Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Apollo02

Självklart måste shetlandsponnyerna ha en egen tråd!

Jag var och hämtade en lite pojk igår :)

En 1-års hingst (Bluemull Maybe-Jolly Roger of Marshwood). Tänkt att han ska bli min framtida kompis och körponny.

31418676.jpg


31418673.jpg


Presentera era ponnyer!
 
Sv: Shettistråden!

Hur hög är han? :O Ser stor ut!

(Jag har ingen shettis, men ska nog ha en i framtiden)
 
Sv: Shettistråden!

Det glömde jag skriva, han är ca 98 cm el säljaren. Jag har ej mätt han. Men hans syskon har alla växt mycket i början och sen inte så mycket sen. Så vi får se hur hög han kan tänkas bli. Men han är ganska stor och välutvecklad tycker jag :)
 
Sv: Shettistråden!

Jaha, för han ser ut att vara långt över metern :O
Väldigt söt filur!
 
Sv: Shettistråden!

Nej, så illa ska det ju inte vara. Inte för att det skulle spela någon större roll för mig ;)
 
Sv: Shettistråden!

8 maj i år hämtade jag hem min lilla stjärna. Athlas, 2 år valack. Översta bilden är tagen samma kväll som jag hade fått hem honom. Han ser inte ut att vara så mycket för världen med all vinterpäls :)

35249_1273343111.jpg


Min mor undrade varför jag ville köpa en sån liten häst, hon trodde att han aldrig skulle nå upp och klia på min Zorro, men ni ser att dom löste det ;)
68606_1275345060.jpg


Nu nästan 3 månader senare är vinterpälsen borta och han kan stegra, yoga, puss och spansk skritt :) Tanken är att han ska användas till trick och körning.
62601_1277758476.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Shettistråden!

Vilken fin kille! Jättefin modell som är lite lättare, jag hoppas på att min lille ska bli åt det hållet med Är han hingst eller är han kastrerad? Hur hög är han?

Jag fick frågan flera gånger varför jag köper en sån liten häst, dock är inte problemet att han ska nå upp och klia;), utan vad jag ska ha honom till? (frågan är om folk skulle fråga så om jag köpt mig en stor häst?)

Jag har även som du tänkt ha min till trickträning och körning :)


*kl*

Idag var veterinären ute och vaccinerade han, inga problem alls tyckte min lille :) Borstade han i boxen igår, och idag testade jag att binda upp honom. Inga problem med det heller, och jag fick till och med lyft alla fötterna och kratsat ur dom lugnt och fint :) Min lille har gått på lösdrift och blivit ganska lite hanterad, men jag tycker att det är så kul att få börja enda från början. Han är blyg men väldigt nyfiken vilket tar överhanden.
 
Sv: Shettistråden!

Han är kastrerad. Har inte mätt honom men han är nog en meter. Dom trodde han var ca 96 när jag hämtade honom men han har vuxit nu så han är nog en meter :) Han har lagt på sig och fått en liten mage, men såhär års tycker jag det är okej.

Haha du fick också frågan om vad du skulle med en liten häst till :P Har fått den jag med flera gånger och fick även höra att jag lika gärna kunde köpa en hund. Fick även höra *men den kommer du ju aldrig kunna rida på ?!* Undrar varför folk tar det för givet att man vill rida bara för att man har en häst.

Va roligt att det går så bra för dig med din shettis fast han inte är så mycket hanterad sen innan :) Och visst är det kul att vara med från början och man märker verkligen att dom blir formade efter en själv och håller sig intill oså :)

Athlas kommer alltid när jag ropar och många gånger i galopp och det är en sån häftig känsla på nå vis och känna att verkligen vill vara med mig. Min andra brukar jag oftast få gå och hämta och han kommer inte i galopp när han väl kommer själv. Vi har varit iväg till ridhuset tre gånger och två utav gångerna har en kompis eller min mamma försökt få honom med sig när han är lös men han ¨följer inte med dem utan stannar hos mig och det är roligt. I stallet är han alltid så nyfiken och ska hålla på o rota och ha sig och det har hänt att han har vält skottkärran över sig men han blir aldrig rädd när sånt händer. Dock har jag märkt att han kan bli stressad ibland när man är ute på promenad och typ tar sats när man går och springer förbi. Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta, för han gör det troligen av en anledning. Ena stunden är ahn hur lugn som helst och nästa håller han på sådär så får väl se. Håller på mycket med att stanna när jag går och ibland funkar det och ibland inte. Men han är annars en mycket lättlärd och positiv liten ponny :)

Har du din på stall eller går han på lösdrift nu med ? Ska du behålla honom som hingst ? Vart köpte du honom och hur mycket fick du ge ? :)
 
Sv: Shettistråden!

Åh vad roligt!! Har snart haft min Malva i två år =)
e. Äppelbo Leo
u. Jenny
Hon är född 2007.

Tanken är att hon nu ska börja tömköras så smått för att senare köras in (har precis fått barn så därför har träningen av henne stannat av, men nu drar vi igång igen). Vill även träna lite trick med henne, det drar vi nog också igång med så sakteligen till hösten skulle jag tro.

Och så bilder!
(tagna med telefon, därav kvalitén..)
37879_1422014401866_1577893648_979550_1544589_n.jpg


38383_1422016121909_1577893648_979558_4299782_n.jpg


Ska fota lite nya bilder med riktiga kameran istället i dagarna! Kul att se lite andra shettisar här inne!
 
Sv: Shettistråden!

Vilken fin tjej! Härlig färg. Du får uppdatera om din inkörning och ge oss tips! Hur hög är hon?

*anniiika*
Låter som en mysig och trevlig kille! Jag har fått bilden av att shettisarna ofta är väldigt glada i att få arbeta, verkar ju stämma med din :) Verkar vara en riktig kompis när man väl fått dom på sin sida :)

Min går för på bete nu, men kommer till vintern gå i en stor flerhästarsbox med min andra häst. Tanken är att han ska visas som hingst nu i höst, sen får jag se beroende på vad han får för bedömning samt hur det funkar med att ha han som hingst. Men jag har inte bråttom att kastrera.

Hur har ni era shettisar? Lösdrift eller stall?
 
Sv: Shettistråden!

Tack!! Jag vet faktiskt inte hur hög hon är, men skulle tro att hon är runt 105 cm, så ganska hög är hon :)
Lovar att uppdatera om körningen, om jag vågar köra in henne, hahaha.. Kanske nöjer mig med tömkörning :D Hon är ganska tuff och lätt i benen (både fram och bak), min lilla flicka :o

Jag har min uppstallad. Inte sommartid då bägge mina två går ute dygnet runt, men resten av året är det vars en box på natten som gäller. Malva kommer gärna in på kvällskvisten och äter lite kraft och myser över natten tillsammans med min Armani.
 
Sv: Shettistråden!

Grattis o välkommen in i shettisvärlden!!!

Själv har jag för tillfället bara 7 shettisar, men det kommer bli fler, förhoppningsvis 3 föl nästa vår.
 
Sv: Shettistråden!

Hon var fin din tjej :) Ja, uppdatering om inkörningen och tips skulle vara något och jag hoppas det går bra för er med det ! :)

Apollo02: Han är väldigt mysig samtidigt som han ibland kan bli lite stressad och vara väldigt dryg. Tror, som du säger, att shettisar är väldigt arbetsvilliga och är glada om dom får hitta på något i livet istället för att vara sällskap och bara stå i en hage. Samtidigt tycker jag synd om dom tappra små shettisarna som får stå ut med att bli dragna i munnen och sparkade på av små barn som inte har någon koll.

Roligt att du vill ställa ut honom och jag hoppas det går bra :)

Athlas kommer få gå på lösdrift med min andra häst och en häst till. Tror han mår bäst av det. Finns ingen shettisanpassadbox i stallet ändå så när han väl har stått inne för att inte vara kvar själv ute i hagen så har han stått på bakbenen med frambenen på boxkanten. Märkte för någon dag sen att han blivit mycket lugnare och inte stressade upp sig så när jag skulle ut och rida och han blev kvar i boxen. Vet inte om det var för att det var två hästar till i stallet och att radion var på. Men han var iaf mycket lugnare men ska prova med lösdriften iaf så får vi se om det funkar. :)
 
Sv: Shettistråden!

Tror Bebban har varit med förut i olika shettistrådar, men det var så längesen så ytterligare en presentation skadar inte:)

Gaterley Golden Moonbeam "Lilleman"
E. Gaterley Golden Fleece
U. Cincoed Matilda - Fireless of Marshwood

Är en 9-årig minishettisvalack på ca 82cm som både körs och rids. Hittar små ryttare lite då och då, problemet är bara att dom växer så det knakar och helt plötsligt måste man hitta en ny. Får hålla tummarna att nuvarande lillryttare stannar där hon är ett tag!:bump:

Trevlig, stabil och jäkligt rolig att jobba med och hantera. Enda negativa är att han bits som en kobra och kan bli ganska stark i ridningen. Ibland får han även en släng av trotsålder i sig, nu under vintern hade han en ganska lång episod av att själv bestämma när vi skulle hem, och det yttrade sig på så pass våldsamma sätt att jag la körningen på hyllan ett tag... Det var kast åt sidan, tvärnitar och bakutsparkar stup i ett, men har man bara tålamod så släpper det;)

Han står uppstallad, men gick hos uppfödare på lösdrift och även en stund hos fodervärden. Egentligen tror jag att han trivs bäst så, men tyvärr finns det inga lösdrifter här (som har vad jag kräver).

Och så lite bilder;
2010
31443493.jpg

2009
29913454.jpg

2006
22496758.jpg
 
Sv: Shettistråden!

Vilken liten snygging!


Jag hoppas att jag också kan vara med här snart, ska till Åmål och kolla på shettishingst nästa vecka :laugh:
 
Sv: Shettistråden!

Vad är det för pålle du ska titta på? Ålder, stam? :)

*Lillkumpula*

Vilken vacker färg på den gula!

*kl*

Idag kom min repgrimma som jag beställt, passade perfekt! Trodde att det skulle vara svårt att hitta till dessa små, men icke då :)
 
Sv: Shettistråden!

Tack!

Oj, det var väl inte så bara ;) Vad använder du dina till? Avel om jag förstår det rätt, körning med kanske? Har du inga bilder på dina?:)
 
Sv: Shettistråden!

rolig tråd! då kan jag bidra med dagsfärska bilder.
Min lilla dolly, 5 år, okänd stam.
99cm i mkh, underbar!!
har henne som körponny och till trickträning osv. :)

40616_138155856224338_100000897727275_202859_4600296_n.jpg


39754_138155876224336_100000897727275_202860_5902330_n.jpg


39754_138155879557669_100000897727275_202861_3910258_n.jpg
 
Sv: Shettistråden!

Åh Shettisar :love:

Jag håller på att försöka få mitt lilla shettis sto dräktigt för jag vill så gärna prova på hur det fungerar med föl och kanske i framtiden lite mer avel.

31176045.jpg

Thysanoptera född 2006
e. Ward of Berry u. Mardlebrook Forget-Me-Not
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 610
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 529
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp