Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur/var hittar man uppfödare? Tänker att alla inte lägger ut på till exempel Hästnet. Varit inne på Shetlandssällskapets hemsida men många länkar är jättegamla och uppfödarnas sidor inte uppdaterade. Tips? :)
När jag letade efter min shettis så gick jag in på de gamla länkarna via SSS hemsida och sedan kontaktade en uppfödare i närheten. Hennes hemsida var inte uppdaterad på länge, men hon hade ett ungt ministo som hon kunde tänka sig att sälja (vilket var det jag letade efter, men det slutade med att det blev ett annat ministo som jag köpte)
 
När jag letade efter min shettis så gick jag in på de gamla länkarna via SSS hemsida och sedan kontaktade en uppfödare i närheten. Hennes hemsida var inte uppdaterad på länge, men hon hade ett ungt ministo som hon kunde tänka sig att sälja (vilket var det jag letade efter, men det slutade med att det blev ett annat ministo som jag köpte)
det är nog en bra strategi
det faktum att man inte har uppdaterat sin hemsida innebär inte nödvändigtvis att man inte har aktiv uppfödning
(man kan också söka på stuterinamnen på facebook, jag vet att rätt många flyttat över det mesta dit...)
 
Just det, det skadar inte heller att vara med i diverse rasgrupper på Facebook. Jag fick köpa min senaste häst (inte en shettis då) tack vare en sökes-annons som jag la upp i en av rasgrupperna. Hennes förra ägare hade inte lagt ut någon annons på henne utan föredrog att själv välja bland folk som sökte.
 
Promenad i solen med gnistrande snö!
C0B53950-11E7-47EE-966B-A32153ED96AE.jpeg
 
jag har inte använt släde till mina, men jag vet att s.k. kappslädar av äldre snitt används till shetlandsponnyer. Det går ibland att hitta såna på blocket eller i facebookannonser.

Jag har hållit ögonen öppna länge och nu plötsligt hände det! Slösurfade lite på marketplace under lunchen och hittade en sån här, bara timmen efter att den publicerades! Åkte och köpte den nu på kvällen, vi har dryga decimetern snö så i morgon ska den provåkas :D:D
IMG_8190.jpg
 
För fyra år sedan köpte vi vår shettis,
en fantastisk rolig ponny. Hon är både urmysig, snäll, humörig, och med en massa jävlar anamma.
Enormt mycket häst i liten förpackning liksom :love:

Tyvärr har hon diagnostiserats med trakealkollaps. Det är så himla trist 😔

Så famtidsplanerna har fått sig en törn, nu vet jag inte alls hur det blir.

Har ni någon erfarenhet av trakealkollaps?
 
För fyra år sedan köpte vi vår shettis,
en fantastisk rolig ponny. Hon är både urmysig, snäll, humörig, och med en massa jävlar anamma.
Enormt mycket häst i liten förpackning liksom :love:

Tyvärr har hon diagnostiserats med trakealkollaps. Det är så himla trist 😔

Så famtidsplanerna har fått sig en törn, nu vet jag inte alls hur det blir.

Har ni någon erfarenhet av trakealkollaps?
beklagar! 😢

Det finns en del trådar om det på hästvårdssidan, använd sökfunktionen.
Det kan vara så himla olika, vissa ponnyer kan leva ett hyfsat gott liv trots diagnosen, medan andra blir utdömda mer eller mindre direkt. En av mina vänner fick avliva sin 6-åriga ponny (tänkt för tävling i körning) som snabbt blev sämre efter att ha fått diagnosen.
 
beklagar! 😢

Det finns en del trådar om det på hästvårdssidan, använd sökfunktionen.
Det kan vara så himla olika, vissa ponnyer kan leva ett hyfsat gott liv trots diagnosen, medan andra blir utdömda mer eller mindre direkt. En av mina vänner fick avliva sin 6-åriga ponny (tänkt för tävling i körning) som snabbt blev sämre efter att ha fått diagnosen.
Är det något man kan se på en veterinärbesiktning? Eller hur kan man undvika detta? Läst en del om det tidigare pga en sköthäst som hade det (dock ej renrasig shettis) vilket gjorde att jag avstod köp när han skulle säljas...
 
beklagar! 😢

Det finns en del trådar om det på hästvårdssidan, använd sökfunktionen.
Det kan vara så himla olika, vissa ponnyer kan leva ett hyfsat gott liv trots diagnosen, medan andra blir utdömda mer eller mindre direkt. En av mina vänner fick avliva sin 6-åriga ponny (tänkt för tävling i körning) som snabbt blev sämre efter att ha fått diagnosen.
Jag har googlat mig blå de senaste veckorna..

Jag hoppas ju att hon kommer kunna leva länge till trots det här eländet, hon har varit igång under hösten och då har jag inte märkt av något.
Det var sen i december när hon började hosta som vi åkte in till klinik och fick det bekräftat.

Hostan har börjat klinga av med medicinering och jag hoppas det bara var en svacka och att hon snart är pigg och hostfri igen ❤️
 
Är det något man kan se på en veterinärbesiktning? Eller hur kan man undvika detta? Läst en del om det tidigare pga en sköthäst som hade det (dock ej renrasig shettis) vilket gjorde att jag avstod köp när han skulle säljas...
Ifall de börjar hosta så låter hostan väldigt karaktäristiskt.

Men för att se hur pass allvarlig trakealkollapsen är så behöver man undersöka med endoskopi.

Det är ärftligt. Vad jag förstått så går själva kollapsen inte att undvika, inte heller att behandla.
 
Ifall de börjar hosta så låter hostan väldigt karaktäristiskt.

Men för att se hur pass allvarlig trakealkollapsen är så behöver man undersöka med endoskopi.

Det är ärftligt. Vad jag förstått så går själva kollapsen inte att undvika, inte heller att behandla.
Nej, usch, jag har förstått det :(
Så hemsk diagnos, hoppas det går bra för er tjej :heart
 
När vi var in till kliniken så kom en djursjukvårdare och lade handen på ryggen på shetlandsponnyn, och jäklar så sur hon blev!
Jag fick även säga åt en man att klappa på egen risk, hon är galet söt men kan vara en liten satkärring.

Sen kommer vi hem och barnen klättrar upp på henne, rider, leder, borstar och pysslar utan minsta surighet på ponny 😍
(alltså ponnypåhitt finns det såklart! Idag råkade hon tappa sonen när hon tog sats över ett nedfallet träd som jag trodde hon skulle GÅ över)

Och det har gjort avtryck på mig.
Jag har så länge trott att hon accepterar barnens påhitt för att hon är fostrad så.
Det slog mig att hon inte alls är lika gullig mot andra människor som hon är mot mina barn, att hon inte bara accepterar det barnen gör, hon tycker om allt de gör.

Idag mötte vi dottern vid bussen.
Jag skojar inte när jag säger att det lyste till i ögonen när ponnyn såg dottern kliva ur bussen.

Tycker om min ponny så mycket idag ❤️
 
Är det något man kan se på en veterinärbesiktning? Eller hur kan man undvika detta? Läst en del om det tidigare pga en sköthäst som hade det (dock ej renrasig shettis) vilket gjorde att jag avstod köp när han skulle säljas...
Såvitt jag förstått så kan de vara "fullt friska" och användbara i flera år innan luftstrupen kollapsar.
Det kan vara fel, men det är så jag uppfattat det. Och då är det ju så att man teoretiskt sett kan veterinärbesiktiga UA och ett år senare ha en ponny som knappt kan andas.

Hostan har börjat klinga av med medicinering och jag hoppas det bara var en svacka och att hon snart är pigg och hostfri igen
Det är nog väldigt optimistiskt att hoppas på det. men jag håller ändå tummarna att ni får ytterligare en tid tillsammans!
 
Alltså så sjukt nöjd med mitt släde-köp. Jag tänkte ändå att det inte skulle vara så stor skillnad mot att åka vagn, men det var ju helt klart en annan känsla med släde!
Jag åkte och hämtade barnet på förskolan, och så åkte vi en liten extra sväng i skogen efteråt. På asfalten var det ju plogat och lite sandat, så bitvis lite hrm, skrapigt, men i skogen körde vi på så snön yrde! Så kul!!
Ponnyn tuffade på och drog den hur lätt som helst, den väger inte många kilon :)
Släde3.jpg

Sista biten hoppade jag bak och provade "stolen" där bak också, funkade helt okej det med.
 
Alltså så sjukt nöjd med mitt släde-köp. Jag tänkte ändå att det inte skulle vara så stor skillnad mot att åka vagn, men det var ju helt klart en annan känsla med släde!
Jag åkte och hämtade barnet på förskolan, och så åkte vi en liten extra sväng i skogen efteråt. På asfalten var det ju plogat och lite sandat, så bitvis lite hrm, skrapigt, men i skogen körde vi på så snön yrde! Så kul!!
Ponnyn tuffade på och drog den hur lätt som helst, den väger inte många kilon :)
Visa bifogad fil 64194
Sista biten hoppade jag bak och provade "stolen" där bak också, funkade helt okej det med.
Så mysigt det ser ut!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 609
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 513
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp