Bukefalos 28 år!

sitter här och gråter

B

beagle

Avlivade min babylove beagle i måndags förra veckan. efter ett illa år med e-coliinfektioner i ögonen, diagnoser som "hon e bara gammal och lite senil" vid tokiga skendräktigheter osv osv. så var hon inte alls sig själv sista veckan, hon tappade till slut aptiten :( ( en beagle som tappar aptiten!!!) och det blödde från juvret och vaginan. Vi åkte till veterinären och där röntgade de och sa "gå ut och gå med henne hon är full med avföring så vi ser inget på plåtarna". Vilket jag tyckte var märkligt då vi varit ute och 3 timmar innan och hon gjort alla behov, vilket jag också sa flera ggr till djursjukvårdaren som röntgade. efter att ha varit ute i 45 minuter utan någon "nr 2" gick vi tillbaka och de plåtade igen. de tog blodprov osv. och sen kom det fram att hon hade en akut livmoderinflammation som krävde omedelbar operation, det var tydligen ren tur att vi inte hittat henne död i sängen natten innan :cry:

så antagligen var väl "avföringen" livmodern i ett väldigt kasst tillstånd... då hon skulle fyllt tolv i januari, inte varit fräsch öht senaste året och hennes juvertumörer kommit tillbaka även de, några tänder var ruttna och lösa(hon hade redan dragit ut några innan också), hon mått väldigt dåligt av skendräktigheterna de sista åren och ögonen inte var bra pga. cheery eye i barndomen som töjt ut undre ögonlocket vilket gjorde att hon fick ögoninflammationer rätt ofta, osv. och det att hon ändå var gammal och inte i fräscht skick i övrigt så tyckte både vi och vet. att det vore humanast att låta henne somna in.

det känns som att jag dödat min bästa vän och jag har enorma kval!

har blivit intalad av päronen senare att även om vi skulle gjort operationen och hon klarat sig skulle hon "lidit" kring operationen och kanske ändå bara levt ett halvår till med tanke på juvertumörerna och allt, och då inte mått så bra under den tiden.

eftersom hon varit så krasslig sista tiden så har man ju varit lite beredd på det men ändå inte!

får gråtanfall hela tiden och skyller bara på mig själv.

jag ska aldrig skaffa djur igen! det här är för hemskt! :cry:
 
Sv: sitter här och gråter

Usch... :cry: Jag lider verkligen med dig. Men jag är övertygad om att du valde rätt och att du gjorde det som var bäst för er alla.
 
Sv: sitter här och gråter

Tack! det betyder verkligen mycket!
 
Sv: sitter här och gråter

:( Vad hemskt... Jag förstår hur du känner - du tog beslutet. Förmodligen skulle jag känna likadant. Men ibland är inte det viktiga hur vi känner - ibland måste man vara modig och fatta rätt beslut.

Det hade ju varit mycket värre om hon hade dött på natten ensam i en bur på djursjukhuset :( . Nu var du hos henne hela tiden och det ger otroligt mycket trygghet åt en hund att ha sin matte hos sig.

Mina föräldrar resonerade så när vår 12-åriga Cavalier dog för många år sedan. Han fick hjärsvikt och klaffarna blev otäta. På djursjukhuset sa de att de kunde operera men att han troligtvis inte skulle överleva natten. Eftersom hunden fick sådan ångest varje gång vi åkte till djurskjukhuset med honom ville inte mina föräldrar riskera att han skulle behöva dö där. De ville inte lämna honom på ett ställe som var så ångestförknippat för honom. Så de tog beslutet att avliva. När han dog rann det ut mängder av vätska ur hans lungor och veterinären kunde konstatera att han aldrig hade överlevt en operation utan skulle ha hunnit drunkna i vätskan under natten. Så med facit i hand var det ett humant beslut att avliva.

Jag tycker det var humant av dig att låta din flicka somna in. Innerst inne vet du att hon skulle ha dött under mer plågsamma former om du låtit bli att ta det svåra beslutet.

*Jättemånga tröstkramar*
 
Sv: sitter här och gråter

Tycker du valde rätt beslut!!
Det är ett svårt val, vet det själv. Men nu fick du ju vara med henne in i det sista.
Det är det värsta med att ha djur...och ändå skaffar man fler....
 
Sv: sitter här och gråter

Åhh... Din stackare.... Vet precis hur det känns... :cry: Har ingen av våra "första" hundar (två beaglar och en stövare) kvar.

De är mina änglahundar nu.

Pelle avlivades av ålder (skulle bli 14), stövaren Klang hade varit sjuk och skadad så mycket och till slut gick det bara inte mer. Så vi tog bort honom när han var 7 år. Och lille Dacke... Han bara dog knall och fall mitt under jakt för tre år sen i mars. Hjärtat bara stannade... Vår älskade lille Dackeman... :cry: :cry: Saknar dem allihopa fortfarande.... Och sen Rulle, vår adoptivbeagle som vi tog hand om när Dacke var borta och mamma och pappa inte klarade av att leva helt utan hund. Honom fick vi ta bort nu i början av maj. Han blev med jättedålig under kort tid. Saknar honom med nåt otroligt... :( :cry: Men inte riktigt på samma sätt, eftersom vi inte haft honom från början.

Nu har vi ju Molle (snart 3 år, blev Rulles lillebror när han var ny hos oss) och en ny liten en som heter Loffe. Beaglar såklart!!!

Så jag vet verkligen vad du går igenom.... *kramas*

Har saknat dig här förresten!!! Länge sen nu ju!!
 
Sv: sitter här och gråter

Tusen tack till alla! Ert stöd har hjälpt enormt! och till Julle, beklagar verkligen! så hemskt som det här är kan jag knappt tänka mig hur det varit med dina beaglar! :( har saknat dig och buke också, har så gott som lagt av med hästar så därav en slags identitetskris och avståndstagande på buke några månader... :(

Stora tacksamma björnkramar tillbaka på er allihopa!
 
Sv: sitter här och gråter

beklagar verkligen! :( jättetack för allt!
 
Sv: sitter här och gråter

Som tur var så var det ju några år emellan... Iaf ett år mellan varje hund om man säger.

Pelle och Klang kunde man ju acceptera eftersom de var gamla (Pelle) och sjuka, men Dacke... Det var nog nåt av det värsta jag varit med om.... :cry: Har aldrig sett pappa så ledsen och chockad... Jo, med de andra hundarna såklart, men då var det ju ingen chock med i bilden.

Så det blev inga hästar mer? Misstänkte nästan det. Men känner man inte för det så är det ju bäst att bara ta en paus, förstås!! Synd på dina fina nya stövlar bara... ;) Jag har med köpt en Jacson-hjälm sen förresten!! :D
 
Sv: sitter här och gråter

Usch, det är aldrig kul när man behöver ta sådana beslut. Men tyvärr är det så att vi måste. Men tänk på att hon har haft många fina minnen av er och att hon inte längre har ont. Tycker synd om dig. :crazy: :cry:
 
Sv: sitter här och gråter

:cry: stackare! *kram*

jo verkligen, stövlarna står där som ett dåligt samvete i hallen och ser snygga ut... :(
 
Sv: sitter här och gråter

Hur känns det idag då? Antar att du inte sov så mycket inatt... :crazy: Men det blir bättre med tiden, jag lovar!!!

Stövlarna får du säkert användning för igen!! Tänk när du känner för att börja rida igen, då har du splitter nya och bra grejer!! Oavsett när det blir!! ;)
 
Sv: sitter här och gråter

Det är så lätt att klandra sig själv! :(

Jag fick en bra tankeställare från en av mina fina vänner när vi fick säga adjö till vår tioåriga hund. Hon sade: "hade du klandrat någon som hade fattat beslutet för sin hund?" "Om det gällde en annan tioårig hund som led av samma saker som din, hade du dömt den matten eller hussen?"

Det hade jag inte gjort, faktiskt - och då kändes det lite bättre. Varför skall man döma sig själv hårdare än andra?

Beagle - jag tycker du fattade ett klokt beslut. Din tik hade fått vara med länge och nu var hon gammal och sjuklig. Inte ville du väl att det skulle bli sämre? Hon hade inte blivit bättre med åren, så är det tyvärr när man blir gammal...

kram till dig, usch jag vet hur ledsamt det är. Man är helt förstörd, helt fördärvad av sorg och saknad och kärlek till sin döda vän.

tag hand om dig, vännen. :love: Tänker på dig.
 
Sv: sitter här och gråter

Julle: känns ju iaf bättre nu än vad det gjorde förra måndagen :(

man får väl tänka så med stövlarna :smirk:

prinsessfeminist: :love: till dig också, jättesnällt av dig, kramar tillbaka!

stora kramar till alla underbara bukefalister :love: :bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur vanligt är det? Nu har grannens "nya" schäfer fått cancer och det går antagligen inte att göra något åt det, hunden är sex år gammal...
Svar
8
· Visningar
2 085
Senast: nilie
·
Hundhälsa Igår när jag klämde igenom min vorsteh tik hittade jag en knöl i ena juvret mellan frambenen. Tänkte då att ja, men det är kanske en...
Svar
15
· Visningar
12 600
Senast: belladonnas
·
Katthälsa Förra lördagen blev min katt dålig. Han ville inte gå ut och låg mest och sov. Vi trodde först att han bråkat med någon annan katt ute...
Svar
3
· Visningar
2 208
Senast: kazam
·
Kropp & Själ eller i alla fall min sömn :( Jag har bott i min lght i ett år. Innan bodde en stor utlänsk familj ovan mig.6 vuxna och flera barn, dom...
2
Svar
35
· Visningar
10 711
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp