Självskötsel hovsprickor

Bukefalos 30 år!

Cambrie

Trådstartare
Fått in en häst i stallet, fullblod, med rejäla hovsprickor. Vi pratar nerefrån och ända upp och någon cm breda. Ytliga vad det verkar. Hon är inte halt vill jag understryka och inte öm när man fixar med hovarna. Veterinär har tittat på henne och hovarna är röntgade och verkar inte finnas någon underliggande sjukdom så som fång eller liknande. Fick inga direkta råd av veterinären mer än att försöka nita dem om hovslagaren tycker det.

Självklart väntar vi på hovslagaren som kan komma i början av vecka fem, vi har också en tid på hovvården i Strömsholm i februari. Hästen är verkad men troligen av icke utbildad hovslagare för sex veckor sedan så inte lång i hovarna i övrigt men har nog varit.

Undrar mest om någon har erfarenhet av rejäla sprickor och därmed kan komma med tips hur vi kan sköta hovarna tills dess och vad en hovslagare ev kan göra? Tänker att fullblod visserligen kan ha dåliga hovar men också att det på just denna häst förstärkts av eftersatt skötsel i övrigt både hov och foder.

Hon har gått på lösdrift, har troligen inte fått mat helt och hållet men är inte supertunn och ser i övrigt ok ut och är dessutom en trevlig häst. ingår i ett dödsbo, inte omhändertagen utan det är dödsboet som har frågat oss på rekommendation (vi kände alltså inte ägaren) om vi vill göra ett försök då vi varit joursstall till länsstyrelsen i andra fall. Eftersom hästen inte är halt och i övrigt levnadsglad får hon gärna bo här ett tag men som sagt, det är rejäla hovsprickor.

Ni som har erfarenhet eller kunskap, hur har ni skött sådana hovar?

De fall jag har bra koll på så har sprickor berott på att den verkats/skotts illa. Är ju ett långsiktigt arbete för hovslagaren att få ordning på, men låter ju som att ni har en bra plan på den fronten. Fint att ni hjälper till!

De fall jag har bra koll på så har sprickor berott på att den verkats/skotts illa. Är ju ett långsiktigt arbete för hovslagaren att få ordning på, men låter ju som att ni har en bra plan på den fronten. Fint att ni hjälper till!
Så kan det mycket väl vara i det här fallet också. Det som säger emot den tesen är att hästen bara är fyra år och även om vi inte har full historia så ska den inte ha varit vanvårdad men däremot eftersatt pga ägares dödliga sjukdom de senaste 7-8 månaderna. Har svårt att se att sådana här hovsprickor uppkommer på 7-8 månader. Senaste verkningen gjordes strax efter ägares död.

Så kan det mycket väl vara i det här fallet också. Det som säger emot den tesen är att hästen bara är fyra år och även om vi inte har full historia så ska den inte ha varit vanvårdad men däremot eftersatt pga ägares dödliga sjukdom de senaste 7-8 månaderna. Har svårt att se att sådana här hovsprickor uppkommer på 7-8 månader. Senaste verkningen gjordes strax efter ägares död.
Det där med hovar är ju komplicerat eftersom det är många faktorer som påverkar. Det jag har lärt mig är att en foderstat med mickro och mackromineraler i balans är grunden, sen är en god miljö viktig och då menar jag att hästen kan vistas på en torr plats och inte behöver stå hela dygnet i blöta. Hovvård i form av rengöring, desinfektion och hovlera och sist men inte minst rörelse på olika underlag för att stimulera tillväxt. Sen är ju även genetik avgörande, det finns hästar som vistas i en bedrövlig miljö men ändå lyckas ha fina hovar och tvärtom.

För en drös år sedan (15 kanske?) hade jag/min syster en nordsvensk som efter något år fick en hovspricka på en hov, som gick från kronranden till marken (längst fram på hoven, på ett framben). Oskodd äldre häst, relativt tung men inte så tung som en del nordsvenskar kan vara.

Idag hade jag troligtvis gjort lite annorlunda, då det nog var både ganska lerigt (Skåne...) och inte så bra koll på vad fodret innehöll då, och säkert en del annat jag hade kunnat fundera över.

Men hovslagaren gjorde i slutändan en lösning med små skruvar (?) på respektive sida och ståltråd som höll ihop hoven så att spricka upp mer, och sedan något plastmedel som skydd över allt. Och försökte bryta sprickan vid kronranden så fort det gick, så att det inte fortsatte att spricka uppåt när den "nya hoven" växte ut. Han rekommenderade även ett tillskott hästen fick i fodret, och en speciell hovpasta att ta på hoven (Elastic Hoof, om jag minns rätt).

Det blev bra i slutändan, men jag minns inte hur länge det tog.

Den behöver ju inte ha varit vanvårdad för att ha skotts på ett sätt som inte är optimalt. Om jag inte minns helt fel så handlar det tex om hur hoven balanseras och att det liksom kan bli för högt tryck typ inuti hoven om det blir tokigt.

Näringsbrist (mineraler, protein) ---> svagt eller för lite keratin

+ okunnigt verkad och skodd

=

Större krafter än vad väggens kvalitét klarar av. Spricker, flyter ut, blir papprig.

Jag hade fodrat upp rejält en period (alltså visst överskott av framförallt zink och koppar), gett aminosyror utöver tillräckligt med råprotein (Forageplus har), och fortsatt hålla skodd med riktigt duktig hovslagare tills den nya hovväggskvalitén börjar synas.

Sen kanske försökt köra barfota på betet, men fortsatt fodra mineraler och aminosyror. Verkas cirka var tredje vecka så inte krafterna blir för stora, även om det bara är en "puts". Klarar hästen av att vara ledig och vara barfota hade mitt mål till hösten sen varit att fortsätta hålla barfota åtminstone ett år, så tillväxten kommer igång rejält och sprickorna får läka ut.

Vid rejäl näringsbrist kan det absolut gå på den tiden. Den elastiska innerväggen är ganska känslig för brist på zink.

Men man kan också åtgärda det på 7-8 månader om man får igång bra tillväxt.

Vid rejäl näringsbrist kan det absolut gå på den tiden. Den elastiska innerväggen är ganska känslig för brist på zink.

Men man kan också åtgärda det på 7-8 månader om man får igång bra tillväxt.
Hur får vi igång bra tillväxt? Det kan åtminstone inte skada om det är där problemet ligger.

Hur får vi igång bra tillväxt? Det kan åtminstone inte skada om det är där problemet ligger.

Grundläggande foderstat där behovet av smältbart råprotein täcks. Tillskott av extra aminosyror. Balanserade mikromineraler (har du inte analys/inte orkar räkna brukar Forageplus Hoof & Skin Winter matcha bra mot svenska grovfoder).

Ständig tillgång till fräscht vatten (skrubba vattenkaret dagligen). Ett stressfritt och hästvänligt liv med mycket egen rörelse, dvs bra lösdrift eller box med lååång utetid i flock i bra hage.

Och tid att läka och landa i det nya :).

Fodret, som beskrevs i inlägget du svarade på :)
Tänkte nog mer vad som kanske var viktigt för just hovar. Vi har både analys och fri tillgång på grovfoder, det enda vi behöver ge extra är lite protein till unghästarna och fölstona.
Grundläggande foderstat där behovet av smältbart råprotein täcks. Tillskott av extra aminosyror. Balanserade mikromineraler (har du inte analys/inte orkar räkna brukar Forageplus Hoof & Skin Winter matcha bra mot svenska grovfoder).

Ständig tillgång till fräscht vatten (skrubba vattenkaret dagligen). Ett stressfritt och hästvänligt liv med mycket egen rörelse, dvs bra lösdrift eller box med lååång utetid i flock i bra hage.

Ok ungefär det vi redan har då till alla hästarna.

Tänkte nog mer vad som kanske var viktigt för just hovar. Vi har både analys och fri tillgång på grovfoder, det enda vi behöver ge extra är lite protein till unghästarna och fölstona.

Ok ungefär det vi redan har då till alla hästarna.

Om ni har koll på mikromineralerna?

Det brukar ofta behöva tillsättas rejält med zink och koppar till svenska grovfoder, det ska balanseras mot järnet. Utan ett svagt överskott på zink och koppar har hovarna ingen chans att återhämta sig.

Sen finns det också dom som tillsätter kisel, jag har själv aldrig gjort det så kan inte argumentera varken för eller emot där.

Hovsprickor kan absolut komma på den tiden. Lägg ihop blöt lösdrift, kanske inte så bra mat, dålig verkning så har du formeln för det.

Om ni har koll på mikromineralerna?

Det brukar ofta behöva tillsättas rejält med zink och koppar till svenska grovfoder, det ska balanseras mot järnet. Utan ett svagt överskott på zink och koppar har hovarna ingen chans att återhämta sig.

Sen finns det också dom som tillsätter kisel, jag har själv aldrig gjort det så kan inte argumentera varken för eller emot där.
Är det blodprov då för att se om hästen saknar eller någon form av utökad analys eller bara att tillsätta? Ska kolla analysen vi har i så fall. Stallet har i övrigt god skötsel/kraftfoder och är noga med sina hästar (60 häst så helt olika behov men alla får sitt så att säga) så är säker på att vi får ihop något med denna också. Om det hjälper återstår att se.

Hovsprickor kan absolut komma på den tiden. Lägg ihop blöt lösdrift, kanske inte så bra mat, dålig verkning så har du formeln för det.
Ja du kanske har rätt. Hovsprickor hade jag förstått men dessa är rejäla. Har aldrig i mitt 40 åriga höstliv trots att jag jobbat med häst inom alla grenar och på klinik sett sådana här sprickor. Men jag är tacksam att de ändå verkar ytliga och hon inte är halt. Det ger ju hopp att hon ska kunna få ett vettigt liv sedan för det är en trevlig häst.

Är det blodprov då för att se om hästen saknar eller någon form av utökad analys eller bara att tillsätta? Ska kolla analysen vi har i så fall. Stallet har i övrigt god skötsel/kraftfoder och är noga med sina hästar (60 häst så helt olika behov men alla får sitt så att säga) så är säker på att vi får ihop något med denna också. Om det hjälper återstår att se.

Ja du kanske har rätt. Hovsprickor hade jag förstått men dessa är rejäla. Har aldrig i mitt 40 åriga höstliv trots att jag jobbat med häst inom alla grenar och på klinik sett sådana här sprickor. Men jag är tacksam att de ändå verkar ytliga och hon inte är halt. Det ger ju hopp att hon ska kunna få ett vettigt liv sedan för det är en trevlig häst.

Det går säkert att ordna blodprov på det om man vill, men då får du nog kolla upp vetenskaplig litteratur på vad serumnivån bör ligga på.

Jag brukar bara fodra upp och invänta resultat :). Det brukar vara stor skillnad inom 6 månader.

Om stallet du är i redan har ordnat egen mineralblandning som är balanserad tycker jag inte att du behöver göra något extra. Men vanligtvis brukar man inte gå och pilla på mikromineraler om man inte har antingen ämnesomsättningsproblem, hudproblem eller hovproblem.

Mineralerna låter intressanta. Men 600-700 kr/månad för en 400-600 kg häst blir ju rätt dyrt. Om jag har räknat rätt? Trist att de bara erbjuds i 5 kg-påsar. Med en kräsen rätt blir man ju inte glad om man betalar över tusen kronor för en påse mineraler som hästen kanske inte äter... Finns det verkligen inte likvärdig produkt som inte kostar 240 kr/kg?

Mineralerna låter intressanta. Men 600-700 kr/månad för en 400-600 kg häst blir ju rätt dyrt. Om jag har räknat rätt? Trist att de bara erbjuds i 5 kg-påsar. Med en kräsen rätt blir man ju inte glad om man betalar över tusen kronor för en påse mineraler som hästen kanske inte äter... Finns det verkligen inte likvärdig produkt som inte kostar 240 kr/kg?
Det går att komma ned i pris med att köpa separat mikromineraler och blanda själv men det är rätt krångligt (och då ska man nog ha mikromineral analys på grovfodret och kunna räkna foderstat på grammen).
Jag gjorde det en säsong men förutom krånglet med att väga och räkna så åt hästen inte koppar tillskottet ;) och sa nej till så mycket zink som hon skulle ha så det blev ändå inte som jag tänkte :D

Ja det är dyrt, men det finns inge likvärdig produkt om du inte blandar själv. Då kan du pressa priset.

Mest lik på svenska marknaden och för hästar i normalt skick "good enough" tycker jag är Wironins järnbalans.

Men till en rehab tycker jag inte att det är särskilt dyrt med upp till 1000kr/månad i tillskott. Det är en annan situation än vanligt underhåll.

Liknande trådar

• Blötlägga hovar för hovslagare
  • Diska nästens hovar varje dag?
  • Fång
  • Häst som ofta tappar skor

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat