Bukefalos 28 år!

Grannarna förstör mitt liv...

Sv: Grannarna förstör mitt liv...

Om du nu flyttar så bör ju hyresvärden betala både din flytt och allt annat som kommer ekonomiskt runt omkring av en flytt. Att de ska betala så att du ska kunna flytta med hjälp av ett flyttbolag som både packar, kör, bär och packar upp dina saker är ju en självklarhet och det ska du absolut kräva av dem. Flyttstäda ska du såklart inte heller behöva göra och självklart ska du ha kompensation för att du inte kan utnyttja din lägenhet som det är tänkt. Om du börjar ställa ordentliga krav så blir det intressantare för hyresvärden att ställa krav gentemot dina otrevliga grannar.
 
Sv: Grannarna förstör mitt liv...

Jag skulle vilja att det blev så, men enligt hfg finns inget att gå på utan att be till hv´s goda vilja ?!

Jag måste bevisa störningarna bättre...hur gör jag det i det här fallet? Min mobil har alldeles för dålig ljudupptag...:crazy:
 
Sv: Grannarna förstör mitt liv...

Fastighetsägaren har en skyldighet att utreda klagomål om buller och störande ljud från grannar. Beroende på husets ålder så finns det olika standard vad gäller acceptabelt ljud från grannar. Fastighetsägaren kontaktar rimligen en akustikfirma som placerar en tillfällig mätstation med inspelning i din lägenhet (i det eller de rum man upplever störningen som störst). Sedan får man bo borta några dagar eller upp till en vecka (vilket betyder att du får lämna lampor tända och bilen kvar på parkeringen så att de tror att du är hemma). Därefter hämtas apparaturen och inspelningen analyseras.
 
Sv: Grannarna förstör mitt liv...

Fastighetsägaren har en skyldighet att utreda klagomål om buller och störande ljud från grannar. Beroende på husets ålder så finns det olika standard vad gäller acceptabelt ljud från grannar. Fastighetsägaren kontaktar rimligen en akustikfirma som placerar en tillfällig mätstation med inspelning i din lägenhet (i det eller de rum man upplever störningen som störst). Sedan får man bo borta några dagar eller upp till en vecka (vilket betyder att du får lämna lampor tända och bilen kvar på parkeringen så att de tror att du är hemma). Därefter hämtas apparaturen och inspelningen analyseras.

Kan man kräva det? Har svårt att se att min hv skulle gå med på nåt sånt bara för att jag säger det lixom.....O_o
Som det är just nu ligger HELA bevisbördan på mig att bevisa att störningarna finns....
 
Sv: Grannarna förstör mitt liv...

Tvärtom. Det är fastighetsägaren som måste bevisa att störningen inte äger rum. Vi hade ett fall liknande ditt i vår bostadsrättsförening när jag satt i styrelsen och jag har själv pratat både med jurist, med Miljö- och hälsa i min kommun, samt med Hyresnämnden och de är helt eniga om att så är fallet. Vägrar fastighetsägaren så är det Hyresnämnden som du ska vända dig till.
 
Sv: Grannarna förstör mitt liv...

Kan du inte be hyresvärden eller vem det nu må vara och vara med när du ringer på dörren, så de får höra vad de säger till dig? Och då menar jag att hyresvärden kanske kan stå på en trappa ner, så de inte ser honom/henne. Och när de börjar tjafsa så visar personen sig och säger att nu har de fått bevis på hur de uppför sig...

Ja typ :)
 
Sv: Grannarna förstör mitt liv...

Tvärtom. Det är fastighetsägaren som måste bevisa att störningen inte äger rum. Vi hade ett fall liknande ditt i vår bostadsrättsförening när jag satt i styrelsen och jag har själv pratat både med jurist, med Miljö- och hälsa i min kommun, samt med Hyresnämnden och de är helt eniga om att så är fallet. Vägrar fastighetsägaren så är det Hyresnämnden som du ska vända dig till.


Men min hyresvärd hänvisar till att det är upp till mig att bevisa att det sker störningar O_o

Har pratat med hyresnämnden nu och dom kunde hjälpa till och medla om ev ersättning och tex hjälp med flytten. Mer än så kunde inte dom göra.

Väntar på att bli kontaktad av miljökontoret i dag eller i morgon.
 
Sv: Grannarna förstör mitt liv...

Du skriver att de har koll på din bil? Kan du inte parkera den någon annanstans så kanske de tror att du inte är hemma?
 
Sv: Grannarna förstör mitt liv...

Jo jag bytte faktiskt parkering när jag märkte det, och visst blev det lugnare, inte så man sov hela natten men klart mycket bättre, tills dom upptäckte att jag bytt parkering så numera hänger dom ut genom sina fönster ibland för att kolla ner in i mina för att se om det lyser så dom vet om jag är hemma....dom har nämligen gjort så när jag suttit vid fönstret med datorn:eek::crazy:....blev lite paff (halvt skräckslagen) där kan jag säga när jag kollade ut och där hängde grannen med huvudet upp och ner för att kolla in hos mig :wtf::p
 
Sv: Grannarna förstör mitt liv...

Jag har en vän som är polis, han vet allt som händer, dock så är det ju precis som han säger att en anmälan inte ger något då det inte har " hänt" något, eller det finns bevis :banghead: ....så jag känner att det nog mest blir att slänga på mer ved på elden om jag gör så just nu. Hon är verkligen inte riktigt klok däruppe:crazy:

Miljökontoret ringde och en helt underbar människa har jag pratat med, dock ingen lösning där heller riktigt men jag fick några tips, om jag vill tar hon kontakt med hv om ansvarsfrågan i det hela för att påminna om deras ansvar är mer än att hänvisa till störningsjouren, ge mig en annan lägenhet och sen låta mig leva med dom störningar jag gör just nu. Jag vill dock skriva kontraktet på nya lägenheten först innan så det inte blir något strul där också.

Dom kunde naturligtvis göra mer men innan dom processerna är igång och knappast i närheten av klara så borde jag redan ha hunnit flytta, och jag vill ju inte fortsätta bråka utan ha ugn och ro men få hjälp med dom akuta störningarna som är nu så länge jag bor kvar....(för dom verkar ju knappast avta :meh:)
 
Sv: Grannarna förstör mitt liv...

Men vad fan, jävla knäppa grannar! :eek: Någon måtta får det väl ändå vara!

Just då dog jag lite när det hände, nu känns det mest komiskt :p

Hon måste ju ha uppenbara problem som inte kan ta en tillsägelse, släppa och gå vidare och prata som vuxna människor utan fastna i nån slags "jag ska jävlas" grej....
 
Sv: Grannarna förstör mitt liv...

Men du kan väl anmäla för ofredande? "brottsbalkens kapitel 4, §7: Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år."

Det du är utsatt för är i allra högsta grad ett ofredande. Ta fram allt bevismaterial du kan komma över och traska ner till polisen.
 
Sv: Grannarna förstör mitt liv...

problemet är det blir ord mot ord då, såvida hon inte erkänner allt hon gjort, vilket då inte leder någonstans och jag tror inte hon blir lugnare av det ärligt talat:banghead: och dessutom blir processen längre än 1,5 månad och när jag väl flyttat vill jag bara lägga det här bakom mig och inte dra vidare på det. Har annat jag behöver lägga min tid och energi på.
Men om hon går på mig igen så kan jag ju ringa polisen och be dom prata med henne. Det skulle kanske kunna fungera....:cautious:
 
Sv: Grannarna förstör mitt liv...

Eller informera om att det är ett lagbrott de kan bli polisanmälda för?

"Kära granne
Att föra ljud för att störa en granne är ett lagbrott som kan ge fängelse. Av någon anledning verkar ni vilja ha bort mig härifrån och jag har funnit mig i det. Jag får min nya lägenhet om 1,5 månad så för enkelhetens skull kan vi väl hålla god ton allihop under tiden jag har kvar här? Ni kanske kan föra liv på dagarna så jag åtminstone får lov att sova på nätterna?

Mvh
Trött granne"
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
13 544
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 650
Senast: Tofs
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 745
Senast: Zewz
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 696
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp