Ska jag sälja henne?

LisenK03

Trådstartare
Hej! Jag fick min första alldeles egna häst den 15/6-2014 i födelsedagspresent. Jag har levt på gård med hästar i hela mitt liv, men hon är min första häst. Hon heter Dawatea och är ett Tyrolerhaflinger sto född 2010. (D-ponny). Hon är verkligen min allra bästa vän. Men i ridningen så klickar vi inte riktigt. Hon är verkligen inte ambitiös, hon är seg och har svårt för att lyssna då hon inte är speciellt känslig. Jag har ganska höga mål inom ridsporten, jag drömmer om att tävla SM. Och jag känner att hon inte kommer kunna tävla SM. Jag tror inte ens att hon kommer kunna gå en LB hoppning, då hon verkligen inte är hoppglad. Hon är stark, nästintill outbildad. Jag känner att jag vill ha en läromästare, en ponny som kan lära mig vad jag ska göra, inte en ponny som jag måste lära. Och jag kan knappt någonting om jag ska va ärlig. Jag menar inte att jag är nybörjare, för det är jag inte. Jag behöver liksom en häst som kan göra rätt när jag gör rätt, och inte en häst som bara springer (hon biter tag i bettet och drar iväg). Jag känner att jag vill ha en häst som jag klickar lite mer i alla grenar, nån som kan lära mig saker. Men samtidigt, Dawatea är min bästa vän och jag älskar henne massor. Men jag tror nog nästan att jag vill sälja henne:( Jag vill komma någonstans, när hon är färdigutbildad så är min ponnytid slut liksom ( jag är ganska lång, hon är 144 mkh). Men hur ska jag säga det till min mamma? (pappa är död). Hur ska jag säga till mamma att jag vill sälja min bästa vän? Kan någon komma på något som jag typ kan säga till mamma?:( Jag är en person som får dåligt samvete av allt, mitt tankesätt i detta är "Mamma har ju köpt henne till mig, Dawatea är min bästa vän, hur ska jag klara mig utan henne?" Samtidigt som jag tänker "Hon borde komma till nån som älskar henne lika mycket som jag, men som klickar i ridningen med henne. Jag har höga mål, och jag kommer inte kunna uppnå dom med denna ponny". Det är det som går runt i mitt huvud dagligen. Snälla, hjälp
 
Du har ju inte precis valt den typ av häst som tänker på om man vill rida SM i hoppning. Så om det är vad du verkligen vill ska du nog byta häst.
Enklast är ju om du är ärlig med din mamma så som du har varit här och talar om vad du har för mål med din ridning. Sedan är det ju en helt annan sak om ni har råd att köpa en häst/ponny som kan gå SM-klasser. Så det är ju något du också måste prata med din mamma om. Ser man på det sättet kan det ju vara det bästa att du fortsätter utbilda Dawatea tills din ponnytid är över, säljer henne och köper en stor häst.
 
Du har ju inte precis valt den typ av häst som tänker på om man vill rida SM i hoppning. Så om det är vad du verkligen vill ska du nog byta häst.
Enklast är ju om du är ärlig med din mamma så som du har varit här och talar om vad du har för mål med din ridning. Sedan är det ju en helt annan sak om ni har råd att köpa en häst/ponny som kan gå SM-klasser. Så det är ju något du också måste prata med din mamma om. Ser man på det sättet kan det ju vara det bästa att du fortsätter utbilda Dawatea tills din ponnytid är över, säljer henne och köper en stor häst.
Jag valde ju henne när jag var yngre och inte visste vad jag ville ha, såg bara en söt häst när vi letade liksom. Men med tiden så har jag börjar inse vad jag faktiskt letar efter. Min dröm är ju at rida SM, de kan va på storhäst eller ponny. Men jag känner att jag inte kommer att komma någonstans på Dawatea eftersom jag inte heller är så värst utbildad
 
Hej! Jag hade varit ärlig med mot din mamma och berättat om dina drömmar och mål.
Hon borde förstå att din nuvarande häst inte är rätt häst för dig.
-vad som händer sedan beror på många saker, bl.a. på hur er ekonomi ser ut, för precis som @Masse skriver så är det stor skillnad på vad din häst är värd och vad en SM-kvalificerad häst kostar.
Med det sagt behöver du kanske inte köpa just en bra häst utan du kanske bara skall börja med att hitta en häst/ponny som är mer hoppglad och som kan ge dig lite tävlingsrutin till att börja med.

Det viktigaste är att du är ärlig med hur du känner. Att vilja byta häst behöver aldrig betyda att du inte älskar den häst du har. Sporten är dyr och jag tycker att det är viktigt att man ser till att man verkligen får ut det absolut mesta utav den, det betyder att man skall göra det man tycker är kul :)
 
Jag valde ju henne när jag var yngre och inte visste vad jag ville ha, såg bara en söt häst när vi letade liksom. Men med tiden så har jag börjar inse vad jag faktiskt letar efter. Min dröm är ju at rida SM, de kan va på storhäst eller ponny. Men jag känner att jag inte kommer att komma någonstans på Dawatea eftersom jag inte heller är så värst utbildad
Som sagt så vet jag inte hur er ekonomi ser ut. Men en chans att ta steget mot SM är att rida Dawatea för instruktör/tränare och utbilda henne för att sälja när du ska gå över till stor häst. Du kommer att lära dig mycket på det viset också.
Har ni ekonomi till att köpa en häst för SM, prata med mamma och säg som det är.
 
Som sagt så vet jag inte hur er ekonomi ser ut. Men en chans att ta steget mot SM är att rida Dawatea för instruktör/tränare och utbilda henne för att sälja när du ska gå över till stor häst. Du kommer att lära dig mycket på det viset också.
Har ni ekonomi till att köpa en häst för SM, prata med mamma och säg som det är.
Jag tror nästan att jag överdrev lite med SM ponny, men jag vill tävla höga klasser, hitta ponnyn som passar till det. Och förhoppningsvis hitta ponnyn som jag kanske kommer till SM med. Men jag älskar Dawatea
 
Det är lätt att säga att du ska säga som det är o.s.v. men faktum är ju att det inte är säkert att du verkligen har bestämt dig..? Det finns ju faktiskt en risk att du verkligen kommer att ångra dig om du säljer henne också. Om det lutar åt sälj-hållet så skulle du kanske prova först att låna ut hästen ett tag om du fortfarande är tveksam, se hur det känns utan henne.
Sedan angående att "Hon borde komma till nån som älskar henne lika mycket som jag, men som klickar i ridningen med henne". Du ska främst tänka på dig själv när det gäller detta. Fastna inte i ett tankesätt över vad som är bäst för hästen. Hon är en häst och mår ju ärligt talat förmodligen lika bra hos dig nu som hon skulle göra om hon kom till nån annan (nån annan som också älskar henne menar jag). Dåligt samvete ska du inte ha. För henne spelar det nog inte så stor roll vem som är där så länge hon är väl omskött och älskad.
Om du vill sälja, så kanske du kan säga saker som att ni inte klickar riktigt i ridningen. Att du skulle vilja ta hand om en tävlingshäst i stället.
 
Hur ofta rider du för tränare? Oavsett vilken häst du sitter på kommer du att behöva en hel del hjälp om du ska gå från ingenting till SM. Om du egentligen gillar hästen du har nu är det kanske bättre att lägga pengar på att få hjälp med utbildningen av henne, än att köpa en "färdig" tävlingsponny. Du kan få väldigt mycket tränarhjälp för vad det kostar att köpa en läromästare redo för högre klasser, och även en sådan häst kommer snabbt att tappa mycket om du inte har kunskapen att förvalta den.
 
Jag tycker det är jättebra att du har kommit till insikten att du vill lära dig mer och då behöver en rutinerad häst/ponny! Det är alldeles för många som rider unga hästar och ponnys utan tillräckliga kunskaper självs och det blir ju varken en bra utbildning för hästen eller kul för ryttaren.

Man kan ha häst av många olika anledningar, det ena inte mer rätt än det andra. Men är det att utvecklas och tävla du vill och ponnyn du har nu inte lämpar sig för det så prata med din mamma och se om ni kan byta till en läromästare istället. Du måste ju inte börja med en SM-ponny, men kanske kan hitta en äldre välutbildad ponny som du kan lära dig mer på?
 
Hej alla! Tack för alla svar, har hjälpt mycket❤️ Vi har bestämt oss för att försöka ett tag till med Dawatea, samtidigt som jag kommer rida mina systrars hästar lite för att lära mig (har inte velat göra de tidigare då dom är väldigt busiga, men det är bra att rida busiga hästar ibland också) Mina två storasystrar kommer börja hjälpa mer, min äldsta syster har tävlat FEI klasser på ponny när hon tävlade ponny. ❤️
 
Hej alla! Tack för alla svar, har hjälpt mycket❤️ Vi har bestämt oss för att försöka ett tag till med Dawatea, samtidigt som jag kommer rida mina systrars hästar lite för att lära mig (har inte velat göra de tidigare då dom är väldigt busiga, men det är bra att rida busiga hästar ibland också) Mina två storasystrar kommer börja hjälpa mer, min äldsta syster har tävlat FEI klasser på ponny när hon tävlade ponny. ❤️

Mer hjälp både med att andra rider hästen åt dig, och att ni rider för tränare tror jag kommer göra att du får en mer utbildad ponny som du kan ha roligt med. Hon är bara sex år och har haft föl 2014 och 2015 så du får räkna henne som en fyraåring. Då kan de vara envisa/verka sega/inte så hoppglada osv eftersom de dels inte förstår vad ryttaren vill, dels inte orkar.

Lycka till :)
 
Mer hjälp både med att andra rider hästen åt dig, och att ni rider för tränare tror jag kommer göra att du får en mer utbildad ponny som du kan ha roligt med. Hon är bara sex år och har haft föl 2014 och 2015 så du får räkna henne som en fyraåring. Då kan de vara envisa/verka sega/inte så hoppglada osv eftersom de dels inte förstår vad ryttaren vill, dels inte orkar.

Lycka till :)
Vi har ridit för dressyrtränare sedan i början av förra vintern Och nu har vi bestämt att vi ska ta hoppträningar också
Tack så mycket
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 874
Senast: grodan21
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 363
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 635
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp