Bukefalos 28 år!

"Sit-Ups" för hästar

F

Febbe

Kan någon rekommendera några övningar för hästar som stärker bukmuskulaturen. Mitt sto ser alltid ut att ha lite rund mage fast hon är i bra form och tränas och rids varje dag inkl. hoppning och tävling.
 
Sv: "Sit-Ups" för hästar

Hej

Satt just och läste senaste ridsport, där stod det om simning för hästar.
Det skulle tydligen vara effektivt för att stärka buk och rygg muskulatur.
 
Sv: "Sit-Ups" för hästar

Simning kan ju vara lite svårt om man inte bor i närheten av en pool för hästar.
 
Sv: "Sit-Ups" för hästar

När hästen går i korrekt form arbetar även bukmuskulaturen, och för att hästen ska orka bära sig i en bra form behövs bukmuskulatur (bland annat). Övningar som gör att hästen höjer ryggen är även bra för bukmuskulaturen, alltså klättring, gå i skogen (obanad terräng eller stigar) och mycket bommarbete.
 
Sv: "Sit-Ups" för hästar

Tänk också på att hästar är byggda olika så alla har inte förutsättningarna att se totalslimmade ut även runt magen.

Galopparbete stärker också bukmusklerna.
 
Sv: "Sit-Ups" för hästar

Hästen rids i rätt form och vi gör precis det som ni sa såsom klättring, mycket bommar och gymnastik serier med låga hinder. Hon är nog inte den slimmade typen helt enkelt.
 
Sv: "Sit-Ups" för hästar

Det är nog bra att tänka helhet, inte enbart fokus på just magmusklerna, tror jag. Annars är det lätt att stirra sig blind.

Jag vet av erfarenhet att vissa hästar ser ut att ha stor och rund mage ifall dom är strama i vissa muskler i kring höfter/kors.

Hur jobbar hästen med ryggen?

Det finns ju många frågor att undra över. Främst undrar jag över tandstatus, rörelse och foderstat när en häst är "oproportionerlig".
 
Sv: "Sit-Ups" för hästar

Galopparbete så som intervaller och canter brukar fungera bra.
 
Sv: "Sit-Ups" för hästar

Hej

Satt just och läste senaste ridsport, där stod det om simning för hästar.
Det skulle tydligen vara effektivt för att stärka buk och rygg muskulatur.

Ursäktar att jag lånar tråden, men måste bara påpeka att simning inte stärker ryggen. Det stärker buk, rumpa, lår, bogar och ben, men inte ryggen eftersom hästen simmar med huvudet högt och således sänker ryggen. Däremot har ju de flesta simanläggningar även rullband där hästen kan gå i lutning så den stärker även ryggen (hade min förra häst på sim i 6 veckor)
 
Sv: "Sit-Ups" för hästar

Tandstatus är ok, aldrig haft problem med rygg etc. Bidragande orsak är kanske också att min man brukade lägga in lite väl mycket hösilage förra vintern och att det fortfarande sitter kvar några extra kilo sedan dess. Kollas av equiterapeut några gånger om året och inga "strama" muskler har hitintills visat sig (förutom lite träningsvärk någon gång). Är noga med att väga allt fodret nu så förhoppningsvis försvinner magen om någon månad.
 
Sv: "Sit-Ups" för hästar

Då är det inte muskelmassan som är för liten utan fettmassan som är för stor. Och precis som med människor så kan inte hästar punktförbränna fett. Ut och träna konditionen i skogen innan det blir för kallt och hårt, trava och galoppera långa sträckor med bibehållen foderstat så ska du se att det ger med sig efter ett tag. Dock skulle jag vara försiktig med att dra ner på forderstaten för att få en viktminskning så här på hösten, då hästen ofta behöver mer energi när vi närmar oss minusgrader. Kanske släpper det av sig själv under vintern?
 
Sv: "Sit-Ups" för hästar

*Lånar knapp*

Kanske en ny marknadsförings id´e att starta Häst gym med häst gumpa.:rofl: :rofl:
 
Sv: "Sit-Ups" för hästar

Är noga med att väga allt fodret nu så förhoppningsvis försvinner magen om någon månad.
Har du själv provat göra Qi Gong eller Thai Chi?
Jag frågar av den enkla anledningen till att ifall man vet vad som händer i kroppen när man tränar den på detta skonsamma sätt så vet man även att man kan göra likadant med hästarna.
För att får bort en onödigt stor mage så behövs energi och cirkulation i kroppen.
Är hästen överviktig så är kanske inte hård och onödigt påfrestande kontidionsträning det allra bästa för leder och ligament.
Det gäller bara att ta reda på vad som behöver en extra knuff i rätt riktning.

Hur upplever du hästen?
Pigg, levnasglad, sprudlande av energi, lat, orkeslös, apatisk, bekväm?
 
Sv: "Sit-Ups" för hästar

Du hovis,
Kan inte du uppfinna en maskin som tränar magmusklerna för hästen?
;)
 
Sv: "Sit-Ups" för hästar

Du hovis,
Kan inte du uppfinna en maskin som tränar magmusklerna för hästen?
;)


Det finns redan en, fast det kräver ju även en ryttare som orkar rida och träna sin egen häst utifrån den foderstat man har "analyserat fram" (till hästen):angel:
 
Sv: "Sit-Ups" för hästar

Hur hittar jag hästsim i södra sverige?
 
Sv: "Sit-Ups" för hästar

Tack. Vet att det ska finnas ett i skåne, men hittar inte deras hemsida igen.
 
Sv: "Sit-Ups" för hästar

Tack. Vet att det ska finnas ett i skåne, men hittar inte deras hemsida igen.

Finns ett hästsim beläget mellan Höör och Hässleholm i Skåne, heter Stall Ella. Har funnits en hemsida, men den existerar visst inte för tillfället/längre.
Jag har i alla fall ett telefonnummer om intresset finns. PMa mig i så fall.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
700
Senast: Ray
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 729
Senast: Lobelia
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 661
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp