Sv: siberian husky
Jag har siberian husky killar dom är 18 och 17 månader.
Jag har aldrig ångrat valet av ras men jag har aldrig varit med om jobbigare tonåringar.
Huskyn är en ras som tycker om att jobba den är mycket lojal och jag kan se utifrån mina hundar och andra vänners så är dom lite av en enmans hund dom tyr sig gärna till en person.
Lydnadsmässigt ingenting är omöjligt mamman till min ena kille hon tränar flitigt och har även tävlat i Lydnads klass 1 och är på G med Lydnads klass 2 nu.
Problemet med en husky är att dom gör lite de som faller dom in du kan aldrig pressa en husky till någonting som du kanske kan med andra raser-när dom tycker att någonting börjar bli tråkigt eller inte fungerar på deras sätt så skiter dom fullständigt i dig.
Deta med att ha dom löss de kan funka ingenting är omöjligt MEN eftersom dom har så stark arbetsvilja och när de kommer en fågel en kanin eller något så kommer den starka jakten in och du är helt ointressant IGEN=)
Sen kan jag av egna erfarneheter berätta att när jag funderade på ras så sa alla att jag inte kunnde ha en för att jag bor i lägenhet vilket fungerar utmärkt.
Jag har en uppfödare som sa en jäkligt smart sa villket jag tror passar bra in på många andra raser.
-jag ser häldre som uppfödare att en person som bor i lägenhet köper hund för då vet jag att den kommer ut ,dom som bor i hus eller har trädgård släpper gärna ut sina hundar där och tror att dom kan göra av med sin energi där.
Skulle man strunta i att gå ut med hunden i lägenheten så har du ingen lägenhet KVAR...dessa hundar ser man på ett efektivt sätt när dom är understimmulerade dom tar sönder ALLT!!!
Nu har vi flyttat ut på landet eftersom vi väntar kille nr 3 snart.
Med mina hundar gör jag allt möjligt tränar lydnad vilket går si så där..
Jag springer och cyklar mycket med dem och vi kör och drar med dme i skogen.
Jag reser land och rike med mina hundar på utställningar och liknade.
Jag har sätt många hundar i stan som med rätt motion kan bli jätte fina och lugna husky`s de gäller bara att veta vad man ger sig in på.
Deta är ingen nybörjar hund och det är ingen lätt ras absolut inte.
Man kan tyvär bara se deta på blocket ..för 2 år sedan fans där inga hundar alls idag finns där säkert 100 omplacerings hundar och i alla står där säljes pg allergi i familjen...synd att folk inte kan erkänna att de inte var något för dem.
Sen är de som de står nedanför de finns tre typer av Siberian husky *inte två*
Sprint-Som avlas för långa distanser med mycket uthållighet
Race-för långa distanser men även i bruk för utställning
Show-*hör man på namnet* utställnings hunden men även ämnad för drag kraftigare men även starkare inte fullt så uthålliga skulle jag säga då deras bensättning inte är fullt så bra som race och sprint.
De som Också är en viktig del är att du ser till att skaffa dig en bra uppfödare de finns säkert 12 st uppfödare i sverige som jag inte rekomenderar...alla ska ha husky idag..alla ska vala på dem men ingen vet vad dom vill få fram för typ av hundar.
Hoppats du har fått lite info om mina hundar och rasen