Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har bokat tid för kastrering och är i vanlig ordning nervös.. Han kommer att sövas på klinik eftersom han nu är 12 år. Hade han varit en unghäst hade jag nog helst tagit honom hemma, men det är väl svårt att komma åt på en så liten häst.
 
Är det någon som har tips på släde/kälke till shettis? Hemmabygge eller annat skoj? Vore kul att ha nåt annat än en pulka såhär nu när det kom snö tänker jag.
 
Är det någon som har tips på släde/kälke till shettis? Hemmabygge eller annat skoj? Vore kul att ha nåt annat än en pulka såhär nu när det kom snö tänker jag.
jag har inte använt släde till mina, men jag vet att s.k. kappslädar av äldre snitt används till shetlandsponnyer. Det går ibland att hitta såna på blocket eller i facebookannonser.
 
Tyvärr har vi problem med snöstyltor. Även nu i morse med minusgrader. Men hovis kommer så snart som möjligt så får hon snösulor.
Hade hoppats hon skulle klarat sig, men icke.
Vill ha henne skodd då hon rids och körs lite även nu på vintern

IMG_20210110_102221.jpg
 
Hur funkar det med snösulor när det inte är snö? Kommer det inte in lera under och riskerar att skada hoven?
Man får kratsa noga runt kanterna är min erfarenhet.. Har aldrig haft snösulerelaterade skador på de andra alla år med snösulor. Trots rejäl Upplands lera.. Nu har jag grushage, så inte så stor risk för lera. Men nu får man hålla koll på småsten istället..
Sulorna är ju flexibla så man kan komma under med krats..
 
Hur gör ni andra med täcken? Båda mina är oklippta och går på lösdrift. Just nu har de lätt fodrade regntäcken eftersom vi haft snöblandat regn hela dagen och jag inte vill att de ska bli för blöta. Till veckan kommer vi dock få riktigt kalla nätter - ner till minus 20, men varmare dagar med ett par minusgrader. Hur hanterar man det?

Utan täcke om det inte är nederbörd, eller med fodrade täcken trots päls?

De har inte fri tillgång på foder.
Planen var att få hem en storbal med halm lagom till helgen och kylan, men nu ska det bli kallt redan i veckan och jag är inte säker på att det går att få hem tills dess.
 
Hur gör ni andra med täcken? Båda mina är oklippta och går på lösdrift. Just nu har de lätt fodrade regntäcken eftersom vi haft snöblandat regn hela dagen och jag inte vill att de ska bli för blöta. Till veckan kommer vi dock få riktigt kalla nätter - ner till minus 20, men varmare dagar med ett par minusgrader. Hur hanterar man det?

Utan täcke om det inte är nederbörd, eller med fodrade täcken trots päls?

De har inte fri tillgång på foder.
Planen var att få hem en storbal med halm lagom till helgen och kylan, men nu ska det bli kallt redan i veckan och jag är inte säker på att det går att få hem tills dess.
Har inte täcken på oklippta hästar. Har inte täcke när de är halvklippta heller. Deras päls leder bort väta, så de är torra närmast kroppen. Fodrade täcken på shettisar med vinterpäls är VARMT. Täckar när de är helklippta, först då har de fodrade täcken.
 
Hur gör ni andra med täcken? Båda mina är oklippta och går på lösdrift. Just nu har de lätt fodrade regntäcken eftersom vi haft snöblandat regn hela dagen och jag inte vill att de ska bli för blöta. Till veckan kommer vi dock få riktigt kalla nätter - ner till minus 20, men varmare dagar med ett par minusgrader. Hur hanterar man det?

Utan täcke om det inte är nederbörd, eller med fodrade täcken trots päls?

De har inte fri tillgång på foder.
Planen var att få hem en storbal med halm lagom till helgen och kylan, men nu ska det bli kallt redan i veckan och jag är inte säker på att det går att få hem tills dess.
Här är de utan täcke. Välpälsade shetlandsponnyer blir sällan (näst intill aldrig) blöta in på skinnet även om det regnar flera dygn i sträck. Och skälet till att det tar en halv evighet för dem att torka är att pälsen isolerar så bra att värmen inte når ut till fukten på pälsens yta. Av samma skäl ser man ofta shetlandsponnyer som ser ut som Mumma på Cattis bild (citat nedan) - ingen värme når ut för att smälta snön.
Normalt friska ponnyer mår bäst utan täcke i kylan. Pälsen ställer sig upp och skapar tjockare isolering om det behövs.

(jag klär möjligen på regntäcke på shetlandsponny om de rids regelbundet, för att det är så trist att borsta och sadla på blöt päls, men jag undviker det helst...)
Tyvärr har vi problem med snöstyltor. Även nu i morse med minusgrader. Men hovis kommer så snart som möjligt så får hon snösulor.
Hade hoppats hon skulle klarat sig, men icke.
Vill ha henne skodd då hon rids och körs lite även nu på vintern

Visa bifogad fil 63096
 
Här är de utan täcke. Välpälsade shetlandsponnyer blir sällan (näst intill aldrig) blöta in på skinnet även om det regnar flera dygn i sträck. Och skälet till att det tar en halv evighet för dem att torka är att pälsen isolerar så bra att värmen inte når ut till fukten på pälsens yta. Av samma skäl ser man ofta shetlandsponnyer som ser ut som Mumma på Cattis bild (citat nedan) - ingen värme når ut för att smälta snön.
Normalt friska ponnyer mår bäst utan täcke i kylan. Pälsen ställer sig upp och skapar tjockare isolering om det behövs.

(jag klär möjligen på regntäcke på shetlandsponny om de rids regelbundet, för att det är så trist att borsta och sadla på blöt päls, men jag undviker det helst...)
Jag håller med. Tyvärr klipper och täckar jag dock fjordingen (pga han blir så svettig och påverkad i ridningen annars i kombination med att han är en lergris 🙈. Islänningen har lätt att dra på sig regnskållor just när han inte torkar upp emellanåt så även där klipps det. Men Mumma får vara som hon är.
Hon har haft regntäcket 2 ggr tror jag. Och då var det riktigt hundväder. Snöstorm som drog in under natten eller om det var när jag jobbade i maj tex. Alla tre hästarna skakade när jag kom ut så då fick hon faktiskt ullmixtäcke plus regntäcke...
 
@ameo och @kolblakkur tack, jag brukar inte ha täcke men blev lite nojig :o
det är förståeligt, med tanke på hur stark täckesnormen börjar bli bland dagens hästägare generellt...

Jag har haft täcke på en av mina shetlandsponnyer, som varit oklippt. Det var de tre sista vintrarna min gamling levde och jag började klä på honom när han var 29, när han för första gången stod och skakade i kyla och ruskväder. Och jag upplevde det som att han tyckte att det var skönt med täcke på, att han blev glad och nöjd när jag klädde på honom. Och vem vill inte göra sin gamling glad och lycklig, liksom... Men annars klarar de sig utmärkt utan kläder.
 
@ameo och @kolblakkur tack, jag brukar inte ha täcke men blev lite nojig :o
Håller med övriga som svarat dig ang täcke på oklippt shettis. Min shettis har aldrig täcke och här blir det ner mot -35 på vintern. Igår var det snöstorm och vi fick 50 cm snö under dagen och ponnyn såg ut som en vandrande snöhög, men nöjd och glad ändå och var inte särskilt sugen på att komma in 😅
Hon trivs i kylan! På våren när solen börjar värma men det fortfarande är snö och de har vinterpälsen kvar söker hon skugga när de andra hästarna söker upp de soligaste platserna i hagen.
 
Jag hittade in här...
Köpte (fick av mamma) min shettis när han var 3 år och jag 4... en livslång (för honom) vänskap började. Morsan satte upp mig och hade mig o han på en lina till sitt halvblod. Jag åkte av som en vante. Jag blev lika arg varje gång. Men upp igen. Om och om igen. (Det är ju inte lätt för en liten ungponny heller alla gånger) 😅
Vi körde honom ofta och jag ägnade all tid jag kunde med honom. Minns så väl hur han stod och tittade på oss när vi åkte iväg med bilen. Han sprang efter oss och gnäggade. ❤

När jag gick gymnasiet gick han lös hemma på gården. Visslade jag så kom han direkt. När jag gick runt o greja så föjde han efter mig som en skugga.

Innan han fick lov att gå lös på gården så gick han ut ur hagen när han trodde att vi inte såg. Om han såg att vi kom sprang han snabbt in i hagen igen till sina kompisar och låtsades som inget.

Det slog mig inte då... men herregud vilken häst. Vad mycket han gav mig. Han har ju format hela min barndom och jag kan än idag (38 år) sakna honom så det gör ont och bli tårögd över den vänskapen vi hade. ❤

Vill bara få sagt att shettisar är underbara.
 
Senast ändrad:
Dagens upptäckt, shettisen svänger inte :meh:

Hade ena shettisen lös när vi skulle gå till sommarhagen och ledde den stora hästen. När vi skulle svänga upp mot sommarhagen går shettisen rakt fram på stigen istället.

Ingen bilväg eller annat farligt, bara en promenadväg men blev ändå rätt sur eftersom hon inte ville bli fångad igen.

Fick gå hem till stallet och hämta en hink med godis och då kom hon minsann travandes till mig :cautious::p
 
Dagens upptäckt, shettisen svänger inte :meh:

Hade ena shettisen lös när vi skulle gå till sommarhagen och ledde den stora hästen. När vi skulle svänga upp mot sommarhagen går shettisen rakt fram på stigen istället.

Ingen bilväg eller annat farligt, bara en promenadväg men blev ändå rätt sur eftersom hon inte ville bli fångad igen.

Fick gå hem till stallet och hämta en hink med godis och då kom hon minsann travandes till mig :cautious::p
det var väl mer intressant att gå rakt fram och ingen styrde den... 😜
Vår gammelgubbe gick att leda genom att hålla honom löst i manen, han joggade snällt bredvid. (det var sällan han skrittade när man ledde honom, han gillade uppenbarligen att trava långsamt, gjorde så ända till slutet, då han var 32 år...) Men släppte du taget i tre sekunder så drog han åt andra hållet.
Slutsats - bara för att man är liten finns inget som säger att man alltid gör så som matte tänker att man borde göra.
 
det var väl mer intressant att gå rakt fram och ingen styrde den... 😜
Vår gammelgubbe gick att leda genom att hålla honom löst i manen, han joggade snällt bredvid. (det var sällan han skrittade när man ledde honom, han gillade uppenbarligen att trava långsamt, gjorde så ända till slutet, då han var 32 år...) Men släppte du taget i tre sekunder så drog han åt andra hållet.
Slutsats - bara för att man är liten finns inget som säger att man alltid gör så som matte tänker att man borde göra.

Grejen är ju att hon går rätt när vi går åt andra hållet tillbaka till vanliga hagen.. :cautious:
Men kanske bara haft tur då 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 322
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 609
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 528
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp