Bukefalos 28 år!

Självrisk - vadå rörlig 20%???

tinafinis

Trådstartare
Ja vad betyder det?

sitter här o kikar igenom min hästs fösäkring nu när den kommer till användning.
mitt lilla försäkringsbolag har ju inte öppet om helgerna längre!

Har en grundsjälv risk på XXXX kr samt rörlig 20% självrisk inom självriskperiod på 125 dagar.

vad menas med det?

Om man tar ut vet imorgon igen så kan man väl plussa på det till den summan jag kom upp i helgen? FÖr man behöver väl inte räkna på nytt?
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Står det så i din försäkring så betalar du xxxxx kr i självrisk samt 20 % av resterande veterinärräkningar under 125 dagar. Därefter får du börja om med xxxxx kr och 20 % på resten.

Exempel (xxxxxx= 2000 kr):

Du har haft veterinäär hos hästen 1/1 för 20 000 kr då är din självrisk 2000 kr + 20%*18 000 kr = 2000 + 3 600 => 5 600 kr. Behöver du ta ut veterinären igen inom 125 dagar så betala du "endast" den rörliga deleen på 20 % på den/de räkningarna.
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Vi säger att grundsjälvrisken är 2000 kr och du får en veträkning på 10.000 kr. Då betalar du 2000 kr + 20% av överskjutande belopp som i detta fallet är 8000 kr. Det vill säga du betalar 2000+1600=3600.

Om du har en skada som inträffar första januari så räknas alla skador som sker inom 125 dagar på samma självrisk. Dvs du betalar bara grundsjälvrisken (2000 kr i mitt exempel) en gång per 125 dagar från första skadan. Resterande går på den rörliga självrisken.

Tex 1/1 tot kostnad 10.000 kr
1/2 tot kostnad 5.000 kr
15/2 tot kostnad 10.000 kr
= 25.000 kr totalt under perioden
--> 2000 kr i fast självrisk och 20% av 23.000 kr i rörlig självrisk
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Alla kostnader du har under 125 dagar. Först får du betala självrisken och sedan 20% av kostnaden över den. Resten betalar försäkringsbolaget.

Säg att din häst skadar sig.
Veterinären kommer ut tre gånger under 125 dagar.
1:a gången kostar det 3000:-
2:a gången kostar det 2000:-
3:e gången kostar det 3000:-
Totalt 8000:-
Självrisken är på 2000:-
Då är det 6000:- kvar. 20% av det är 1200:-
Totalt betalar du 3200:-
Försäkringsbolaget betalar resterande 4800:-
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

tack ja fattar. trodde först att man bara betalde självrisken, men de borde ja ju fatta.
Tur alla fall att man har hästen försäkrad.

Vet ni hur det fungerar med avelsto o användbarhet? När jag tecknade den så sa dom nåt att om fölet dog eller kastades efter 50 dagar så skulle man få ut någon summa utav bolaget?

AJa... ja ska ju ringa dom imorgon,. men tänkte höra alla fall.
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Ett tips som kan vara bra till sedan, man kan faktiskt välja bort de där 20%-en mot en lite högre premie.
Kan det vara värt den dagen det blir en dyyyr veterinärräkning...

(har just upptäckt att två av mina nära bekanta inte hade en aaaning om att man kunde slippa de 20%-en..)
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

kl

usch jag hatar försäkring med rörlig del :angel:
kan bli dyrt....

Har du agrias avelsto försäkring så ersätter dom föl till ett värde av 10% av stoets livvärde dock max 5000kr så om du har ditt sto i tex 20000kr så får du ut 2000kr då.

Sen klippte jag detta från agrias villkor.
6.2 Du kan få ersättning för dina kostnader för betäckningen av stoet, om ett
foster förloras genom någon av nedanstående händelser:
• Bevisad kastning eller till följd av förlossningskomplikationer efter 46:e dräktighetsdagen.
• Till följd av att stoet insjuknar eller skadas så svårt att det dör eller enligt veterinärmedicinsk expertis måste avlivas. Detta under förutsättning att veterinär gjort vedertagna försök att behandla fölet.
• Resorbering (uteblivet föl) om stoet befunnits dräktigt genom en dräktighetsundersökning utförd enligt följande:
- en ultraljudsundersökning utförd tidigast på 45:e dräktighetsdagen.
- manuell dräktighetsundersökning tidigast på 90:e dräktighetsdagen
- blodprovsundersökning utförd tidigast på 110:e dräktighetsdagen och halten östronsulfat övertiger 75 nM per liter.

Krav:
Vid skadefall måste du kunna visa att stoet har varit dräktigt under försäkringsperioden. Du kan även få ersättning om ett föl insjuknar eller skadas så svårt att
det dör eller måste avlivas inom dess 30:e levnadsdag på grund av skada, sjukdom eller medfött fel.

I ditt fall borde det ju inte vara några problem eftersom stoet ju bevisligen har varit dräktig, veterinären har antagligen skrivit i sina journaler om den besvärliga kastningen så då behöver du väl antagligen inte bifoga dräktighets intyg från tidigare i dräktigheten.

Hoppas damen kryar på sig!
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Jaa, precis som Skuggi säger kan det vara en god idé att byta till en lite högre premie men slippa de där 20 %.

Har själv gjort det på de försäkringar jag har på mina djur sen katten passade på att bli sjuk under långfredagen och låg inne hela påskhelgen...vet hade 100% påslag under storhelgen och det märktes även i min kassa då jag inte riktigt förstått att min premie hade det där 20 % påslaget på resterande kostnader.
 
Senast ändrad:
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Lite trådkapning... menar du att du inte har 20% på kattförsäkringen? Trodde man bara kunde välja på häst, kan man välja även på katt måste jag byta där också :idea:
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Jag ändrade mina 20% till 0% härom veckan. Tyckte premien blev för dyr, men fick ner den lite genom att välja högsta självrisken ihop med de 0%.
Hellre ha 5000 spänn i självrisk än att stå där med 20% av en buköppning på djursjukhus över julhelgen! :crazy:
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

kl

usch jag hatar försäkring med rörlig del :angel:
kan bli dyrt....

Hos IF slipper man tack och lov den rörliga delen. Skulle jag haft rörligt så skulle inte jag kunna sova på nätterna med min värdelösa buffert :crazy:
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Lite trådkapning... menar du att du inte har 20% på kattförsäkringen? Trodde man bara kunde välja på häst, kan man välja även på katt måste jag byta där också :idea:

Hos Agria gäller det du sa om att man måste ha en rörlig del. Hos If kan man ha en fast självrisk.
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Hos Agria får man nu välja mellan 20% eller 0% när självrisken är dragen.

Jag har min nuvarande tävlingshäst försäkrad i Agria. Hade den förra i Folksam pga att de inte hade ngt ersättningstak. Men numera har de ju det på jag vill minnas 100.000:-, så då ansåg jag att Agria totalt sett hade bäst villkor.

Men det lönar sig verkligen att varje år när man får sitt försäkringsbrev och nya villkor att läsa dem! Och kolla upp vad för nytt/vad som ändras i andra bolag också!
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Jasså!? Jag var precis inne o kollade på katt och verkar det inte vara valbart! Hästen har jag ändrat på så att det är en fast självrisk.
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Från o med april kommer inte agria ha kvar 0% längre :mad:
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Från o med april kommer inte agria ha kvar 0% längre :mad:

Det är nästa år de kommer att ta bort 0% fram tills dess höjer de premien rejält enligt mitt ombud, ändrade min försäkring förra veckan pga det... Valde 20% rörlig istället och höjde livvärdet med 5 000 och fick ändå en ganska bra sänkning på premien bara genom att ta bort 0%

Fö har mitt fullblod nu tjänat in sin första självriskrabatt:banana:
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Byt till högre självrisk,och 0% rörlig,det tjänar man på!

Tex min försäkring på gammeltanten: Betalar 449:- i halvåret,alltså 898:-/år. Jag har henne vet.vård försäkrad till 50.000:- Liv för 14,500:-,( har sjunkit från 20,000:- ),Men jag har en rätt så hög självrisk,dvs 4000:-,men då är den som sagt fast.

Bara nu sist vi sprang hos veterinären så gick det på runt 20.000:- på ca 2 månader,betalade 4000:-,och sen en 100lapp till kliniken för att dom direktreglerade (vart 3 ggr,alltså 300:-...) så 4300:- allt som allt,och nte ett öre till! Är skönt,för om man har så här så kan man lägga undan till självrisken,och veta att det blir inte nått mer än så!
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Nej, det är nu 1/4 -08 som Agria tar bort möjligheten att slippa rörlig självrisk. Det kostade helt enkelt för mycket pengar för dem. Detta har jag personligen fått veta genom en ganska högt uppsatt på Agria.

Det är bara Sveland och If som har som har kvar alternativet och frågan är kanske hur länge de kan klara av det.

A
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Katt? Där har jag ingen aning om hur det ser ut med självrisken. Har en katt försäkrad, men den kostnaden är så låg anser jag, att jag inte läst villkoren petnoga.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 015
V
Hästmänniskan Jag vet varken ut eller in ! Jag har ett travarsto, supertrevlig tjej men som gärna blir studsig och "tar över" om man låter henne ;)...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 354
Senast: _Amazing_
·
Övr. Barn Att säga att man inte har ork kvar är väl rätt normalt som förälder, det är ingen nyhet. ;) Men nu måste jag tömma tankarna.:o Jag...
2
Svar
30
· Visningar
3 449
Senast: Swat
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 131
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp