reservspäck både han och jag, så det blir många och långa promenader nu tänkte jag. Det blir fint att sätta upp kidsen och bara ge oss ut i skogen!
I höst ska vi ta tag i körningen är det planerat, han är inkörd men inget körd sedan ett par år tillbaka.
Ock så ska jag skaffa en klicker, så vi kan trickträna lite, jag har låtit mig inspireras av Albin här på forumet :love:
 
Sv: Shettistråden!

Tog lite nya bilder på min lillpojk igår :) Han har en liten sommarmage men är inte så farligt tjock ändå :) Nu har vi börjat träna buga och så har han lärt sig att backa när jag står bredvid eller bakom :)

78831_1282338442.jpg


63102_1282338791.jpg


78381_1282338911.jpg
 
Sv: Shettistråden!

*kl*
I färgfrågan här så smyger jag in en bild på min oäkting, som även han räknas som fux, bara för att visa hur långt färgskalan kan gå. Man och svans är helt kritvit, men båda föräldrarna är fux och han är tydligt röd i grundfärg. Hoppas ni inte slår ner mig för att jag inkräktar ;)

a%20(27).JPG


 
Sv: Shettistråden!

Din häst är definitivt fux med flax (dvs. ljus man och svans)! Jättefin sådan! :love:

En fux har färgkod ee (svart och rött spelar på samma gen, där Ee och EE = svart häst). Parar man två fuxar kan man bara få kombinationen ee = fux. Flaxanlaget kan bäras dolt hos alla färger men syns bara på fuxar. För att flaxanlaget ska vara synligt måste det finnas i dubbel uppsättnig (FF).

___e__e_ (← fader)
e | ee ee
e | ee ee
(↑ moder)

Om din hästs föräldrar är "vanliga" fuxar men bär anlaget för flax (Ff) så är din häst FF i denna tabell.
___F__f_
F |FF Ff
f | Ff ff

Jag har också en fux med flax, dock en mörkfux.
5920_228901760595_881245595_7629490_7768160_n.jpg

n881245595_2088427_9774.jpg

Många tror att han är silverbrun, men eftersom silveranlaget ej ännu är bevisat hos shetlandsponnyn kan han bara vara mörkfux med flax. :laugh:
 
Sv: Shettistråden!

Då får man själv vara med här nu! var och köpte ett sto med föl i veckan, dock har mamman okänd stam.
stofölet e efter en mini hingst.

fast ditt sto är ingen shetlandsponny, möjligen inkorsad med sådan,
hon är en A-ponnykorsning,,,
tigrerat finns inte i shetlandsrasen överhuvudtaget...;)
 
Sv: Shettistråden!

Då får man själv vara med här nu! var och köpte ett sto med föl i veckan, dock har mamman okänd stam.
stofölet e efter en mini hingst.

fast ditt sto är ingen shetlandsponny, möjligen inkorsad med sådan,
hon är en A-ponnykorsning,,,
tigrerat finns inte i shetlandsrasen överhuvudtaget...;)


Jo, jag misstänkte det=)! men hoppas att man får vara med i tråden i alla fal!;)
 
Sv: Shettistråden!

Jag är ganska säker på att jag sett den där annonsen på ponnyerna, om det är de jag tänker på, så hade förra ägaren dem inte länge, hon hade satt in bild på fölet på ett shetlandsforum, där den togs bort, då det endast var till för äkta shetlandsföl med stam, hon rev upp himmel o jord över att bilden togs bort,,,

jag menar, äkta eller inte, man gillar väl sin ponny ändå, men såklart de inte skall vara med där det står "endast" renrasiga med stam..
sött föl har du allafall:)
 
Sv: Shettistråden!

Ja jag har en liten mini shettis hingst som är min kärlek. Han används till körning, trick, löshoppning, ja you name it :love:





 
Sv: Shettistråden!

Jag var ute med ena kidset igår och provred lite, han är gudomligt snäll den lilla pälsbollen! Han gick så fint och försiktigt, men han är absolut inte lat. Så fort det är bara jag som gör något med honom är det ett jäkla tryck i pojken, han är pigg som tusan.


Vi släppte in nästa häst igår med, det gick bra, men han är nog ganska trött idag för de sprang ganska mycket. Den lille är ju lika hög som de storas ben ungefär. Men han är smart, han drar iväg i galopp, och när de andra kommer ikapp saktar han ner och låter dem gå om, sedan stannar han och väntar till de kommer tillbaka. Och så gör de om det hela, ser rätt kul ut faktiskt.

Idag ska jag ta ut honom och tömköra lite, han är ju inkörd, men inte körd sedan dess och det var 2 år sen. Så vi börjar om, han lär ju inte ta det som någon överraskning, men lika bra att göra det ordentligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 585
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 671
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
64 147
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp