Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mumma har så smått börjat skolan.
Och träna på att komma på inkallning. Eller framförallt inte ge sig iväg åt andra hållet..
 

Bifogade filer

  • DSC_0067_1~2.JPG
    DSC_0067_1~2.JPG
    288,8 KB · Visningar: 38
hehe, det senare är nog den större utmaningen, skulle jag tro... :angel:
Idag har hon varit väldigt trevlig och kontaktsökande.
Just nu jobbar jag hemma, så är ute och mutar lite flera ggr per dag.
Och jag är faktiskt elak nog att ha henne i egen liten hage intill de andra mesta tiden just nu. För tyvärr är de andra som plåster på mig när vi ska träna inkallning annars...
Och då flyttar de på henne 😇.
 
Idag har hon varit väldigt trevlig och kontaktsökande.
Just nu jobbar jag hemma, så är ute och mutar lite flera ggr per dag.
Och jag är faktiskt elak nog att ha henne i egen liten hage intill de andra mesta tiden just nu. För tyvärr är de andra som plåster på mig när vi ska träna inkallning annars...
Och då flyttar de på henne 😇.

Tät frekvens på mutor fungerar ju. Svårt att få till i normalt liv bara :crazy: :rofl:
 
Ni som har fångshettisar!

Jag har en shettis som jag lyckats hålla fångfri sedan årskiftet 2018-2019. När jag slutade att vaccinera henne så fick vi bukt med fånget.

Ponnyn har inte PPDI, men förmodligen EMS/IR. Det jag nu funderar över är om en kraftig stressituation kan utlösa fånganfall?

Någon som har erfarenhet?

/Lizzie
 
Ni som har fångshettisar!

Jag har en shettis som jag lyckats hålla fångfri sedan årskiftet 2018-2019. När jag slutade att vaccinera henne så fick vi bukt med fånget.

Ponnyn har inte PPDI, men förmodligen EMS/IR. Det jag nu funderar över är om en kraftig stressituation kan utlösa fånganfall?

Någon som har erfarenhet?

/Lizzie

Självklart kan det det. Stress påverkar blodsockret.
 
Självklart kan det det. Stress påverkar blodsockret.

Tack! Jag misstänkte att det var så, men behövde bolla.

Jag har en medhjälpare som gärna vill köra in min shettis (till varje pris). Vi har gjort ett par försök under årens lopp, men det har alltid slutat på samma sätt. Ponnyn är extremt rädd om sin rumpa och blir livrädd när skaklarna är bakom henne.

Vi testade i lördags och självklart slutade det med en urstressad shettis och nu vill jag sätta ner foten. Medhjälparen tycker vi ska jobba som fan med ponnyn under hela sommaren så hon blir inkörd. Jag känner att ponnyn behöver inte bli inkörd. Framför allt är jag totalt ointresserad av att utlösa sådan stress hos ponnyn att det triggar igång fång. Jag har två storhästar att hålla igång och det får räcka med promenader, tömkörning och trickträning för ponnyn.

/Lizzie
 
Tack! Jag misstänkte att det var så, men behövde bolla.

Jag har en medhjälpare som gärna vill köra in min shettis (till varje pris). Vi har gjort ett par försök under årens lopp, men det har alltid slutat på samma sätt. Ponnyn är extremt rädd om sin rumpa och blir livrädd när skaklarna är bakom henne.

Vi testade i lördags och självklart slutade det med en urstressad shettis och nu vill jag sätta ner foten. Medhjälparen tycker vi ska jobba som fan med ponnyn under hela sommaren så hon blir inkörd. Jag känner att ponnyn behöver inte bli inkörd. Framför allt är jag totalt ointresserad av att utlösa sådan stress hos ponnyn att det triggar igång fång. Jag har två storhästar att hålla igång och det får räcka med promenader, tömkörning och trickträning för ponnyn.

/Lizzie
Jag skulle låta bli att köra in henne. Just körning vill man ju också ha ganska stabila hästar till, tänker jag, eftersom det kan gå riktigt illa om något händer. Det är i alla fall så jag tänkt med min stora häst, som är bakskygg och gärna reagerar på ljud och rörelser bakom henne - det känns onödigt riskabelt att köra in henne, eftersom även om hon kan gå med en vagn i slutändan kan det komma något som triggar henne.
 
Just fått reda på att en av mina små har trånga luftvägar, någon annan som har shettis med det problemet?
Jag har förstått det som inte helt ovanligt.
 
Just fått reda på att en av mina små har trånga luftvägar, någon annan som har shettis med det problemet?
Jag har förstått det som inte helt ovanligt.
tracheal kollaps? (Att luftstrupen faller ihop)
Det är inte helt ovanligt. Tyvärr rätt dålig prognos.
 
Tack! Jag misstänkte att det var så, men behövde bolla.

Jag har en medhjälpare som gärna vill köra in min shettis (till varje pris). Vi har gjort ett par försök under årens lopp, men det har alltid slutat på samma sätt. Ponnyn är extremt rädd om sin rumpa och blir livrädd när skaklarna är bakom henne.

Vi testade i lördags och självklart slutade det med en urstressad shettis och nu vill jag sätta ner foten. Medhjälparen tycker vi ska jobba som fan med ponnyn under hela sommaren så hon blir inkörd. Jag känner att ponnyn behöver inte bli inkörd. Framför allt är jag totalt ointresserad av att utlösa sådan stress hos ponnyn att det triggar igång fång. Jag har två storhästar att hålla igång och det får räcka med promenader, tömkörning och trickträning för ponnyn.

/Lizzie
Hade inte kört in henne. Jag har själv shettis med nerv men det du beskriver bådar inte gott. Alla shettisar har inte det som krävs för att bli körhästar.
 
Jag skulle låta bli att köra in henne. Just körning vill man ju också ha ganska stabila hästar till, tänker jag, eftersom det kan gå riktigt illa om något händer. Det är i alla fall så jag tänkt med min stora häst, som är bakskygg och gärna reagerar på ljud och rörelser bakom henne - det känns onödigt riskabelt att köra in henne, eftersom även om hon kan gå med en vagn i slutändan kan det komma något som triggar henne.

Håller med! Jag tycker det är kul att köra, men jag har inga problem med att låta min shettis vara min sötaste hagprydnad. Finns annat att göra med de små än just körning.

/Lizzie
 
Hade inte kört in henne. Jag har själv shettis med nerv men det du beskriver bådar inte gott. Alla shettisar har inte det som krävs för att bli körhästar.

Exakt. Min shettis har både nerv och humör. Så nu har jag meddelat min medryttare att det inte blir någon inkörning. Vill absolut inte riskera att trigga igång ett fånganfall heller, räcker med att hålla koll på gräset... :meh:

/Lizzie
 
tracheal kollaps? (Att luftstrupen faller ihop)
Det är inte helt ovanligt. Tyvärr rätt dålig prognos.

Det var min tanke också, men inte fått det hela klart för mig ännu. Hästen ska funka bra med lättare arbete men lätt bli andfådd.
De har inte flyttat hem till mig än så inte kunnat undersöka saken vidare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 705
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 789
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp