Bukefalos 28 år!

Sitta fastspänd på häst

Mirre

Trådstartare
Bälte för ryttare
Någon som vågar testa? ;)

Själv tycker jag det verkar livsfarligt, hellre åka i backen än att sitta fastspänd och fara runt som en annan trasdocka på hästen. Fy vad hemskt för hästen!
Ska tydligen gå på batteri, tar det slut löser inte spännet ut öhvt utan man får göra det manuellt.

Som att man hinner tänka på det när man går omkull mitt i hindret, hästen snubblar ute, reser sig och slår över osv. :crazy:
 
Sv: Sitta fastspänd på häst

Det där verkar ju fullständigt livsfarligt. Om man nu vill begå självmord finns det väl bättre metoder :crazy:
 
Sv: Sitta fastspänd på häst

eller ännu värre än bara fara runt som en trasdocka på hästen - om sadeln skulle glida på sned och ryttaren inte hänger med och drar runt sadeln och man sitter fast istället!
 
Sv: Sitta fastspänd på häst

Men kanske kan vara något för handikappridning? Många behöver ju både ledare och någon som hjälper dem att sitta kvar och då kanske bältet kan fungera?
 
Sv: Sitta fastspänd på häst

skulle definitivt behöva de på min häst som jag flyger av hela tiden då han blir rädd. :P men vet int eom jag skulle våga testa.. som sagt finns ju många situationer som de kan bli farligt istället..
 
Sv: Sitta fastspänd på häst

Jag tänker på sadeln också! Om man nu kastas iväg åt sidan och "borde" ha ramlat av, så har man säkert mycket av sin kroppsvikt utanför hästen. Vilket borde kunna påverka sadelläge om man inte är i flugviktsklass. Med andra ord så istället för att åka av hästen så sitter man fast under magen med snurrad sadel.

Jag är mer intresserad av vad som krävs för spännet att lösa ut, än av hur väl man sitter kvar.
 
Sv: Sitta fastspänd på häst

Usch, verkar livsfarligt!
Hur ska spännet veta när det är rätt tillfälle att inte lösa ut. ? Nej usch
 
Sv: Sitta fastspänd på häst

Jag förstår inte vem som är målgruppen?
När behöver man sitta fast i sadeln... det är ju precis tvärt om med säkerhetsstigbyglar osv. att de ska utlösa om man är på väg av.
 
Sv: Sitta fastspänd på häst

Jag har kollat upp denna snillrika uppfinning lite mer och det är faktiskt inte så himla dum som ni tror ;)

Batteriet styr en sensor som är inställd så att selen löser ut om tex hästen går omkull.
Det finns en video på youtube där dom lägger en häst med flit för att visa att det funkar.

Knappen som du löser ut bältet med manuellt sitter bra till och jag ser inte att det skulle bli problem att komma loss manuellt även i lite trixigare situationer (iof är jag en sån som kan hålla huvudet kallt oavsett situation)

Hade absolut kunnat tänka mig att vara testpilot på en sån sele.
Ser många målgrupper som får nytta av en säkerhetssele.
Tex min lille pojk som inte är helt sadelfast än och lätt halkar av när shettisen tar ett litet skutt.

Den enda hästen jag inte velat sätta den på är dom som reser sig och slår över, dom vill vi väl iof inte sitta på öht :meh:
 
Sv: Sitta fastspänd på häst

Jag tänker dock att det kanske inger en känsla av falsk trygghet om man skulle introducera den för nybörjare. Att de, istället för att hitta sin egen balans, lutar sig mot selen istället. Då tycker jag det känns bättre med en rem i sadeln att hugga tag i.

halvt knapplån

Jag börjar fundera lite på hur tunga människor selen är gjord för? Det uppstår ju ganska rejäla krafter när 70-80 kg (om inte ännu mer) slungas i sidled. Utan att vara jätteinsatt i fysik så blir jag lite orolig för hästens rygg :crazy: En normalt åtspänd, välsittande sadel snurrar ju inte runt i första taget. Och vad händer om detta plötsliga ryck i sidled får hästen att tappa balansen?
 
Sv: Sitta fastspänd på häst

Då löser bältet ut och ryttaren dimper i backen.

Den är ju inte gjord för att man ska sitta fast på hästen oavsett vad som händer.
Det är ett hjälpmedel för antingen nybörjaren eller den handikappade att få lite hjälp på traven alt för den mer rutinerade att stabilisera sig så pass att man klarar av att sitta en hel bockserie så att hästuslingen inte lär sig att slänga av folk i tid och otid ;)

Vad jag ser så har man ganska bra rörlighet i selen och det fungerar ju även att hoppa med den.

Jag har hittills inte hittat någon viktbegränsning eftersom den ju är ganska ny men den verkar ju finnas anpassad till små, små ponnys så då bör den ju också vara anpassad till lägre vikt?!
 
Sv: Sitta fastspänd på häst

Jag funderade oxå över målgruppen och tänkte på handikappridning och personer som har balansproblem. Själv menar jag att man istället bör lägga. Sin energi på att matcha häst och ryttare väl om man är rädd att ramla av . Själv har jag inte blivit avkastad på ca 20 år trots att jag rider mkt och på unga hästar. Jag är ingen superryttare men jag är bra på att tänka säkert och skulle omedelbart lämna bort en häst som jag känner är för svår f mig. Däremot har jag gått omkull när hästen har snubblat eller halkat en 4-5 ggr och det är ju svårt att förebygga när det inte handlar om att man har ridit för fort. Så selen är inget som intresserar mig .
 
Sv: Sitta fastspänd på häst

Enda situationen jag kan tänka mig selen är i handikappridning. "vanliga" nybörjare behöver lära sig att hitta sin balans, att ramla av ingår i ridsporten ;) Är man rädd för att ramla av ska man inte rida! Bättre med hjälm och väst!
 
Sv: Sitta fastspänd på häst

Men om den löser ut när folk är på väg av, vad är då meningen med den? Eller är det "avglidningar" man vill hindra? Då skulle jag förstå det till handikappryttaren som riskerar att glida av "utan anledning". Men ska den hindra folk från att dratta av i bockserier så kräver det ju att den håller för en hel del tänker jag.

Låter kanske som dumma frågor men jag ser fortfarande inte riktigt poängen.
 
Sv: Sitta fastspänd på häst

Tittar man på filmen så ser man ju en nybörjare på en häst som studsar lite. Selen håller ryttaren på plats och hästen slutar ( för att den som är på marken slutar jag den) utan sele hade ryttaren antagligen tappat balansen, hästen kanske tagit ett skutt till när ryttarens vikt hamnar snett och så åker ryttaren av ...så det kanske även kan vara ngt f turridningsställen där man har ovana ryttare som bara vill åka häst utan att åka av. Jag ser en risk med att hållas fast på en bockande häst och det är att skadar ditt bäcken om selen håller fast dig och du slår i sadeln istället f att flyga av ..
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 528
Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 805
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 509
Senast: BobberiBoo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 162
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp