Bukefalos 28 år!

Självrisk - vadå rörlig 20%???

Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Ja det hade jag oxå gjort men mina är 16 å 17 så det är nog rätt kört för min del.Det blir en dyr historia då jag har en självrisk på 2800 å inte kan ändra den heller. Trist!!
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Nej, det är nu 1/4 -08 som Agria tar bort möjligheten att slippa rörlig självrisk. Det kostade helt enkelt för mycket pengar för dem. Detta har jag personligen fått veta genom en ganska högt uppsatt på Agria.

Ah, då snurrade jag till det när jag pratade med mitt ombud... Att det kostade bolaget alldeles för mycket pengar berättade hon också, folk kunde dra igång hältutredningar bortåt 40-50 000 :crazy:
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Jag har också en gamling som är fast med den försäkring han har. Trist när det ngn gång ibland kommer en förbättring som man inte kan ta del av!

Men jag är så gammal så jag minns den tiden när ALL försäkring försvann när hästen uppnådde viss ålder! Alltså vid den åldern när livvärdet nu försvinner så försvann även veterinärvårdsdelen! Huvva! :crazy:
Min gamling är nu 26 år, han reds fullt ut tom förra året, då sa lederna ifrån. Han hältutreddes, sprutades och fick diagnos. Numera är han "bara" promenadhäst. Men i allafall, notan på hältutredningen slutade på över 20000:-!! Tänk då om man inte haft veterinärvårdsförsäkringen! :crazy:
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

40 - 50.000:- är inte mkt pengar när det gäller en hältutredning!
Min gammelpålle hältutreddes och behandlades, det gick lös på över 20.000:-. Och då var inte många av de tusenlapparna medicin. Och en av medicinerna som veterinären rekommenderade ersattes inte alls, den ansåg försäkringbolagen inte var bevisat att den fungerade.

Skulle besiktiga min yngre häst för försäljning för ett år sedan, han gick inte igenom böjprov hb. Bara att utreda det med några röntgenplåtar gick lös på nästan 4.000:-!

Så 40 lapp i sådana sammanhang kan knappast ett försäkringsbolag gnälla över! Välkommen till verkligheten, så mkt betalt tar en klinik! :smirk:
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Kl

Ett bra tips är att kolla hela tiden vart hästen har hamnat kostnadsmässigt, då den står på klinik.

Annars kan man få en redig chock

AM
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

40 - 50.000:- är inte mkt pengar när det gäller en hältutredning!
/.../
Så 40 lapp i sådana sammanhang kan knappast ett försäkringsbolag gnälla över! Välkommen till verkligheten, så mkt betalt tar en klinik! :smirk:

Ok, jag har aldrig behövt en så omfattande hältutredning *peppar peppar ta i trä*... Ingen nödvändighet att smirka dock, jag vet mycket väl att det kostar pengar på klinik. Har också haft 0% rörlig självrisk tills alldeles nyligen. Valde att ta bort den förra veckan eftersom den ändå kommer att försvinna såsmåningom...

Grejen var väl kanske mer den att en del drog igång långt mer omfattande och "onödiga" utredningar än vad som egentligen behövdes och verkligen utnyttjade försäkringen/bolaget till max när de väl betalat den fasta självrisken och inte behövde betala något mer.
Sånt gnäller försäkringsbolag över...
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Men försäkringsbolag har ju rätt att neka ersättning som inte är skälig eller hur man säger.
Tex min gammelpålle fick ju antiinflammatorisk medicin som veterinärerna på kliniken visste gav mkt bra resultat, men försäkringsbolaget betalade inte den, så valet var att ta en sämre medicin som de betalade eller ta den mkt bättre och betala själv.

Ingen kritik till dig, men jag anser inte att det någonsin är "synd om" ett försäkringsbolag, att de blir blåsta av försäkringstagarna, det är alltid tvärt om! Såvida det inte rör sig om rent försäkringsbedrägeri förstås, men det är ju dessutom då olagligt.
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Absolut! Helt rätt!

Dessutom så kan man hamna i knepiga situationer pga rörlig veterinärdel också! Jag var med om en häst som stått på utredning på Strömsholm. Proverna var klara, hästen "justerad", men det behövdes en veterinär för att göra klart pappersbiten så hästen kunde skrivas ut. Vilket meddelades hästägaren tyvärr inte kunde ske förrän om ett par dagar. Nej sa hästägaren givetvis, ni skriver ut hästen NU, jag vill inte betala "uppstallning" hos er ett par dagar till, dessutom med helgtaxa. Det var på den tiden när a***a bara hade 20% rörlig del.
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Ingen kritik till dig, men jag anser inte att det någonsin är "synd om" ett försäkringsbolag, att de blir blåsta av försäkringstagarna, det är alltid tvärt om!

Nej, nej... Jag tycker inte heller synd om försäkringsbolagen för att de förlorar pengar:crazy: Nu när de tar bort det alternativet med fast självrisk är det ju vi försäkringstagare som blir de nya förlorarna, jag hade gärna haft kvar min fasta självrisk om jag fick. För som sagt, veterinärräkningar är väl aldrig billiga...
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

*lite halvt knapplån*

När får vi reda på det av Agria då, eller måste vi ta reda på det själva?
Kommer de alltså ta bort min 0% på självrisken? Min häst har haft samma försäkring sen hon föddes, jag har tagit över från tidigare ägare. På hemsidan står ju fortfarande 0% och 20% rörlig med.
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Hej!

De ändrar inte på hemsidan förrän efter 1/4. Om du t.ex har förfallodag 1/9 så drabbar inte denna ändring dig förrän efter din förallodag. Du får ditt försäkringsbrev någon månad innan du ska betala så där kommer det att stå.

A
 
Sv: Självrisk - vadå rörlig 20%???

Likaså att de inte har ngt bonussystem tycker jag är kasst. Minns med min gammelpålle. Hade honom i 14 år innan jag lånade ut honom på foder, och på den tiden utnyttjade jag försäkringen en gång för ett blodprov vid misstänkt infektion, och en gång för blodprov och undersökning när han blev ormbiten. Det var allt.
Och varje år stod det i försäkringsbrevet "på grund av skadeutvecklingen är vi tvugna att höja premien". Vems skadeutveckling tänkte jag, knappast inte min hästs!

Nu har de ju ngn knepig bonus, men den säker visst självrisken vid ett visst antal skadefria år, det är ju inget man har nytta av!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 653
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 018
V
Hästmänniskan Jag vet varken ut eller in ! Jag har ett travarsto, supertrevlig tjej men som gärna blir studsig och "tar över" om man låter henne ;)...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 354
Senast: _Amazing_
·
Övr. Barn Att säga att man inte har ork kvar är väl rätt normalt som förälder, det är ingen nyhet. ;) Men nu måste jag tömma tankarna.:o Jag...
2
Svar
30
· Visningar
3 449
Senast: Swat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp