Sigma dressyrsadel

Re: Hur vågar ni...

Nya sadlar ska ligga lite högre. Efter ett tag formar dom sig efter hästen och sjunker ned en bit.

Som Tassetass sa:
"Men vid/extra vid bom kan ju betyda vad som helst! Vinklarna kan ju variera precis hur som helst, den vinkel som är X-vid bom på ett märke kan vara normal på en annan, sen spelar ju bommens form in, hur "böjd" eller rak sadeln är undertill osv osv."

Det är olika på olika sadlar.
 
Re: Hur vågar ni...

Varför skulle det vara vågat?
Man kollar ju hur sadeln ligger och klämmer och känner överalt.
Jag har provat ut två sadlar sammanlagt och tyckt att dom har passat, sen har jag tagit ut en vän som är sadelmakare och hon sa att dom passar :)
 
Re: Hur vågar ni...

Du gör som sagt som du vill, och andra med för den delen, men så mycket ryggskador jag sett pga dåliga sadlar (och skräckexempel man hört från equiterapeuten som i princip varit på varenda häst i Norrbotten) gör mig förvånad att folk vågar chansa.
 
Re: Hur vågar ni...

sedan finns det även sadelmakare som visat ut fel sadlar.
har själv en bekant som vart med om det flera ggr!
så man är aldrig hundra säker, vad man än gör.
 
Re: Hur vågar ni...

Visst kan det vara ett vågspel..men det går att prova ut en sadel "själv" med hjälp av någon kunnig.
Ska själv köpa en begagnad griffin, och har inte tillgång till någon sadelutprovare som säljer billiga syntetsadlar.
Så jag får prova ut sadeln själv.
Har mätt hästen efter Thorowgoods tabell.
Ska kanske ta ut en sadelprovare när jag väl har sadeln om jag är osäker.
Men det är inte så lätt det där med sadelutprovare om man inte kan få tag i massa sadlar att prova ut...
 
Re: Hur vågar ni...

Det är inte alla sadeltillpassare och liknande som kan ge hästen en bra tillpassad sadel, det har man ju hört :crazy:
 
Re: Hur vågar ni...

Men jösses Tassetass! Inte visste jag att du hade en sån tillit till auktoriteter. Jag har för mig att du brukar våga tänka själv? Ta inte illa upp - det är en komplimang!

Själv har jag hållit på med hästar länge, troligen längre än många sadelmakare. Jag rider långa sträckor på min häst (distansryttare) och dessutom har jag gått två kurser i sadeltillpassning hos en sadelmakarmästare (och en massage/stretchingkurs hos equiterapeut). Jag är den som känner min häst bäst och som ser hur sadeln påverkar hästen. Jag skulle inte tveka att passa ut en sadel själv - inte en sadel som min häst ska ha ett par gånger i veckan kanske (vilket jag tror att Sture ska ha sin "extra" sadel till också kanske?) men däremot så tar jag gärna råd från sadelmakaren när det gäller distanssadeln även om jag inte alltid litar blint på den heller.

Alla vet ju också att hästar musklar sig olika vid olika arbete - tar du ut sadelmakare en gång i månaden för att se om sadeln passar? En sadel som ligger bra en gång kommer troligen inte att ligga lika bra efter en tids träning.

Lite eget sunt förnuft och tillit till sin egen kunskap måste man ha som hästägare - för hästens skull.
 
Re: Hur vågar ni...

Ja, det stämmer, jag ska bara använda min dressyrsadel 2, max 3 gånger i veckan. Min andra sadel, allroundsadeln, är myyycket väl tillpassad till min häst! Den väntade jag 3,5 månader på att få just av den anledningen.

Efter vad jag har kunnat läsa mig till, sett när sadelutprovaren provat ut sadel och själv kunnat se och känna så ligger sadeln bra på pållans rygg. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
846
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Är på jakt efter en dressyrsadel till vår c-ponny. Han har idag en prestige versailles 16" bomvidd 33 som ligger bra. Vad ska jag leta...
Svar
1
· Visningar
423
Senast: ako
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 667
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp