Mänskligt Sirapshjärna

#22
Så trist läge. Jag får se hur långt jag kommer. AG är som sagt flexibel. Just nu känner jag mig jätteseg. Jag känner mig rätt förbrukad.

Men jag funderar också på hur jag ska kunna kapa kostnader. Kan jag ta cykeln till affären i stället för bilen? Det är 7 km till affären med dåligt sortiment och knappt 9 km till affären med något bättre sortiment och postservice. Kan jag köpa billigare mat?

Och kan jag skapa extrainkomster? Skulle jag kunna hyra ut ett rum på övervåningen som övernattningsrum? Jag vet inte ens om efterfrågan finns.
Beroende på hur ofta du handlar nu så kanske du kan handla mer sällan? Veckohandla i alla fall. Men det gör du kanske redan?
 
#23
Beroende på hur ofta du handlar nu så kanske du kan handla mer sällan? Veckohandla i alla fall. Men det gör du kanske redan?
Jag lyckas inte planera mat för en hel vecka. Plötsligt är mjölken eller brödet slut och då åker jag och handlar. Sen är det ju lite jobbigt när jag handlat mat som jag sen inte vill äta innan det hunnit bli dåligt. Tyvärr tycker jag fortfarande inte att det är kul att laga mat. Det spelar liksom knappt någon roll hur kort tid det än tar. 5 minuter är väl vad jag kan tycka är okej tidsåtgång. Att koka bulgur och steka ett par färdiga vårrullar är nästan överkurs. Nu hade jag en tanke att göra linssoppa, men orkar inte skala och hacka lök och morot. Det är jobbigt att koka potatis också för potatisen måste tvättas först. För ett tag sen köpte jag laxbitar som jag har i frysen men jag vet inte vad jag ska göra med dem.

Matlagning och allt som har med det är göra är verkligen genuint skittråkigt.
 
#27
@Magiana Frysta laxfiléer är min nödmat. Tina en, häll lite olja i en form, vänd filén i oljan, pressa citron över, salta och peppra, 14-15 minuter i 175 grader. Till det en halv påse fryst stuvad spenat som jag värmer på spisen. Klart.
Man behöver inte ens tina upp den först. Ibland tar jag en direkt från frysen. Brukar ha på citronpeppar, det är dock enklare att få det att fastna om den får ligga liten stund i den varma ugnen först.

Och om jag inte orkar koka potatis brukar jag göra couscous till :).
 
#29
Jag lyckas inte planera mat för en hel vecka. Plötsligt är mjölken eller brödet slut och då åker jag och handlar. Sen är det ju lite jobbigt när jag handlat mat som jag sen inte vill äta innan det hunnit bli dåligt. Tyvärr tycker jag fortfarande inte att det är kul att laga mat. Det spelar liksom knappt någon roll hur kort tid det än tar. 5 minuter är väl vad jag kan tycka är okej tidsåtgång. Att koka bulgur och steka ett par färdiga vårrullar är nästan överkurs. Nu hade jag en tanke att göra linssoppa, men orkar inte skala och hacka lök och morot. Det är jobbigt att koka potatis också för potatisen måste tvättas först. För ett tag sen köpte jag laxbitar som jag har i frysen men jag vet inte vad jag ska göra med dem.

Matlagning och allt som har med det är göra är verkligen genuint skittråkigt.

Undertian.se (eller com) har enkla goda och billiga recept med inhandlingslista. Fryser in det som inte går åt.

Bakar bröd, rör ihop degen på morgonen och bakar det på kvällen. Minimalt med jobb, och brödet blir kanon. Dessutom otroligt mycket billigare. En påse mjöl räcker till ca 3 bröd. Jämför man kilopriset så är det värt det! Dessutom blir det godare än köpebröd när man övat lite.

Är tyvärr utbränd, sjukskriven, jobbar bara 25% nu. Jag är väldigt stressad över ekonomin. Just nu så känns det som det enda jag kan är att baka bröd. Hjärnan funkar lite bättre men knappt. Blir trött direkt men har börjat jobba för ekonomin.

Det är ett skit när huvudet inte funkar.. hoppas du får ordning på ditt.
 
#30
Man behöver inte ens tina upp den först. Ibland tar jag en direkt från frysen. Brukar ha på citronpeppar, det är dock enklare att få det att fastna om den får ligga liten stund i den varma ugnen först.

Och om jag inte orkar koka potatis brukar jag göra couscous till :).
Jag var noga med att skriva om att tina, för det är då 14-15 min och 175 gr blir bra. Ofta rekommenderas varmare ugn och/eller längre tid men då blir laxen torr, tycker jag.
 
#31
Undertian.se (eller com) har enkla goda och billiga recept med inhandlingslista. Fryser in det som inte går åt.

Bakar bröd, rör ihop degen på morgonen och bakar det på kvällen. Minimalt med jobb, och brödet blir kanon. Dessutom otroligt mycket billigare. En påse mjöl räcker till ca 3 bröd. Jämför man kilopriset så är det värt det! Dessutom blir det godare än köpebröd när man övat lite.

Är tyvärr utbränd, sjukskriven, jobbar bara 25% nu. Jag är väldigt stressad över ekonomin. Just nu så känns det som det enda jag kan är att baka bröd. Hjärnan funkar lite bättre men knappt. Blir trött direkt men har börjat jobba för ekonomin.

Det är ett skit när huvudet inte funkar.. hoppas du får ordning på ditt.
Tråkigt att du också har drabbats. Jag vet inte vad som ska till för att få hejd på epidemin (för det anser jag att det är).

Tack för tipset om sajten. Jag ska ta och kolla där.

Jag bakade mycket förr, men senaste åren har det inte blivit så mycket av olika anledningar. Sen jag flyttade hit för 2½ år sen så har jag väl bakat bröd en gång.

Ja, det är ett skit när skallen inte funkar. Jag känner mig som ett spån lite titt och tätt. Nu när jag fick ökad sjukskrivning igen så så känner jag mig åter tröttare, precis som i början (fast inte lika mycket). Men jag kämpar på. När jag tagit mig igenom mina fyra timmar kan jag gå och lägga mig på soffan. Att göra något annat då känns inte alls aktuellt. När jag snackade med läkaren sist så frågade han vad jag hade tänkt mig (så som i hur har du tänkt bli frisk/arbetsför). Inte fan vet jag. Jag vill ju vara aktiv och har egentligen hur mycket som helst att göra, men det finns ju gränser för vad man kan göra.
 
#32
Tråkigt att du också har drabbats. Jag vet inte vad som ska till för att få hejd på epidemin (för det anser jag att det är).

Tack för tipset om sajten. Jag ska ta och kolla där.

Jag bakade mycket förr, men senaste åren har det inte blivit så mycket av olika anledningar. Sen jag flyttade hit för 2½ år sen så har jag väl bakat bröd en gång.

Ja, det är ett skit när skallen inte funkar. Jag känner mig som ett spån lite titt och tätt. Nu när jag fick ökad sjukskrivning igen så så känner jag mig åter tröttare, precis som i början (fast inte lika mycket). Men jag kämpar på. När jag tagit mig igenom mina fyra timmar kan jag gå och lägga mig på soffan. Att göra något annat då känns inte alls aktuellt. När jag snackade med läkaren sist så frågade han vad jag hade tänkt mig (så som i hur har du tänkt bli frisk/arbetsför). Inte fan vet jag. Jag vill ju vara aktiv och har egentligen hur mycket som helst att göra, men det finns ju gränser för vad man kan göra.
Om du visste hur du skulle bli frisk behövde du ju inte läkare :banghead:. Känner igen det där från min coach, om jag visste vad jag ville behövde jag ju inge coach. Så jag bara satt av tiden . Hoppas du hittar nånting vettigt.
 
#33
Om du visste hur du skulle bli frisk behövde du ju inte läkare :banghead:. Känner igen det där från min coach, om jag visste vad jag ville behövde jag ju inge coach. Så jag bara satt av tiden . Hoppas du hittar nånting vettigt.
Så sant.

Kanske skulle kostrådgivning vara något, men jag undrar om dietister är kunniga på vilken mat man bör äta i mitt läge och vilken mat man ska undvika. Och sen lite enkla recept på sånt som man faktiskt orkar och klarar av att laga. Jag funderar också över om det finns något vettigt kosttillskott som kan hjälpa. Sömnen funkar hyfsat i alla fall, även om jag har svårt att somna ibland och svårt att vakna när jag ska.

Nu har jag ju varit så inriktad på att lära mig ställa lagom krav på mig själv, att lära mig att koppla av och att hushålla med den energin som finns så det inte blir underskott. Det har väl hittills inte gett full utdelning.
 
#34
Så sant.

Kanske skulle kostrådgivning vara något, men jag undrar om dietister är kunniga på vilken mat man bör äta i mitt läge och vilken mat man ska undvika. Och sen lite enkla recept på sånt som man faktiskt orkar och klarar av att laga. Jag funderar också över om det finns något vettigt kosttillskott som kan hjälpa. Sömnen funkar hyfsat i alla fall, även om jag har svårt att somna ibland och svårt att vakna när jag ska.

Nu har jag ju varit så inriktad på att lära mig ställa lagom krav på mig själv, att lära mig att koppla av och att hushålla med den energin som finns så det inte blir underskott. Det har väl hittills inte gett full utdelning.
Varför skulle en dietist inte vara kunnig gällande vilken mat du bör äta? :)
 
#35
@Magiana Vill tipsa om typ fryst krögarpytt på påse som mat med, går fort att steka och det är bara att salta och peppra plus steka ett ägg eller två så har man en bra middag.
Gillar man rödbetor är det ju bara att ha det till, själv gillar jag att ha bostongurka och ketchup till :angel:
 
#36
Varför skulle en dietist inte vara kunnig gällande vilken mat du bör äta? :)
Jag vet inte. Jag tänker att kunskap om vilken mat som gör en lätt i kroppen, vilken som piggar upp och vilken som skapar tyngdkänsla, kanske inte ingår i deras utbildning?

@Magiana Vill tipsa om typ fryst krögarpytt på påse som mat med, går fort att steka och det är bara att salta och peppra plus steka ett ägg eller två så har man en bra middag.
Gillar man rödbetor är det ju bara att ha det till, själv gillar jag att ha bostongurka och ketchup till :angel:
Jag äter inte rött kött och tidigare när jag gjorde det så var pyttipanna något av det sämsta jag kunde äta. Det mättade inte.
 
#37
Jag vet inte. Jag tänker att kunskap om vilken mat som gör en lätt i kroppen, vilken som piggar upp och vilken som skapar tyngdkänsla, kanske inte ingår i deras utbildning?
En näringsriktig allsidig kost är det som funkar, och det borde en väl en dietist vara bra på? Mig veterligen finns det ingen mirakelmat som piggar upp och gör en lätt i kroppen. Utan pigg blir man i så fall om man får i sig alla näringsämnen som man behöver.
 
#38
En näringsriktig allsidig kost är det som funkar, och det borde en väl en dietist vara bra på? Mig veterligen finns det ingen mirakelmat som piggar upp och gör en lätt i kroppen. Utan pigg blir man i så fall om man får i sig alla näringsämnen som man behöver.
Det där grundläggande kan jag också och behöver inte en dietist för det.
 
#39
Jag pressade mig för hårt efter en hjärnskakning, så kan inte säga att jag vet precis hur du har det men en sak som fungerar för mig är regelbunden vila på bestämda tider. Oavsett om jag är trött eller har ont i huvudet. Jag jobbar två timmar, vilar 30-60 min, jobbar igen, vila, jobb och det är det enda som jag provat som ger mig mest. Samt utevistelse såklart! Grejen är att inte vila för kort eller för länge så det är inte alltid så lätt att få till det... Rutiner överlag märker jag är positivt, svårt när man som jag egentligen är väldigt impulsiv. Jag har fått sluta med "jag ska bara...", är rutinen att vila vid kl. 10 så är det då och inte 10 minuter senare. Tog ett bra tag innan jag insåg att det faktiskt gick fortare att göra klart uppgiften efter vilan än innan.

En annan sak som jag tagit till mig är att göra det som kräver mest koncentration tidigt på dagen och spara "lättare" uppgifter till senare på arbetsdagen. Att göra tvärtom innebär allt som ofta att jag blir ännu tröttare och frustrerad.

Glömska är ju nästa bekymmer och nuförtiden skriver jag ner allt. Antecknar under tiden jag jobbar för att kunna gå tillbaka när jag tappar tråden. Postitlappar, kalender, handlingslista etc. Jag försöker också undvika stress, börjar jag stressa så låser det sig och jag har ingen kontroll. Skitjobbigt att lägga om så jag alltid har fem minuter till godo jämfört med innan då jag var på pricken i tid eller några minuter sen.

Du kanske redan tänker på de här sakerna, men jag hoppas att det är något du kan ta till dig och som gör dagarna lite uthärdligare.
 
#40
Jag pressade mig för hårt efter en hjärnskakning, så kan inte säga att jag vet precis hur du har det men en sak som fungerar för mig är regelbunden vila på bestämda tider. Oavsett om jag är trött eller har ont i huvudet. Jag jobbar två timmar, vilar 30-60 min, jobbar igen, vila, jobb och det är det enda som jag provat som ger mig mest. Samt utevistelse såklart! Grejen är att inte vila för kort eller för länge så det är inte alltid så lätt att få till det... Rutiner överlag märker jag är positivt, svårt när man som jag egentligen är väldigt impulsiv. Jag har fått sluta med "jag ska bara...", är rutinen att vila vid kl. 10 så är det då och inte 10 minuter senare. Tog ett bra tag innan jag insåg att det faktiskt gick fortare att göra klart uppgiften efter vilan än innan.

En annan sak som jag tagit till mig är att göra det som kräver mest koncentration tidigt på dagen och spara "lättare" uppgifter till senare på arbetsdagen. Att göra tvärtom innebär allt som ofta att jag blir ännu tröttare och frustrerad.

Glömska är ju nästa bekymmer och nuförtiden skriver jag ner allt. Antecknar under tiden jag jobbar för att kunna gå tillbaka när jag tappar tråden. Postitlappar, kalender, handlingslista etc. Jag försöker också undvika stress, börjar jag stressa så låser det sig och jag har ingen kontroll. Skitjobbigt att lägga om så jag alltid har fem minuter till godo jämfört med innan då jag var på pricken i tid eller några minuter sen.

Du kanske redan tänker på de här sakerna, men jag hoppas att det är något du kan ta till dig och som gör dagarna lite uthärdligare.
Jag har inte så strikt rutin för vila, men går ifrån datorn några gånger under dagen och lägger mig på soffan en kvart. Timern i mobilen talar om för mig när det är dags att börja jobba igen.

Jag glömmer också saker och jag glömmer också att skriva ner saker. Förra veckan glömde jag tiden till bilbesiktningen. Det var antecknat i mobilen men jag hade ingen påminnelse påslagen. Jag försöker också planera så att jag har goda marginaler. Vad gäller sysslor i hem och trädgård så är jag inte så ihärdig som förut. Jag pushar mig inte att göra en massa. Jag gör det jag gör så länge jag har lust och ork, men kan numera ta fler pauser och bryta innan jag är slutkörd.
 

Hästar nu

  • Födda 2015 del 2
  • Tillskott lugnande/fokus
  • Ålder mognad ponny?

Övrigt nu

Dagbok

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos

Rekommenderas av Google:
Upp