Shires täcken!

Ganska hållbara är de nog, fast jag tycker att det är väldigt dålig passform, åtminstone på de som jag har haft.
 
Köp ett utav de dyraste utetäckena. Har det näst dyraste själv och är väldigt nöjd, dock så har jag bytt hage från täckesstrimlarens så det är kanske därför! :crazy: När jag frågade i affären sa personalen att det dyra Shiretäcket var samma kvalitet som ett bra Sveatäcke. :) Mycket billigare desutom! :D
 
Nu såg jag bilden också! :p Tror att det är det som jag har och, som sagt, jag tycker att det är bra!
 
Hag kompisen till mitt sto har ett sådant täcke ,
Det har hållt sig helt iallafall den här säsongen.
Kollade själv på ett sådant täcke ,
För det priset tycker jag att det är ett bra täcke :)
 
jag har två shirestäcken som jag inte är förtjust ialls, passform är väldigt dålig på mina sen har pållen för egen maskin lyckats få täcket trsigt ett antal gånger.
 
Har tyvärr inga bra erfarenheter av dessa täcken. De flesta jag sett av det märket har gått sönder väldigt lätt. Jag har ett innetäcke av märket Shires, det är bra förutom att det är så långt (slutar nästan vid framknäna på pållen).
 
Titta inte på märke eller pris utan på hur många denier yttertyget ligger på. Ju högre desto bättre.
 
Jag kan inte riktigt se vilket täcke det är.
Själv har jag tre olika Shirestäcken, ett regntäcke, ett vintertäcke (stormbreaker) samt ett stalltäcke.
Alla tre sitter jättebra på min häst, utetäckena är fullständigt regntäta.

Vad gäller hållbarheten kan jag inte uttala mej, min Besten är väldigt rädd om sina täcken. :D

Immer
 
jag har några shires täcken, de har hållt jättebra men passformen är kanske inte den bästa. De är stora i bogen på mina hästar. Håller med om att de räcker ända ner till knäna..
 
Hej!

Jag äger ett täcke från Shire. Det är otroligt slitstarkt och har inga hål eller revor fast hästarna i vår hage tuggar väldigt mycket på täckena.

Tyvärr tycker jag inte att passformen är så jättebra. Spännena under magen är alldeles för långa, fast jag kortat upp dem maximalt och att min häst är en frieser med normalhull. Täckena passar inte inte heller så bra på högresta hästar, då de blir för trånga framtill.

Men det är värt att prova, passar täcket på din häst är det inget som blir uppätet i första taget.

Lycka till!
 
Intressant att så många tycker passformen är dålig på Shires? Jag har ett Stormbreaker och ett innetäcke och de sitter som MÅTTSYDDA på hästen. Bäst passform av alla täcken jag passat. Och jag tycker det är BRA att de är lite djuprae (går längre ner på sidorna). Och bogvecken sitter där de ska.

Jag är kanonnöjd och från och med nu blir det bara Shire i nyinköp av täcken.

Dock är Eko i SÄRKLASS billigast på Shire. Gav 299 för innetäcket och 430 kr för Stormbreaker med den tunnare fyllningen (inte ofodrat, men tror det är 100 gr fyllning eller nåt)
 
jag ÄLSKAR shires täcken.. en häst i mitt stall har sådant täcke.. tycker dom över huvudlag passar extremtbra på ponny. flera ponnys i mitt stall har det och dom sitter perfekt.
 
Ah, där sa du något.. Kan det vara därför en del tycker det är superdålig passform och andra bra kanske?

Jag har haft det på två araber, båda maxade D. Dock VÄLDIGT olika i typen, den ena grov och BRED över bogen, den andra av nätt modell och smal över bogen. Satt dock perfekt på båda.
 
japp. flera ponnys i mitt stall har det (maxad c - maxad d) alla väldigt olika i typen, sitter lika bra på alla. min ponny har haft mkt problem med rörelsefrihet i bogen, men detta är mkt bra på det(dom) shirestäcken vi har.

vet dock ingen storhäst som har det
 
Shires passar inte alls på min häst och vad jag ser på hästen i stallet som har Shires så ligger täcket inte särskilt bra på den hästen heller.

Älskar mina Horsewere!
 
Fast du har väl ingen ponny? ;) Han såg då inte ut som nån ponny när jag såg honom *s*

Men det är väl som med alla täcken, att vissa märken passar Vision (undantaget Buzz Off Täcket), inte Olympic Protectortäckena heller. Däremot gamla HS ligger bra, Shires är som måttsydda, Jacsonfleecetäcket sitter som en smäck, medan ylletäcket från Börjes är alldeles för stor i bogen och för djup/stor halslinning. Börjes RS Regn passar däremot PERFEKT.. Thermo Master ska vi inte tala om, det är så illasittande som nåt kan bli...

Horseware har han aldrig haft, men det låg bra på kallblodsstoet som det mesta (utom Bucas) låg värdelöst på.

Men Kikis (Keles mamma) låg ju Shire också bra på, och även om hon och Vision är lika stora, skimlar och samma ras så slutade ALLA likheter där, Kikis var/är bred som en ladugårdsvägg överallt *s* Fast på henne låg Bucas bra med..

Till V blir det dock Shiretäcken för hela slanten nu till Vision (när han nu behöver täcken igen, han har fått 2 nya fleecetäcken från Jacson, ett Shire Stormbreaker utetäcke, ett Shire stalltäcke och så fyndade jag ett HorseSaver regntäcke av GAMLA modellen). Så han har nya täcken in absurdum nu, och en BUNT gamla *s*
 
Jag hävdar envist att Alazzi inte är högre än 158 :o
Lite större är han "nog" :D

Bucas gamla modell fungerar inte heller, han får skav av dem. Har provat rätt många olika täcken och det är många märken som inte passar.

PS. Såg du tråden på "Gnägg" där man skrev vem som man kunde tänka sig att skänka sin häst till?
 
Jag tror att olika passform passar olika hästar! Och vissa hästar trivs med "trängre" bogar, och slipper skav, då täcket kanske sitter bättre på andra ställen! Vet flera exempel där stora hästar passat bättre i "ponnybogar", då vissa tillverkare har en tendens att felbedömma längden på tyget...(?) Men visst, många ponnyer passar tydligen i Shires-täcken.

Jag har bara mött på positiva upplevelser/erfarenheter med Shire, även till STORA hästar, och skulle nog oxå satsa på ett sånt.
 

Liknande trådar

Utrustning behöver man verkligen hur många täcken som helst eller räcker det med ett? det blir ju inte direkt billigt om man vill ha ett täcke med...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 671
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Hjälp! Vi behöver nya täcken till en ekonomisk prislapp. Jag är helt lost vad det gäller sådant och det var larvigt många år sedan jag...
Svar
17
· Visningar
877
Senast: Fruentimber
·
Utrustning Vilka är era favoritmärken på täcken som passar till brett ansatt hals? Senast jag hade täckeshäst var det ett varmblod som kunde ha det...
Svar
3
· Visningar
590
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 094
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp