Bukefalos 28 år!

Sista resan....

Centaur

Trådstartare
Ni som har avlivat hästar med spruta och sedan begravat dom hemma på gården.... Hur har ni gjort rent praktisk? Hade ni hittat platsen i förväg? Redan grävt klart? Hur gjorde ni med hästen, tog ni med den bort till graven och avlivade där. Om inte, hur fick ni hästen på plats när den var död? Hur djupt måste man gräva? Vad om det är fruset? Vad gör man om hästen har dött i boxen?

Hemska frågor.... Men jag vill vara beredd... Hästen ska INTE till nåt slakteri. Jag vill ge honom ett värdigt slut, veta var han finns. Förhoppningsvis får jag ha honom kvar några år till... :)
 
Begravt två B-ponnier hemma.

Dock inte grävt ner dem, utan de har "gravröse", dvs stort stenröse. (Nej, det är inte lagligt..)

Den första blev 33 år, och vi såg i förtid ut platsen och började samla sten och ta dit. När det var dags för honom att fara så gick vi med honom dit och han togs bort med bult där, och täcktes sedan med sten.

Den andra hade vi också "förberett" för innan. Han fick dock svår fång och klarade inte att ta sig ut till graven, utan han togs bort på gårdsplanen (eller kanske tom i boxen, jag vet faktiskt inte, jag var inte betrodd att närvara). Sen kom det jobbiga.. Att slå kedjor kring benen på honom och haka fast i traktorskopan/pallyftararmarna (vet som sagt inte vilket, pappa undviker ämnet) och köra ut honom till graven. Sänktes ner där och täckes med sten.

Stentäckndet sköttes företrädelsevis med traktor, skopan tog upp skoplass med sten som hälldes över. Men "finliret" sköttes för hand...

Att de inte är nerGRÄVDA var för att det var ganska troligt att förstaponnyn skulle åka sin sista resa en vinter (vi hade på känn vintern innan att den nog var sista, han gick ner sig rejält vintertid, men mådde som en kung på sommaren. Och mycket riktigt så blev det sista, han fick planerat sluta sina dagar 5:e januari 1993. Strax innan nyår slocknade gnistan i ögonen på honom och han hade fått nog). Och tjälen gör att det inte gär att ösa över jord igen (även om man gräver graven i förtid så fryser jordhögen som ska användas för att täcka över ihop).

Deras stengravar är rätt lika vikingagravarna förresten, det är först staplat sten som en liten "ram" och sen är det en mjukt rundad hög med massor med sten över. De har varsin riktig, uthuggen gravsten med inskription.

Men kan hästen gå själv så är det lättaste att ha sett ut platsen och gjort klart innan, och sen ta bort hästen i närheten av graven (eller I graven, beror lite på hur bra nerver och snäll häst man har). Med bult eller spruta spelar egentligen ingen roll.

Annars får man transportera dem dit, det är eg rätt lätt om någon bara har en traktor. Kroppen är ju död och det är ett kadaver, men det känns ändå inte så kul att se ens häst dingla så.. Men bönder brukar ställa upp på dylika transporter, så man kan gå därifrån när hästen fallit och sen inte gå dit förrän graven är igengrävd och täckt.
 
hej skall du begrava en hel häst måste du ha tillstånd.
pga av vattenledningar m.m

två avlivningar har vart hemma på gården med bult pistol o sen iväg i container. den tredje var på djursjukhus.

mvh kamilla
 
Har en kompis som avlivade en av sina hästar med spruta förra sommaren. Avlivningen var plannerad. Så hon hade gott om tid att söka alla tillstånd som behövdes. Värre är det nog om det blir akut, för som sagt tillstånd måste man ha. Nu minns jag inte vart eller hos vilka det var hon sökte, men det var flera olika och dom kom även dit och kollade ut platsen. Dom bestämmer osså hur stort och djupt du måste gräva. Hennes sambo grävde med grävmaskin någon dag innan avlivningen.
Hon ville avliva hästen på gården och denna plats var en bit ifrån, då dom inte fick tillstånd att gräva ner i anslutning till gården. Så dom var även tvungen att ordna med transport till graven. Dom tog kättingar runt hästens ben med en traktor med lastare, la honom på lastbilsflak och körde till graven. Lika när den skulle ner i graven.
 
Man kan söka tillstånd även om man inte planerar en avlivning inom den närmaste tiden. Tullståndet gäller tills man begravt hästen. Och det går att söka tillstånd för två åt gången. Praktiskt om man har flera hästar.

/KT
 
Åtminstone här i Västernorrland ger länsvet. besked direkt på telefon o sedan är det bara att ringa kommunen för att diskutera platsen, allt går oftast att ordna på en timme eller så.
PL
 
Hej!

Avlivade min c ponny ( 35 år) för nästan precis 2 år sedan.
Det blev ganska akut och han avlivades i boxen med en spruta.
Jag ringde till länsveterinären och fick tillstånd av honom att begrava hästen på en lämplig plats. Han sa att jag skulle ringa till kommunen och tala om vilken plats jag hade valt och att de säkert ville komma ut och ge sitt godkännande.
Men de på kommunen var nog de omständigaset jag pratat med och svarade att så kunde man alls inte göra!
Jag ringde upp länsvet igen och han sa att han tog på sig det ansvaret och att jag skulle få ett papper på det hemskickat.
Sambon hyrde en minigrävare och grävde ett ganska stort och djupt hål. Hästen åkte dit i skopan på grannens lastmaskin och jag var med hela tiden. Sambon hjälpte mig att lägga ner hästen på ett snyggt sätt såsom han var värdig och det var jobbigt, men känns bra att man fick vara med och se till att allt blev bra.
När jorden skulle övertäckas gick jag därifrån, det ville jag inte se.
Jag knöt en ormvråksfjäder i ett läderband i hästens man. Man använder ormvråksfjädrar som skydd mot sjukdomar och att hästens ande lever vidare. Gammal indiansk tradition.

Nu är platsen märkt med en sten och papprena från länsstyrelsen ifyllda, med bifogad karta över platsen.

Det känns bra att ha hästen begravd nära hemma. Men ibland har man ju inget val.
Mvh Sofia
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 099
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 208
Senast: Puffindog
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett par stycken hästar som nu passerat 20 års ålder och inser att jag inom en trolig överskådlig framtid kommer behöva avliva...
2
Svar
29
· Visningar
4 508
Senast: Lena_B
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • The Eras tour Stockholm
  • Vad läser du just nu?
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp