Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså så sjukt nöjd med mitt släde-köp. Jag tänkte ändå att det inte skulle vara så stor skillnad mot att åka vagn, men det var ju helt klart en annan känsla med släde!
Jag åkte och hämtade barnet på förskolan, och så åkte vi en liten extra sväng i skogen efteråt. På asfalten var det ju plogat och lite sandat, så bitvis lite hrm, skrapigt, men i skogen körde vi på så snön yrde! Så kul!!
Ponnyn tuffade på och drog den hur lätt som helst, den väger inte många kilon :)
Visa bifogad fil 64194
Sista biten hoppade jag bak och provade "stolen" där bak också, funkade helt okej det med.
Jag har alltid drömt om att köra släde, men det är så himla sällan vi har slädföre här så jag har gett upp hoppet om det...

Sen skulle jag vilja tipsa dig om att använda baksele när du kör, det gör det lättare för ponnyn att bromsa ekipaget. (bakselen gör att den bromsar med rumpan istället för med svansen och armbågarna) :)
 
Jag har alltid drömt om att köra släde, men det är så himla sällan vi har slädföre här så jag har gett upp hoppet om det...

Sen skulle jag vilja tipsa dig om att använda baksele när du kör, det gör det lättare för ponnyn att bromsa ekipaget. (bakselen gör att den bromsar med rumpan istället för med svansen och armbågarna) :)
Nej jag räknar inte med att kunna köra mer än nån enstaka gång per år, Max 😂

Ja jag har en annan sele när jag kör vagn, med lös brösta, draglinor och baksele men fick bli denna enkla bröstselen till släden idag eftersom den inte har svängel och jag inte riktigt såg nåt jag kunde fästa draglinorna. 😄 Och bakselen gick inte att flytta över på rak arm.
 
Nej jag räknar inte med att kunna köra mer än nån enstaka gång per år, Max 😂

Ja jag har en annan sele när jag kör vagn, med lös brösta, draglinor och baksele men fick bli denna enkla bröstselen till släden idag eftersom den inte har svängel och jag inte riktigt såg nåt jag kunde fästa draglinorna. 😄 Och bakselen gick inte att flytta över på rak arm.
Nej, jag förstår att du inte hittade nåt att fästa draglinorna i. :)
Bakselen går ju att fästa i dragringarna på selen, om remmarna når dit. Så gör jag på lokselen, de få gånger jag använder den till "något som behöver baksele" (dvs till något annat än harven när jag sladdar paddocken, fast den sitter oftast på då också även om den inte fyller någon funktion)
 
Nej, jag förstår att du inte hittade nåt att fästa draglinorna i. :)
Bakselen går ju att fästa i dragringarna på selen, om remmarna når dit. Så gör jag på lokselen, de få gånger jag använder den till "något som behöver baksele" (dvs till något annat än harven när jag sladdar paddocken, fast den sitter oftast på då också även om den inte fyller någon funktion)
Nej det är ju inte meningen att man ska kunna fästa draglinor utan svängel, men det hade ju kunnat vara ett tillfälligt alternativ mot den andra fasta brösta.

Ja exakt, det var mer ryggfästet på bakselen som inte passade. På den selen som bakselen sitter på sitter den i en ring på ”baksidan” av däckeln, men nån sån finns inte på den enkla bröstselen. Och den var för kort för att bara sno runt hela däckeln liksom. Äsch, svårt att förklara 😅
 
Nej det är ju inte meningen att man ska kunna fästa draglinor utan svängel, men det hade ju kunnat vara ett tillfälligt alternativ mot den andra fasta brösta.

Ja exakt, det var mer ryggfästet på bakselen som inte passade. På den selen som bakselen sitter på sitter den i en ring på ”baksidan” av däckeln, men nån sån finns inte på den enkla bröstselen. Och den var för kort för att bara sno runt hela däckeln liksom. Äsch, svårt att förklara 😅
tror jag förstår hur du menar.
(har sett tillräckligt många selar för att kunna gissa :p - här finns två bröstselar av olika modeller (lös brösta på båda), två lokselar av olika modeller, två travselar och ett par parselar. Till tre shetlandsponnyer... 🤣🤣🤣 Eller nåja, egentligen fyra fast en är utlånad fram till sommaren...)
 
tror jag förstår hur du menar.
(har sett tillräckligt många selar för att kunna gissa :p - här finns två bröstselar av olika modeller (lös brösta på båda), två lokselar av olika modeller, två travselar och ett par parselar. Till tre shetlandsponnyer... 🤣🤣🤣 Eller nåja, egentligen fyra fast en är utlånad fram till sommaren...)
Hahaha, toppen att kunna ha alla dem och växla mellan :D
 
Jag kan inte mycket om stammar så då får jag väl fråga tänker jag :o

Är det något man ska tänka på om en shettis har holländsk stam? Eller är det ingen skillnad varifrån de kommer?
 
Jag kan inte mycket om stammar så då får jag väl fråga tänker jag :o

Är det något man ska tänka på om en shettis har holländsk stam? Eller är det ingen skillnad varifrån de kommer?
Jag kan inte säga något om hur de från holland brukar vara, men min har en mamma från holland som var trevlig. En som vi delade stall med var också från holland. Bägge var pigga men stabila små ponnyer som fungerade bra med nybörjare :)
 
Jag kan inte mycket om stammar så då får jag väl fråga tänker jag :o

Är det något man ska tänka på om en shettis har holländsk stam? Eller är det ingen skillnad varifrån de kommer?
Det importeras väldigt mycket shetlandsponnyer från Holland, så det är inte ett dugg konstigt med ponnyer som har helt holländsk stam, även om de är födda i Sverige.
Jag vet inte vad du tänker på med din fråga? De är shetlandsponnyer som alla andra...
 
Gammal bild på ponnysarna :love:

Den röda och den i mitten lever fortfarande och vi äger dem, den längst bort lever tyvärr inte men på bilden var hon 26 år. Den röda är pappa till den i mitten och den svarta längst bort mamma till mittenponnyn :)
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210205-170405_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210205-170405_Samsung Internet.jpg
    122,9 KB · Visningar: 23
Det importeras väldigt mycket shetlandsponnyer från Holland, så det är inte ett dugg konstigt med ponnyer som har helt holländsk stam, även om de är födda i Sverige.
Jag vet inte vad du tänker på med din fråga? De är shetlandsponnyer som alla andra...
Jag vet inte riktigt heller :o
Men typ pass, hur de är godkända för utställning och avel i Sverige osv. Men då är det ingen skillnad :)
 
Jag vet inte riktigt heller :o
Men typ pass, hur de är godkända för utställning och avel i Sverige osv. Men då är det ingen skillnad :)
Ja, de är fullvärdiga shetlandsponnyer och (härstamningsmässigt) godkända för avel precis som om de vore födda i Sverige. Se bara till att den är tilläggsregistrerad i SSS och alltså har ett svenskt registreringsnummer. (kolla i webstamboken om du inte hittar något i passet)
 
:love: :rofl:
Man börjar med att klura ut vad det är man faktiskt vill ha och sorterar efter det.
Vad är din plan? Avel? Utställning? Tävling? Barnponny? Sällskapsponny? Pussgurka?
Inte för det kanske var en fråga, men :D

En bästa kompis till mig själv för promenader och pyssel och övriga markbundna aktiviteter. Utställning och kanske avel i framtiden. Ett sto vill jag ha.

Vill ha en annan färg än svart, och ändå fastnar jag för en svart skönhet :cautious:
(min sköthäst är för övrigt svart och världens finaste:heart)


Ja, och pussgurka givetvis :love:
 
Inte för det kanske var en fråga, men :D

En bästa kompis till mig själv för promenader och pyssel och övriga markbundna aktiviteter. Utställning och kanske avel i framtiden. Ett sto vill jag ha.

Vill ha en annan färg än svart, och ändå fastnar jag för en svart skönhet :cautious:
(min sköthäst är för övrigt svart och världens finaste:heart)


Ja, och pussgurka givetvis :love:
Även om utställning och avel ligger i framtiden så är det nog där du ska börja sålla direkt, så du vet att du har ett sto som duger till detta när den dagen kommer.
Och jag förstår dig, det är svårt att hitta något vackrare än en riktigt fin svart shetlandsponny. :love:
Men det finns en nackdel med de svarta och det är att de i så stor grad går tillbaka till Rosson of Transy, inte sällan flera gånger i samma ponny. Och många försöker renavla svart (vilket lett till gott om homozygot svarta ponnyer), men problemet är att det knappt går att hitta individer där man inte trycker in nämnda Rosson ytterligare några gånger. :meh:
Av mina egna ston har Cassis honom en gång i tredje led och en gång i femte, båda på fädernesidan. Cassis dotter har honom således en gång i fjärde och en gång i sjätte på mödernesidan, plus två gånger i femte led på fädernesidan. Och i Lovis finns Rosson 5 gånger (i led 4, 5, 6, 6 och 9), varav en på mödernet. Så gissa om jag behöver välja hingst som är helt Rossonfri.... :cautious:
 
Även om utställning och avel ligger i framtiden så är det nog där du ska börja sålla direkt, så du vet att du har ett sto som duger till detta när den dagen kommer.
Och jag förstår dig, det är svårt att hitta något vackrare än en riktigt fin svart shetlandsponny. :love:
Men det finns en nackdel med de svarta och det är att de i så stor grad går tillbaka till Rosson of Transy, inte sällan flera gånger i samma ponny. Och många försöker renavla svart (vilket lett till gott om homozygot svarta ponnyer), men problemet är att det knappt går att hitta individer där man inte trycker in nämnda Rosson ytterligare några gånger. :meh:
Av mina egna ston har Cassis honom en gång i tredje led och en gång i femte, båda på fädernesidan. Cassis dotter har honom således en gång i fjärde och en gång i sjätte på mödernesidan, plus två gånger i femte led på fädernesidan. Och i Lovis finns Rosson 5 gånger (i led 4, 5, 6, 6 och 9), varav en på mödernet. Så gissa om jag behöver välja hingst som är helt Rossonfri.... :cautious:

Intressant! Var tvungen att kolla min svarta som var Rosson-fri och ev heterozygot svart (föräldrarna svarta, men en far och morförälder var fux). Kul att lära sig lite nytt!
 
Även om utställning och avel ligger i framtiden så är det nog där du ska börja sålla direkt, så du vet att du har ett sto som duger till detta när den dagen kommer.
Och jag förstår dig, det är svårt att hitta något vackrare än en riktigt fin svart shetlandsponny. :love:
Men det finns en nackdel med de svarta och det är att de i så stor grad går tillbaka till Rosson of Transy, inte sällan flera gånger i samma ponny. Och många försöker renavla svart (vilket lett till gott om homozygot svarta ponnyer), men problemet är att det knappt går att hitta individer där man inte trycker in nämnda Rosson ytterligare några gånger. :meh:
Av mina egna ston har Cassis honom en gång i tredje led och en gång i femte, båda på fädernesidan. Cassis dotter har honom således en gång i fjärde och en gång i sjätte på mödernesidan, plus två gånger i femte led på fädernesidan. Och i Lovis finns Rosson 5 gånger (i led 4, 5, 6, 6 och 9), varav en på mödernet. Så gissa om jag behöver välja hingst som är helt Rossonfri.... :cautious:
Det var intressant, hade ingen aning :)
Tack!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 573
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 809
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 934
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp