Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Shettistråden!

Vad roligt! Vad var detta för någon då? :) Ålder mm?:)
 
Sv: Shettistråden!

KL


Mitt lilla Mumintroll =)

31480381.jpg
 
Sv: Shettistråden!

*kl*

Här är min älskade Loke!
Född 2001 e Almnäs Flis RS 343 u Kölnäs Fantasie RS 4153.

Jag köpte honom första november förra året och han ska lära min dotter att rida och jag kör honom.
Efter en månad hos mig blev han illa sparkad i hagen och stod på Ultuna i en vecka efter operation för lösa benbitar. Fick stå i boxvila i sex veckor men har sen så sakteliga kunnat sättas igång.

Go och glad med sommarmage:
loke-3-juli_97423403.jpg


Med lillmatte på ryggen:
20100603144_91794397.jpg

dsc_6125_94574995.jpg


dsc_4322_79215456.jpg



Ursäkta bildbomben... :)
 
Sv: Shettistråden!

En valack på 7 år, stam glömde jag fråga om då det är ganska irrelevant för mig. Men han är riden, inkörd och väldigt välhanterad. Vuxenhanterad ska tilläggas, det är vad jag letar efter.

Drygt 1 meter, så han passar både till barnens ridning och mina planer på körning. Jag tänkte trickträna lite och kanske lite agility så småningom.

Så här ser livet ut (bortse från den lilla sommarmagen)
78274_1281462382.jpg


Han är väldigt snygg tycker jag, inte så där stor i huvudet som de kan bli, och torra, fina ben. Ingen fång eller eksem, helt lugn i hanteringen, sedan är han som shettisar är, hungrig jämt! Han år hasselnötter med skal när jag var där :crazy:

En stjärn har han, annars är han helt otecknad, vilket jag ser som ett stort plus, gillar otecknat.


Stam får jag väl återkomma med om det blir han som flyttar hem till oss.
 
Sv: Shettistråden!

Vad fin han var! :)

*LilaTiger och Aleksis*

Fina hästar ni har!
 
Sv: Shettistråden!

Nu är det bestämt, jag ska bli shettismänniska! Jag som inte ville ha shettis egentligen har fallit, hårt. Han var så söt, och så otroligt trevlig, jag kan knappt bärga mig förren stjärnan kommer hem!
 
Sv: Shettistråden!

kl

jag jobbar på ett ridlekis med 9 underbara små shettisar :D. jag orkar inte skriva en presentation till alla nu, det får bli efterhand i så fall.
här är iaf några bilder på Putte, aka sjöodjuret, när han badade i tisdags :p.
putteochjag.jpg

puttesimmar.jpg

putte.jpg

han är född -96, supersnäll men lite bufflig och småslö ibland, och en kanonkula andra gånger. och ibland tror man att han inte har någon känsel, hörsel eller syn alls :crazy:. Men han är supersöt med sin jättepanlugg iaf...
 
Sv: Shettistråden!

Grattis! Vi vill ha fler bilder på underverket sen :)

*Anonym94*
Vilken fin liten sjöhäst ni har!
 
Sv: Shettistråden!

Åh vilken trevlig tråd!

Själv har jag, sedan ca 1,5 år tillbaks, ett ganska stort shettissto. Picadilly heter hon, är 12 år och registrerad som fux (dock är jag inte så säker på det).
Hon är e: Ekholmens Nicke, u: Johanslunds Pinglan och ue: Standsure Morning Glory.

pipipi_102435361.jpg


Hon är riktigt underbar! Precis vad jag ville ha, hon har extremt mycket energi och är nästan alltid pigg och glad. Dock har hon humör, och hon säger ifrån om hon inte förstår eller gillar det man gör med henne. Och så busig hon är, tog mig lång tid att vänja av henne med att rusa iväg och glädjebocka så fort man ledde henne i trav och galopp! :D

Just nu går hon ute och har varit på ett långt sommarbete! Har haft igång henne i någon vecka, så hon är EXTREMT fet! :(

Jag både löshoppar (har jag tur så vågar en modig liten typ hoppa upp och rida), tömkör, agility-tränar, longerar (både löst och med longerlina), trick tränar och har henne som handhäst när jag rider. Hon rids minst en gång i veckan. Snart så ska jag även börjar köra lite seriösare!
Hon älskar verkligen allt! Så fort hon ser mig så galopperar hon till grinden, och om jag inte hämtar henne så skriker hon på mig :d

pi1liten_102435321.jpg


Så hon följer inte direkt folks fördomar om shettisar, lata och slö! Fast å andra sidan så är hon ju tjock för två! ;)

På bilden; Pi i sitt fina huvudlag!
piiiiiii_102435289.jpg


Höll på att glömma att vi ska åka på utställning i september! Någon annan som ska dit? :laugh:

Oj, så mycket jag skrev. Förlåt!
 
Sv: Shettistråden!

Din är klart en fux, med ljus man o svans. Vilken utställning ska ni på?
Jag ska troligen ha med mig 2 ston till Vartofta i September.

Arabia-Stuteri Lillefot
 
Sv: Shettistråden!

Men jag har sett flera shettisar som är "fux med ljus man och svans" men som har mycket mörkare man och svans än min. Själv tycker jag att hon också borde vara "fux med ljus man och svans".
Dock är hon mycket ljusare än vad hon är på bilderna, ska se om jag hittar en bättre bild!

Jag tror det är samma som du ska till, den som Shetland Väst anordnar! :) Vad har du för ston? :D

Fanny
 
Sv: Shettistråden!

Arabia har helt rätt,
din ponny är fux med ljus man o svans o ingenting annat,
fuxar finns i väldigt många nyanser, o även nyanserna på manen som kan vara allt från vit till mörkt mörkt fuxfärgad så den nästan ser svart ut..
 
Sv: Shettistråden!

Tror jag ska ta med 3åriga fuxstoet o 7åriga skäcken,har nte riktigt bestämt mig. Är förvisso sugen på o visa hingsten med men han går på hingstbete nu.
 
Sv: Shettistråden!

Okej, så trevligt! :)

Förlåt att jag frågar det här, men vilken klass ska jag anmäla min shettis till?
Om jag har förstått det rätt så borde det vara klass 13 (4-åriga och äldre ston som ej har föl vid sidan).
Shettisen jag tänkte ställa ut är ett sto på 12 år som aldrig har haft föl och ja, inte har något föl vid sidan nu heller! :d
 
Sv: Shettistråden!

Okej, tack! :)
Men om man läser om fux som färg, så står det överallt (där jag har läst) att hästen ska ha samma färg på pälsen som på man och svans.
Citerar ett kort stycke om hästens färger: "Fuxar är bruna hästar med brun man och svans."

Jag tycker dock inte att min lilla tjej är en isabell, men jag tycker absolut inte hon är en fux heller. :crazy:
 
Sv: Shettistråden!

Njaa, det är inte riktigt så,, den mening du läst dig till är nog gammal o tänkt att lätt skilja dem från bruna hästar, där man enkelt kan säga att en brun häst har alltid svart man o svans, den regeln stämmer,

men vad som menas med att fuxen ska ha samma färg på man o svans som på kroppen, betyder ju inte att "nyansen" inte kan skilja.
Isabell kan inte din häst vara eftersom hon inte har nåt gulanlag bakom sig,mor eller far måste ha gulanlag för att din häst skulle ha en möjlighet till att kunna bli det, (har dom gulanlag så syns det alltid)

Kan rekommendera dig att läsa boken "Hästens Färger"
av Bo Furugren,,,
där kan du läsa mer om fuxvarianterna också

ett citat därifrån

"En fux har mer eller mindre rött täckhår av ljusare till mörkare ton, skyddshåren är antingen av samma färg som täckhåren, eller ljusare eller mörkare, dock aldrig svarta."
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 797
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp