Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter i hagen och myser och väntar på bajs till träckprov. Har redan Mummas vilket är tur efter som hon vilar nu..
IMG_20200519_093901.jpg
 
Just fått reda på att en av mina små har trånga luftvägar, någon annan som har shettis med det problemet?
Jag har förstått det som inte helt ovanligt.

Trakea kollaps är tyvärr inte helt ovanligt.Men obehagligt då luftstrupen faller i hop och det kan bli problem att syresätta sig och få luft vid ansträngning.
 
Trakea kollaps är tyvärr inte helt ovanligt.Men obehagligt då luftstrupen faller i hop och det kan bli problem att syresätta sig och få luft vid ansträngning.

Men utan ansträngning är det helt acceptabelt? Tolkar jag det rätt så?
Den här ponnyn kommer mest vara mys-barnponny med promenader och liknande.
 
Men utan ansträngning är det helt acceptabelt? Tolkar jag det rätt så?
Den här ponnyn kommer mest vara mys-barnponny med promenader och liknande.
Det märker du ganska snart.
En vän till mig har precis fått diagnosen på sin körponny, tänkt för tävling. Den kan inte ens gå i hagen.
Tack!
Är det någon idé att ställa ut en äldre häst? :) Eller hur funkar det med utställningar, har man olika klasser?
Det är olika klasser indelat på ålder och kön, föl - 3 år går årgångsvis, sen är det 4-14 resp 15 o äldre som är indelningen.
Och självklart kan du komma med en äldre ponny!
 
Det var min tanke också, men inte fått det hela klart för mig ännu. Hästen ska funka bra med lättare arbete men lätt bli andfådd.
De har inte flyttat hem till mig än så inte kunnat undersöka saken vidare.
Jag hade inte köpt en sådan häst, om det är det du menar när du skriver att de inte flyttat hem än. Ångesten av att inte få luft :cry:
Var skötare åt en sådan ponny tidigare, jag märkte inte av det då men ägaren sa att han varma dagar kunde ligga helt utslagen i hagen och typ kippa efter andan. Fruktansvärt! Han såldes sen och jag hade kunnat köpa men stod över pga det... vet ej hur han mår idag.
393DD00D-D5BF-49C7-9BCB-3BFC9E4BBDAD.jpeg
 
Tack!
Är det någon idé att ställa ut en äldre häst? :) Eller hur funkar det med utställningar, har man olika klasser?

Finns veteranklass För ston eller vallack/hingst från 15 år.
Ställde ut mitt sto som jag köpte när hon var 15 år. Det är roligt och förberedelserna tycker jag är kul. Sen är det olika domare som tycker olika om samma häst.
All information om klasser osv finns på shettlandssällskapets sida. Och lokal föreningarna brukar ha visningskurs.
 
Men utan ansträngning är det helt acceptabelt? Tolkar jag det rätt så?
Den här ponnyn kommer mest vara mys-barnponny med promenader och liknande.
Men utan ansträngning är det helt acceptabelt? Tolkar jag det rätt så?
Den här ponnyn kommer mest vara mys-barnponny med promenader och liknande.

Den ponnyn ska inte köras in som det skrivs i tidigare in lägg. Men man kan promenera och ha mycket roligt ändå.
Men det borde veternär kunna se med koll med kamera hur lite eller mycket det är.
 
Den ponnyn ska inte köras in som det skrivs i tidigare in lägg. Men man kan promenera och ha mycket roligt ändå.
Men det borde veternär kunna se med koll med kamera hur lite eller mycket det är.

Och @cambodia och @ameo , kanske?

Tack för alla svar och en uppdatering :) Ponnyn hade besvär när den gick på ridskola för kanske 5-7 år sedan, funkat fint som lättare barnponny sedan dess. Inga problem i vardagen men ett dammigt ridhus blev för jobbigt.

Det är kompisen som gillar att bli körd :)

IMG_20200531_093837.jpg
 
Shettisar är underbara små stora hästar💕
Det är oerhört mycket häst i behändig förpackning. :love:
Jag blir så frustrerad över folk som fortsätter sprida fördomen att de är feta, lata, tjuriga och envisa. För det är inte fler shetlandsponnyer som stämmer in på det än andra ponnyraser. Jo, möjligen "feta" då, men om de bara hanteras rätt från början - som de hästar de är och inte som leksaker - så är min erfarenhet att de är positiva, glada och arbetsvilliga.
 
Det är oerhört mycket häst i behändig förpackning. :love:
Jag blir så frustrerad över folk som fortsätter sprida fördomen att de är feta, lata, tjuriga och envisa. För det är inte fler shetlandsponnyer som stämmer in på det än andra ponnyraser. Jo, möjligen "feta" då, men om de bara hanteras rätt från början - som de hästar de är och inte som leksaker - så är min erfarenhet att de är positiva, glada och arbetsvilliga.
Erfarenheten jag har är att vill man ha en stereotypisk shettis ska man skaffa en ung haflinger. Shettisarna jag träffat är hyfsat samarbetsvilliga och alla utom en är ganska pigga. En av våra shettisar är utlånad till en ridskola och är väldigt uppskattad för att han är så snäll och okomplicerad.

Lille Ikaros :)
 

Bifogade filer

  • 20200511_173022.jpg
    20200511_173022.jpg
    221,7 KB · Visningar: 97
Mina bilder är visst för stora för att ladda upp men idag har jag kört min shettis för första gången :bump: :love:

Hur roligt som helst även om vi bara skrittade och travade lite. Dock verkar de båda vara lite luriga, dösnälla med mig och grabben (1,5 år) men ska ha bitit/nafsat på kusinbarnet (8 år typ).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 705
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 788
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp